Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nu är du på väg till de svenskaste områden som finns.
Mer svenskt än i Sverige.
I flera kommuner i Österbotten är svenska förstaspråk för över 90% av de bosatta och några få procent talar finska.
Jag har hört nån gång att den bästa svenskan pratas i nån kommun i Österbotten men om det är sant eller inte vet jag inte. Hur som helst klarar man sig utmärkt med det svenska språket.
Jag har hört nån gång att den bästa svenskan pratas i nån kommun i Österbotten men om det är sant eller inte vet jag inte. Hur som helst klarar man sig utmärkt med det svenska språket.
Det är ganska mycket dialekt i svenskan som talas i Österbotten.
På Björkö i Vasa skärgård även inslag av norska efter någon inflyttning långt tillbaka.
Det stämmer att deras svenska innehåller färre nya låneord och är mer orginal än vår svenska.
Lite gammaldags svenska som är trevligt att lyssna till.
Larsmo kommun norr om Vasa och Korsnäs söder om Vasa är rena svenskbygder men även hela skärgården.
Köpte ju en kart till grabben i vintras men sedan sjabblade han bort licenskursen som krävs för att kunna söka förarlicens hos Bildportförbundet. På söndag är det dags igen för licenskurs så nu tar vi det. Gokarten har ju stått orörd hela sommaren pga det. Vi testade lite på gatan utanför Helvete vad dom går.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.