Begravningsavgift betalas av samtliga om jag inte har helt fel för mig. Medlemmar i Svenska kyrkan betalar därutöver kyrkoskatt som väl kan skilja lite mellan olika församlingar. Så den betalar du alltså inte om du har utträtt.Berralund! Vi har haft många dialoger i olika ämnen, och du har alltid kommit med sunda och genomtänkta svar.
Men ditt senaste svar var nog inte så genomtänkt. Där du blandar ihop saker.
Jag som du uppskattar att människor tar väl hand om varandra. Man skall ha ett stort hjärta.
Man skall hjälpa sina vänner och medmänniskor.
Men blanda inte ihop skatter med kyrkan... Kyrkan är skild från staten sedan ett antal år sedan.
Som jag skrev innan så.. avgifter är väl ok! Om de betalas enbart av medlemmar i svenska kyrkan.
Grund tanken i denna tråd var just frågan om kyrkan är politiskt styrd? Varför? Av hjärtat? Nä!!
Av makt och pengar.
Varför går 10 000 tals personer ut ur kyrkan varje år?
Jag vill kanske bli kremerad på Thailändskt sett? Grilla mig på kol. Får då templet pengar från staten för att grilla mig?
När jag är grillad och bara stoft återstår, kan jag då med min tro bli spridd i havet i Thailand?
Vilket staten givetvis skall betala.. De slipper klippa gräset på kyrkogården.
Avarter och folk som utnyttjar ett system till sin egen fördel finns nu och har alltid funnits. Att tro att detta inte förekommer i kyrkan vore lite väl blåögt. Men jag kan aldrig tro att det sker i en större omfattning men det är de fåtal syndabockarna som syns och blir uthängda, med all rätt.