Pensions/inkomstnivå - boende i Thailand

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Hur stor är din NETTO-pension per månad??

• 6.000 - 8.000:-

Röster: 3 8.6%
  • 8.000 - 10.000:-

Röster: 0 0.0%
  • 10.000 - 12.000:-

Röster: 2 5.7%
  • 12.000 - 14.000:-

Röster: 3 8.6%
  • 14.000 -17.000:-

Röster: 4 11.4%
  • 17.000 - 20.000:-

Röster: 5 14.3%
  • 20.000 - 25.000:-

Röster: 18 51.4%

• Totala väljare
    35

Det skrivs om utgifter på runt 80.000 baht i månaden vilket jag tycker låter som rena fantasisummor.
Då undrar man ju vad personerna betalar i hyra och el?
För mat och annat, lite nöjen och diverse försäkringar kan omöjligt uppgå till ca 80.000 baht i månaden.
Såvida nu inte familjen eller någon i familjen är shopaholic då är det klart att man kan smälla 80000+ i månaden men köpmani är ju lyckligtvis ett ganska så sällsynt fenomen.

Fast lyxffällan finns givetvis även i Thailand.

Jag vill nog påstå att en normalfamilj med ett par barn i en normal skola kan leva gott på ca 20-25000 baht i månaden. Äter man sedan enbart thaimat kan man minska den summan ganska rejält.

Är man singel och inte festar för mycket kan man leva gott på 10.000 baht.
Jag hade 18000 baht i månaden på en skola i Nontaburi och inte fan gick det någon nöd på mig.
Hade tom råd att festa på helgerna runt Khao San Road.

BTT
Du får nog kolla upp skolpriserna bättre, om man vill ge ungarna någorlunda utbildning.
Skolan för 3 åringen 30k per termin inkl skolböcker, 2 terminer.
Äldste sonen 90k per termin, 3 terminer.
Bensin 4k i månaden när skolorna är öppna.
Mat iaf 20k i månaden.
El 3k i månaden.
Internet 1k.
Mobilt internet 1k.

20-25 k på en barnfamilj 55555, du har ingen familj eller? ;)

80k är väl inget märkvärdigt för en familj.
Du får tänka på att det varit inkomsthöjningar och inflation sedan 1993.
El 2k, hyra gratis då vi äger hus och försäkrade genom frugans jobb.

/ SatanG
Hej

Inte märkvärdigt för en falang kanske, men man skulle samtidigt kunna försörja en liten by på
80 000 baht I en månad. Men allt är ju relativt.

Mvh isan lover

Du får nog kolla upp skolpriserna bättre, om man vill ge ungarna någorlunda utbildning.
Skolan för 3 åringen 30k per termin inkl skolböcker, 2 terminer.
Äldste sonen 90k per termin, 3 terminer.
Bensin 4k i månaden när skolorna är öppna.
Mat iaf 20k i månaden.
El 3k i månaden.
Internet 1k.
Mobilt internet 1k.

20-25 k på en barnfamilj 55555, du har ingen familj eller? ;)

Det är ju lite märligt att dom flesta thailändska familjer lever gott på 15-20.000 baht i månaden och inget saknas men så fort farangerna bildar familj och flyttar ner så snackas det om budgetar på 100.000+baht i månaden
Jag förstår ju att kraven ökar med större plånbok men då ställer man sig ju frågan om famijen hade bildats om nu farangen enbart haft kanske 20.000 baht i månaden att röra sig med.
Jag brukar tänka så att låt säga att inkomsten plötsligt och hastigt minskar håller kärleken då?

BTT

Om nu dom privata skolornas avgifter är så höga då får man väl helt enkelt sätta sina barn i dom kommunala skolorna där 90% av alla andra thailändska barn går

BTT

Det är ju lite märligt att dom flesta thailändska familjer lever gott på 15-20.000 baht i månaden och inget saknas men så fort farangerna bildar familj och flyttar ner så snackas det om budgetar på 100.000+baht i månaden
Jag förstår ju att kraven ökar med större plånbok men då ställer man sig ju frågan om famijen hade bildats om nu farangen enbart haft kanske 20.000 baht i månaden att röra sig med.
Jag brukar tänka så att låt säga att inkomsten plötsligt och hastigt minskar håller kärleken då?

BTT
Jag hade inte bildat familj här om jag bara hade 20k i månaden att röra mig på, hade inte ens räckt till flygbiljetten ner, så jag hade aldrig hamnat här med den budgeten.

Det skrivs om utgifter på runt 80.000 baht i månaden vilket jag tycker låter som rena fantasisummor.
För mat och annat, lite nöjen och diverse försäkringar kan omöjligt uppgå till ca 80.000 baht i månaden.
Såvida nu inte familjen eller någon i familjen är shopaholic då är det klart att man kan smälla 80000+ i månaden men köpmani är ju lyckligtvis ett ganska så sällsynt fenomen.

Jag vill nog påstå att en normalfamilj med ett par barn i en normal skola kan leva gott på ca 20-25000 baht i månaden. Äter man sedan enbart thaimat kan man minska den summan ganska rejält.

Jag hade 18000 baht i månaden på en skola i Nontaburi och inte fan gick det någon nöd på mig.

BTT
Man tar med sig vanorna från Sverige, så är du van med låga kostnader i Sverige så funkar det för dig det här oxå. Men det är sällan någon lyckas med att gå från 20.000 SEK i Sverige till 20.000B i Thailand.
Sedan så om du har en inkomst på 100.000 baht i månaden så är det många som inte ser vitsen med att spara 80.000B för att göra åt så lite som möjligt. Många unnar sig något för pengarna.
Om du sparade 8.000B i månaden på lönen varje månad så bör det vuxit till en rejäl slant idag. Hur mycket är de uppe i nu?

Min svåger och hans fru hamnar nog på 20k ihop.
Dom lever inte gott på det men dom överlever på det.
Men dom har ju ingen bostad som dom äger, för några år sen när vi besökte dom i Bangkok levde dom i ett rum på restaurangen dom jobbade då, 2,5x1m var det rummet, bara plats för att sova.
Svärmor tar hand om sonen som dom träffar 2gngr om året.
Dom har en pickup dom betalar av på, inget sparande.
En dag kanske dom vill dra sig tillbaks, va skall dom bo då, dom har inget arv att vänta på mark eller bostad.
Den har frugan löst ut från svärföräldrarna då den var belånad och chanotten har hon nu i hennes namn.
Nu jobbar dom på biltvätt, vet inte om dom bor där eller hyr nåt.
Så gott och gott.

Dock borde dom gjort en annan prioritering, istället för att låna pengar och köpa en pickup dom inte har behov utav i Bangkok borde dom sparat dom pengarna istället och lagt på framtida bostad eller sonens utbildning.

Man tar med sig vanorna från Sverige, så är du van med låga kostnader i Sverige så funkar det för dig det här oxå. Men det är sällan någon lyckas med att gå från 20.000 SEK i Sverige till 20.000B i Thailand.
Sedan så om du har en inkomst på 100.000 baht i månaden så är det många som inte ser vitsen med att spara 80.000B för att göra åt så lite som möjligt. Många unnar sig något för pengarna.
Om du sparade 8.000B i månaden på lönen varje månad så bör det vuxit till en rejäl slant idag. Hur mycket är de uppe i nu?

Blev inte så mycket sparande. Gjorde väl av med ca 2000 baht i månaden på mat plus boende 5000 baht sen tillkom ju fredag och lördagar med buss till Pattaya plus då hotel två nätter och festande med damer och dricka.
Så jag gick ganska jämt ut varje månad.
Blev väl en tusenbahtare att lägga undan till flygbiljett.

BTT

Blev inte så mycket sparande. Gjorde väl av med ca 2000 baht i månaden på mat plus boende 5000 baht sen tillkom ju fredag och lördagar med buss till Pattaya plus då hotel två nätter och festande med damer och dricka.
Så jag gick ganska jämt ut varje månad.
Blev väl en tusenbahtare att lägga undan till flygbiljett.

BTT
66 baht om dagen på mat, måste gått ner en del i vikt?

66 baht om dagen på mat, måste gått ner en del i vikt?

Nej! Har alltid haft matchvikt på ca 70 kg så även i Thailand.

Man åt ju tre mål om dagen a 30 baht plus lite snacks från seven eleven då och då.

Nu köpte jag i och för sig ganska mycket läsk så där gick ju i alla fall en hundring per dygn.

Annars hade jag bra kontroll på dom billiga bussarna utan air-con i Bangok så där sparade man ju in mycket pengar på resandet.

BTT

Nej! Har alltid haft matchvikt på ca 70 kg så även i Thailand.

Man åt ju tre mål om dagen a 30 baht plus lite snacks från seven eleven då och då.

Nu köpte jag i och för sig ganska mycket läsk så där gick ju i alla fall en hundring per dygn.

Annars hade jag bra kontroll på dom billiga bussarna utan air-con i Bangok så där sparade man ju in mycket pengar på resandet.

BTT
Jo men då är du ju redan över dina 2000 baht mat i månaden du skrev.
100 baht i snack och läsk plus 3x30 i måltid.
Då är du uppe i 5700 baht i månaden där.
Sen får du nog ändra till 45 baht per måltid idag, så då är vi uppe i 7050 baht, börjar sticka iväg från dina 2000 baht.

Jo men då är du ju redan över dina 2000 baht mat i månaden du skrev.
100 baht i snack och läsk plus 3x30 i måltid.
Då är du uppe i 5700 baht i månaden där.
Sen får du nog ändra till 45 baht per måltid idag, så då är vi uppe i 7050 baht, börjar sticka iväg från dina 2000 baht.

jag räknade inte in läsk och snacks i matbudgeten. Fast 2500 baht på maten ligger nog närmare sanningen.

Har man en budget så räknar man ju in ren mat i matbudgeten, alltså allt man äter som måltider.

BTT

BTT

Du borde skriva ner siffrorna du slänger dig med. Förra gången du berättade om när du var engelskalärare i Nonthaburi så hade du 6k/Baht/mån :)

/ SatanG

Om nu dom privata skolornas avgifter är så höga då får man väl helt enkelt sätta sina barn i dom kommunala skolorna där 90% av alla andra thailändska barn går

BTT

Det blir ju lite skevt när du ger råd vad man ska göra med sina barn.
En vanlig människa hade sett till att ge det bästa dem förmår till sina barn.
Ditt liv går ju bara ut på att hitta billigast möjligt oavsett vad det handlar om.

jag räknade inte in läsk och snacks i matbudgeten. Fast 2500 baht på maten ligger nog närmare sanningen.

Har man en budget så räknar man ju in ren mat i matbudgeten, alltså allt man äter som måltider.

BTT
Tur du inte ville ha skräpmat som Burger King en dag.
Beställde jr whopper meal till äldste, wopper meal till mig och nugget set till yngste.
700 baht, en sån skräpmåltid hade krossat hela din ekonomi....
Tycker först du skall ha fru och barn och sen kan du komma och säga hur lyckligt ni lever på 20k i månaden.
För då skall ni trängas 4st i din lilla kvart och dela på dina måltider och dom skall åka gratis på din transport...

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
A
J
Svar
9
Visningar
3 K