Tillfälliga pengar (svårt ämne)

B

Banglassi

Gäst
Ok, @krister @Jonas @NilsG och ni andra. jag är ung, förmodligen yngre än er alla.

Jag har levt på CSN länge, har planer på att studera detta: http://www.sgs.tu.ac.th/undergraduate-program

Plus några andra program innom Thammasat och Chulalongkorn's universitet.
Ni är ju (förmodligen) alla äldre än mig. krsters väg vet jag, men har någon några förslag för två månaders uppehåll i inkomst?

Jag läser mot bachelor, men får ingen mer support från kommunen innan Augusti fick jag veta idag, vilket är smått svårt. Självklart går allt att lösa. Men hur man löser det är ju en annan sak (har ingen lust att leva på att smuggla Yabba t.ex. )

Så.. Har ni några tips för en Bangkok-bosatt man som har enormt mycket fritid men inte mycket ekonomi?
Jag vet att jag kan lösa "krisen", men om jag kan lösa den utan "hjälp" utifrån vore såklart det bästa. Väldigt skamligt att be om pengar när man har näst intill allt i ordning, förutom kommunens ekonomi då...

// Redigering: Fixat URL

Senast redigerad av en moderator:
Banglassi!

Förmodligen är du som du skriver tyvärr 30 år, tycker att du är hela världen, åk hem till Sverige, bygg upp en ekonomi och satsa på något i Thailand, från din position nu är du lycksökare och naiv, du tycks bara söka överlevnadsmedel, det kommer säkert att hålla medan du är ung, men tiden kommer ikapp dig och när du är gammal och skröplig står du där med staven i din hand och ingen hjälper dig över gatan?

Vad jag förstått eller tror är att du vill bara utnyttja alla tänkbara system för din egen överlevnad i Thailand???? Ungdomlig egoism, surfa på den gemensamma brädan?

Lyco :wai:

Banglassi!

I början av din entré här såg jag en kvalificerad kunnig människa i Thailand, nu efter en hel del inlägg bara, jag vet inte vad?

Bara en sådn kommentar.Jag har igen lust att smuggla Yaba, tyder ju på något i detta fall på ett vigilant synsätt.

Sorry Banglassi, skärp dig!

Lyco:wai:

Banglassi!

Förmodligen är du som du skriver tyvärr 30 år, tycker att du är hela världen, åk hem till Sverige, bygg upp en ekonomi och satsa på något i Thailand, från din position nu är du lycksökare och naiv, du tycks bara söka överlevnadsmedel, det kommer säkert att hålla medan du är ung, men tiden kommer ikapp dig och när du är gammal och skröplig står du där med staven i din hand och ingen hjälper dig över gatan?

Vad jag förstått eller tror är att du vill bara utnyttja alla tänkbara system för din egen överlevnad i Thailand???? Ungdomlig egoism, surfa på den gemensamma brädan?

Lyco :wai:

Din syn dina ögon. Jag är som sagt ung, men suga ut system? Nej tack jag har en fullständig plan mot mitt mål. Men att bevisa dig med flera mtt mål känns meningslöst, du känner inte mig. Jag har en långsiktig plan, väldigt långsiktig. jag har kontakter, men allt måste falla på plats först. Att säga för mycket är att skapa sin egen domedag, men tro mig, jag vet vart jag är även med 2 månaders problem ekonomiskt.
(Seriöst, yabba? att du ens tar upp det bevisar hur lite vi förstår varandra. Det är en metafor för "åh vad trött jag är på vissa kommunal-tjänster", inte "jag ska smuggla yabba"..

Jag vill så gärna skriva allt här, men det skulle kunna vara förödande för mig. Allt jag kan säga är inkompetens som inte bara jag sätt, utan 4 andra personen i min närhet ska gå till klagomål mot kommunen med.
Suga ut?
Jag betalar allt och alla, när jag har pengar. Skulder? Jag o staten har redan snackat o att få klart studier är prioritet 1, ingen ränta mer innan dess.

underskatta mig inte @Lyco
Du o jag i en Thai take down live, vore intressant mr "jag-är-flytande-i-Thai ;) "

Du o jag i en Thai take down live, vore intressant mr "jag-är-flytande-i-Thai ;) "
Nu är jag lite full tatt farsan på en runda i Gbg orka inte läsa riktigt såg mitt namn. Om du har studentvisum och inkomst från csn så är det begränsat.
Kolla på typ Bangkokpost sist jag kolla där låg det ute 89 jobb för farang.
Även på Pattaya daily ligger det ute.
Ålder ja Krister är väl 38 i år och jag sprang över 40 strecket i April.

Men som sagt rätt full nu så godnatt.

Banglassi, visst jag skall inte moralisera och kritisera, det är bara det att jag blev lite besviken på de senaste trådarna, för jag gillar dig och för mig framstår du som en vidsynt och genomtänkt människa, men visst har du allt klart för dig så är det ju jättebra, det hade inte jag när jag var 30;)

Få fram snabba pengar genom arbete är nog svårt på kort tid? Du skulle försöka hitta något jobb du kan göra via datorn mot Sverige, men finns la iofs gränser så inte CSN börjar göra avdrag.

Själv är jag nog fast här i Sv ett bra tag troligtvis, men jag har ju många år kvar att jobba (är"bara" 34).

Ja, visst är det svårt att både ge råd och samtidigt hålla kritik borta. Vi alla gör våra val, det finns vägar till allt, kortsiktiga eller långsiktiga. Klyschan jag kan dö i morgon, visst!

Det ända som jag tycker är relevant är att man måste acceptera den person man är och känna sig själv. Jag själv kunde ha varit en stor köksmästare på Oriental Hotel eller Sheraton Hotell.

1990 fick jag erbjudandet av att jobba här i Malmö på Sheraton Hotel, med möjlighet att komma ut i världen och de ville ha mig. Det jag såg när jag var på intervju och rundvandring var sura, tråkiga streber i köket som bara tänkte på sig själv. Jag förstod att här fanns ingen glädje och kärlek till jobbet utan bara streber som strävade efter titlar och positioner .

Jag fick en unken känsla och dålig smak, så jag tackade nej. I mitt arbete vill jag ha kärlek och glädje. Jag tog mitt beslut om mitt liv för jag känner mig själv, men jag om jag tog chansen hade jag antagligen varit stor kökschef på något stort hotell någonstans i världen, men hade jag då följt mina värden och känslor.

Nä den gången var jag klok och tog ett bra beslut, nu har jag en underbar fru med två döttrar i Thailand och en del små verksamheter som går att hantera och jag älskar mitt liv

Ja, visst är det svårt att både ge råd och samtidigt hålla kritik borta. Vi alla gör våra val, det finns vägar till allt, kortsiktiga eller långsiktiga. Klyschan jag kan dö i morgon, visst!

Det ända som jag tycker är relevant är att man måste acceptera den person man är och känna sig själv. Jag själv kunde ha varit en stor köksmästare på Oriental Hotel eller Sheraton Hotell.

1990 fick jag erbjudandet av att jobba här i Malmö på Sheraton Hotel, med möjlighet att komma ut i världen och de ville ha mig. Det jag såg när jag var på intervju och rundvandring var sura, tråkiga streber i köket som bara tänkte på sig själv. Jag förstod att här fanns ingen glädje och kärlek till jobbet utan bara streber som strävade efter titlar och positioner .

Jag fick en unken känsla och dålig smak, så jag tackade nej. I mitt arbete vill jag ha kärlek och glädje. Jag tog mitt beslut om mitt liv för jag känner mig själv, men jag om jag tog chansen hade jag antagligen varit stor kökschef på något stort hotell någonstans i världen, men hade jag då följt mina värden och känslor.

Nä den gången var jag klok och tog ett bra beslut, nu har jag en underbar fru med två döttrar i Thailand och en del små verksamheter som går att hantera och jag älskar mitt liv

Det där var kloka ord @Lyco . Jag gjorde själv något liknande när jag jobbade i ett färjerederi. Där kunde många gå över lik för att bli befordrade, det var inte kompetensen utan hur mycket man kunde fjäska som styrde. Så jag sa upp mig och började i det rederi som jag fortfarande jobbar i och det har jag aldrig ångrat, det var nog ett av dom bästa besluten jag har fattat (näst efter beslutet att fria till min tiirak förstås ).

Det där var kloka ord @Lyco . Jag gjorde själv något liknande när jag jobbade i ett färjerederi. Där kunde många gå över lik för att bli befordrade, det var inte kompetensen utan hur mycket man kunde fjäska som styrde. Så jag sa upp mig och började i det rederi som jag fortfarande jobbar i och det har jag aldrig ångrat, det var nog ett av dom bästa besluten jag har fattat (näst efter beslutet att fria till min tiirak förstås ).

Jo, berra, så är det, jag är en blödig människa med moraliska värden samt går efter mitt hjärta. Detta vet jag ses som att jag inte klippt navelsträng med mera, men det skiter jag i, många är storkäftar och vet och kan och sen skiter de i sin omgivning för allt som betyder något är bara dem själva, men jag följer mina inre känslor. Jag vet vad min kapacitet är och den är hur stor som helst, men jag väljer det som passar mig bäst, för då mår jag bäst.

Som du säger Berra, familjen våra fruar och barn, är ju det största lyft vi någonsin gjort, eller hur?

Jo, berra, så är det, jag är en blödig människa med moraliska värden samt går efter mitt hjärta. Detta vet jag ses som att jag inte klippt navelsträng med mera, men det skiter jag i, många är storkäftar och vet och kan och sen skiter de i sin omgivning för allt som betyder något är bara dem själva, men jag följer mina inre känslor. Jag vet vad min kapacitet är och den är hur stor som helst, men jag väljer det som passar mig bäst, för då mår jag bäst.

Som du säger Berra, familjen våra fruar och barn, är ju det största lyft vi någonsin gjort, eller hur?

Det finns inget som någonsin kan komma upp till det lyftet, nu när min lille son kommer och kryper upp i knäet vet jag att jag har gjort någonting rätt i mitt liv.

Kan väl inte bli bättre än så

Nä, men samtidigt här framhåller jag så kallade goda sidor av människor, du vet hjärta, omtanke, lite blödig, inte streber, inte tänka på sig själv osv. Men den mest hårdhudade kapitalistens som bara ser materiella ting som varandes den enda vägen till lycka kan ju vara en hur god människa som helst som värnar om moraliska värden samt vill dela med sig mm.

Jag sitter ju här och bara moraliserar samt lägger aspekter på det ena än det andra och ni bara gillar det, tänk om jag bara lurar in er i en fälla, där jag vill veta vad ni egentligen står för.

Bill Gates, den rikaste nästan finns väl några shejker mm som har mer. Men han har ett så stort hjärta fast han är multimiljonär. Han harv skänkt stora belopp till utbildning samt kampen mot malaria men hård företagare som antagligen gått över lik för att komma till den positionen han är idag.

Så mina vänner allt är inte som ni tror, allt handlar om värderingar och hur vi tolkar dem och vad som helgar medlen.

Samma med Moder Teresa som vi alla känner som den största altruisten i världen. Hon är ju en ikon för godhet och medkänsla, men hon hade aldrig kunnat bygga upp den organisation som hon hade utan att gå över lik, så är det ju, det är alltid på någon annans bekostnad, men klart, kan man hjälpa 500 människor på bekostnad av 50, så har man ju vunnit

Banglassi, visst jag skall inte moralisera och kritisera, det är bara det att jag blev lite besviken på de senaste trådarna, för jag gillar dig och för mig framstår du som en vidsynt och genomtänkt människa, men visst har du allt klart för dig så är det ju jättebra, det hade inte jag när jag var 30;)

Haha. Jo, allt klart för mig vore ju en lögn. Men att ha en plan för framtiden känns som det viktigaste. Mitt största misstag var att inte ha en back-up plan då jag trodde jag hade allt klart fram till min seriösare skolstart.

Men självklart kan allting hända. Och det som jag verkligen borde lära mig, och säkerligen många med mig i min ålder, är just det där med att ha en back-up plan för oväntade situationer. Angående bostad och sjukdom/olycka har jag back-up.

Men det blir lite svårt att vara föeberedd när ena handen i kommunen ger grönt ljus medans en annan bestämmer sig samma dag som jag ska börja att ge rött ljus.. Men ja, har ingen mer än mig själv att skylla att jag inte sparat upp mer.

Har fått några privata tutor-jobb för 400 bt/timme. För resten antar jag att jag får göra det jag hoppats på att aldrig behöva göra igen. Låna.. Skamligt, men lärorikt.

(Off topic är helk ok i mina ögon :) )

Haha. Jo, allt klart för mig vore ju en lögn. Men att ha en plan för framtiden känns som det viktigaste. Mitt största misstag var att inte ha en back-up plan då jag trodde jag hade allt klart fram till min seriösare skolstart.

Men självklart kan allting hända. Och det som jag verkligen borde lära mig, och säkerligen många med mig i min ålder, är just det där med att ha en back-up plan för oväntade situationer. Angående bostad och sjukdom/olycka har jag back-up.

Men det blir lite svårt att vara föeberedd när ena handen i kommunen ger grönt ljus medans en annan bestämmer sig samma dag som jag ska börja att ge rött ljus.. Men ja, har ingen mer än mig själv att skylla att jag inte sparat upp mer.

Har fått några privata tutor-jobb för 400 bt/timme. För resten antar jag att jag får göra det jag hoppats på att aldrig behöva göra igen. Låna.. Skamligt, men lärorikt.

(Off topic är helk ok i mina ögon :) )

Å andra sidan Banglassi, så tror jag med din iver och känsla för verklighet, kanske att du kan ta dig genom livet helskinnad...hahahahaha

Jag fick jobberbjudande av en norrmann som jobbar internet mot nordiska kunder, det e kanske inte bra betalt 30-40k typ men ja kan ju ge hans info om du vill kolla möjligheterna.

Japp 38, men känner mig som 25, nu har jag fått en andra chans att uppfylla min dröm innan jag blir för gammal, ja kommer dela det då det e klart, och det har inte med jobb att göra.

Mvh, K

Jag fick jobberbjudande av en norrmann som jobbar internet mot nordiska kunder, det e kanske inte bra betalt 30-40k typ men ja kan ju ge hans info om du vill kolla möjligheterna.

Japp 38, men känner mig som 25, nu har jag fått en andra chans att uppfylla min dröm innan jag blir för gammal, ja kommer dela det då det e klart, och det har inte med jobb att göra.

Mvh, K

Krister du och nämnda är helt olika personligheter, så jag tror inte vi kan gämföra

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K