Lag och ordning börjar nu införas i Isaan

Självklart har man fordonsboken och försäkringspapper med i bilen alltid. Skall visas upp för polisen om något händer. Har dock själv aldrig under alla år behövt visa fordonsboken.
Har aldrig behövt visa boken och är rätt övertygad om att en kopia duger gott, boken är ju en värdehandling och ska väl absolut inte förvaras i fordonet.
Men vill man veta säkert så frågar man polisen men personligen tar jag hellre ett par hundra i böter än att åka runt med orginalboken, risken att man behöver visa den är ju minimal. Det vanligaste är ju att dom bara vinkar förbi mig, här väl behövt visa kk en gång på 5 år.

Ja

Kör man MC påverkad av alkohol ska man nog inte vara ute på vägarna med nått fordon överhuvudtaget. Undrar om denne man gör likadant i sitt hemland? Knepigt att han beskyller Phuket för sin egen dumhet.

Hej

Sedan många år är Thailand hans ”hemland”, han återvänder högst ogärna till Europa och då så kort tid som möjligt, dom barn och släktingar som vill träffa honom får åka hit.

Mvh isan lover

Hej Isaan Lover.

Dödade barn i trafiken, som tex den nedan i din hemprovins,

kan minskas om polisen kontrollerar mera avseende alkohol, säkerhetsbälten eller barn som sitter helt oskyddade bak på pikuper.

Att det sedan finns poliser som utnyttjar dessa kontroller för egen vinning är beklagligt, men innebär väl inte att de skall sluta kontrollera.

Tycker att vi utlänningar i Thailand kan föregå med gott exempel genom att följa de trafiksäkerhetsregler som gäller och argumentera med thailändare varför de behövs, istället för att nonchalera dem med hänvisning till att polisen kontrollerar för egen vinning även om detta är förekommer.

A family's tears as two year old boy thrown from pick-up to his death in Nong Khai - Isaan News Forum - Thailand Visa Forum by Thai Visa | The Nation

Hej

Håller med dig helt, men själv ser jag stora problem med att upprätthålla lag och ordning för polisen så länge dessa är korrupta och t.o.m håller folk fängslade i utpressningssyfte för att själva berika sig på detta.

Tyvärr tror jag nog att denne utlänning kan få rätt här, misstänker att många fler kommer att drabbas av liknande saker med hjälp av alkotesterna, i händerna på en korrupt maffialiknande organisation som polisen här nere riskerar det helt klart att bli en ny inkomstkälla.

Mvh isan lover

Hej

Håller med dig helt, men själv ser jag stora problem med att upprätthålla lag och ordning för polisen så länge dessa är korrupta och t.o.m håller folk fängslade i utpressningssyfte för att själva berika sig på detta.

Tyvärr tror jag nog att denne utlänning kan få rätt här, misstänker att många fler kommer att drabbas av liknande saker med hjälp av alkotesterna, i händerna på en korrupt maffialiknande organisation som polisen här nere riskerar det helt klart att bli en ny inkomstkälla.

Mvh isan lover
Ja där ser man, jag trodde det var ett normalt förfarande att anhållen på häktet över natten vid rattfylla och att sen betala böterna för att bli fri och få igen sitt fordon.
Upplever man det som trakasserier och utpressning att bli lagförd vid rattfylla och ta sitt straff i form av böter är man naiv.
Är bara positivt att alkohol i trafiken tas mer på allvar.

Under tre dagar (28-30 dec) har polisen tagit 9736 rattfyllerister, 47,7% fler än förra året. Ökade fyllkörningar eller fler kontroller?
Ska man då tro att lika många eller fler lyckats köpa sig fri för att polisen ska berika sig själva?

95.000 utan licens under samma tre dagar. Självklart att Thailand ligger etta på en ökänd lista.

Läs Thainytt om mer trafikbrott,

Det är väl så att utlänningarna ber om det klagar på Thailand inga hjälmar folk kör fulla är korrupta följer inte lagen osv. Då är väl det inte annat att räkna med hårdare kontroller för dem och ingen korruption. Böter och med till polisstationen gäller för dem. När det kommer till thailändare själv tycker nog de flesta av dem att det fungerar bra så som det alltid har gjort. Tycker att denna särbehandling har både bra och dåliga sidor framförallt när det kommer till trafiken en del utlänningar borde inte köra bil i Thailand hur bra de kan lagen och följer den har mycket liten betydelse och kan ställa till rena kaos situationer. Thailändaren förhåller sig till trafiken med en blandning av allt skulle jag vilja påstå att köra efter enbart sunt förnuft går inte det är en blandning av karma och ålder går före samt storleken på fordon och hur tuff man tror man är att en ung sött flicka skulle se sig om skulle inte anstå henne behöver inte vara så ung flicka gäller även damer och i slutändan kanske det viktigaste hur mycket pengar man har eller position i samhället det är alltid bättre sikta på den billigaste. Faktiskt tycker jag numera att det är både lättare och mera avslappnat naturligt att köra i Thailand allt faller på plats på ett självklart sätt till skillnad mot en trafik som enbart styrs av lagar utan tidigare nämnda parametrar. Jag tror att förutsättningarna för att man skulle få Thailändare att tänka som svenskar är en sjukvård som Sverige där alla är med och betalar då blir det ett gemensamt intresse för pengar fungera lika fast ditt känns det långt. Då det som sker utanför blods linjen berör liksom inte ibland inte ens inom om man bryter mot någon av reglerna fast oftast kan man komma hem igen men då är man hela familjen slav som gav familjen ansikte åt den dåliga karman som fanns där. Man har inga rättigheter längre utan bara finns där som en skugga. Att jag tycker det fungerar bra i trafiken betyder inte att jag tycker allt eller ens trafiken är bra i Thailand bara ett konstaterande från min sida så här tycker jag numera.

Ja där ser man, jag trodde det var ett normalt förfarande att anhållen på häktet över natten vid rattfylla och att sen betala böterna för att bli fri och få igen sitt fordon.
Upplever man det som trakasserier och utpressning att bli lagförd vid rattfylla och ta sitt straff i form av böter är man naiv.
Är bara positivt att alkohol i trafiken tas mer på allvar.
Hej
Håller med om att det vore bra om polis och förare började ta detta med alkohol i trafiken på allvar, just att pressa utlänningar på pengar för detta ser jag dock inte som något framsteg, korruption är ju en del av själva problemet och inte någon lösning.
Mvh isan lover

Jag har blivit tillfrågad om fordonsbok och försäkring 2 gånger ena gången med juken och en gång med hyrbil och kopia på boken och kopia på försäkring med hyrbil, kopia på bok och försäkring i original på Juken var ok båda gångerna.
Men om det är det som gäller vet jag inte.

Hej
Håller med om att det vore bra om polis och förare började ta detta med alkohol i trafiken på allvar, just att pressa utlänningar på pengar för detta ser jag dock inte som något framsteg, korruption är ju en del av själva problemet och inte någon lösning.
Mvh isan lover
Ser det inte på samma sätt som du att det är att pressa pengar av utlänningar när det gäller böter för rattfylla.
Känner det som utlänningar särbehandlas och får inga straff och låga böter. Normala böter är väl +10.000thb och en till två nätter i häktet.
Thailand har 0,2 promille för de tvååriga körkorten och 0,5 promille för de med 5 åriga kk.
En av världens tuffare lagar.

Hej

Sedan många år är Thailand hans ”hemland”, han återvänder högst ogärna till Europa och då så kort tid som möjligt, dom barn och släktingar som vill träffa honom får åka hit.

Mvh isan lover

Undrar fortfarande om han även kör MC alkoholpåverkad de korta perioder han befinner sej i sitt hemland? Men det kan nog bara han själv svara på. Vad jag försöker peka på är att för många verkar det vara ok att köra full i LOS men inte hemma i Säffle t.ex., typ "alla gör ju så bah....".

Ser det inte på samma sätt som du att det är att pressa pengar av utlänningar när det gäller böter för rattfylla.
Känner det som utlänningar särbehandlas och får inga straff och låga böter. Normala böter är väl +10.000thb och en till två nätter i häktet.
Thailand har 0,2 promille för de tvååriga körkorten och 0,5 promille för de med 5 åriga kk.
En av världens tuffare lagar.

Hade en thailändsk bekant som förlorade kortet, 10.000thb, blev av med jobbet och fick några dagar bakom galler för promillekörning.
Tror det var nyår 2011/2012

Tycker det är helt ok, förutom att arbetsgivaren inte ville ha honom längre.
Skulle jag torska för samma brott så förväntar jag mig ingen turist- /farangrabatt.

Hade det gått på inkomst så hade jag med stor sannolikhet fått mer än 10.000thb i böter.

Undrar fortfarande om han även kör MC alkoholpåverkad de korta perioder han befinner sej i sitt hemland? Men det kan nog bara han själv svara på. Vad jag försöker peka på är att för många verkar det vara ok att köra full i LOS men inte hemma i Säffle t.ex., typ "alla gör ju så bah....".

Hej

Tror dom allra flesta anpassar sig lite till det land man befinner sig i, det är nog rätt vanligt, det medta brukar fungera bättre och bli enklare då, själv tillhör jag absolut dom som tillämpar denna regel, Sverige är Sverige och där gäller Svenska regler, i Arabvärlden gäller deras regler och fan ta den som inte följer dessa, i Thailand är det ju lite mer problematiskt eftersom dom flesta medborgarna och inte ens polisen följer deras regler.

Mvh isan lover

Hej

Tror dom allra flesta anpassar sig lite till det land man befinner sig i, det är nog rätt vanligt, det medta brukar fungera bättre och bli enklare då, själv tillhör jag absolut dom som tillämpar denna regel, Sverige är Sverige och där gäller Svenska regler, i Arabvärlden gäller deras regler och fan ta den som inte följer dessa, i Thailand är det ju lite mer problematiskt eftersom dom flesta medborgarna och inte ens polisen följer deras regler.

Mvh isan lover

Samma i Malmös förorter och en del i Gbg och Sthlm.
Detta rättfärdigar alltså bilbränder och gruppvåldtäkter för folket i dessa områden.

Som vanligt åker en utlännimg på böter och straff enligt lagen så gapas det om korruption.
Han verkar ju istället ha fått rabatt på beloppet.

Hej

Självklart slapp han billigt undan, men han tyckte ändå att det var fel att fängsla honom i syfte att pressa honom på pengar som polisen skulle ha i egen ficka, det han ville påvisa när han berättade detta för var att ingen egentlig förändring gällande korruptionen inom polisen verkar ha skett, kan man hålla turister fängslade på polisstationen i 37 timmar utan rätt att kontakta omvärlden i syfte att pressa denne på pengar utan att någon på stationen reagerar eller tycker att detta är konstigt så är polisen lika korrumperad som den alltid har varit.

Borde inte någon enda anställd på polisstationen ha tyckt att man borde ha följt lagen och gett utlänningen det straff som lagen föreskrev?

Så var uppenbarligen inte fallet, alla verkade tvärtom bara vara intresserade av att plocka av honom pengar, straffet i sig och lagen verkade ingen av dom intresserade av.

Att det fortfarande fungerar så här just på Phuket är väl lite märkligt eftersom det är en plats som Juntan har satsat extra mycket resurser just på att bekämpa maffia och kortuption, man ser inte direkt ut att ha lyckats så bra.

Mvh isan lover

Hej

Självklart slapp han billigt undan, men han tyckte ändå att det var fel att fängsla honom i syfte att pressa honom på pengar som polisen skulle ha i egen ficka, det han ville påvisa när han berättade detta för var att ingen egentlig förändring gällande korruptionen inom polisen verkar ha skett, kan man hålla turister fängslade på polisstationen i 37 timmar utan rätt att kontakta omvärlden i syfte att pressa denne på pengar utan att någon på stationen reagerar eller tycker att detta är konstigt så är polisen lika korrumperad som den alltid har varit.

Borde inte någon enda anställd på polisstationen ha tyckt att man borde ha följt lagen och gett utlänningen det straff som lagen föreskrev?

Så var uppenbarligen inte fallet, alla verkade tvärtom bara vara intresserade av att plocka av honom pengar, straffet i sig och lagen verkade ingen av dom intresserade av.

Att det fortfarande fungerar så här just på Phuket är väl lite märkligt eftersom det är en plats som Juntan har satsat extra mycket resurser just på att bekämpa maffia och kortuption, man ser inte direkt ut att ha lyckats så bra.

Mvh isan lover
Han påstår att dom har kidnappat han och pressat honom på pengar, jag tror dom har hållit kvar han tills han betalade sitt rabatterade bötesbelopp.

Hej

Mvh isan lover
Är ett jävla gnäll på Juntan är det deras fel om du är bakfull efter all Lao Khao med på morgonen, eller råkar sätta på dig fel sko.
Är du också så dum i huvudet så du tror att korruptionen förändras på en dag för att en regering har det som mål?
Om jag har som mål att spara ihop 300.000.000 innan jag går i pension så har jag inte det imorgon.
Vissa tycks tro att man kan bygga ett imperium på en dag, men man kan så ett frö och få folk att öppna ögonen och jag tror att nuvarande regering har fått folk att se korruptionen.
Och då kommer den öka för sådant som inte blev anmält förut anmäls nu och då ser det ut som ökad korruption fast det är bara nåt som alltid funnits där som börjas ta tag i.

Han påstår att dom har kidnappat han och pressat honom på pengar, jag tror dom har hållit kvar han tills han betalade sitt rabatterade bötesbelopp.

Hej

Det var aldrig aktuellt med några böter eller vita pengar, bara ren utpressning för att berika sig själva ifrån polisens sida, just detta reagerade utlänningen på.

Mvh isan lover

Isan Lover. Kan du inte hålla med om att det viktigaste är att din bekant åkte dit för sin rattfylla?

Sedan om de pengar han fick betala för sitt brott hamnade i juntans budget som böter med kvitto, eller i några enskilda polisers fickor är enligt min mening mindre viktigt än att bilkörning med alkohol i kroppen bekämpas av polisen.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp