Leva på sin pension i framtiden

Hej

Håller med helt, pensionssystemet ändrades inte alls med pensionstagarnas bästa i åtanke, det var staten som var vinnare på denna reform, dom senaste 20 åren har klyftorna i Sverige ökat, antalet ”fattigat” har ökat, liksom antalet rika.

Tror precis som flera andra i den här diskussionen att antalet pensionärer som kommer att behöva andra bidrag och stöd för att klara sig på dom låga pensioner som väntar lär öka rejält framöver, dom som har utfört viktiga och helt nödvändiga arbeten men med låga löner är dom stora förlorarna.

Mvh isan lover

De senaste 5 åren har man väl importerat ett gäng fattiga, så då är det klart att man skapar klyftor.
Man har fåt en hel del nya invånare de senaste 20 åren, så det är klart att det blir fler fattiga.
Det kan man räkna ut med hjälp av röven och en ficklampa.

Hej

Själv tror jag att dom som försvarar dagens uppenbart havererade pensionssystem gör ett tankefel, dom utgår ifrån sin egen pension som dom tycker är bra, men den är ju personlig och säger egentligen ingenting om hur andra upplever sin pension.

Jag kommer också att klara mig bra som pensionär, en förmodat ganska genomsnittlig pension p.ga att jag börjar ta ut den ifrån 61 års ålder, slutade mitt riktiga jobb redan som 55 åring o.s.v, men jag har naturligtvis täckt upp för detta privat och kommer att ha andra inkomster även som pensionär, så när jag uttalar mig om pensionssystemet och dess brister så gör jag detta utan tankar på att jag själv kommer att drabbas av detta.

Det jag vänder mig emot och ogillar är att folk numera efter ATP systemets avskaffande ska förbereda sig för ett liv på 50% av inkomsten, det finns t.o.m s.k experter som påstår att det sannolikt även kan bli aktuellt med 30% i framtiden, detta går väl an om man har tjänat väldigt bra, men hur går det för dom som har jobbat hårt ett helt liv i ett låglöneyrke?

Mvh isan lover

De senaste 5 åren har man väl importerat ett gäng fattiga, så då är det klart att man skapar klyftor.
Man har fåt en hel del nya invånare de senaste 20 åren, så det är klart att det blir fler fattiga.
Det kan man räkna ut med hjälp av röven och en ficklampa.

Hej

Det är ju en del i detta, men även infödda Svenskar har också blivit drabbade, lönerna för statligt och kommunalt anställda har inte hängt med och avsiktligt hållits tillbaka, så dom har också drabbats av dom ökade klyftorna.

Dessa lär bli förlorare även som pensionärer.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju en del i detta, men även infödda Svenskar har också blivit drabbade, lönerna för statligt och kommunalt anställda har inte hängt med och avsiktligt hållits tillbaka, så dom har också drabbats av dom ökade klyftorna.

Dessa lär bli förlorare även som pensionärer.

Mvh isan lover

Då skattefinansierade löner och skattefinansierade bidrag kommer från samma börs, så är det klart att man får kapa lite både här och där.

Känns som att grundskolan kan vara något för dig.

Då skattefinansierade löner och skattefinansierade bidrag kommer från samma börs, så är det klart att man får kapa lite både här och där.

Känns som att grundskolan kan vara något för dig.

Hej

Tror att du har mycket att lära i grundskolan också, skattesänkningar som finansieras med utlandslån leder inte till ökad välfärd, det kan nog en tioåring räkna ut.:)

Mvh isan lover

Hej

Tror att du har mycket att lära i grundskolan också, skattesänkningar som finansieras med utlandslån leder inte till ökad välfärd, det kan nog en tioåring räkna ut.:)

Mvh isan lover

Nej, att finansiera skattesänkningar med lån är ingen bra business.
Men till skillnad från dig så har jag aldrig kommit med ett sådant påstående.

För din del så kan en 290 veckors läsförståelsekurs vara på sin plats. Förståelse lär du aldrig få.

Bidrag räcker ingenstans med tonåringar hemma (vi har 2 stycken) om man inte håller dom kort med begränsade medel. Man behöver inte köpa svindyra märkeskläder och ha senaste mobilen / plattan. Livet fungerar precis lika bra ändå trots ev pikar från bortskämda klasskompisar.
När jag var barn pantade jag burkar för att få ihop till nytt Lego. Sedan sålde jag "Lyckopåsar" och skrapade ihop till en motorbåt mm. Sen blev jag ju som jag blev, har klarat mig fortsatt utan statliga allmosor hela livet. Har varit fattig stundtals men alltid klarat mig ur krisen genom gedigen planering.
Känns sådär att köpa allt som ungarna pekar på. Dottern har jag inte jättestora förhoppningar om. Men pojkarna kanske kommer haka på familjeföretaget när dom blir större. Om inte annat så tills de hittar på egna större saker.

Det är inte alls ovanligt med dessa höga sammanlagda månsdsinkomster som man kan tro.
Är man jurist, läkare, mäklare, chef eller VD som exempel så är det lönen för en person som regel.
Högutbildade brukar dessutom ofta bli ett par så en översköterska och en ekonom på ett mellanstort företag har 100.000 i månaden tillsammans.
50-70k är rätt vanligt i lön även på landbacken.

Det påståendet synar jag. För jag vet att det inte stämmer. Visst finns det några som tjänar som du säger.. men inte många.

Hittar inte artikeln jag läste förra månaden men hittar en som har några år på nacken. Löneökningen har inte varit så stor under perioden.

Med de inkomster du nämnde så tillhör man de bäst betalde i Sverige. Att då få det till att "många" har sådana löner... nja...

Du har högre lön än du tror

SVT Pejl

Det påståendet synar jag. För jag vet att det inte stämmer. Visst finns det några som tjänar som du säger.. men inte många.

Hittar inte artikeln jag läste förra månaden men hittar en som har några år på nacken. Löneökningen har inte varit så stor under perioden.

Med de inkomster du nämnde så tillhör man de bäst betalde i Sverige. Att då få det till att "många" har sådana löner... nja...

Du har högre lön än du tror

SVT Pejl
+50k per månad är inget märkvärdigt i dag, det har nästan alla i hamnarna idag med LO avtal.
Självklart är det med rörliga lönedelar som övertid, jourtillägg och skiftgång liknande.
Finns nog få mellanchefer inom de flesta industrier som hamnar under den nivån.
Personer med högskoleutbildning/universitet ligger också där.

Skulle tro att samtliga som jobbar i gruvor, inom flyget, sjöfart, många i anläggningsbranchen och många inom byggnad, vvs och el ligger på 50k.
Är man kompetent och vill jobba får man utan tvekan en bra lön idag, vill man inte jobba kan man bli vaktmästare åt ett kommunalt bostadsbolag och byta glödlampor för en lägre lön.

Är man inte nöjd med sin lön så kan man byta arbetsgivare, det brukar löna sig om man är efterfrågad.

+50k per månad är inget märkvärdigt i dag, det har nästan alla i hamnarna idag med LO avtal.
Självklart är det med rörliga lönedelar som övertid, jourtillägg och skiftgång liknande.

Skulle tro att samtliga som jobbar i gruvor, inom flyget, sjöfart, många i anläggningsbranchen och många inom byggnad, vvs och el ligger på 50k.
Är man kompetent och vill jobba får man utan tvekan en bra lön idag, vill man inte jobba kan man bli vaktmästare åt ett kommunalt bostadsbolag och byta glödlampor för en lägre lön.

Är man inte nöjd med sin lön så kan man byta arbetsgivare, det brukar löna sig om man är efterfrågad.

Hej

Jag vet inte var du får dina fantasilöner ifrån?

Så här såg det ut inom LO lönemässigt 2018 om vi håller oss till verkligheten.

• Medellönen för samtliga anställda var 33 000 kronor i månaden enligt 2017 års lönestatistik. För arbetare var medellönen 26 500 kronor och för tjänstemän 39 300 kronor. Medellönen var alltså 12 800 kronor, eller 48 procent, högre för tjänstemän än för arbetare.
http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vR...lonerapport2018_pdf/$File/Lonerapport2018.pdf

Mvh isan lover

Hej

Jag vet inte var du får dina fantasilöner ifrån?

Så här såg det ut inom LO lönemässigt 2018 om vi håller oss till verkligheten.

• Medellönen för samtliga anställda var 33 000 kronor i månaden enligt 2017 års lönestatistik. För arbetare var medellönen 26 500 kronor och för tjänstemän 39 300 kronor. Medellönen var alltså 12 800 kronor, eller 48 procent, högre för tjänstemän än för arbetare.
http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vR...lonerapport2018_pdf/$File/Lonerapport2018.pdf

Mvh isan lover
Du ska titta på vad som kommer på lönen varje månad och inte vad som grundlönen är i de flesta sammanställningar.

Du får pension efter vad inkomsten är när alla tillägg är inräknade och inte vad som är grundlön.
Truckförarna i hamnen har 26k i månadslön och 50k med alla tillägg samt dom får pension på total inkomst.
Rörliga lönedelar är så förekommande idag att man måste ta med dom i en jämförelse då dom ger pension till varje krona.

Har finns också lönestatistik för ingenjörer, akademiker och läkare om än några år på nacken.
Skulle tro att var tredje anställd idag pockar ut 50k före skatt per månad.
Att bara titta på statistik från LO ger en skev bild.

Skärmavbild 2019-04-26 kl. 11.17.54.png

Ingenjörer
Skärmavbild 2019-04-26 kl. 11.13.26.png

Akademiker
Skärmavbild 2019-04-26 kl. 11.10.13.png

Du ska titta på vad som kommer på lönen varje månad och inte vad som grundlönen är i de flesta sammanställningar.

Du får pension efter vad inkomsten är när alla tillägg är inräknade och inte vad som är grundlön.
Truckförarna i hamnen har 26k i månadslön och 50k med alla tillägg samt dom får pension på total inkomst.
Rörliga lönedelar är så förekommande idag att man måste ta med dom i en jämförelse då dom ger pension till varje krona.

Har finns också lönestatistik för ingenjörer, akademiker och läkare om än några år på nacken.
Skulle tro att var tredje anställd idag pockar ut 50k före skatt per månad.
Att bara titta på statistik från LO ger en skev bild.

Skärmavbild 2019-04-26 kl. 11.17.54.png

Skärmavbild 2019-04-26 kl. 11.13.26.png

Skärmavbild 2019-04-26 kl. 11.10.13.png

Hej

Att det skulle ge en skev bild av medellönerna i landet genom att se på dessa inom LO håller jag inte med om, LO kollektivet omfattar hela 1.5 miljoner löntagare så det är inte någon liten grupp vi talar om, det är just bland dessa löntagare som vi hittar en hel del av det som nu betecknas som blivande fattigpensionärer.

I den statistik som LO tillhandahåller ingår alla fasta löneförmåner, men inte rörliga sådana som ö-tid och andra tillägg, att räkna eventuell framtida ö-tid eller skifttillägg som lön kan ha sina risker om man ex.vis ska ta ett huslån eller liknande, vid en lågkonjuktur eller produktionsnedragning kan ju både ö-tid och skiftersättning utebli helt.

Dataunderlag och lönebegrepp
Rapportens dataunderlag är Statistiska centralbyråns lönestrukturstatistik år 1994-2017.
Lönebegrepp i rapporten är tid- och prestationslön (grundlön), helglön samt andra (fasta) löneförmåner. Rörliga tillägg, t.ex. för obekväm arbetstid, skiftgång eller övertid, ingår inte i lönebegreppet.
Timlöner är uppräknade till månadslön och deltidsarbete är uppräknad till heltid.
Mer om lönebegrepp och definitioner i Bilaga 1 Metod och datunderlag
.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Fantasilöner eller, är bara kapten om ens han som kommer upp i +50k i Svensk sjöfart.
Svensk sjöfart är inte så högavlönat.
Jag var på Svensk båt par turer innan jag börja här, var 25k brutto som styrman då.
Jag har själv jobbat i Gbg hamn iofs 9 år sen men om inte lönerna har dubblats på dom åren så är det då inga 50k.

Fantasilöner eller, är bara kapten om ens han som kommer upp i +50k i Svensk sjöfart.
Svensk sjöfart är inte så högavlönat.
Jag var på Svensk båt par turer innan jag börja här, var 25k brutto som styrman då.
Jag har själv jobbat i Gbg hamn iofs 9 år sen men om inte lönerna har dubblats på dom åren så är det då inga 50k.
Lönerna i RoRo hamnen och i Skandiahamnen ligger med tilläggen över 50k sen flera år tillbaka. Det gäller kranförare, truckförare och tugmaster.
Det är ju inte någon 7-16 verksamhet utan det är schemalagt dygnet runt året om som fartyg skall servas.
Jag har haft så mycket att göra med Göteborgs Hamn i yrket så jag vet väl hur det ser ut.
Kaptenslönerna låg på +80k (1-1 system) inom SCA 2013 då jag slutade, då ingick budget, löneadministration mm., lite mera arbetsuppgifter än många skeppare har förstås.
Anställda på några färjelinjer jag känner till har riktigt bra avtal. Jobba 7 dagar och ledig i det dubbla med full lön.
En kör taxi på ledig tid, en hoppar in och kör hamnbogserare som extraknäck. Nog går det att tjäna bra pengar i Sverige om man vill.

Lönerna i RoRo hamnen och i Skandiahamnen ligger med tilläggen över 50k sen flera år tillbaka. Det gäller kranförare, truckförare och tugmaster.
Det är ju inte någon 7-16 verksamhet utan det är schemalagt dygnet runt året om som fartyg skall servas.
Jag har haft så mycket att göra med Göteborgs Hamn i yrket så jag vet väl hur det ser ut.
Kaptenslönerna låg på +80k (1-1 system) inom SCA 2013 då jag slutade, då ingick budget, löneadministration mm., lite mera arbetsuppgifter än många skeppare har förstås.
Anställda på några färjelinjer jag känner till har riktigt bra avtal. Jobba 7 dagar och ledig i det dubbla med full lön.
En kör taxi på ledig tid, en hoppar in och kör hamnbogserare som extraknäck. Nog går det att tjäna bra pengar i Sverige om man vill.
+80k 55555555, ja då är det Sveriges bäst betalda kaptener kan jag säga på Svenska båtar.
Pratat med många Svenska kaptener under mina dagar och några +80k ligger inte snittlönen för en kapten på Svensk båt.
Det skulle vara isåfall om dom räknade 1:1 som en lön att den månaden dom är ute och den månaden dom är hemma som 1 månadslön men räknar man så plockar dom bara ut 6 månadslöner om året, men räknar man så kan jag ju dubbla min lön.
Svensk kaptenslön ligger runt 45-50k i snitt om året i Sverige, men det är bara 1 kapten ombord och han är den enda som kommer upp i det.
Jag jobbade 3 år i oljehamnen innan jag börja här och några 50k kom man inte upp i.
Högsta jag kom upp i var 35k men då jobba jag hela julhelgen och nyårshelgen i tillägg och mycket natt.

Sen verkar du inte veta ett skit om kaptens arbetsuppgifter om du tror att det är mer arbetsuppgifter än vad en skeppare brukar ha.

Jac lämnar dina fantasier för sig själva. Att räkna in OB, övertid, jourtillägg osv är inte representativt för lönen. Man jobbar inte så hela livet... det finns massor av sätt att slå hål på din drömvärld. Att hitta diagram och grafer för läkare som är bland de bäst betalda yrkerna i Sverige hjälper inte ditt case. Lila lite hjälper IL's LO statistik, då den också bara visar en del av de arbetande i Sverige. Total statisk från SCB t.ex. är relevant och den visar klart att du fantiserar.

Återigen att 500st hamnarbetare i Göteborg kan mygla till sig en massa tillägg och ersättningar gör dem inte representativa för svenska folket.

Visst finns det några som tjänar bra. Men de är inte många som har dina 50-70k/månad... max 10% av Svenskarna... 90+ då är du på sista procenten av de högst betalda.

Till din bekantskap som kör taxi säger jag bara att han är riktigt dum i huvudet. Om, jag säger om, han nu har den lönen du påstår. Då får han skatta 55%+ på sina små taxipengar... han hade tjänat mer på att skotta snö och klippa gräs åt grannarna svart... eller plocka pantburkar i parken.

Nejdu... dags att vakna ur din drömvärld...

Jac lämnar dina fantasier för sig själva. Att räkna in OB, övertid, jourtillägg osv är inte representativt för lönen. Man jobbar inte så hela livet... det finns massor av sätt att slå hål på din drömvärld. Att hitta diagram och grafer för läkare som är bland de bäst betalda yrkerna i Sverige hjälper inte ditt case. Lila lite hjälper IL's LO statistik, då den också bara visar en del av de arbetande i Sverige. Total statisk från SCB t.ex. är relevant och den visar klart att du fantiserar.

Återigen att 500st hamnarbetare i Göteborg kan mygla till sig en massa tillägg och ersättningar gör dem inte representativa för svenska folket.

Visst finns det några som tjänar bra. Men de är inte många som har dina 50-70k/månad... max 10% av Svenskarna... 90+ då är du på sista procenten av de högst betalda.

Till din bekantskap som kör taxi säger jag bara att han är riktigt dum i huvudet. Om, jag säger om, han nu har den lönen du påstår. Då får han skatta 55%+ på sina små taxipengar... han hade tjänat mer på att skotta snö och klippa gräs åt grannarna svart... eller plocka pantburkar i parken.

Nejdu... dags att vakna ur din drömvärld...
Det är jävligt bra för pensionen även om det blir extra skatt, så är pensionssystemet uppbyggt att varenda krona räknas i livet.
Har man in inbyggd skräck för att betala skatt så får man en pension därefter.
Det brukar svartjobbare bli varse om.
Sen vill en del ha sysselsättning på sin ledighet och inte bara sitta hemma. För dom är inte inkomster eller skatter avgörande.

Det är jävligt bra för pensionen även om det blir extra skatt, så är pensionssystemet uppbyggt att varenda krona räknas i livet.
Har man in inbyggd skräck för att betala skatt så får man en pension därefter.
Det brukar svartjobbare bli varse om.
Sen vill en del ha sysselsättning på sin ledighet och inte bara sitta hemma. För dom är inte inkomster eller skatter avgörande.

Fel igen. Med de inkomster du säger de har, så påverkar det inte den allmänna pensionen ett skit, då de sedan länga slagit i taket för allmän pension.

Å dröm att taxiägaren betalar några 35% i tjänstepension.

Hobby, för att slå ihjäl tiden, det köper jag men inget annat av dina fantasier.

+80k 55555555, ja då är det Sveriges bäst betalda kaptener kan jag säga på Svenska båtar.
Pratat med många Svenska kaptener under mina dagar och några +80k ligger inte snittlönen för en kapten på Svensk båt.
Det skulle vara isåfall om dom räknade 1:1 som en lön att den månaden dom är ute och den månaden dom är hemma som 1 månadslön men räknar man så plockar dom bara ut 6 månadslöner om året, men räknar man så kan jag ju dubbla min lön.
Svensk kaptenslön ligger runt 45-50k i snitt om året i Sverige, men det är bara 1 kapten ombord och han är den enda som kommer upp i det.
Jag jobbade 3 år i oljehamnen innan jag börja här och några 50k kom man inte upp i.
Högsta jag kom upp i var 35k men då jobba jag hela julhelgen och nyårshelgen i tillägg och mycket natt.

Sen verkar du inte veta ett skit om kaptens arbetsuppgifter om du tror att det är mer arbetsuppgifter än vad en skeppare brukar ha.
Så du anser att en svensk kapten i ett svenskt företag inte kan ha en lön som motsvarar en 2:e styrman i ett Bahamasflaggat rederi?
Rent larv från din sida.
Kaptenerna i SCA har varje båt som ett eget företag med egen budget, löner, inköp mm, befriade från lots och det har många andra ett rederikontor som sköter åt sig.

Om du skippat oljehamnen och kört truck eller kran i Skandiahamnen hade du fått dina 50k också med helgersättning.

Fel igen. Med de inkomster du säger de har, så påverkar det inte den allmänna pensionen ett skit, då de sedan länga slagit i taket för allmän pension.

Å dröm att taxiägaren betalar några 35% i tjänstepension.

Hobby, för att slå ihjäl tiden, det köper jag men inget annat av dina fantasier.

Har jag ens nämt deras inkomst, han som kör taxi eller bogserbåt som extraknäck?
Skrev att dom hade ett bra avtal, jobba en vecka, ledig två, inte något om lön alls.

Du läste nog inte så noga. ;)

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3