Pensionsrätt för Thai i Sverige

Man kan studera för att man vill ha ett jobb man trivs med? Alldeles för många som vantrivs på sina jobb och gnäller år in och år ut, livet ut. Aldrig förstått mig på dessa då man kan studera till något man är intresserad av.

Ja, fast ofta är det inte själva jobbet man trivs med, det kan vara kollegorna som gör jobbet bra eller dåligt.
Själv vet jag inte om jag trivs med något jobb egentligen.

Tidigare så gillade jag att skruva i bilar. Hade skruvandet gått över till att bli ett jobb så hade det inte varit lika roligt längre.

För egen del så tycker jag att stimuleringen är viktigare än ”roligheten” på jobbet.
För min del är det ofta så att jobbet är stimulerande och roligt i max ett halvår, sedan går det på rutin. Då är det inte längre stimulerande och då får man hoppas att man har kollegor som man trivs med.

Själv har jag ingen aning om vilket jobb jag skulle trivas med, så jag prioriterar....eller snarare kompenserar det med att försöka få så hög lön som jag bara kan, medan jag funderar var jag skulle trivas.
Nu vantrivs jag inte direkt på mitt jobb, men hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag knappast suttit här och jag tror det samma om dig. Oavsett vad du har studerat till så hade du inte suttit på det jobbet du har om du hade obegränsade ekonomiska resurser.

Tycker att de flesta som klagar är sjuksköterskor som har pluggat en hel del år på universitet. Studielån och rutten lön. Men dom kände tydligen att dom ville jobba med det. Det var knappast någon som tvingade dom dit.
Kan ge mig fan på att dom inte klagat om lönen hade varit den dubbla.

Hon träffade några av dom störande flyktingarna senare och dom gick kvar på SFI även 3-4 år senare.

Mvh isan lover[/QUOTE]
för jävligt ju va faan ska man säga slapphänt så in i helvete, klart att sverige ska ta hand om skyddsbehövande men det ska också ställas krav tx bo kvar på flyktingförläggning tills dom kan är klara med sfi och klara för att komma ut i samhället, obs jag är inte rasist men kan ju bli

Riktigt bra att klara SFI på 3 mån, hatten av för det, men du kan ju inte jämföra din universitetstuderande fru med störande folk som knappast suttit i en skolbänk.
Min tjej går i klass C nu, hon trivs jättebra. Där finns ingen som stör heller, men visst är det tokigt att man ska behöva betala allt själv, när andra får det serverat.
Det är den "Svenska modellen "

Det ska bli ändring på det till hösten.
Vi hoppas väl på det i alla fall , sen gillar inte jag att betala 32 % i skatt som pensionär när jag arbetar extra , Tjänar man för mycket så hjälper dubbelt grundavdrag föga , även det skall det bli ändring på hoppas vi väl

Som Thai är du inte "flykting" och får inte en krona för skolgång. Inte ens en buss biljett. Inget CSN eller annat.
Vi bor ca 3 km utanför byn. Ingen kollektivtrafik. Eftersom det är kolmörkt och snö vintertid så var det inte ens möjligt att hon skulle kunna cykla till byn för att sedan ta en buss till skolan. Vi föreslog att hon skulle kunna plugga på distans via något som heter classroom. Allt som görs på lektionerna. Men NEJ!! Hon skrevs ut från skolan och de stängde hennes internet kontakt med skolan.. :mad: Läraren tyckte det var jättebra att hon kunde studera hemifrån. Men ledningen på skolan sade NEJ!! Svalövs kommun i Skåne. Bara elever som genererar pengar till skolan får deltaga.
Moment 22 i det hela är att för att få hjälp via arbetsförmedlingen hänvisas hon till att först gå klart SFI !! :eek:

Innan någon har åsikt så prova cykla eller gå 3 km i kol mörker i snö och is och det blåser som fan..
Ha då i åtanke att dina klasskamrater åker gratis buss och får betalt för samma utbildning... :confused:
Do dutt channi... ;)
Bara en sak jag fastnade på, du bor i Skåne och säger att det är snö när det snart är april.
Du måste skämta.
Meteorolog Per sa ju redan 2006 att det kommer inte ens finnas snö för Vasaloppet om två år och det går i norra Dalarna :p
Svenskar måste vara den mest lättlurade folk som finns på globen.

Bara en sak jag fastnade på, du bor i Skåne och säger att det är snö när det snart är april.
Du måste skämta.
Meteorolog Per sa ju redan 2006 att det kommer inte ens finnas snö för Vasaloppet om två år och det går i norra Dalarna :p
Svenskar måste vara den mest lättlurade folk som finns på globen.
555555 Det är 2018 nu.... Har du snöat in i en tripp?? :D
Senast i natt snöade det här... Snorhalt och kallt.. :p

Riktigt bra att klara SFI på 3 mån, hatten av för det, men du kan ju inte jämföra din universitetstuderande fru med störande folk som knappast suttit i en skolbänk.
Min tjej går i klass C nu, hon trivs jättebra. Där finns ingen som stör heller, men visst är det tokigt att man ska behöva betala allt själv, när andra får det serverat.

Hej

Nej man ska absolut inte jämföra så rakt av, hon var ju relativt ung och kom direkt ifrån avslutade studier på Universitetet i Udon Thani, under tiden som hon väntade på UT hemma i Thailand pluggade hon Svenska på egen hand med en Svenska bok hon köpte med sig redan vid första besöket, hon var väldigt motiverad och studieintresserad då och är det ännu.

Jag har får försöka hålla igen henne för hon vill ha flera arbeten och fortsätter samtidigt att studera fortfarande, just nu läser hon någon högskoleutbildning på distans, hon tolkar dessutom en del vid sidan av jobbet i vården, men jag har fått henne att hoppa av som hemspråkslärare.

Jag är rädd att hon knäcker sig om hon har för många järn i elden, vi ska ju ha tid att leva också.

Roligt att höra att det fungerar bra i din tjejs klass, att lära sig språket i ett nytt land är ju viktigt och då borde det vara ordning och reda.

Mvh isan lover

Låter som en fantastiskt begåvad tjej som klarar av SFI A, B, C, D, E på 3 månader. Med tanke på att man bara är berättigad till 15 tim /vecka på SFI. Man kan bara gratulera för en sådan enorm kunskap!!
På nivå E skall man kunna mer grammatik än vad de flesta svenskar kan som gått i Svensk skola på gymnasiet.
Som @Krille säger.. Man kan inte jämföra en universitetsutbildad med en "vanlig" tjej som oftast inte har de förutsättningarna att fått gå på universitet. Men och andra sidan varför "bara" läsa till undersköterska om man är så begåvad? Borde inte vara några problem att plugga till läkare.
Kan man läsa in ett par års studier på 3 månader skulle det inte vara några problem.. :wai::wai:

Hej

Håller med, jag kunde inte hjälpa henne med ex.vis grammatiken, den hade jag glömt för många år sedan, om jag ens kunde den i skolan.

Vi bor ju ute på kusten, på en ö och det vimlar ju inte av vare sig högskolor eller kvalificerade jobb här ute, hon skulle bli tvungen att studera långt härifrån och det är ju svårt med familj, barn och hus o.s.v, sen är vi ju i Thailand minst tre månader om året o.s.v, det är svårt att få tid till allt.

Mvh isan lover

555555 Det är 2018 nu.... Har du snöat in i en tripp?? :D
Senast i natt snöade det här... Snorhalt och kallt.. :p
Det är det som kallas global uppvärmning , kallare vintrar samt kallare somrar ,, Ändock tror de dumma Svenskarna på dem som snackar om växthuseffekt 55555:):):)

Hej

Håller med, jag kunde inte hjälpa henne med ex.vis grammatiken, den hade jag glömt för många år sedan, om jag ens kunde den i skolan.

Vi bor ju ute på kusten, på en ö och det vimlar ju inte av vare sig högskolor eller kvalificerade jobb här ute, hon skulle bli tvungen att studera långt härifrån och det är ju svårt med familj, barn och hus o.s.v, sen är vi ju i Thailand minst tre månader om året o.s.v, det är svårt att få tid till allt.

Mvh isan lover

Grammatiken är ändå inte svensk grammatik. SFI grammatiken skiljer sig från vanlig grammatik.

Verb finns tydligen i ”grupp 1,2 osv”
Starka verb A,B, C osv.

Vette fan vilket språk den är anpassad efter.

Tänk som @gunnarg !! Det blir bättre till hösten!! :D
Hmmmm.. Är du svensk @Phonta ? 555555
När Bert Karlsson kommer in i riksdagen blir det ordning och reda.. :D
Var det ordning och reda förra gången han var där då? Patetiskt! Vad skall en man som har ökat på sin förmögenhet ytterligare genom diverse boenden för nyanlända göra i Riksdagen? Seriöst alltså!

Var det ordning och reda förra gången han var där då? Patetiskt! Vad skall en man som har ökat på sin förmögenhet ytterligare genom diverse boenden för nyanlända göra i Riksdagen? Seriöst alltså!

Ja, som jag någongång har uttryckt mig angående de välbekanta orden ”Sverige tjänar på invandringen”.
-Nja, Bert Karlsson tjänar på invandringen.

Snacka om en man som kommer att styra ekonomin i egen ficka. Ett Thailand 2 är vad vi har att vänta oss.

Grammatiken är ändå inte svensk grammatik. SFI grammatiken skiljer sig från vanlig grammatik.

Verb finns tydligen i ”grupp 1,2 osv”
Starka verb A,B, C osv.

Vette fan vilket språk den är anpassad efter.

När tjejen kom hem med någon SFI bok som hon lånat från biblioteket och det fanns en massa ord på Kurdiska, Turkiska, Arabiska och Spanska så kände jag ärligt talat inte mycket hopp...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp