Thaipartner och pengar

Exakt det jag skrev: "Var och en äger det man köpt om det inte är köpt för gemensamt bruk är det jag fått lära mej."

Jo, men jag tyckte din sista mening sa emot det där lite: "Om jag äger ett hus eller en lägenhet och någon flyttar in så är det fortfarande min egendom liksom allt annat i bostaden, det övergår inte i något gemensamt ägande."

Det du skrev om köpt för gemensamt bruk kan nog lätt missas av folk som läser denna tråd, och då kan dom leva i villfarelsen att det inte finns någon risk alls för att de kan behöva bodela bostaden vid en eventuell framtida separation. Det var bara så jag tänkte... :)

Jo, men jag tyckte din sista mening sa emot det där lite: "Om jag äger ett hus eller en lägenhet och någon flyttar in så är det fortfarande min egendom liksom allt annat i bostaden, det övergår inte i något gemensamt ägande."

Det du skrev om köpt för gemensamt bruk kan nog lätt missas av folk som läser denna tråd, och då kan dom leva i villfarelsen att det inte finns någon risk alls för att de kan behöva bodela bostaden vid en eventuell framtida separation. Det var bara så jag tänkte... :)

Du har rätt slarvade lite då jag läste:
Har du en bostad när du blir sambo så är den din. Köper ni sedan en Tex. en Brf som du betalar, så är den för gemensamt bruk och äganderätten ligger löst

Det finns ett enkelt sätt att slippa detta. Äg ingen bostad! Själv äger jag en pensionerad fryscontainer, några gamla rostiga biljävlar, en trimmad moped och en hembyggd elcykel. Inget av detta kan rimligen klassas som "bostad". Möjligen har jag något gammalt mögligt tält instuvat någonstans i containern som skulle kvala in men det kan jag bjuda på. lev upp stålarna istället :afro:

Det finns ett enkelt sätt att slippa detta. Äg ingen bostad! Själv äger jag en pensionerad fryscontainer, några gamla rostiga biljävlar, en trimmad moped och en hembyggd elcykel. Inget av detta kan rimligen klassas som "bostad". Möjligen har jag något gammalt mögligt tält instuvat någonstans i containern som skulle kvala in men det kan jag bjuda på. lev upp stålarna istället :afro:
Lämnar du nåt efter dig till din fru då?? Eller spelar det ingen roll?? Bara frågar..

Den som av rätten anses behöva den gör det med full äganderätt.Det var så vackra damer skaffade sig brf på Östermalm

Så du menar på fullt allvar att du tror att min sambo som flyttade in i ett hus jag ägt i 4 år skulle kunna enligt svenska lagar och regler vid en eventuell separation få full äganderätt till denna utan att jag kompenseras ekonomiskt?

Om du tror detta så rekommenderar jag dej att ta en liten diskussion med en advokat.

Så du menar på fullt allvar att du tror att min sambo som flyttade in i ett hus jag ägt i 4 år skulle kunna enligt svenska lagar och regler vid en eventuell separation få full äganderätt till denna utan att jag kompenseras ekonomiskt?

Om du tror detta så rekommenderar jag dej att ta en liten diskussion med en advokat.
Jag ägde halva huset med mitt x, jag löste ut honom och min nuvarande sambo flyttade in, jag står som ensamägare på huset.
Aldrig i livet jag skänker bort det eller ens ger bort halva huset vid en ev "skilsmässa".
Gifter vi oss så kan jag ju alltid fundera på det om en 20-30 år, men absolut inte efter varit sambo i 5 år.

Läs mitt senaste inlägg ovan #24

Jag ägde halva huset med mitt x, jag löste ut honom och min nuvarande sambo flyttade in, jag står som ensamägare på huset.
Aldrig i livet jag skänker bort det eller ens ger bort halva huset vid en ev "skilsmässa".
Gifter vi oss så kan jag ju alltid fundera på det om en 20-30 år, men absolut inte efter varit sambo i 5 år.
Blir nog inte du som bestämmer det , läs på. Du borde skriva ett äktenskapsförord, går att göra även om ni inte är gifta

Detta hittade jag.

IMG_0535.PNG

Ja detta är hur vi killar har haft det i långa långa tider, när kvinnorna har virvlat in och tagit 50% och sedan försvunnit, förekommer ganska ofta fortfarande. Men nu när lagarna tightas upp, så ser man hur smarta kvinnsen verkligen är. INTE helvete att dom minsann ger ett cent till en kille som virvlar in i förhållandet.... Nä jag tycker att rättvist vore om vi killar fick 100 år utav orättvisa till vår fördel, dags faktiskt..

Du verkar redan ha en bra tjej så du behöver nog inte tänka på detta.
Men flytta gärna till Thailand ändå, ganska behagligt här som du vet :)

/ SatanG

Hon är sugen på att flytta till Bangkok faktiskt. Jag är väl lite feg av mig men inget är omöjligt. Förutom pengar och "stabilitet" så är det inte direkt något som håller mig i Sverige :)

Men i så fall får det bli planerad flytt, språkskola så jag lär mig någorlunda bra Thai och inte något hafsigt i hopp om att allt löser sig.

Hon är sugen på att flytta till Bangkok faktiskt. Jag är väl lite feg av mig men inget är omöjligt. Förutom pengar och "stabilitet" så är det inte direkt något som håller mig i Sverige :)

Men i så fall får det bli planerad flytt, språkskola så jag lär mig någorlunda bra Thai och inte något hafsigt i hopp om att allt löser sig.

Klart det är Bangkok som gäller, vad annars ;-)

Ja stressa inte, det räcker om ni tar slutflytten nästa vecka :)

/ SatanG

Snåljåp, vill du inte gå All in?
Du har ju alltid din pension säger ju dom vise männen ;)

Min flickvän får förhoppningsvis uppehållstillstånd innan årets slut och då kommer hon och hennes dotter (dagisålder) att flytta till mig i Sverige. För att slippa eventuella överraskningar har vi tidigare pratat lite om pengar och kommit fram till följande:
* Vi skriver ett samboavtal där mina pengar/prylar är mina och hennes pengar/prylar är hennes. 90% av mina tillgångar är en bostadsrätt i storstad och hennes är 50% pengar på ett konto i Thailand och 50% mark i Issan.
* Jag står för alla kostnader i Sverige för henne, hennes dotter samt 5000 baht varje månad till "mama".

Ovanstående skulle gälla tills hon börjar tjäna egna pengar här i Sverige.

Nu har hon sett en massa filmer på youtube där thaikvinnor gifta med fallanger skryter om hur mycket pengar de får varje månad av sina män. Jag har förklarat att i Sverige förväntas både mannen och kvinnan arbeta och det är extremt sällsynt att mannen på något sätt "betalar" sin partner.

Min flickvän har inga dyra vanor och är ingen "golddigger", men här har vi nog ett litet problem då vi kommer från olika kulturer.

Hur har ni som har thaipartner löst detta under första tiden ni är tillsammans?
Jag tolkar detta som att hon vill ha mer pengar av dig, i mina ögon är hon då lite av en golddigger, vad händer när hon i Sverige träffar på en annan man som verkar rikare än dig och som visar intresse?
Är hon snygg?...

Ett vanligt dilemma med Thaitjejer men jag hade aldrig tagit en tjej som visar sådana tendenser till Sverige.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K