Har nyss fyllt upp försäkringpapperna för mig och mina två thai/swe grabbar och skickat in.
Pacific Cross Premier på boysen och Maxima på mig. Skälet att jag inte kunde ta samma som boysen är pga försäkringskravet som Thailand kräver för att utlänningar ska kunna komma in på 100k usd. Någonstans borde man väl kunna flyga iväg och ha roligt men sen är det ju kul om man blir insläppt till Thailand på tillbakavägen.
Såvida jag inte fattat fel och kravet på 100k usd inte behövs för oss på Non-O Family
knappt 90 lök/år för mig och boysen, känns som man borde planera upp buffertalternativ eller annat i framtiden. Just nu kan det ju vara bra att ha lite täckning om man bor i storbangkok eller andra områden som är/kommer få brist på sjukhusplatser framöver.
Sannolikt kommer Thailand få ompröva att sätta de flesta i karantän på sjukhus/hospitel men fram till dess kommer notan även för försäkrade kosta en duktig slant. Rekar alla boende här att kolla täckningen på sin försäkring, bara för att den uppges täcka upp till XX miljoner så är det helt andra summor i det finstilta. Maxbelopp på rum, IVA, etc etc etc.
Vad jag förstår av grannar som nyss kommit tillbaka från karantän på hospitel så låg kostnaden på ca 20k/pers/dag på ett relativt budgetvänligt enkelt hospitel (Maple Leaf hotel Bangna). Inkl. 5,000 baht risktillägg/pers/dag. Grannarna hade bra försäkring men fick ändå lägga upp 500k i pant innan inflyttning och sedan själva ta ca. 200k i självkostnader för 14 dagar, Ingen var dålig.
/ SatanG