Thaipartner och pengar

 

Ziplock

Medlem
Min flickvän får förhoppningsvis uppehållstillstånd innan årets slut och då kommer hon och hennes dotter (dagisålder) att flytta till mig i Sverige. För att slippa eventuella överraskningar har vi tidigare pratat lite om pengar och kommit fram till följande:
* Vi skriver ett samboavtal där mina pengar/prylar är mina och hennes pengar/prylar är hennes. 90% av mina tillgångar är en bostadsrätt i storstad och hennes är 50% pengar på ett konto i Thailand och 50% mark i Issan.
* Jag står för alla kostnader i Sverige för henne, hennes dotter samt 5000 baht varje månad till "mama".

Ovanstående skulle gälla tills hon börjar tjäna egna pengar här i Sverige.

Nu har hon sett en massa filmer på youtube där thaikvinnor gifta med fallanger skryter om hur mycket pengar de får varje månad av sina män. Jag har förklarat att i Sverige förväntas både mannen och kvinnan arbeta och det är extremt sällsynt att mannen på något sätt "betalar" sin partner.

Min flickvän har inga dyra vanor och är ingen "golddigger", men här har vi nog ett litet problem då vi kommer från olika kulturer.

Hur har ni som har thaipartner löst detta under första tiden ni är tillsammans?
 
Min flickvän får förhoppningsvis uppehållstillstånd innan årets slut och då kommer hon och hennes dotter (dagisålder) att flytta till mig i Sverige. För att slippa eventuella överraskningar har vi tidigare pratat lite om pengar och kommit fram till följande:
* Vi skriver ett samboavtal där mina pengar/prylar är mina och hennes pengar/prylar är hennes. 90% av mina tillgångar är en bostadsrätt i storstad och hennes är 50% pengar på ett konto i Thailand och 50% mark i Issan.
* Jag står för alla kostnader i Sverige för henne, hennes dotter samt 5000 baht varje månad till "mama".

Ovanstående skulle gälla tills hon börjar tjäna egna pengar här i Sverige.

Nu har hon sett en massa filmer på youtube där thaikvinnor gifta med fallanger skryter om hur mycket pengar de får varje månad av sina män. Jag har förklarat att i Sverige förväntas både mannen och kvinnan arbeta och det är extremt sällsynt att mannen på något sätt "betalar" sin partner.

Min flickvän har inga dyra vanor och är ingen "golddigger", men här har vi nog ett litet problem då vi kommer från olika kulturer.

Hur har ni som har thaipartner löst detta under första tiden ni är tillsammans?

Hej

Jag lät frugan sköta alla räkningar, se hur mycket som kom in och hur mycket som betalades ut varje månad, hur många timmar per vecka jag jobbade o.s.v, detta gav henne en stor förståelse och insyn i hur mycket man behövde jobba och hur mycket som betalades ut varje månad.

Mvh isan lover
 
Min flickvän får förhoppningsvis uppehållstillstånd innan årets slut och då kommer hon och hennes dotter (dagisålder) att flytta till mig i Sverige. För att slippa eventuella överraskningar har vi tidigare pratat lite om pengar och kommit fram till följande:
* Vi skriver ett samboavtal där mina pengar/prylar är mina och hennes pengar/prylar är hennes. 90% av mina tillgångar är en bostadsrätt i storstad och hennes är 50% pengar på ett konto i Thailand och 50% mark i Issan.
* Jag står för alla kostnader i Sverige för henne, hennes dotter samt 5000 baht varje månad till "mama".

Ovanstående skulle gälla tills hon börjar tjäna egna pengar här i Sverige.

Nu har hon sett en massa filmer på youtube där thaikvinnor gifta med fallanger skryter om hur mycket pengar de får varje månad av sina män. Jag har förklarat att i Sverige förväntas både mannen och kvinnan arbeta och det är extremt sällsynt att mannen på något sätt "betalar" sin partner.

Min flickvän har inga dyra vanor och är ingen "golddigger", men här har vi nog ett litet problem då vi kommer från olika kulturer.

Hur har ni som har thaipartner löst detta under första tiden ni är tillsammans?

Vi har inte satt någon gräns på vad saker och ting kostar. Under första nästan två åren hade hon egna sparpengar som användes till resor, kläder och annat under "pendlingstiden" fram och tillbaka till Thailand. Nu har hon inte några sparpengar kvar att tala om (gick en del när hon flög till Sverige, semestrar tillsammans och annat)och hennes tillgångar består av mark i Thailand, ett hus och lite blandad skit.

Då vi bor tillsammans och lever tillsammans så blir det naturligt att jag betalar räkningar och mat medan hon studerar. Här kunde vi säkert sparat in lite pengar då det ibland köps lite dyrare och onödiga matvaror men inget som jag själv reflekterar över. Ska vi köpa in något dyrare pratar vi om det. Nu är hon klar med skolan lagom till våren som det ser ut och tanken är att hon ska börja arbeta då. Några pengar till släkt har det i alla fall inte blivit annat än födelsedagspresent till hennes mamma men det kan knappast räknas.

Enda pengarna det är tal om som hamnar hos hennes släkt när hon börjar jobba är väl att hon och hennes mamma ville åka på en semester i Thailand och jag sticker och hälsar på vänner eller tar en liten mc semester med hennes farbror under tiden. Där tänkte väl hon bjuda sin mamma för pengar hon jobbat ihop.
 
ett problem som förhoppningsvis går över när hon kommer in i och förstår det svenska sättet att leva vad gäller respekt för varandra osv, när min fru kom hit så såg jag till att hon alltid hade ca 1000 kr på sitt visakort å jag betalade all mat kläder osvn nu efter 11 år har hon sparat/jobbat ihop 125000 och hon betalar sina egna kläder å ibland till mej också, bra för en kvinna att stå på egna ben å inte vara en betald flickvän/fru det ger självförtroende, tips se till att barnbidrag och pappapengar går in på hennes privata konto, youtube filmer är just filmer å inte verklighet
 
Nu har hon sett en massa filmer på youtube där thaikvinnor gifta med fallanger skryter om hur mycket pengar de får varje månad av sina män.

På ytan låter detta inte bra alls, givetvis. Men jag menar* att det finns två underliggande dimensioner i detta:

1. Den fakta-baserade dimensionen. I avsaknad av riktig kunskap kan videos som dessa förvränga ens verklighetsuppfattning. Bästa botemedel är en stor dos fakta. Prata om inkomst (efter skatt!), och prata om kostnader (fasta och rörliga). Ge konkreta exempel på vad vanliga saker kostar här i Sverige, t.ex att en huvudrätt på en enkel restaurang kan kosta motsvarande 500-600 baht, och en vanlig "damklippning" hos frisören Sören kan kosta 1000-1500 baht.

Om din flickvän sätter sig in i detta så bör inte den fakta-baserade dimensionen orsaka några stora problem på sikt, givet att den totala inkomsten är rimlig i förhållande till antalet personer i hushållet. Om man då ändå får problem så kan det bero på:

2. "Skryt-och-imponerings-dimensionen" (tm). En viss personlighetstyp gillar att skryta, och flasha med vad dom har. En annan personlighetstyp imponeras lätt av andra människor. Har man riktig otur har man stött på en person som har starka drag av båda dessa personligheter. Och om denna person dessutom är kraftigt faktaresistent (se "Den fakta-baserade dimensionen" ovan) så är det dessvärre bäst att fly medan man har chansen ;)

Skämt å sido, jag menar absolut inte att din flickvän skulle vara av den senare kategorin. Tvärt om menar jag att utifrån din beskrivning ovan så är hon väldigt lik min fru (inga dyra vanor, långt ifrån en golddigger), och det är troligen bara den fakta-baserade dimensionen du behöver fokusera på. Du är redan inne på rätt spår, det är bara att prata vidare om pengar på ett öppet och avslappnat sätt så ska det lösa sig ska du se. :)

* Detta är min egen, högst ovetenskapliga, analys. :)
 
Min flickvän får förhoppningsvis uppehållstillstånd innan årets slut och då kommer hon och hennes dotter (dagisålder) att flytta till mig i Sverige. För att slippa eventuella överraskningar har vi tidigare pratat lite om pengar och kommit fram till följande:
* Vi skriver ett samboavtal där mina pengar/prylar är mina och hennes pengar/prylar är hennes. 90% av mina tillgångar är en bostadsrätt i storstad och hennes är 50% pengar på ett konto i Thailand och 50% mark i Issan.
* Jag står för alla kostnader i Sverige för henne, hennes dotter samt 5000 baht varje månad till "mama".

Ovanstående skulle gälla tills hon börjar tjäna egna pengar här i Sverige.

Nu har hon sett en massa filmer på youtube där thaikvinnor gifta med fallanger skryter om hur mycket pengar de får varje månad av sina män. Jag har förklarat att i Sverige förväntas både mannen och kvinnan arbeta och det är extremt sällsynt att mannen på något sätt "betalar" sin partner.

Min flickvän har inga dyra vanor och är ingen "golddigger", men här har vi nog ett litet problem då vi kommer från olika kulturer.

Hur har ni som har thaipartner löst detta under första tiden ni är tillsammans?

Jag tror faktiskt inte att du på ett thaiforum kan få en människa att svara på detta så det hjälper dig speciellt mycket.. Det är bara engelsmännens fruar, amrisarnas fruar plus några andra nationaliteters fruar, som tillhör de sämre. Vi svenskar har en vidunderlig förmåga att ha det bästa och felfria...
 
Själv undrar jag om det verkligen är så många thaifamer som verkligen försöker maximera ”vinsten”.
Ja, självklart existerar dom i dessa tillfälliga semesterflörtarna där gubben drar hem efter 4v från sin semesterflickvän.
I de fallen där bägge parterna tar förhållandet seriöst, så tror jag inte att det är så många giriga damer med orimliga krav.

Jag kan tänka mig att det existerar en hel del thaidamer som inte har något begrepp om ekonomi och tror att priserna i butiken i Sverige eller Eurozonen är angivna i Thb och skulle kunna köpa en glödlampa för 300 Sek utan at ha någon aning om det är mycket eller lite pengar.

Som sagt, pyts in en större summa på kontot och säg att det är de stålarna du har.
Hon får från ich med nu fixa ekonomin själv.
Var lite elak och ta betalt halva boutgifterna från ”hennes” pengar.

De verkar ibland som att det ekonomiska sinnet hos en del damer är i paritet med förskolebarns ekonomiska sinne.
 
Vi har ju lite mark i Nakhon si Thammarat också som vi köpte för många år sedan 3,5 rai för 70 000bath.
hennes släktingar vill köpa marken för samma pris men jag tror att marken är värt halv miljon.
Tjejen är lite sur på att grannarnas kor går där men för h*****e fri avbetning och gödsling.
 
Vi har ju lite mark i Nakhon si Thammarat också som vi köpte för många år sedan 3,5 rai för 70 000bath.
hennes släktingar vill köpa marken för samma pris men jag tror att marken är värt halv miljon.
Tjejen är lite sur på att grannarnas kor går där men för h*****e fri avbetning och gödsling.

Hej

Används inte marken till något annat är det väl bara bra om korna betar och håller öppet dör.

Mvh isan lover
 
Jag tycker du ska göra likadant med din flickvän från Thailand som du skulle göra om det rörde sig om en flickvän från Sverige.
Ska hon flytta hit och ni ska bo ihop är det vettigt med ett samboavtal, dock inga speciella villkor bara för att hon kommer från Thailand.
 
Jag tycker du ska göra likadant med din flickvän från Thailand som du skulle göra om det rörde sig om en flickvän från Sverige.
Ska hon flytta hit och ni ska bo ihop är det vettigt med ett samboavtal, dock inga speciella villkor bara för att hon kommer från Thailand.

Varför menar du att det skulle vara till någon nytta med ett samboavtal?
Var och en äger det man köpt om det inte är köpt för gemensamt bruk är det jag fått lära mej.

Om jag äger ett hus eller en lägenhet och någon flyttar in så är det fortfarande min egendom liksom allt annat i bostaden, det övergår inte i något gemensamt ägande.
 
Varför menar du att det skulle vara till någon nytta med ett samboavtal?
Var och en äger det man köpt om det inte är köpt för gemensamt bruk är det jag fått lära mej.

Om jag äger ett hus eller en lägenhet och någon flyttar in så är det fortfarande min egendom liksom allt annat i bostaden, det övergår inte i något gemensamt ägande.

Riktigt så enkelt är det väl inte?

Fördelning av egendom när ett samboförhållande upphör - Sambo och samboavtal - Lawline

"En bostad eller bohag som ena sambon köpt innan samboförhållandet inletts ingår också i en bodelning om avsikten var att egendomen skulle användas av de blivande samborna gemensamt."

Fråga mig inte hur lagtexten om detta är formulerad, eller hur den tolkas rent konkret vid ett rättsfall, men i teorin kan en sambo få rätt till halva värdet av en bostad vid en separation även om personen som köpte bostaden hävdar att hen köpte den för egen del.
 
Riktigt så enkelt är det väl inte?

Fördelning av egendom när ett samboförhållande upphör - Sambo och samboavtal - Lawline

"En bostad eller bohag som ena sambon köpt innan samboförhållandet inletts ingår också i en bodelning om avsikten var att egendomen skulle användas av de blivande samborna gemensamt."

Fråga mig inte hur lagtexten om detta är formulerad, eller hur den tolkas rent konkret vid ett rättsfall, men i teorin kan en sambo få rätt till halva värdet av en bostad vid en separation även om personen som köpte bostaden hävdar att hen köpte den för egen del.

Exakt det jag skrev: "Var och en äger det man köpt om det inte är köpt för gemensamt bruk är det jag fått lära mej."
 
Riktigt så enkelt är det väl inte?

Fördelning av egendom när ett samboförhållande upphör - Sambo och samboavtal - Lawline

"En bostad eller bohag som ena sambon köpt innan samboförhållandet inletts ingår också i en bodelning om avsikten var att egendomen skulle användas av de blivande samborna gemensamt."

Fråga mig inte hur lagtexten om detta är formulerad, eller hur den tolkas rent konkret vid ett rättsfall, men i teorin kan en sambo få rätt till halva värdet av en bostad vid en separation även om personen som köpte bostaden hävdar att hen köpte den för egen del.
Svar ja den som anses behöva bostaden bäst har rätt till den även om den inköpts annan förhållandet inleddes.Har motparten dessutom barn med sig i boet, så har hon väldigt stor chans att få överta den andres bostad vid en separation
 
Senast ändrad:
 

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K
Sir One
S
A
Svar
29
Visningar
5 K
Anonymius
A
A
Svar
3
Visningar
2 K
A
A
Svar
9
Visningar
4 K
B
 
Tillbaka
Topp