Thailendarne har pengar

Nu är jag ingen fiskexpert men kan man verkligen få en norsk makrill från en fjord till ett thailändskt middagsbord utan att frysa den? Det borde rimligtvis ta minst 24 timmar innan makrillen hamnar på flyget, 48 timmar innan den finns i thailändska affären och 72 timmar innan den finns på middagsbordet i Isaan. Kan man göra det utan att frysa fisken?
Det blir ungefär som den färska Östersjöfisken man köpte i Stockholm.

Fiskades utanför Stockholm. Landades i lämplig hamn på östkusten, eventuellt Möja. Kördes med båt till fastlandet. Kanske Stavsnäs. Där blev det lastbil till Göteborg och fiskauktionen. Handlare från Stockholm köper den färska fisken på Göteborgs fiskauktion. Fisken åker lastbil tillbaka till Stockholm och landar i disken på saluhallen. Inköparen på Möja krog är där och köper färsk fisk från Östersjön. Fisken åker bil till Stavsnäs, fisken åker båt till Möja Krog.

Slutligen tillagas och serveras den färska Östersjö fisken på Möja Krog.

Det blir ungefär som den färska Östersjöfisken man köpte i Stockholm.

Fiskades utanför Stockholm. Landades i lämplig hamn på östkusten, eventuellt Möja. Kördes med båt till fastlandet. Kanske Stavsnäs. Där blev det lastbil till Göteborg och fiskauktionen. Handlare från Stockholm köper den färska fisken på Göteborgs fiskauktion. Fisken åker lastbil tillbaka till Stockholm och landar i disken på saluhallen. Inköparen på Möja krog är där och köper färsk fisk från Östersjön. Fisken åker bil till Stavsnäs, fisken åker båt till Möja Krog.

Slutligen tillagas och serveras den färska Östersjö fisken på Möja Krog.

Osäker på vad du vill ha sagt men nyligen påstod du att Einars höga pris relativt Stefans betydligt lägre pris var för att Einars pris var baserat på färsk makrill i Isaan istället för frusen. Går det att köpa färsk norsk makrill i Isaan eller inte?

Osäker på vad du vill ha sagt men nyligen påstod du att Einars höga pris relativt Stefans betydligt lägre pris var för att Einars pris var baserat på färsk makrill i Isaan istället för frusen. Går det att köpa färsk norsk makrill i Isaan eller inte?
Jag vet inte vad du har fått Isaan ifrån tror inte Einar är dä så ofta så jag tvivlar på att Einars bild i inlägg #2095, är tagen i Isaan. Troligen någon fiskdisk som är närmare Einars residens, där det säljs färsk makrill från Norge för 299 baht per kg.

Välkommen till Sverige och botanisera i den färska fisken som åkt jorden runt!

Jag vet inte vad du har fått Isaan ifrån tror inte Einar är dä så ofta så jag tvivlar på att Einars bild i inlägg #2095, är tagen i Isaan. Troligen någon fiskdisk som är närmare Einars residens, där det säljs färsk makrill från Norge för 299 baht per kg.

Välkommen till Sverige och botanisera i den färska fisken som åkt jorden runt!

Einar skriver: ”Folk i Isaan er storkjoper av Norsk laks og makrell .dei har penger , for norsk fisk er svert dyr både i Europa og Thailand , Svenskene kjoper fiskepinner og fiskeboller , dei er mye billigare”.

Läste du inte det eller förstod du inte norskan? Om han då i nästa inlägg visar ett pris på 295 Baht, ska vi utgå från att han fular och visar en bild som inte är från Isaan?

Jag tror inte du kan köpa färsk norsk makrill i Bangkok heller, tror du det? Det finns, mig veterligen, inga direkt flyg ens från Oslo till Bangkok så det är minimum 48 timmar från fjorden till Tops.

Einar skriver: ”Folk i Isaan er storkjoper av Norsk laks og makrell .dei har penger , for norsk fisk er svert dyr både i Europa og Thailand , Svenskene kjoper fiskepinner og fiskeboller , dei er mye billigare”.

Läste du inte det eller förstod du inte norskan? Om han då i nästa inlägg visar ett pris på 295 Baht, ska vi utgå från att han fular och visar en bild som inte är från Isaan?

Jag tror inte du kan köpa färsk norsk makrill i Bangkok heller, tror du det? Det finns, mig veterligen, inga direkt flyg ens från Oslo till Bangkok så det är minimum 48 timmar från fjorden till Tops.
Jag rekommenderar att du frågar Einar i vilken fiskdisk han har hittat färsk norsk makrill för 299 baht. Men jag förutsätter att den är i Thailand, då skylten är på thai och priset i thai baht. Folk från Isaan lär kunna handla där. Och fryst på macro.

Jag rekommenderar att du frågar Einar i vilken fiskdisk han har hittat färsk norsk makrill för 299 baht. Men jag förutsätter att den är i Thailand, då skylten är på thai och priset i thai baht. Folk från Isaan lär kunna handla där. Och fryst på macro.
Gjorde han inte det? Men du svarade istället för einar. Svara nu på det @Atom frågade dig?

Norwegian Saba Fish behöver inte komma från Norge, det är ett kommersiellt namn.

Du hade fel, och det har alla ibland, så gör dig inte extra löjlig genom att påpeka att folk från Issan kan handla någon annanstans. Einar skrev uttryckligen att det var folk i Isaan som köpte fisken. Dessutom säger han att 70% av Norges makrill går till Thailand medans hans artikel säger att 70% går till Asien, huvudsakligen Japan, så det är förmodligen bara ett par procent som går till Thailand.

Igen, jag är ingen fiskexpert men det låter helt osannolikt att det skulle gå att köpa färsk makrill i Thailand, än mindre specifikt i Isaan. Jag skulle inte vilja äta någon fisk som fraktats i 48-72 timmar utan att vara fryst.

Det ser ut som Einars makrillfoto inte är hans eget utan hämtat härifrån.
Så klart. Han har precis upptäckt google. Söker allt som har med "saker Norge är bäst på" vilket t om Uganda har något som dem är bäst på...(Ursäkta Uganda)
Uppenbart att han inte har alla hästar hemma. Då är jag snäll. Det vet ni också.

Du gillar att skryta om ditt liv i slummen precis som andra vänster aktivister och gärna försköna dina aktiviteter. :cool:
Hej

Jag har hela mitt liv gillat utmaningar, uppleva lite annorlunda saker och jag har inte nöjt mig inte med att uppleva världen via tv eller internet, jag vill se, höra, känna och uppleva andra människors vardag i verkligheten, så det är inte solstolar, parasoll och stränder eller paraplydrinkar på en skybar som har lockat mig att resa.

Många har sagt till mig att det är farligt, att jag kommer att råka illa ut eller försvinna o.s.v, men så har det inte blivit, tvärtom har jag känt mig välkommen överallt, fått många fina minnen, träffat och lärt känna en massa intressanta, trevliga och generösa människor.

Att det har blivit ganska mycket Klong Toey för mig genom åren beror naturligtvis också på att det har bott släkt och vänner där, för en som är van att vistas i Isaan är det inte svårt att känna sig hemma i Klong Toey, men något att sktyta med som du tydligen tyckerr håller jag naturligtvis inte med om alls.

Det var ju faktiskt trådskaparen Einar som ställde den här frågan:

Einar sa:
Dei fattigste av dei fattige lever i Bangkok , Og dei kommer fra Isaan og lever i Khlong Toey slummen , Er det noen på forunet som har vert der og sett ?

Eftersom jag är en av dom som har varit där och det många gånger så svarade jag naturligtvis, tycker du att alla som svarar på medlemmars frågor skryter eller gäller det bara mig ?

Eller har du mindervärdeskomplex för att du själv sällan kan svara på något eller bidra med något annat än att kasta skit och klaga på andra ?

Mvh isan lover

Her står det 299 baht kiloen , Og til 100 baht går dei med tap , der er 35 norske kroner ,og det finn du ikke fisk i
fiskedisken i Thailand ,

oyokal5rtlvbpkdug9ek_mainimage3.jpg
En norsk fisker får vel Nkr 13 pr kilo makrell levert til Salgslaget . Der blir den pakka og fryst ned for salg til Thailand . Norske fiskere fiska for 4 miljarder i makrell i kroner i 2023 . en ny rekord .

Makrill exporteras i stora mängder till Kina, där den tas om hand i kinesiska fabriker för att sedan transporteras vidare till ett annat land. Norges sjömatråd har beräknat att uppemot 90 procent av fisken som säljs till Kina exporteras vidare till andra länder, i många fall i Asien, men även hela vägen tillbaka till Europa.

Makrill exporteras i stora mängder till Kina, där den tas om hand i kinesiska fabriker för att sedan transporteras vidare till ett annat land. Norges sjömatråd har beräknat att uppemot 90 procent av fisken som säljs till Kina exporteras vidare till andra länder, i många fall i Asien, men även hela vägen tillbaka till Europa.
Hvor har du dine opplysninger fra , har du drommer om natten .

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K