Det där med Julen har tappat sitt sting, tycker jag.
För min del så började det när mellanbror ringde till mig och frågade om jag kunde åka iväg och köpa ett nitendospel till hanses grabb, han själv hade inte tid att fixa, visst självklart gör jag det, drog iväg och handla det jäkla spelet, men några pengar har jag inte sett, men däremot hävdar bror att jag kunde ge det som en julklapp till grabben...
600Kr åt helvete ibörjan på 2000talet.
Nästa Julsmäll kom när exets, morsa överträffade mig, jag hade köpt saker till grabben(1.5år gammal och 6st leksaker)för en circka 700Kr, hon trumfade mig med 1 leksak(nått pedagogiskt, för tusan ungen har IQ som en svamp vid den åldern)som kostade 1200Kr och en obligation på 30.000Kr, den sista grejen kan jag acceptera och förstå...
700Kr uppbrända ur baglommen.
Och nu då! Här i Thailand så har Julhysterin kommit för att stanna, men de är så jäkla"Offline"och vet inte själva innebörden av Julafton och varför vi i västvärlden firar den, det ända de tänker på är att köpa en eller flera presenter att ge bort, visst tanken är god och thai är så satans lätta att luras med lite reklam och försäljarna gnuggar händerna och tjänar massor med slantar på dessa lättlurade stackare.
Thai som lever utomlands och har en farang att hålla i hand, vet förstås och förstår det hela konceptet och känner till det hela mycket bättre, än dessa lättlurade människor, som alltid lyssnar på andra än på sin relation de har i Thailand...
Jo-Be