Odla avocado i Thailand

Bra jord är ofta svårt att hitta till vettiga priser.

Jag gör min egen numera, köper en ganska hård och svart lerjord från bergen i säckar och blandar in risskal från en lokal Mill (billigt).

Sparar nedfallna löv och blommor som torkas och smulas sönder och blandar i.

Fungerar utmärkt och jorden blir porös och näringsrik.

Risskal är också bra att hälla runt buskar och träd.
Skyddar jorden från den heta solen och behåller fukten.
Så småningom blir det jord och näring av allt.
Jag har prövat lite med våtkompostering, men i väldigt liten omfattning - mest matavfall och lite löv etc. - men vi har varit på plats för kort tid för att kunna utvärdera om det har resulterat i något jordförbättrande gödsel. Funderar på om man behöver stor behållare och om det är för varmt, brist på mask eller annat som gör att det inte har hänt så mycket när vi har varit där?

Jag har prövat lite med våtkompostering, men i väldigt liten omfattning - mest matavfall och lite löv etc. - men vi har varit på plats för kort tid för att kunna utvärdera om det har resulterat i något jordförbättrande gödsel. Funderar på om man behöver stor behållare och om det är för varmt, brist på mask eller annat som gör att det inte har hänt så mycket när vi har varit där?
Jag har provat att ha en kompost med matavfall och löv samt gräs i tropikerna.

Det drog dit råttor och annat elände så det avbröts.

Har en lövhög på ett ställe men det fungerar dåligt.

Bäst har att torka löv och gräs fungerat.
När det är kruttorrt efter några dagar i solen är det lätt att smula sönder till nästan ett pulver och blanda i jorden.

Växer otroligt bra med den metoden.

Hej

Vi har ju i många år blandat risskal med gödsel från kor och grisar, samt aska från dom ugnar där man framställer salt typ dom i Ban Dung, vi har saltframställning 5 km från vår by också, det blir både en bra jordförbättrare och ett alternativ till konstgödsel. Detta använder vi till det mesta vi odlar t.ex gummiträden, palmer, fruktträd, grönsaker, blommor och annat.

Mvh isan lover
Gödsel från grisar, höns och kor kan vara för stark och bör ligga länge och "brinna" innan det ska användas.
Bäst när den är förmultnat till nästan jord.
Det kan ta flera år.

Jag har provat att ha en kompost med matavfall och löv samt gräs i tropikerna.

Det drog dit råttor och annat elände så det avbröts.

Har en lövhög på ett ställe men det fungerar dåligt.

Bäst har att torka löv och gräs fungerat.
När det är kruttorrt efter några dagar i solen är det lätt att smula sönder till nästan ett pulver och blanda i jorden.

Växer otroligt bra med den metoden.
Har också provat med kompost, men inte fått till det. Utan matavfall visserligen. Matavfallet det går till fiskodling, känns bättre så.

Fruns bror får mycket gräs och ogräs från sin grönsaksodling. Jag har försökt få honom att kompostera men det lyckas inte så bra. På en vecka får han fram rätt många cyckelkärror med kompakt gräs som han bränner. Vilket jag absolut inte tycker om. Han lämnar ju högarna några dagar för att torka innan han lastar dom på cyckelkärran och drar bort dom för att bränna dom.
Borde gå att få till något bra sätt att smula ner det torkade gräset.

Gödsel från grisar, höns och kor kan vara för stark och bör ligga länge och "brinna" innan det ska användas.
Bäst när den är förmultnat till nästan jord.
Det kan ta flera år.
Hej

Ja det stämmer och vi gräver ett stort hål i marken ute på farmen ca 2x3m stort och 1 m djupt, lägger i en presenning som vi sen lägger gödsel risskal och aska på samt fuktar detta med vatten, sen täcks allt över med presenningen och får ligga där i 2-3 månader, sen används det som gödsel och jordförbättring, har fungerat bra. Det var frugans anställde Pan som gick en kurs i organisk odling som myndigheterna höll och där rekommenderade dom den här metoden.

Mvh isan lover

Har också provat med kompost, men inte fått till det. Utan matavfall visserligen. Matavfallet det går till fiskodling, känns bättre så.

Fruns bror får mycket gräs och ogräs från sin grönsaksodling. Jag har försökt få honom att kompostera men det lyckas inte så bra. På en vecka får han fram rätt många cyckelkärror med kompakt gräs som han bränner. Vilket jag absolut inte tycker om. Han lämnar ju högarna några dagar för att torka innan han lastar dom på cyckelkärran och drar bort dom för att bränna dom.
Finns ju massor med kor, min fru kör exempelvis ut ett par kärror koskit flera ggr i veckan och på en bit (ca 1 rai) av sin risåker , just denna bit av av åkern ger en helt annan gröda än den andra riskörden som sker på en ganska utarmad jord, hon gör det mest för att må bra fysikt då hon är överaktiv och lider av säger jag en ganska ordentlig ADHD . Den gödsel som sprutas ut vet jag inte vad det är, Svärfar gör det på sin rismark men vi vill inte ha skiten då jag sagt att jag inte litar på att det är giftfritt, visst jag är gammal, men varför ösa in gift i kroppen utan orsak och om det kan undvikas

Hej

Ja det stämmer och vi gräver ett stort hål i marken ute på farmen ca 2x3m stort och 1 m djupt, lägger i en presenning som vi sen lägger gödsel risskal och aska på samt fuktar detta med vatten, sen täcks allt över med presenningen och får ligga där i 2-3 månader, sen används det som gödsel och jordförbättring, har fungerat bra. Det var frugans anställde Pan som gick en kurs i organisk odling som myndigheterna höll och där rekommenderade dom den här metoden.

Mvh isan lover
Nu har inte alla möjligheter att gräva ner skiten långt ifrån sin bostad.
Nära huset vill inte ens du hålla på med detta.

Sen måste man ha kunskap om att kväverika gödsel är olämpligt på vissa växter som själv tar upp kväve ur luften.
Såna växter börjar växa fortare med mera gröna löv och blad men slutar producera blommor som ger frukter.
Dom ska inte ha gödsel med kväve.

Spara det torkade gräset i tomma säckar och smula ner i jorden vid behov.

Att plöja ner efter skörd är en gammal metod och det är samma sammansättning av mineraler som vid nästa sådd.

Nu har jag bara en trädgård med 150 krukor och 200m² att använda så det är i en mindre skala.
Det jag blandar i jorden är från samma växter som får tillbaka vad dom förlorat.

20250322_101950.webp
20250322_101928.webp
20250322_102043.webp

Sand är också ett sätt att förbättra jordens förmåga att dränera vattnet så inte rötterna ruttnar.
Även rötterna behöver luft och andas.

Inte för finkornig sand.

Växer som själv tar upp kväve ur luften kan växa i nästan bara sand.

Nu har inte alla möjligheter att gräva ner skiten långt ifrån sin bostad.
Nära huset vill inte ens du hålla på med detta.

Sen måste man ha kunskap om att kväverika gödsel är olämpligt på vissa växter som själv tar upp kväve ur luften.
Såna växter börjar växa fortare med mera gröna löv och blad men slutar producera blommor som ger frukter.
Dom ska inte ha gödsel med kväve.
Hej

Den biten är bönderna i Thailand nog ganska duktiga på, dom har ju delvis odlat samma grödor i över 4000 år och när nya grödor introduceras håller myndigheterna kurser lär ut vad som behövs och hur man ska sköta dessa, myndigheterna delar ofta även ut gratis plantor.

Mvh isan lover

Hej

Den biten är bönderna i Thailand nog ganska duktiga på, dom har ju delvis odlat samma grödor i över 4000 år och när nya grödor introduceras håller myndigheterna kurser lär ut vad som behövs och hur man ska sköta dessa, myndigheterna delar ofta även ut gratis plantor.

Mvh isan lover
Min uppfattning är att bönderna i Thailand inte är så duktiga som du påstår.

Den brända jordens taktik av risfälten får oftast motsatt effekt och skördarna är förhållandevis låga per areal jämfört med tex Vietnam.

Men det handlar också om att ta till sig ny kunskap och inte köra i samma spår i generation efter generation.

Min uppfattning är att bönderna i Thailand inte är så duktiga som du påstår.

Den brända jordens taktik av risfälten får oftast motsatt effekt och skördarna är förhållandevis låga per areal jämfört med tex Vietnam.

Men det handlar också om att ta till sig ny kunskap och inte köra i samma spår i generation efter generation.
Hej

Att man bränner av risfälten finns det ju anledningar till.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Ja, men det leder till sämre jordar.

Elden förstör maskar, nyttiga mikrober och bakterier som är förutsättningen för att saker ska växa.
Även askan är direkt giftig.

De som har kunskap plöjer ner halmen istället och låter naturens kretslopp sköta ägorna med större skördar som bonus.

De utan kunskap fortsätter som föräldrar gjorde i generationer tillbaka.

Hej

Mvh isan lover
Den enda fördelen lär väl vara att det är billigt!
Det har väl varit förbjudet rätt många år, fast ingen verkar ha brytt sig.
Nu har de satt ekonomiska restriktioner och det verkar ha hjälpt.
Det kan väl inte vara så att resten av världen har fel och Thailand haft rätt under lång tid?

En av anledningarna till att Thailand tappat i den globala risförsäljningen är väl att de får så liten skörd. Där lär en stor anledning vara att de bränner bort näringsämnen. En annan lär vara att de kör på i gamla hjulspår och utvecklas inte.
En viss utveckling har visst skett men det är på maskinsidan, där de har rationaliserat skörden. Men det ger inga större skördar.

Frugan mår i varje fall mycket bättre nu när de inte bränner fälten så mycket. Hon har tappat en hel del lungkapacitet pga covid.

Ja, men det leder till sämre jordar.

Elden förstör maskar, nyttiga mikrober och bakterier som är förutsättningen för att saker ska växa.
Även askan är direkt giftig.

De som har kunskap plöjer ner halmen istället och låter naturens kretslopp sköta ägorna med större skördar som bonus.

De utan kunskap fortsätter som föräldrar gjorde i generationer tillbaka.
Hej

Att inte alla har en traktor som klarar av att plöja ned halmen är en av anledningarna till att man bränner fälten efter skörd, men då gäller det att plöja ned askan snabbt efter att man har brännt fälten annars riskerar man att askan blåser bort eller spolas bort av regn.

Sen är det ju ett enkelt sätt att bli av med ogräs, buskar och annat som växer runt risfälten, sen kommer det ju snabbt nytt grönt och friskt gräs på dom brända ytorna som sen kan betas av kor och bufflar, det är ju inte helt ovanligt att man bränner dikesrenar och fjolårsgräs i Sverige heller.

Mvh isan lover

Den enda fördelen lär väl vara att det är billigt!
Det har väl varit förbjudet rätt många år, fast ingen verkar ha brytt sig.
Nu har de satt ekonomiska restriktioner och det verkar ha hjälpt.
Det kan väl inte vara så att resten av världen har fel och Thailand haft rätt under lång tid?

En av anledningarna till att Thailand tappat i den globala risförsäljningen är väl att de får så liten skörd. Där lär en stor anledning vara att de bränner bort näringsämnen. En annan lär vara att de kör på i gamla hjulspår och utvecklas inte.
En viss utveckling har visst skett men det är på maskinsidan, där de har rationaliserat skörden. Men det ger inga större skördar.

Frugan mår i varje fall mycket bättre nu när de inte bränner fälten så mycket. Hon har tappat en hel del lungkapacitet pga covid.
Hej

Det handlar nog både om tradition och att det är ett enkelt och snabbt sätt att göra sig av med halm, fjolårsgräs och sly som har börjat växa till sig på vallarna runt risfälten, visst är det möjligt att göra detta förhand men det är både tidsödande och jobbigt. Dessutom saknar många småbönder större traktorer, röjsågar och annat som man kunde använda istället.

Vi har själva inte bränt frugans marker eftersom hon odlar diverse träd där som skulle kunna ta skada, men på något sätt måste man hålla nere ogräset t.ex elefantgräset som blir 1.5 till 2 m högt, låter man det stå kvar och drabbas av en eldsvåda så förlorar man nog många träd. Så då återstår det två alternativ, att rensa manuellt med röjsåg och hackor eller att bespruta ogräset när det börjar gro.

Det går att bränna gräs mellan dom större träden också men då måste man först lägga ned det höga gräset på marken innan man eldar, annars blir lågorna alldeles för höga och elden svår att kontrollera, har varit med svärfar och gjort detta på hans mark.

Sen passar många på att fånga risråttor och ormar m.m till mat när dom bränner dikesrenar och vallar runt fälten, en del kommer fram och andra kan grävas fram när deras hålor och gångar blir synliga eftersom ogräset då är borta.

Mvh isan lover

Hej

Att inte alla har en traktor som klarar av att plöja ned halmen är en av anledningarna till att man bränner fälten efter skörd, men då gäller det att plöja ned askan snabbt efter att man har brännt fälten annars riskerar man att askan blåser bort eller spolas bort av regn.

Sen är det ju ett enkelt sätt att bli av med ogräs, buskar och annat som växer runt risfälten, sen kommer det ju snabbt nytt grönt och friskt gräs på dom brända ytorna som sen kan betas av kor och bufflar, det är ju inte helt ovanligt att man bränner dikesrenar och fjolårsgräs i Sverige heller.

Mvh isan lover
Ja i många fall bränner man för att bekämpa att vegetation inte breder ut sig på oönskat sätt.
Tex dikesrenar.

Men det ska inte jämföras med mark man odlar på för tex ris.

Askan ska aldrig plöjas ner för då dödar man nyttiga bakterier i jorden som behövs för att rötterna ska ta upp näringsämnen.

Att många saknar tex en traktor gör att avkastningen per rai eller hektar blir mindre, kanske hälften men det kan gå jämnt upp ändå då man slipper utgifter.

En stor del av Thailands jordbruk är underutvecklat och man brukar jorden ineffektivt.

Ja i många fall bränner man för att bekämpa att vegetation inte breder ut sig på oönskat sätt.
Tex dikesrenar.

Men det ska inte jämföras med mark man odlar på för tex ris.

Askan ska aldrig plöjas ner för då dödar man nyttiga bakterier i jorden som behövs för att rötterna ska ta upp näringsämnen.

Att många saknar tex en traktor gör att avkastningen per rai eller hektar blir mindre, kanske hälften men det kan gå jämnt upp ändå då man slipper utgifter.

En stor del av Thailands jordbruk är underutvecklat och man brukar jorden ineffektivt.
Hej

En stor del av jordbruken är ju väldigt små och har väl ofta som främsta mål att förse den egna familjen med mat och om möjligt ge en liten inkomst, det småskaliga jordbruket är helt klart relativt outvecklat och ligger långt efter det mer storskaliga jordbruket.

Men det småskaliga jordbruket är fortfarande viktigt och 30% av all arbetskraft är fortfarande sysselsatta inom jordbruket i Thailand, 50% av alla jordbruk är små och inte större än 10-14 rai, 2/3 av dom små jordbruken skördar bara ris en gång om året.

I Thailand arbetar 47% i Servicesektorn, 30% inom jordbruket och 22% inom industrin.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp