Sambo med thai i Sverige

Ziplock

Medlem
Om Migrationsverket gör sitt jobb så kommer min flickvän och hennes dotter (dagisålder) att flytta til mig i slutet av 2018 eller början av 2019. Till en början kommer vi bo i min ungkarlslya (bostadsrätt), men så vida förhållandet fortfarande fungerar efter 1 år kommer vi behöva något större.

Om jag förstått sambolagen korrekt så har min flickvän ingen rätt till lägenheten eller bohaget om hon flyttar in hos mig, men om vi gemensamt köper en ny lägenhet (för mina pengar) så har hon rätt till halva vid en separation.

Ni som är sambo med thai i Sverige - har ni skrivit ett samboavtal?

Samboavtal bör skrivas oavsett om det är en Thai, Svensk eller utomjording du flyttar ihop med. Du bör dessutom gå till en jurist som hjälper dig/er med detta.

Bohaget i din nuvarande lägenhet kan dessutom komma på fråga ifall det blir riktigt bråk/kris och då är det dags att leta upp kvitton+foton på allt som du ägde innan ni flyttade ihop.

Hon har dessutom inte rätt till halva lägenheten bara för att ni köper en ny med dina pengar. Är lägenheten belånad så är det enbart amorteringen + värdeökningen som tas med i beräkningen. Men som jag skrev innan, ett samboavtal är det som gäller om du inte känner att du har råd att bli av med hälften eller vad det nu kan röra sig om beroende på hur länge ni bott ihop.

Om jag inte minns fel så är det dessutom enbart 20% per år fram till den dagen ni bott ihop i fem år som ska delas, eller förenklat 10% till henne per år fram till ni har bott ihop i fem år.

Hon har dessutom inte rätt till halva lägenheten bara för att ni köper en ny med dina pengar. Är lägenheten belånad så är det enbart amorteringen + värdeökningen som tas med i beräkningen. Men som jag skrev innan, ett samboavtal är det som gäller om du inte känner att du har råd att bli av med hälften eller vad det nu kan röra sig om beroende på hur länge ni bott ihop.

Om jag inte minns fel så är det dessutom enbart 20% per år fram till den dagen ni bott ihop i fem år som ska delas, eller förenklat 10% till henne per år fram till ni har bott ihop i fem år.

Hon har minderårgt barn så då gäller det verkligen att se upp SKRIV samboavtal och lyssna inte på Matt82 hans inlägg har många fel
Om du gifter dig så skriv äktenskapsförord Innan

Hon har minderårgt barn så då gäller det verkligen att se upp SKRIV samboavtal och lyssna inte på Matt82 hans inlägg har många fel
Om du gifter dig så skriv äktenskapsförord Innan

Peka gärna ut felen. Som sagt så är det längesedan jag studerade och över tio år sedan jag gick isär.

Jag var väl dessutom ganska tydlig med att han ska skriva samboavtal samt ta hjälp av en jurist för att skriva detta?

"I praxis tillämpas en schablonregel vid kortvariga äktenskap. Gränsen för kortvariga äktenskap går vid fem år. Schablonregeln innebär att 20 % av giftorättsgodset ska delas lika om makarna har varit gifta i ett år. Om makarna har varit gifta i två år ska 40 % av giftorättsgodset delas lika osv. Först då makarna har varit gifta i fem år ska 100 % av giftorättsgodset delas lika. Sammanboende omedelbart innan äktenskapets ingående bör räknas med i femårsperioden."

Taget från lawline om du ifrågasatte att man inte delar 50/50 från dag 1. Detta gäller iofs vid giftermål och det gäller i praktiken då jag själv har använt mig av det vid just bodelning.

Jag kunde också skrivit enklare och att det är värdet på bostaden - belåning och skulder som skall delas.

Kan även klargöra att det inte är ett krav att han tar hjälp av en jurist, det räcker att han skriver ett eget som de båda skriver under. Men det är billigare att ta hjälp av en jurist än att klanta till ett på egen hand om han inte känner sig säker på hur det skall formuleras samt vad som bör ingå.

"I praxis tillämpas en schablonregel vid kortvariga äktenskap. Gränsen för kortvariga äktenskap går vid fem år. Schablonregeln innebär att 20 % av giftorättsgodset ska delas lika om makarna har varit gifta i ett år. Om makarna har varit gifta i två år ska 40 % av giftorättsgodset delas lika osv. Först då makarna har varit gifta i fem år ska 100 % av giftorättsgodset delas lika. Sammanboende omedelbart innan äktenskapets ingående bör räknas med i femårsperioden."

Taget från lawline om du ifrågasatte att man inte delar 50/50 från dag 1. Detta gäller iofs vid giftermål och det gäller i praktiken då jag själv har använt mig av det vid just bodelning.

Jag kunde också skrivit enklare och att det är värdet på bostaden - belåning och skulder som skall delas.

Det där var ju äktenskap inte sambolag

Det där var ju äktenskap inte sambolag

Det var väl ganska tydligt då det stod äktenskap och jag skrev äktenskap.

Samma praxis används även i sambolagen. 15 § Sambolagen. Kolla förarbetet.

Dessutom kan man inte avtala bort hennes rätt till övertagande om hon har synnerliga skäl, t. ex. ett litet barn och du inte har synnerliga skäl till att behålla bostaden. Se 22 § Sambolagen. Du har då rätt till ersättning för din del i bostaden.

Men hur som helst. Kontakta en jurist.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp