Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Hej

Låter precis som vi har det på landet i Sverige, här lämnar man bilen med nycklarna i både hemma och vid affären, här kan man lämna huset, cykel och moppe olåsta och så är det även i Isaan byn, stora likheter på det området.

Mvh isan lover
I all vänskaplighet avråder jag från att göra något motsvarande i Rinkeby eller något annat utanförskapsområde. Speciellt om du har en svennebil t ex Volvo. Har du en BMW kan det lyckas för då kan de tro att ägaren kommer från ett annat gäng med högre status t ex från Södertälje. Av försiktighetsskäl kan de då avvakta.

Ett förslag, starta en tråd om tips och råd i olika steg så vi får följa, men prata med någon moderator om det går att ta bort möjligheten att kommentera annars slutar tråden i vilken moped man ska köpa, det räcker att bara kunna klicka på gilla
Risken är nog större att någon tar upp den nya svenska migrationspolitiken. Thailands moppar har i alla fall koppling till Thailandet.

Inte länge tills jag skall starta upp min Honda click nu......

Jag är ingen vän av att generalisera, men är det så att det innebär mycket skam att bli ertappad när man stjäl i Thailand?
En vän till mig, om man nu ska tro hennes ord, sa till mig att det är mycket skämmigt att stjäla från en affär och bli ertappad, men att det snarare är en bragd att ha lurat en farang på pengar exempelvis över internet.

Där jag bor ser jag inte mycket kriminalitet, så beskrivningen att det är otryggt i Sverige känner jag inte igen. Jag tror att det egentligen är rätt få som utför brott som direkt skadar andra. Visst har vi narkomaner och återfallsförbrytare här i byn som har ett utdrag som sträcker sig många sidor men polisen gör sitt bästa för att hålla dem i schack.
Thailand har inte den offentlighetsprincip som vi har i Sverige, vilket gör att det är svårt att ringa in vilka som är dömda för brott eller ålägganden. Jag har också fått till mig att vissa parter sköter sina saker privat och utan större inblandning av polis i Thailand.

Rätta mig om jag har fel. Detta var bara ett påstående från en av mina thailändska vänner.
Hade du jobbat i en affär i stockholmstrakten hade du känt till att tryggheten i Sverige har sina begränsningar.

Dagen började dåligt. Frugan fick ett brev från polisen. De hade plåtat henne när hon körde över heldragna linjer vid en väg som delade på sig. 500 B Tack! Hon tyckte att det var konstigt. Alla gör ju så.

För att trösta oss körde vi i väg och råkade hamna vid startplatsen för de långa flodbåtarna. Vi åkte från start till mål. Kostade 16 B. Vill minnas, att det kostade 12 B förra säsongen. Helt klart prisvärt för en dryg timmes båttur.

Vid målet åt vi mat och handlade bröd.

Floden hade högvatten men ingen markant översvämning. Vattengenomströmningen verkade vara större varför pråmsläpen uppströms hade 4 till 5 bogserbåtar för fyra pråmar. Detta var nytt för mig. Såg massor av sandsäckar på flera ställen. En del hus verkade ligga lågt. Kanske för lågt.

Kompetent svensk vård?! Där får patienterna lära sig hur man går en säker död till mötes. Även om den svenska diabetes vården har öppnat ögonen en smula dom senaste åren så har dom en lång väg kvar. Så jäkla komplicerat är det inte. Dra ned maximalt på sockret men först måste man ju lära sig vad som kroppen tolkar som socker och just där går dom flesta fel.
Som sagt, detta diskuterar inte jag, Sveriges diabetsvård är erkänt en av världens bästa. Thailand däremot har inte den bästa diabetesvården skall ni veta , svärmor har en ganska besvärligt diabetes , hon åker ut och in på vården ganska ofta. jag har sagt att hon skall själv kolla sitt blodsocker, men man får inte ens en liten testdosa samt testlappar för egenkontroll i detta land. I Sverige har man i stort sett det sista i teknikväg till förfogande, automatiserade insulinpumpar som exakt efterliknar en normal insulinproduktion, sköter man sin mathållning samt lite lagom motion så lever man med dessa hjälpmedel ett fullt normalt liv utan skador på ögonbottnar och andra organ som normalt kan skadas vid dåligt skött diabetes

I natt blev jag biten av en mus i sömnen, vaknade med smärta i ena fingertoppen och rikligt med blodflöde.
Inget farligt bett, frågade min svärfar om rabiessituationen i området, det finns ingen här, sa han.
Jag åkte till sjukhuset vid 8-tiden. De gav mig gammaglobulin. rabiesvaccin och stelkrampsvaccin, även Clindamycin i 12 dagar då läkaren sa att gnagare kan ha otäcka bakterier i saliven.'
All behandling tog 30 minuter inklusive läkaren, de tog även vikt 93 kilo och blodtryck 145/70 allt detta kostade mig 600 thbt. Jag hyllar det thailändska sjukvårdssystemet (600 bath)för denna utmärkta behandling som är helt enligt västerländska rekommendationer. Nu väntar ytterligare 3 rabiessprutor inom två veckor, Alla däggdjur kan bära på rabiesinfektion. Tyvärr så finns det inte den gratisvård som Isan Lover drömmer om i sina dagliga dagdrömmar, men tycker att 600 bath är oförskämt billigt
Nu är jag trygg och glad igen
Härligt...ha finger toppen i ett whiskey glas morgon som kväll nu!!! Känner igen den ångest då man blev biten i Chiang Mai 2019 o googlade på rabies :sick:. Helt rätt att uppsöka vården oavsett vilka tröstande råd man får. Bakterien är lömsk o sitter i ytan, skinnet för att leta sig in i kroppen. Noga att du följer vaccinet 4 sprutor + en boost nr5. Rabbibur om vi har tur kanske ger oss immunitet Covid-19, vem vet;).

Som sagt, detta diskuterar inte jag, Sveriges diabetsvård är erkänt en av världens bästa. Thailand däremot har inte den bästa diabetesvården skall ni veta , svärmor har en ganska besvärligt diabetes , hon åker ut och in på vården ganska ofta. jag har sagt att hon skall själv kolla sitt blodsocker, men man får inte ens en liten testdosa samt testlappar för egenkontroll i detta land. I Sverige har man i stort sett det sista i teknikväg till förfogande, automatiserade insulinpumpar som exakt efterliknar en normal insulinproduktion, sköter man sin mathållning samt lite lagom motion så lever man med dessa hjälpmedel ett fullt normalt liv utan skador på ögonbottnar och andra organ som normalt kan skadas vid dåligt skött diabetes
Min fru har diabetes, vi gjorde en koll i helgen med läkarbesök, långtidssocker. I helgelängtids sockret var helt bar Ca 42.
6 test under dagen i mätaren vi fått från vårdcentralen, köpte en först men fick inte tag i mätstickor. & test på lördag helt Ok
mellan 5-7 sen söndag åt hon ris till lunch då blev värdet 12-13 helt plötsligt Så riset har en stor anledning för förhög
socker, diabetes. Det är kolhydrater som inte är bra för folk med Diabetes. Mycket bra vård och uppföljning av hennes diabetes

Min fru har diabetes, vi gjorde en koll i helgen med läkarbesök, långtidssocker. I helgelängtids sockret var helt bar Ca 42.
6 test under dagen i mätaren vi fått från vårdcentralen, köpte en först men fick inte tag i mätstickor. & test på lördag helt Ok
mellan 5-7 sen söndag åt hon ris till lunch då blev värdet 12-13 helt plötsligt Så riset har en stor anledning för förhög
socker, diabetes. Det är kolhydrater som inte är bra för folk med Diabetes. Mycket bra vård och uppföljning av hennes diabetes
Exakt! Ris innehåller massor av socker (kolhydrater). Bra att ni mäter. Lättare att förstå vad som händer när man äter viss föda. Minskar man kraftigt på ris, pasta, potatis, bröd och ersätter med kött, fisk, ägg och grönsaker samt endast håller sig till vatten så har man god förutsättning att bli av med/slippa diabetes. Inte krångligare än så faktiskt. Allt färdigt man köper speciellt snabbmat innehåller kopiösa mängder socker dessutom brukar dom sköljas ned med läsk.

Grabben fick en ny speldator. Den han hade innan hade han ärvt av mig och den var nästan 10år gammal. Han önskade sig FIFA 2023 (hur man nu kan göra det :laugh2: ) i födelsedagspresent. När det sedan inte gick att starta blev han så klart lite besviken. Farsan fick vika upp lädret :) Igår kom den hem och vi satte upp den. Snacka om att han blev glad och nu kan han spela FIFA 2023 :)
Jag blåste hans gamla dator och installerade Battlefield 3. Jäklar har spelat lite nu ikväll. Något ringrostig men kul är det.
Dom är ganska fräna dessa nya gamingburkar. Det lyser och blinkar i alla möjliga färger.

IMG_5265.webp

IMG_5264.webp

Vakna av att frös och kallsvettades, fick tagit en paracetamol sen kändes allt bra igen, så har väl fortsatt lite feber utan paracet.
Men sålänge jag ätit det så är jag fungerande iaf och kan laga mat åt ungar etc medans frugan legat utslagen i par dygn nu inte kunnat göra nåt, hon hade ju lite otur fick feber och den där perioden i månaden samtidigt så hon har haft feber med sprängande huvudvärk.
Par dagars disk att ta igen nu bara, för det har jag inte orkat, hade ju hoppats frugan skulle friskna till först och ta hand om det ;)
Har vi ju bara haft feber och har haft flera febersjukdommar innan corona vid den här årstiden här nere, dom gånger jag blivit sjuk har det alltid varit Oktober-November här nere, så kan ju vara vad som helst.
Frugan och äldste sonen nu som vart mest sängliggandes, jag har gått upp som vanligt, dragit upp gardinerna och lagt mig i soffan iaf så man får lite ljus och inte ligger i mörker.

Vakna av att frös och kallsvettades, fick tagit en paracetamol sen kändes allt bra igen, så har väl fortsatt lite feber utan paracet.
Men sålänge jag ätit det så är jag fungerande iaf och kan laga mat åt ungar etc medans frugan legat utslagen i par dygn nu inte kunnat göra nåt, hon hade ju lite otur fick feber och den där perioden i månaden samtidigt så hon har haft feber med sprängande huvudvärk.
Par dagars disk att ta igen nu bara, för det har jag inte orkat, hade ju hoppats frugan skulle friskna till först och ta hand om det ;)
Har vi ju bara haft feber och har haft flera febersjukdommar innan corona vid den här årstiden här nere, dom gånger jag blivit sjuk har det alltid varit Oktober-November här nere, så kan ju vara vad som helst.
Frugan och äldste sonen nu som vart mest sängliggandes, jag har gått upp som vanligt, dragit upp gardinerna och lagt mig i soffan iaf så man får lite ljus och inte ligger i mörker.
Har ni testat för covid-19...?

Grabben fick en ny speldator. Den han hade innan hade han ärvt av mig och den var nästan 10år gammal. Han önskade sig FIFA 2023 (hur man nu kan göra det :laugh2: ) i födelsedagspresent. När det sedan inte gick att starta blev han så klart lite besviken. Farsan fick vika upp lädret :) Igår kom den hem och vi satte upp den. Snacka om att han blev glad och nu kan han spela FIFA 2023 :)
Jag blåste hans gamla dator och installerade Battlefield 3. Jäklar har spelat lite nu ikväll. Något ringrostig men kul är det.
Dom är ganska fräna dessa nya gamingburkar. Det lyser och blinkar i alla möjliga färger.

IMG_5265.webp

IMG_5264.webp
Bråblemet med "gammelburkar" är oftast grafikkortet! Bytte nyligen till Ge Force 1660, vilken fart det blev på skrället! Sedan kan man byta strömförsörjning åxå till 650 V!

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K