Svenska kyrkan politiskt styrd?

Berralund! Vi har haft många dialoger i olika ämnen, och du har alltid kommit med sunda och genomtänkta svar.
Men ditt senaste svar var nog inte så genomtänkt. Där du blandar ihop saker.
Jag som du uppskattar att människor tar väl hand om varandra. Man skall ha ett stort hjärta.
Man skall hjälpa sina vänner och medmänniskor.
Men blanda inte ihop skatter med kyrkan... Kyrkan är skild från staten sedan ett antal år sedan.
Som jag skrev innan så.. avgifter är väl ok! Om de betalas enbart av medlemmar i svenska kyrkan.
Grund tanken i denna tråd var just frågan om kyrkan är politiskt styrd? Varför? Av hjärtat? Nä!!
Av makt och pengar.
Varför går 10 000 tals personer ut ur kyrkan varje år?
Jag vill kanske bli kremerad på Thailändskt sett? Grilla mig på kol. Får då templet pengar från staten för att grilla mig?
När jag är grillad och bara stoft återstår, kan jag då med min tro bli spridd i havet i Thailand?
Vilket staten givetvis skall betala.. :wai::wai: De slipper klippa gräset på kyrkogården.
Begravningsavgift betalas av samtliga om jag inte har helt fel för mig. Medlemmar i Svenska kyrkan betalar därutöver kyrkoskatt som väl kan skilja lite mellan olika församlingar. Så den betalar du alltså inte om du har utträtt.

Avarter och folk som utnyttjar ett system till sin egen fördel finns nu och har alltid funnits. Att tro att detta inte förekommer i kyrkan vore lite väl blåögt. Men jag kan aldrig tro att det sker i en större omfattning men det är de fåtal syndabockarna som syns och blir uthängda, med all rätt.

Och, även om man läggs i minneslund den dagen det är dags så är det "någon" som klipper gräs och ser till att det är rent och snyggt. Någon strör även ut askan. Någon ska också ha lön.
Själv skall jag somna in i Isaan byn har jag bestämt, vill vara nära den som verkligen har brytt sig om mig

JKON! Tror du att skattemyndigheterna ljuger för mig? I så fall är de inte väl inte ärliga... :p
Man skall väl kunna lita på en myndighet i Sverige? I annat fall har jag blivit blåst av någon som vill mig väl.. :confused:
Jag missade att det var 2016, men om vi förflyttar oss till nuet är det för dig 0,242% så sen du skapade tråden har begravningsavgiften du betalat sjunkit från det som du rodde två procent till en tiondel. Och från 1/1 2017 är det samma avgifter i hela Sverige förutom Tranås och Stockholm ...

Dessa pengar redovisas med all säkerhet separat, s där behöver du nog inte oroa dig heller!

Kul att några har åsikter. Men har egentligen inte fått något svar varför kyrkan skall vara politiskt styrd.
Vad har kyrkan med politik att göra? Varför finns det överhuvudtaget ett kyrkoval?
En församling som har tillgångar på 45 - 70 000 miljoner är kanske en maktfaktor?
Såg att det var ca 178 900 personer som gick ut ur kyrkan 2016-2017.
Då kan det ju inte bara vara jag som ifrågasätter det. Man kan kanske kan ställa sig frågan varför en som Bert Karlsson, miljardär. som under flyktingkrisen som tjänade en miljard på flyktingar, nu ställer upp för kristdemokraterna? En person som företrädde ett rasistisk parti innan...
Kan det vara en tillfällighet? Eller eget ekonomiskt intresse? Han har väl aldrig gjort något utan att tjäna pengar.
Pingströrelsen i Småland är väl den mest korrupta församlingen i Sverige. För ett antal år sedan var det ett TV program om att de småföretag som inte tillhörde pingströrelsen i Gnosjö, fick inga uppdrag eller jobb där.
Snacka om maffia metoder. Snacka om kyrklig politik på lokal nivå..
Gör som i Kina... Oavsett religion kan du utöva den hemma eller på din fritid. Aldrig blanda in din religiösa tro i politiken. Be hemma eller i ditt tempel!! Men påverka inte andra och förvänta dig inte pengar för din tro...
Ingen politik... Vill folk ge pengar till en församling är det upp till var och en.
Som Bert Karlsson sjöng "Nu hänger vid med".. Stapla ölbackar.. :wai::wai::wai::wai:

Kul att några har åsikter. Men har egentligen inte fått något svar varför kyrkan skall vara politiskt styrd.
Vad har kyrkan med politik att göra? Varför finns det överhuvudtaget ett kyrkoval?
En församling som har tillgångar på 45 - 70 000 miljoner är kanske en maktfaktor?
Såg att det var ca 178 900 personer som gick ut ur kyrkan 2016-2017.
Då kan det ju inte bara vara jag som ifrågasätter det. Man kan kanske kan ställa sig frågan varför en som Bert Karlsson, miljardär. som under flyktingkrisen som tjänade en miljard på flyktingar, nu ställer upp för kristdemokraterna? En person som företrädde ett rasistisk parti innan...
Kan det vara en tillfällighet? Eller eget ekonomiskt intresse? Han har väl aldrig gjort något utan att tjäna pengar.
Pingströrelsen i Småland är väl den mest korrupta församlingen i Sverige. För ett antal år sedan var det ett TV program om att de småföretag som inte tillhörde pingströrelsen i Gnosjö, fick inga uppdrag eller jobb där.
Snacka om maffia metoder. Snacka om kyrklig politik på lokal nivå..
Gör som i Kina... Oavsett religion kan du utöva den hemma eller på din fritid. Aldrig blanda in din religiösa tro i politiken. Be hemma eller i ditt tempel!! Men påverka inte andra och förvänta dig inte pengar för din tro...
Ingen politik... Vill folk ge pengar till en församling är det upp till var och en.
Som Bert Karlsson sjöng "Nu hänger vid med".. Stapla ölbackar.. :wai::wai::wai::wai:

Självklart skall inte Kyrkan vara politiskt styrd ,, finns ingen sans i det .. Dessutom skall den verka för ett Kristet Sverige ,med Kristna värderingar .. Inte skänka pengar till Moske byggen , rena självmordet för Kristendomen

Självklart skall inte Kyrkan vara politiskt styrd ,, finns ingen sans i det .. Dessutom skall den verka för ett Kristet Sverige ,med Kristna värderingar .. Inte skänka pengar till Moske byggen , rena självmordet för Kristendomen
Men Phonta! Den svenska kyrkan är ju politiskt styrd nu... :thumbsdown:

Den Svenska kyrkan skall inte vara politiskt styrd även om det naturligtvis finns dom som vill göra allting till politik. Det var en annan sak tidigare när kyrkan och staten var ett, då hade dom flesta partier sina egna listor, t ex sossarna och borgerliga Kyrkans väl.

Och pingströrelsen i Småland må ha sina egenheter men dom är inte en del av den Svenska kyrkan.

För ett par år sedan gick en del präster ut med att de skulle strejka för bättre arbetsvillkor och lön.
När skulle de strejka? När någon familj var på en begravning? Eller dop? Eller mitt i ett kyrkligt bröllop?
Låt säga att 50 personer sitter i kyrkan på en begravning eller bröllop.. Då säger prästen.. Näää jag strejkar pga av konflikt med min chef.. Jag skiter i er ... Pengarna går före... Min chef har 70 000 miljoner och vill inte betala en bra lön. Politik? Upp till församlingen/medlemmarna vad de anser de vill betala. Kanske Bert Karlsson kan bidra med ett par miljarder nu när han blivit religiös på gamla dagarna. "När fan blir gammal blir han religiös"!!! Det berör inte Bert... Han och Ebba Busch Thor tjänar ekonomiskt på detta samarbete. Ebba är på väg ut ur riksdagen.
Låt prästafan jobba ute i snöoväder på ett företag där man jobbar från 7 - 16 varje dag med stämpelklocka.
En halv timme frukost och en halv timme lunch. En minut över det gäller inte.

Den Svenska kyrkan skall inte vara politiskt styrd även om det naturligtvis finns dom som vill göra allting till politik. Det var en annan sak tidigare när kyrkan och staten var ett, då hade dom flesta partier sina egna listor, t ex sossarna och borgerliga Kyrkans väl.

Och pingströrelsen i Småland må ha sina egenheter men dom är inte en del av den Svenska kyrkan.
OK! Vi är överens om att Svenska kyrkan inte skall vara politiskt styrd... Varför då ha ett kyrkoval som består av politiska partier?? Enligt mig borde kyrkan vara 100 % bortkopplad från politik och skattemedel.
I Sverige har vi många tros samfund. Om man vill tillhöra en församling så kan man bidraga med pengar till den om man vill. Om jag vill ge pengar till WAT gör jag det. Vill någon annan ge till kyrkan gör de det. Upp till var och en.
Vad gäller begravning så har de flesta redan betalat miljoner i skatt innan de dör. Så det behövs inte en separat begravningsavgift. (SKATT). Upprepar : Svenska kyrkan har 45 - 70 000 miljoner i tillgångar. Behöver de mer?

Berralund! Tror du syftar på en höna i Småland... :D

OK! Vi är överens om att Svenska kyrkan inte skall vara politiskt styrd... Varför då ha ett kyrkoval som består av politiska partier?? Enligt mig borde kyrkan vara 100 % bortkopplad från politik och skattemedel.
I Sverige har vi många tros samfund. Om man vill tillhöra en församling så kan man bidraga med pengar till den om man vill. Om jag vill ge pengar till WAT gör jag det. Vill någon annan ge till kyrkan gör de det. Upp till var och en.
Vad gäller begravning så har de flesta redan betalat miljoner i skatt innan de dör. Så det behövs inte en separat begravningsavgift. (SKATT). Upprepar : Svenska kyrkan har 45 - 70 000 miljoner i tillgångar. Behöver de mer?
Nu är det ju inte gratis att underhålla kyrkor, kyrkogårdar och församlingshem etc. Och all kringverksamhet kostar pengar. Kyrkan måste väl få finansieras på något sätt, därav kyrkoskatt för medlemmarna.

Sen att präster skulle strejka under en begravning är bara trams, det skulle aldrig inträffa. Men prästyrket, likväl som t ex sjuksköterskeyrket är av gammal hävd ett så kallat kall och är avlönat därefter. Det är ett stort ansvar att vara sjuksköterska och det är en komplicerad uppgift att vara präst. Jag vill minnas att en av prästerna i vår församling sa att lönerna inte hade höjts på sju år, men här kan jag ha fel.

Jag har svårt att förstå att man kan vara upprörd över en organisation som man inte behöver vara medlem i och därmed inte bidra till den. Men att betala en mindre bergravningsavgift är väl inte mer än rätt. Varför skall medlemmarna i den Svenska kyrkan betala för dom som inte vill vara med men ändå på ett eller annat sätt kommer att utnyttja en viss service såsom kremering när livet är slut?

Varför skall medlemmarna i den Svenska kyrkan betala för dom som inte vill vara med men ändå på ett eller annat sätt kommer att utnyttja en viss service
Hehe. Jadu, det finns många områden där vi undrar samma sak.

Sen att präster inte har bättre betalt är väl för att medlemmarna i kyrkan inte betalar in mer än de gör. Höj kyrkoavgiften, så kan prästerna få en ny mercedes.....;)

Hehe. Jadu, det finns många områden där vi undrar samma sak.

Sen att präster inte har bättre betalt är väl för att medlemmarna i kyrkan inte betalar in mer än de gör. Höj kyrkoavgiften, så kan prästerna få en ny mercedes.....;)
5555, jag vet i alla fall vad för slags bilar prästerna i vår församling har och inte är det några Mercor. Högst ordinära familjebilar. Och om jag känner dom rätt så vill dom inte ha något annat heller.

Nu är det ju inte gratis att underhålla kyrkor, kyrkogårdar och församlingshem etc. Och all kringverksamhet kostar pengar. Kyrkan måste väl få finansieras på något sätt, därav kyrkoskatt för medlemmarna.

Sen att präster skulle strejka under en begravning är bara trams, det skulle aldrig inträffa. Men prästyrket, likväl som t ex sjuksköterskeyrket är av gammal hävd ett så kallat kall och är avlönat därefter. Det är ett stort ansvar att vara sjuksköterska och det är en komplicerad uppgift att vara präst. Jag vill minnas att en av prästerna i vår församling sa att lönerna inte hade höjts på sju år, men här kan jag ha fel.

Jag har svårt att förstå att man kan vara upprörd över en organisation som man inte behöver vara medlem i och därmed inte bidra till den. Men att betala en mindre bergravningsavgift är väl inte mer än rätt. Varför skall medlemmarna i den Svenska kyrkan betala för dom som inte vill vara med men ändå på ett eller annat sätt kommer att utnyttja en viss service såsom kremering när livet är slut?
Håller fullständigt med dig. Känns som Pepsi försöker skapa en debatt som han inte får så mycket gehör för.

Visst ska säkert inte kyrkan styras av politiker, det är vi nog överens om, men för att ändra det måste ju ett politiskt parti framföra det så vi kan rösta på dem, men inget politiskt parti vill väl få mindre makt!

Läste lite på denna sida https://www.svenskakyrkan.se/, för jag blev nyfiken då jag är dåligt insatt i detta!

Som jag förstår är de som väljs i Kyrkovalet så kallade nomineringsgrupper och representeras av olika valbara folk från olika politiska inriktningar för att upprätthålla demokratin inom kyrkan, så jag är inte lika säker på att politiker styr svenska kyrkan även om de säkert kan utöva påtryckningar och lobba och liknande men är inte syftet med att välja någon i ett kyrkoval.

Fungerar säker likadant i kyrkan som i övriga samhället.

Läste lite på denna sida https://www.svenskakyrkan.se/, för jag blev nyfiken då jag är dåligt insatt i detta!

Som jag förstår är de som väljs i Kyrkovalet så kallade nomineringsgrupper och representeras av olika valbara folk från olika politiska inriktningar för att upprätthålla demokratin inom kyrkan, så jag är inte lika säker på att politiker styr svenska kyrkan även om de säkert kan utöva påtryckningar och lobba och liknande men är inte syftet med att välja någon i ett kyrkoval.

Fungerar säker likadant i kyrkan som i övriga samhället.
Det är helt rätt! I vår församling är det en opolitisk sammansättning av olika personer som är invalda i kyrkorådet. Jag känner ordföranden och han är, vad jag vet, inte aktiv i något politiskt parti. Men som jag nämnde innan finns det alltid någon som har svårt att dölja sin partitillhörighet. Men här är det inte politiken som styr, det är kyrkans bästa.

Det är helt rätt! I vår församling är det en opolitisk sammansättning av olika personer som är invalda i kyrkorådet. Jag känner ordföranden och han är, vad jag vet, inte aktiv i något politiskt parti. Men som jag nämnde innan finns det alltid någon som har svårt att dölja sin partitillhörighet. Men här är det inte politiken som styr, det är kyrkans bästa.
Bra om det finns en sådan församling Berra ,, all lycka för detta :):thumbsup:

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
961
anonymous
A

Tillbaka
Topp