Thailendarne har pengar

Hej

Ja och samtliga dessa räkningar som betalades försent var ifrån tiden 2018 när hennes man mådde dåligt och Strandhäll berättade också att hennes familj är mer stabil efter sambons bortgång 2019.

Mvh isan lover

Hej

Ja och samtliga dessa räkningar som betalades försent var ifrån tiden 2018 när hennes man mådde dåligt och Strandhäll berättade också att hennes familj är mer stabil efter sambons bortgång 2019.

Mvh isan lover
Nej, artikeln är från 2022 och hon har nya ärenden hos kronofogden.

Hej

Hej

Den här gången var det en räkning som skulle vara betald senast i december 2021 som hon betalde in i januari 2022.

Mvh isan lover

Personer som inte kan hantera sina privata räkningar och sin ekonomi ska absolut inte få vara minister med ansvar över miljarder skattemedel.

Även om det finns förmildrande omständigheter måste en minister kunna hantera sånt eller ta en timeout.

Personer som inte kan hantera sina privata räkningar och sin ekonomi ska absolut inte få vara minister med ansvar över miljarder skattemedel.

Även om det finns förmildrande omständigheter måste en minister kunna hantera sånt eller ta en timeout.

En bekant till mig dog på jobb när han var i Kina och jobbade. Hans fru som knappt har fått PUT eller har något fast jobb blev ensam kvar i Sverige. Hon fick hämta kroppen från Kina med diverse visumansökningar och annat.
Hon var helt förstörd och tacka fan för det.

Nu sitter hon ensam i huset och en massa papper som kommer och då även räkningar.

Ännu har hon inte råkat ut för kronofogden.

Klarar hon av det så bör väl även Strandhäll klara av det.
Frågan är om man vill eller helt enkelt har en inställning som är ”jag kan göra vad fan jag vill”.

Enligt skatteverket så kan jag inte få det. Det ska tydligen bli så inom kort till alla som har skrivit ut sig från Sverige. Prepare!
Från den 1 september så kan man även som utskriven tillhöra SPAR krävs dock att man begär det.

Detta bör underlätta kontakter med myndigheter och banker.

Själv har jag varit utskriven åtta år och har BankID.

FB_IMG_1690353108326.jpg

Senast ändrad:
Jeg for berettta en liten historie om min grannekjerring .Hon er 67 år ,og når hon blir 70 år skal hun slutta å arbeida ,då skal ho reisa rundt heile verden med fly og krusbåter i Karibien og ligga på fine lyx Hotel Bildet her er frå min 80 års dag . Ho har panta ölburker og plastflasker heila sitt liv om nettene .Dagen har hon street food med mange kunder . Hon har invistert i hus ,og eiger 3 hus. Hon betalte ca 20 % kontant når ho kjöpte husene Leietaker betalte hyra som dekka rente og avdrag og vedlikehald. Når ho närmer seg 70 år selger ho de eina huset for närmere 2 miljoner baht som skal gå til reise rundt heile verden , Og dere som klager på Isaan jentene har ikke pnger .

P1160367.JPG

Hon säljer ett hus för närmare 2 miljoner Baht och det är den förmögenhet hon har när hon är 70 år. Givetvis imponerande för någon som pantat burkar och sålt street food, men inget tecken på att många thailändare är rika. Hon får 600 Baht/månad i pension så om hon inte har några barn och tänkt leva i 20 år till, utan att arbeta, så kommer hon nog behöva de 2 miljonerna.

Mina svärföräldrar har en större besparing än min far, trots att de bara haft lägre statlig befattning, svärfar har dessutom en bra pension. Att spara pengar för sin ålderdom är kulturellt betingat då det inte finns några sociala skyddsnät. Det är alltså inget tecken på rikedom, snarare rädsla för fattigdom.

Vi i Europa hamnar nog dessvärre också där ganska snart….

Hon säljer ett hus för närmare 2 miljoner Baht och det är den förmögenhet hon har när hon är 70 år. Givetvis imponerande för någon som pantat burkar och sålt street food, men inget tecken på att många thailändare är rika. Hon får 600 Baht/månad i pension så om hon inte har några barn och tänkt leva i 20 år till, utan att arbeta, så kommer hon nog behöva de 2 miljonerna.

Mina svärföräldrar har en större besparing än min far, trots att de bara haft lägre statlig befattning, svärfar har dessutom en bra pension. Att spara pengar för sin ålderdom är kulturellt betingat då det inte finns några sociala skyddsnät. Det är alltså inget tecken på rikedom, snarare rädsla för fattigdom.

Läser du Einars inlägg lite mer noga så har damen två hus till.

Hon kanske ska sälja dom senare och fortsätta att panta tomburkar plus att hon kanske har streetfooden kvar.

BTT

Mina besparingar är på nivå med Mbakwm Mbekas från Angola.
Jag har inga direkta besparingar, men är ändå inte direkt fattig.

Läser du Einars inlägg lite mer noga så har damen två hus till.

Hon kanske ska sälja dom senare och fortsätta att panta tomburkar plus att hon kanske har streetfooden kvar.

BTT

Helt riktigt. För det första ser jag dock inte Einar som något större sanningsvittne, han har slirat på sanningen förr. Och för det andra så säljs hus i Thailand sällan med någon större vinst, och för det tredje så kan det mycket väl handla om ett ”hångtaew” som du får för runt 100,000 Baht.

Visst kan hon fortsätta att panta burkar tills hon är 80 men, om så, bevisar det verkligen Einars tes om hur rika thailändare är? Hur många av oss vill knata runt på stranden i Falkenberg och samla burkar när vi är 80 år? Om vi ändå gör det; ser vi oss då verkligen som rika?

Mina besparingar är på nivå med Mbakwm Mbekas från Angola.
Jag har inga direkta besparingar, men är ändå inte direkt fattig.

I Västeuropa så har vi ett socialt skyddsnät så få människor har några större besparingar. Det börjar ändras men för oss som är födda på 70-talet, eller tidigare, så är det fortfarande så.

Jag, som flyttade ut när jag var 26, tänker mer som en thailändare, eller för all del en amerikan. Jag har preppat för flera miljoner i universitetskostnader, för noll pension, och för privata sjukhus.

Nu har jag lyckats leva till 51 så skulle vilja påstå att även om jag får en lyftkran i huvudet i morgon, inte alls osannolikt då tydligen två lyftkranar i veckan störtar här i Guangzhou, så har jag, ekonomiskt, gått plus. Det var dock en chansning och det kunde väldigt lätt skitit sig.

Helt riktigt. För det första ser jag dock inte Einar som något större sanningsvittne, han har slirat på sanningen förr. Och för det andra så säljs hus i Thailand sällan med någon större vinst, och för det tredje så kan det mycket väl handla om ett ”hångtaew” som du får för runt 100,000 Baht.

Visst kan hon fortsätta att panta burkar tills hon är 80 men, om så, bevisar det verkligen Einars tes om hur rika thailändare är? Hur många av oss vill knata runt på stranden i Falkenberg och samla burkar när vi är 80 år? Om vi ändå gör det; ser vi oss då verkligen som rika?

Men streetfooden kan hon ju ha kvar tills hon kolar av och barn och barnbarn kan ju hjälpa henne.

Jag försvarar inte Einar, tror oxå att han ljuger för att retas men om historien är sanna så kan nog damen ha råd att även resa lite grann.

BTT

I Västeuropa så har vi ett socialt skyddsnät så få människor har några större besparingar. Det börjar ändras men för oss som är födda på 70-talet, eller tidigare, så är det fortfarande så.

Jag, som flyttade ut när jag var 26, tänker mer som en thailändare, eller för all del en amerikan. Jag har preppat för flera miljoner i universitetskostnader, för noll pension, och för privata sjukhus.

Nu har jag lyckats leva till 51 så skulle vilja påstå att även om jag får en lyftkran i huvudet i morgon, inte alls osannolikt då tydligen två lyftkranar i veckan störtar här i Guangzhou, så har jag, ekonomiskt, gått plus. Det var dock en chansning och det kunde väldigt lätt skitit sig.

Ja, det är två helt olika sätt att leva/överleva.
Jag har inget större behov av att spara pengar annat än till lite utsvävningar.
Jag borde ha haft en del miljoner på mitt konto, men där är det inte några större mängder med pengar.

Men streetfooden kan hon ju ha kvar tills hon kolar av och barn och barnbarn kan ju hjälpa henne.

Jag försvarar inte Einar, tror oxå att han ljuger för att retas men om historien är sanna så kan nog damen ha råd att även resa lite grann.

BTT

Jag håller med, självklart kan hon göra Somtam, eller vad hon gör, tills den dag hon dör och självklart kan hon ta sig en resa när hon fyller 70. Mina föräldrar gjorde dock ett 20-tal resor runt om i världen och slutade jobba när de var 60, men jag skulle aldrig komma på tanken att kalla dem rika; det var bara en prioritering de gjorde.

Einar vill med sitt exempel visa att thailändare är rika och, jag vet, många thailändare är oerhört rika. Just den här damen är dock inte rik, hon är en hårt arbetande arbetarklass som samlar burkar tills hon är 70 år för att, eventuellt, kunna åka på sin första, och enda, semester.

Ja, det är två helt olika sätt att leva/överleva.
Jag har inget större behov av att spara pengar annat än till lite utsvävningar.
Jag borde ha haft en del miljoner på mitt konto, men där är det inte några större mängder med pengar.

Och det är ju helt OK. Jag har dock ingen pension och min fru har 600 Baht i månaden; det ger oss 10 Baht per person och dag och även i Bangsaen så skulle det nog klassas som arbetarklass.

Vår dotter är svensk medborgare sedan födsel och har varit i Sverige över 20 gånger. Hon får dock inget CSN-bidrag och få universitet i Europa är gratis för henne. Ett bättre universitet i England kostar 400,000 SEK om året och plus boendekostnader får man räkna med 2 miljoner för 3 år. Hade vi inte sparat undan lite pengar, vilket är klart enklare när man knappt betalar någon skatt, så hade det blivit svårt.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K