Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Fick ju stryk av lärarinnan i skolan för att jag är vänsterhänt så då blev det som det blev med teoretiska ämnen 555 men bygga flygplan det kan jag
Intressant , vilka kärror har du byggt In- ka, Du måste då ha gått en gedigen utbildning som konstruktör inom flyg, jag har några år som flygmekaniker, föst i skolan sen ett par års arbete på Bromma Linta verken. Detta var innan cancer larmen om flygbränslet kom , då sadlade jag om till annat yrke, läste sen automation inom fastighet i vilket yrke jag blev fram tills pension . Men är genuint intresserad av flyg och sysslat med detta som hobby under många år. Så skulle vara kul att höra vilka kärror du konstruerat :)

Idag är det Loy Krathong på riktigt så uppklädd idag med, dom skall göra krathonger på skolan och ikväll sjösätter vi väl i nåt tempel.

20221108_072650.webp

Intressant , vilka kärror har du byggt In- ka, Du måste då ha gått en gedigen utbildning som konstruktör inom flyg, jag har några år som flygmekaniker, föst i skolan sen ett par års arbete på Bromma Linta verken. Detta var innan cancer larmen om flygbränslet kom , då sadlade jag om till annat yrke, läste sen automation inom fastighet i vilket yrke jag blev fram tills pension . Men är genuint intresserad av flyg och sysslat med detta som hobby under många år. Så skulle vara kul att höra vilka kärror du konstruerat :)
Köpte för en himla massa år sedan en bunt ritningar från Australien på ett tvåsitsigt sida vid sida flygplan liknande Piper Colt, tigsvetsade crommolly rör dukklätt med en Subaru direkt drive Motor mtow 558 kg detta är byggt i eaa-s regi,

Köpte för en himla massa år sedan en bunt ritningar från Australien på ett tvåsitsigt sida vid sida flygplan liknande Piper Colt, tigsvetsade crommolly rör dukklätt med en Subaru direkt drive Motor mtow 558 kg detta är byggt i eaa-s regi,
Då har mao du ett flygcert , vilken klsass har du på certet, Denna lär ju då inte vara en Ultralätt kärra utam kräver ju cert . Lite bilder efterfrågas, intressant :thumbsup: :)

Senast ändrad:
Den där måste du ju ha fått besiktigad någonstans, var gör man det och den besiktnimgen skall ju göras ganska ofta , (intevall på besiktning" Den är ju klassad som en "Experimental aircraft " vilket kräver en hel del för att få flyga den över Svenskt luftrum i alla fall . Avancerat. besiktining varje år , Klassning samt godkännande av Luftfartsverket mm . Det lär ju kosta en bra slant, det vet jag , men det är klart bygger man av "arrendeslantar " så är det ju lugnt. jag vet avd en sån kärra kostar att få flygfärdig, har ju som jag skrev haft detta som en av mina stora intressen under m ånga år, var även personlig vän och flög en del med Bo Oldenburg i Stockholm som är en av de stora inom Bla. Ultralättflyget. han är även en av konstruktörerna bakom Smugglerskrovet på Smugglerbåtarna

Senast ändrad:
Den där måste du ju ha fått besiktigad någonstans, var gör man det och den besiktnimgen skall ju göras ganska ofta , (intevall på besiktning" Den är ju klassad som en "Experimental aircraft " vilket kräver en hel del för att få flyga den över Svenskt luftrum i alla fall . Avancerat. besiktining varje år , Klassning samt godkännande av Luftfartsverket mm . Det lär ju kosta en bra slant, det vet jag , men det är klart bygger man av "arrendeslantar " så är det ju lugnt. jag vet avd en sån kärra kostar att få flygfärdig, har ju som jag skrev haft detta som en av mina stora intressen under m ånga år, var även personlig vän och flög en del med Bo Oldenburg i Stockholm som är en av de stota inom Bla. Ultralättflyget
Dä va just det 555 med mitt handikapp med dokumentation, men jag har kontakt med en eaa besiktningsman på mitt förra jobb så kanske om jag får ur tummarna, har provflyget (svart 555) med en flyglärare som säkerhetspilot hans ord, faan den flyger ju som en dröm, har haft några som jag kallar dom flygande hamockar den lättaste vägde bara 75kg kändes som att sitta på ett lönnlöv 555

Då har mao du ett flygcert , vilken klsass har du på certet, Denna lär ju då inte vara en Ultralätt kärra utam kräver ju cert . Lite bilder efterfrågas, intressant :thumbsup: :)
Det ändras ju ibland så nu finns det något som heter VLA aircraft, tog cert för 100 år sedan 555 då hette det A-cert sedan några år tillbaka ändrade jag till LAPL, när jag är i Pattaya brukar jag åka till EAA chapter och kolla, bossen där har en jäkligt fin Piper Cub

Det ändras ju ibland så nu finns det något som heter VLA aircraft, tog cert för 100 år sedan 555 då hette det A-cert sedan några år tillbaka ändrade jag till LAPL, när jag är i Pattaya brukar jag åka till EAA chapter och kolla, bossen där har en jäkligt fin Piper Cub
Då vet du att de flyger mycket ultralätta kärror uppe nära Elephant Village, finns ett UL flygfält där, har varit där ett antal ggr dock ej flugit deras grejor, vet ju hur de skruvar MC samt bilar, så upp i luften med deras grejor och bristande besiktningar Nej Tack !! Sen har du ett flygfält söder om Pattaya, många experimental Aircraft där.

Då vet du att de flyger mycket ultralätta kärror uppe nära Elephant Village, finns ett UL flygfält där, har varit där ett antal ggr dock ej flugit deras grejor, vet ju hur de skruvar MC samt bilar, så upp i luften med deras grejor och bristande besiktningar Nej Tack !! Sen har du ett flygfält söder om Pattaya, många experimental Aircraft där.

Följer den här gubben, om jag vore yngre skulle jag bygga en sån

Vart vid lokalt tempel och sjösatt krathong, var väl inget speciellt men fick dom sjösatt iaf.

Annars sitter och funderar på om vi skall åka till Koh Chang till helgen eller ej, lutar åt nej, 5 timmar säger google map med vägbyggena.
Dom flög ju från Sverige med transit flyg från Bangkok till Trat, det hade gått smidigt för dom bara 40 min från flygplatsen till Koh Chang.

20221108_193028.webp

20221108_193330.webp

20221108_193911.webp

20221108_194257.webp

20221108_194309.webp

20221108_200412.webp

20221108_193942.webp

20221108_193929.webp

Lämnat in ena bilen på service, kört kidsen till/från skolan samt innebandy för 11-åringen.
Ett vanligt behagligt svenneliv man lever, fast inget jobb förstås :)
Senare blir det att grotta ner mig lite i serien "Trailer park boys", grymt sköna snubbar i den serien.

20221108_174132.jpg

/ SatanG
Varför gör du inte servicen på bilen själv då har du lite jobb. även om det tar en hel dag, jobb

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K