Vad sysslar ni eller vad skall ni syssla med när ni bor i Isaan?

 

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag tar @Android på orden och startar en ny tråd.

Som jag har skrivit tidigare planerar vi att ha en fruktodling i lite mindre skala och möjligen fortsätta med några grisar som svägerskan har nu. Dessutom skall hennes affär drivas vidare och hon är full av nya idéer om mindre företagsamhet. Så jag tror inte att jag kommer att bli sysslolös, dessutom kan man ju alltid kränga lite varor till @magunnar m fl som bor i närheten. :D
 
Så trevligt, till damerna brukar jag säga "ta mig varsomhelst men inte på orden" ;)

Jag är så fascinerad av, framförallt thaikvinnors, sätt att driva verksamheter med minimal lönsamhet. Någon slags Micro ekonomi, som ofta fungerar men jag skulle inte ha nerver till att driva något som går med några bath´s förtjänst om dagen. Jag fastnade lite för idén om en ankfarm, liten investering, små utgifter för ankmat. Mina räkneexempel gav att det är mer lönsamt att föda upp ankor till köttproduktion än för att sälja äggen, men jag tror att avsättningen för ägg är lättare än för kött. Vi/hon har nu 140 ankor, ca: 70 för ägg och ca: 70 för kött. Det är olika raser, fan vet vad som händer när/om dom korsas. Vi provar med det här, så kanske vi vet bättre sedan om 2000 är rimligt :) Om det känns så, säger jag upp mig och går i pension/blir ankfarmare. :laugh:
 
Och jag har planerat för fiskodling, kräftor, höns (äggproduktion), lite grisar och lite grönsaksodling. Styvdottern vill ha en sån där liten bybutik och svärsonen vill utveckla sin uppfödning av kamptuppar. Vi har redan gjort markarbetena färdigt och är i princip färdiga att börja bygga, så snart jag lyckas krångla mig ur min arbetssituation här i Sverige. Maj nästa år ser ut att vara en trolig tidpunkt. Men det är rent märkvärdigt vad det är komplicerat att avveckla en näringsverksamhet i Sverige, om man inte vill förlora pengar! Jag tycker vi hållt på i flera år och är ändå inte färdiga att lägga av ännu.
 
Vi kör på med tobaksodlingen när riset är klart. Lär bli kycklingar, grönsaker och fruktodling i framtiden både för ägg och kött, kanske grisar också, dock så kommer det bara att bli i småskaligt att börja med, kan bli annat också

Sen lär blir det en hel del utflykter.
 
Ni siktar på att bli riktiga Thai farmare.
Härligt sätt att bli ett med kulturen men knappast lönsamt. Eller är ni mycket bättre på detta kanske än vad Thai är där ett liv som farmare väl oftast innebär ett liv i fattigdom men till hårt arbete?

Jag kan ju eg inte ett smack om detta mer än vad jag läst mig till på nätet, så jag är väldigt nyfiken på att höra hur ni räknat med att ekonomin ska gå och varför ni väljer att konkurrera med Thai på den absolut lägsta nivån.
 
Ni siktar på att bli riktiga Thai farmare.
Härligt sätt att bli ett med kulturen men knappast lönsamt. Eller är ni mycket bättre på detta kanske än vad Thai är där ett liv som farmare väl oftast innebär ett liv i fattigdom men till hårt arbete?

Jag kan ju eg inte ett smack om detta mer än vad jag läst mig till på nätet, så jag är väldigt nyfiken på att höra hur ni räknat med att ekonomin ska gå och varför ni väljer att konkurrera med Thai på den absolut lägsta nivån.
Jag har absolut inga tankar på att tjäna en massa pengar på detta, bara det går runt och att det skapar sysselsättning för familjen och mig själv. Kan vi sedan tjäna en hacka så är det en bonus men det är inget som ligger i kalkylen.

Därför är det väldigt intressant att följa @Ubon och hans framväxande farm, det är ungefär 2 rai som kommer att gälla för oss också. Man måste vara realist.
 
Jag har absolut inga tankar på att tjäna en massa pengar på detta, bara det går runt och att det skapar sysselsättning för familjen och mig själv. Kan vi sedan tjäna en hacka så är det en bonus men det är inget som ligger i kalkylen.

Därför är det väldigt intressant att följa @Ubon och hans framväxande farm, det är ungefär 2 rai som kommer att gälla för oss också. Man måste vara realist.
Ja ett tidsfördriv blir det ju absolut så där är du hemma och det lär väl behövas om du ska bo i Issan.. ;)

Men får känslan av att andra här tänker sig att livet som farmare ska generera en inkomst att leva på?
 
Sjöman som skall sadla om till bonde jag betackar mig.

Tänk nu med att det ni gör är konkurerar med lokala bönder som behöver det här, medans ni går in med egen ekonomi, säljer så det går runt för ett tidsfördriv, hade det kommit upp en välställd snubbe till Smögen köpt sig en fiskebåt fiskat för sitt tidsfördriv sålt på auktion hade han snabbt blivit jagad från ön ;)

Ni får tänka på konsekvenserna av erat handlande, tidsfördriv är inte enligt mig en godtagen anledning att konkurera med lokala bönder när man redan har en god ekonomi.

Vissa ställen kallar man det svartfötter ;)
 
Sjöman som skall sadla om till bonde jag betackar mig.

Tänk nu med att det ni gör är konkurerar med lokala bönder som behöver det här, medans ni går in med egen ekonomi, säljer så det går runt för ett tidsfördriv, hade det kommit upp en välställd snubbe till Smögen köpt sig en fiskebåt fiskat för sitt tidsfördriv sålt på auktion hade han snabbt blivit jagad från ön ;)

Ni får tänka på konsekvenserna av erat handlande, tidsfördriv är inte enligt mig en godtagen anledning att konkurera med lokala bönder när man redan har en god ekonomi.

Vissa ställen kallar man det svartfötter ;)
Nja, nu kommer vi absolut inte att bli någon allvarlig konkurrent till dom lokala bönderna, det finns nämligen inte så många i vår lilla bydel. Det som vi kommer att sälja kommer mest att bli i svägerskans affär. Dom lokala bönderna som finns odlar i lite större skala och säljer sina produkter på marknaden eller någon annanstans.
 
Vilket som du kommer kanske stå för det här med dina pensionspengar? Många gånger räknar dom ju med det att du kommer stå för kostnaden, men kommer du få tillbaks iallafall din utgift och dom tar vinsten så är det inte så farligt, men kommer dom ta hela inkomsten och du står för utgiften?

Så dom trodde det skulle gå till när jag bodde i byn med exet och dom hade fiskfarm, den las ner efter jag visa dom en kalkyl med hur stor förlust dom gjorde, dom tyckte dom skulle göra vinst jag betala och dom tog pengarna.
Samma vad svärföräldrarna trodde att jag skulle betala ris-sådden och dom ta hem pengarna, blev inget med det, men är inget ovanligt att det är precis så dom tror det kommer bli och kanske inte ovanligt att det blir så

Hört mer än en gång så andra faranger gör där uppe, jag är inte annan farang där uppe och funkar inte så ;)
 
Nejdå, några stora kostnader kommer detta inte att innebära, det mesta av marken har vi redan, det är bara plantering som skall göras. Sen blir det förhoppningsvis självgående mer eller mindre. Jag kommer allt att hålla i mina pensionspengar men lite får man nog offra för sysselsättningen.
 
Nejdå, några stora kostnader kommer detta inte att innebära, det mesta av marken har vi redan, det är bara plantering som skall göras. Sen blir det förhoppningsvis självgående mer eller mindre. Jag kommer allt att hålla i mina pensionspengar men lite får man nog offra för sysselsättningen.

Berralund, jag prata inte om mark köp eller stora kostnader jag pratade om principen och lönsamheten, om du kastar ut från din pension 20.000 bath och dom drar in 15.000 bath så är det bättre du ger dom 16.000 bath ;)

Principen varför skall jag stå för kostnaderna om jag inte får del av vinsten, varför betala sådd om dom tar fröna?

Kanske bara handlar om småsummor, den lilla fiskfarmen dom drev handla bara om 8000 bath i utgift i halvåret drog väl in 4000 bath förslust med 4000, kan jag hellre ge dom 8000.

Men jag betalar inte sådd och dom skall gå och arbeta och känna att här står farangen för kostnaderna och vi gör nytta för det gör dom inte, dom sliter ut sig till ingen nytta och du gör av med mer pengar ;)
 
Berralund, jag prata inte om mark köp eller stora kostnader jag pratade om principen och lönsamheten, om du kastar ut från din pension 20.000 bath och dom drar in 15.000 bath så är det bättre du ger dom 16.000 bath ;)

Principen varför skall jag stå för kostnaderna om jag inte får del av vinsten, varför betala sådd om dom tar fröna?

Kanske bara handlar om småsummor, den lilla fiskfarmen dom drev handla bara om 8000 bath i utgift i halvåret drog väl in 4000 bath förslust med 4000, kan jag hellre ge dom 8000.

Men jag betalar inte sådd och dom skall gå och arbeta och känna att här står farangen för kostnaderna och vi gör nytta för det gör dom inte, dom sliter ut sig till ingen nytta och du gör av med mer pengar ;)
Det ligger naturligtvis mycket i vad du säger och jag tänker självklart inte subventionera någon förlustaffär. Men kan vi få det att gå runt och kanske ge en liten vinst så är jag nöjd, sysslar man inte med något som genererar pengar så lär det tära ännu mera på kapitalet i förlängningen. Det finns inte en chans att jag skulle riskera att ruinera mig på något vansinnesprojekt.
 
Finns inget att syssla med här som generar pengar med dom ideer ni har i den här tråden.
 
Finns inget att syssla med här som generar pengar med dom ideer ni har i den här tråden.

Kanske storskaligt, fanns Schweizare som hade bondeverksamhet i samma provins jag bodde innan, och där kan man snacka storskalighet, men var ju den största jorbrukarn och exportören i provinsen sa exet. Körde förbi en av farmerna en gång och var ju mer som i Europa stora byggnader med Schweiziska flaggan.

Men där var som sagt storjordbruk, och enligt ryktena rik som troll på det, men som sagt rykten så vet inte om det ligger sanning i förtjänsten men var som sagt inget småjordbruk, köpte och exporterade med.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp