Migrationsverket har förlängt väntetiden för uppehållstillstånd!

Tyvärr finns det ju bara en vettig lösning: ta inte in fler asylsökande än vi klarar.

Problemet med att göra två grupper är att många har hunnit bli svenska medborgar och vill ha hit sina respektive det är inte PK (och enligt mig inte ok) att inte behandla dessa som svenskar. De vi gett medborgarskap ska få ha kvar det om de inte åker tillbaks till något krig och strider.

Janne bara för att folk har fått svenskt medborgarskap så e dom ju för.fasen inte svenskar dom e fortfarande araber.muslimer. Negrer mm men me svenskt medborgarskap absolut inte svenskar

"glimten66 " sa:
Janne bara för att folk har fått svenskt medborgarskap så e dom ju för.fasen inte svenskar dom e fortfarande araber.muslimer. Negrer mm men me svenskt medborgarskap absolut inte svenskar
Hej, trevligt ämne.
Jag är svensk medborgare men känner mig inte svensk längre. Är även finsk medborgare, då får man i alla fall säga vad man tycker utan att jag diskriminerar andra "svenskar" VIP. På Åland har vi bara svenska som modersmål och minoritetsspråk finns inte. :reta:

Ja åland e.trevligt ;-)
O finnar e oftast stolta
emoji38.png

"glimten66 " sa:
Nej du e en finne.som bor.på en ö som heter åland
emoji12.png
emoji12.png
emoji12.png

Men som drömmer eller.drömde att få tillhöra sverige
emoji39.png
emoji39.png
Taskig undervisning i svenska skolor läs om Ålands självstyrelse ,imorrn drar ja till TH Ha det gott stockholmare har bott där ca 30 bast trevligt på den tiden.

"pontiac-51 " sa:
Taskig undervisning i svenska skolor läs om Ålands självstyrelse ,imorrn drar ja till TH Ha det gott stockholmare har bott där ca 30 bast trevligt på den tiden.
Åland kommer allti.va en del av finland
emoji12.png

Det måste va som en böld i röva på en cykel semester på gotland
emoji7.png
emoji7.png
emoji7.png

Ha en trevlig resa ner nu till värmen
emoji39.png
emoji39.png
emoji39.png

"pontiac-51 " sa:
ha det gott, skönt att lämna kalla och trista norden nu!

Fasen har ju varit soligt halva dagen
Tog en promenad i morse till jobbet kändes som det va vår helt underbart

Hur lång är den verkliga väntetiden för uppehållstillstånd? håller Migrationsverket stenhårt på dessa 14 månader när man gjort ansökan på webben?

Hur är det med dessa tider,brukar de hålla eller tar det oftast längre tid?

Läste denna information på en annan sida

"Pratade med kundtjänsten hos Mig igår, fick äntligen klartext på hur de räknar handläggningstiderna för "Flytta till någon i Sverige":

Alla ansökningar utanför Europa hamnar i tredje gruppen per automatik då det alltid ingår intervju på ambassaden. Normal väntetid är då 9-14 månader, med 90% av ärendena klara vid 14 månader, alltså precis som innan sammanfogningen av köerna. Om man har grund för förtur kortar det givetvis väntetiden men oklart med hur mycket...

Detta var alltså för första ansökningen, ansökan om PUT borde vara enklare då ingen ambassadbesök behövs och alla dokumenten för att få UT ju redan är behandlade, enda som återstår är bekräftelse på att UT är beviljat på riktiga grunder."

Hoppas det inte stämmer då de utgår enligt deras egen hemsida att alla ansökningar behöver kompletteras med information och behöver vidare utredning.

Kopierat från mig

akn_f%C3%B6rl_sv.png

*Ansökan som uppfyller kraven för ett snabbt beslut
En ansökan som uppfyller kraven för ett snabbt beslut är en ansökan som inte behöver kompletteras eller utredas mer. Migrationsverket kontaktar dig om du ska boka tid för en intervju på ambassad, eller om du behöver komplettera din ansökan på något annat sätt.
**Ansökan som behöver kompletteras
En ansökan som behöver kompletteras är en ansökan som till exempel kräver:
  • en intervju på ambassad
  • en intervju på Migrationsverket
  • ytterligare dokument eller annan information
Om du inte är EU-medborgare, eller redan bor i Sverige, måste din ansökan nästan alltid kompletteras med en intervju på ambassad. Om du har gjort en webbansökan får du ett mejl när du kan boka tid för intervju på ambassaden.
***Ansökan som behöver utredas mer
En ansökan som behöver utredas mer är en ansökan som till exempel kräver:
  • utredning av oklara uppgifter i ansökan
  • ytterligare utredning av till exempel identitet, släktskap eller beroendeförhållande
  • kontakt med andra myndigheter
Även ansökningar som kräver intervju på en ambassad med mycket lång väntetid hamnar inom detta intervall, eftersom Migrationsverket inte kan påverka hur länge du får vänta för att få en intervjutid på ambassaden.

är det långa tider för att få intervju i Bangkok?

"Pratade med kundtjänsten hos Mig igår, fick äntligen klartext på hur de räknar handläggningstiderna för "Flytta till någon i Sverige":

Alla ansökningar utanför Europa hamnar i tredje gruppen per automatik då det alltid ingår intervju på ambassaden. Normal väntetid är då 9-14 månader, med 90% av ärendena klara vid 14 månader, alltså precis som innan sammanfogningen av köerna. Om man har grund för förtur kortar det givetvis väntetiden men oklart med hur mycket...

Detta var alltså för första ansökningen, ansökan om PUT borde vara enklare då ingen ambassadbesök behövs och alla dokumenten för att få UT ju redan är behandlade, enda som återstår är bekräftelse på att UT är beviljat på riktiga grunder."

Hoppas det inte stämmer då de utgår enligt deras egen hemsida att alla ansökningar behöver kompletteras med information och behöver vidare utredning.

Kopierat från mig

akn_f%C3%B6rl_sv.png

En ansökan som uppfyller kraven för ett snabbt beslut är en ansökan som inte behöver kompletteras eller utredas mer. Migrationsverket kontaktar dig om du ska boka tid för en intervju på ambassad, eller om du behöver komplettera din ansökan på något annat sätt.
Om du inte är EU-medborgare, eller redan bor i Sverige, måste din ansökan nästan alltid kompletteras med en intervju på ambassad. Om du har gjort en webbansökan får du ett mejl när du kan boka tid för intervju på ambassaden.
  • ytterligare utredning av till exempel identitet, släktskap eller beroendeförhållande
Även ansökningar som kräver intervju på en ambassad med mycket lång väntetid hamnar inom detta intervall, eftersom Migrationsverket inte kan påverka hur länge du får vänta för att få en intervjutid på ambassaden.

Kopierat från mig

akn_f%C3%B6rl_sv.png

Hej!
Ovanstående tider gäller enligt MIG för PUT , permanent uppehållstillstånd , inte UT.
Enligt migrationsverkets hemsida skall det ta ca 4 månader från det ni lämnat in alla uppgifter, tills ni får ett UT, uppehållstllstånds kort.
Ursäkta jag säger det och gör en hel del ledsna.. men det är en lögn.. Vi har väntat i 7 månader nu..
Min fru har varit på ambassaden och lämnat foto , fingeravtryck mm 19 Juni. De sade 4 veckor..
De har inte gjort någonting än...!!! Det skall ta 4 månader om alla papper är ok.. Och vi har fått besked flera gånger att alla papper är OK!! Meeeeen sedan händer INGET !!!
Och "konsulten" vi anlitat gör inte ett dugg... Han har ju fått sina pengar... Bara att vänta svarar han...

Lycka till med er ansökan..!!! Ni kan ses om 7-8, 10, 11 månader om ni har tur....

PEPSI

Liknande trådar

S
Svar
11
Visningar
2 K
Liverpool
L

Tillbaka
Topp