Mats49:När kom de nya reglerna och var finns de att läsa?,,,
Jo de var rätt så kul att leverera 250 000 kontant.Det enda jag sa direkt var att de var en lägenhetsförsäljning,,,inget skrift eller förklaring mer än det krävdes i Swedbank.
Jag bodde i en liten minihåla i Sverige som heter Luleå och de kan ha varit orsaken då "alla" känner alla och jag har varit deras kund i 20 år men att säga att jag är den enda i sverige som gjort det?,,,,nejdå,,,de finns massvis med madrass miljonärer runt om i landet som tvivlar på banker
Swedbanks regler kanske finns men inget som jag någonsin har hört talas om tidigare.Jag diskuterade detta på jobbet eftersom en kamrat ska sätta in sin lilla besparing som de haft i sitt kassaskåp hemma och de handlar då om 300 000 nkr som ska in direkt och då kräver banken papper ifrån han om var och hur den summan har införskaffats.Detta gäller i DnB bank
Summan 10000 kr är ju för liten för att behöva reagera på anser jag då de inte ens är en veckolön efter skatt.,,,,jo jag vet,,,jag har blivit Norge blind och valutaskillnaden gör ju inte saken sämre för en som är registrerad i Sverige.
Så orsaken till mitt påstående har säkerligen med att jag och mina vänner är kända på banken och det vet antagligen eller har fått veta var pengarna kommer ifrån utan att vi behöver säga det,,,,,,de kanske skriver ned detta i datorn utan att jag/vi är medvetna om det.??,,,,,oavsett,,,,än idag så har jag inte haft några problem att sätta in 40-60000 kr i kontanter.
Vad gäller huset så har ritningen fullständigt förändrats om då jag vet fördelarna med ett tvåvåningshus gentemot enplans samt att vi då investerar i framtiden med tanke på kunna hyra ut det senare om ca 7-10 år för runt 20-25000 baht i månaden vilket är en rätt vanlig summa för denna storlek.
Varför vi siktar stort direkt är för att kunna undvika fel klientel som inte har pengar att kunna betala hyran med senare.Sen blir ju summan på huset låst med den fördelen att det kommer in 4-5000 kr varje månad skattefritt och det finns INGEN bank i världen som betalar ut sådana räntor på en sån liten summa som huset kostar...

,,Detta fungerar klockrent i Thailand pga avsaknaden av skatt och hyra som vi har i Norden.
Och senare när vi väl vill sälja huset så står den antagligen i värde eller har stigit mycket mer gentemot en enplansvilla.
Vidare så har vi varit i kontakt med ett företag som bygger stenmurar som också ökar värdet och den ser betydligt snyggare ut enligt min åsikt samt att hållbarheten räcker i generationer gentemot en klassisk betongmur.
Pris skillnaden tyckte vi var låg,,,,,för 125 meter skulle vi då få betala 375000 baht för gentemot 312500 för en betongmur med de kriterierna som vi lämnat (tjocklek/höjd),,,,allt detta som ni förstår bromsar upp byggplaner pga alla dessa valmöjligheter som finns i detta Land,,,,,I Sverige har du två hus eller container som frun säger,,,,ett rött och ett vitt.....enkla val men ack så tråkiga.
Nedan är de nuvarande bilderna på husplanerna och som ni ser så finns det bara 1 enda liknelse,,,det sexkantiga köket som vi tycker förändrar ett stelt hus till ett formgivande.Shiiiii,,,,Beep...vad svaret blev långt denna gång.....
Visa bilaga 13959
Visa bilaga 13961
Visa bilaga 13963