Har ni som bor i Thailand sjukförsäkring?

Är ni som bor i Thailand har ni sjukförsäkring?

• Ja, full försäkring

Röster: 9 32.1%
  • Ja täcker viss del

Röster: 2 7.1%
  • Nej

Röster: 15 53.6%
  • Va varför då?

Röster: 2 7.1%

• Totala väljare
    28

Det är ju skrämmande att mer än hälften av medlemmarna uppger att dom saknar en bra sjukförsäkring i Thailand.
Men jag vet ju att när man är frisk går man ju omkring och inbillar sig att man inte ska bli sjuk.
Men det är en falsk föreställning som kan kosta en livet om man har otur.

Eller så är det så att hälften av medlemmarna är stadda vid så god kassa att dom har råd att betala sina sjukvårdsostnader själva oavsett kostnad.
Vilket man ju i så fall hoppas är fallet.

BTT
Kanske är så att många är vid den åldern då det är både svårt och dyrt att teckna en försäkring vilket inte är ovanligt på ett thaiforum, är du +65 så kostar nog en försäkring en del om du ens får en.

Ja och det olyckliga är ju då att i just den åldern blir många sjuka.

BTT
Så är det ju, nu påstår ju vissa här att man får försäkring efter 65.
Inte pratat med försäkringsbolag på 10 år.
Men då var det 2 här nere och man var tvungen att teckna innan man fyllt 40 år för att få livslång på den ena, hette då Bupa, idag Aetna, sen var det AIA där fick man om man tecknade innan 40 år behålla försäkringen tills man fyllde 80 år. Dom andra gällde bara tills man fyllde 65 år.
Därför valde jag Bupa.
Men stämmer det som andra påstår här att det är enkelt att teckna försäkring efter man fyllt 65 år, kan jag låta den löpa ut nu om 2 veckor och leta upp något som kanske är prisvärdare då.

Ja och det olyckliga är ju då att i just den åldern blir många sjuka.

BTT

Inte sällan är det väl också främst de som inte har råd som behöver den bäst.
Många lever inte särskilt sunt och prioriterar självklart annat.
Tror det är nyckeln till att lyckas må bra, att man lever hyffsat sunt fysiskt och psykiskt.
Är väl bättre idag men genom åren har ju Thailand käkat upp många faranger.
Många som inte borde vara här gjorde sitt bästa för att hänga kvar. Förståeligt, särskilt om man är lite törstig.

/ SatanG

Så är det ju, nu påstår ju vissa här att man får försäkring efter 65.
Inte pratat med försäkringsbolag på 10 år.
Men då var det 2 här nere och man var tvungen att teckna innan man fyllt 40 år för att få livslång på den ena, hette då Bupa, idag Aetna, sen var det AIA där fick man om man tecknade innan 40 år behålla försäkringen tills man fyllde 80 år. Dom andra gällde bara tills man fyllde 65 år.
Därför valde jag Bupa.
Men stämmer det som andra påstår här att det är enkelt att teckna försäkring efter man fyllt 65 år, kan jag låta den löpa ut nu om 2 veckor och leta upp något som kanske är prisvärdare då.

Tror inte det är så svårt att teckna även om man fyllt 70, problemet är nog att de är så dyra och sannolikt inte täcker en del av det man vill ha.

/ SatanG

Kanske är så att många är vid den åldern då det är både svårt och dyrt att teckna en försäkring vilket inte är ovanligt på ett thaiforum, är du +65 så kostar nog en försäkring en del om du ens får en.
Tror inte det är så svårt att teckna även om man fyllt 70, problemet är nog att de är så dyra och sannolikt inte täcker en del av det man vill ha.

/ SatanG
Jag är 65 år kunde köpt en försäkring av LMG för knappt 55 000 Baht men den tog inte diabetesrelaterade sjukdomar så det blev inget köp, har ingen lust att kasta pengar i halsen på försäkringsbolag så jag får leva på hoppet.

/ SatanG
Ja, även krävs som regel en hälsodeklaration och tidigare åkommor och sjukdomar undantas.

Enda rimliga är nog en olycksfallsförsäkring om man läser villkoren.

Försäkringsbetalningsmånad här nu, sjukvård och bil.
Skall byta bilförsäkring men behåller sjukvården med det bolag jag haft sen jag flytta hit.
Bilförsäkringen använde vi ju till att fixa bilen för några veckor sen, hade den inne för lite omlackering, så blev som ny, så nu ville dom såklart höja årspremien så byter till Axa.

Jag är 65 år kunde köpt en försäkring av LMG för knappt 55 000 Baht men den tog inte diabetesrelaterade sjukdomar så det blev inget köp, har ingen lust att kasta pengar i halsen på försäkringsbolag så jag får leva på hoppet.

Förstår absolut det. Ett alternativ kunde kanske vara att sätta av lika mycket som en försäkring skulle kosta för att bygga upp en pott just för det när det blir behov. På det kan man ju köpa en olycksfallsförsäkring, de är inte så dyra.

/ SatanG

Förstår absolut det. Ett alternativ kunde kanske vara att sätta av lika mycket som en försäkring skulle kosta för att bygga upp en pott just för det när det blir behov. På det kan man ju köpa en olycksfallsförsäkring, de är inte så dyra.

/ SatanG
Jag ska höra mig för om olycksfallsförsäkring hos AIA i Nakhon Phanom, jag hade det förut på mitt Kasikorn Atm-kort men när jag skulle byta kort så var försäkringen bortagen.

Kontaktade försäkringsbolaget Nowcompare med engelskspråkig personal via mejl och de erbjöd mig en försäkring för 3735 usd men jag tyckte det var för dyrt, då var de villiga att sänka premien med 10% men tycker även det är för dyrt men de forsätter att mejla och ringa mig om olika erbjudanden så man kan ju undra om säljarna har provision på försäkringar de säljer. Det sista erbjudandet de hade var hälsoförsäkring på statliga sjukhus dock inte vad den kostade, skickade ett ett svar där jag ville läsa vad försäkringen täcker och vilka villkor som gäller men jag har inte fått något svar.

Kontaktade försäkringsbolaget Nowcompare med engelskspråkig personal via mejl och de erbjöd mig en försäkring för 3735 usd men jag tyckte det var för dyrt, då var de villiga att sänka premien med 10% men tycker även det är för dyrt men de forsätter att mejla och ringa mig om olika erbjudanden så man kan ju undra om säljarna har provision på försäkringar de säljer. Det sista erbjudandet de hade var hälsoförsäkring på statliga sjukhus dock inte vad den kostade, skickade ett ett svar där jag ville läsa vad försäkringen täcker och vilka villkor som gäller men jag har inte fått något svar.
Vet inte om säljare anställda av bolaget har provision men finns många mäklare som har.
Men är ju annars säljarnas uppdrag att vara påfrestande ;)

Vet inte om säljare anställda av bolaget har provision men finns många mäklare som har.
Men är ju annars säljarnas uppdrag att vara påfrestande ;)
Jag skrev i ett mejl att jag inte vill ha mobilsamtal då min engelska är för dålig när de sätter igång och snattrar om sina försäkringar. Har letat i mobilen om det går att blockera nummer men inte hittat något. Jag skrev att jag ville de skulle skicka information om vad försäkring täcker och villkor så att engelsmannen jag är kompis med kunde läsa vad som gäller men de svarade inte på mejlet utan jag fick ett telefonsamtal.

Jag skrev i ett mejl att jag inte vill ha mobilsamtal då min engelska är för dålig när de sätter igång och snattrar om sina försäkringar. Har letat i mobilen om det går att blockera nummer men inte hittat något. Jag skrev att jag ville de skulle skicka information om vad försäkring täcker och villkor så att engelsmannen jag är kompis med kunde läsa vad som gäller men de svarade inte på mejlet utan jag fick ett telefonsamtal.
I mail går det att blockera genom att välja skräppost och vill inte ha mer av liknande.
På tel nummer så skall det gå att blockera nummer om det inte är hemligt, finns även app att installera för blockering av nummer.
Försäkringsbolagen spamma mig efter jag sökte 90 dagars covid förra året.
Fick slut på det genom att ta tid en dag och maila alla att jag har köpt en, sluta kontakta mig, sen dess inga.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp