Vad sysslar ni eller vad skall ni syssla med när ni bor i Isaan?

Ja Lamyai är gott. Jag har 6 träd
IMG_1160.jpg

Lamyai käkar jag som godis när det är säsong. Men äter man för många tycker jag att det börjar svida i munnen. Ibland kan man dock ta det onda för det goda. :p

mycket farliga gifter sprutar dom med så det skall inte ges till små barn alls. tro mig alla i släkten och hela hembyn är experter på den frukten.

mycket farliga gifter sprutar dom med så det skall inte ges till små barn alls. tro mig alla i släkten och hela hembyn är experter på den frukten.

mångmiljonärer? säger inte emot dig, tycker det låter för bra för att vara,,,vad är priset per kilo på denna frukt?

Hej Ubon ! Kilopriset på marknaderna och i affärerna ligger på 40-60 Baht.

Jag bodde tidigare i norra Chiang Mai provinsen i några år, och där odlades mycket Lamjay.

Uppkoparna betalade där mellan 8 och 15 Baht per kilo beroende på frukternas storlek.
Frukt bara en gång om året.
Vill du bli rik på detta får du ha många rai.
Jag hade ca 1 rai lamjay och fick in ca 2000 baht per år.

Nu har jag 6 träd , giftfri odling for husbehov.

Hej Ubon ! Kilopriset på marknaderna och i affärerna ligger på 40-60 Baht.

Jag bodde tidigare i norra Chiang Mai provinsen i några år, och där odlades mycket Lamjay.

Uppkoparna betalade där mellan 8 och 15 Baht per kilo beroende på frukternas storlek.
Frukt bara en gång om året.
Vill du bli rik på detta får du ha många rai.
Jag hade ca 1 rai lamjay och fick in ca 2000 baht per år.

Nu har jag 6 träd , giftfri odling for husbehov.

ja thaiarna har lätt förmåga att överdriva, men priset per rai i det området är 200,000 mitt inne i skogen långt ifrån asfalterad väg, detta är utan odling. är det uppvuxna träd så räkna med det dubbla priset. Gifter och annan "kemi" kostar en hel del, men är ett måste för att få stora skördar. Jag vill inte sprida rykten om hur mycket man kan tjäna, jag ber att få återkomma när våran första skörd blir av nästa år.
Uppköpen går till så att dom kommer och ger ett bud på hela skörden på träden, uppköparna har egna kambodjaner med sig som klarar att plocka ner o sortera 1 rai på typ en timme, eller mindre. Frukten går på export. För stora frukter betalas ett bra kilopris medan de mindre frukterna hamnar på priser som nämnts tidigare.
Synd att inte Rong va aktiv längre han hade säkert kunnat googla och ge en fullständig redogörelse.. jag orkar inte det utan skriver bara det som poppar upp i huvudet, håll till godo.

uppköparna betalade 8-15B och affärerna sålde för 60-100B.. att handlana skulle få så mycket finns inte på kartan.

frågade svågern just nu han sa 30-40b får vi idag för frukterna. våra 4års träd kan vi få 20kg på. men 10-20 år gamla träd kan ge 500-1000kg. per träd. han sa har du en 4-5 stora gamla träd har du 100k B lätt.

Du läste fel Krister.
Uppkoparna i Chiang Mai betalade 8-15 Baht per kilo.
Priset på marknaden 40-60 Baht.

De kom ut till byarna med en sorteringsmaskin ,stor som en skordetroska,
Säckarna med mina frukter vägdes. Tomdes därefter upp på ett typ lopande band, med olika stora hål.
Under satt säckar for olika storlekar. Dessa vägdes sedan per kund, och betalning enligt ovan.

Men ok, fore plockningen hade alla i familjen pluss ett antal grannar och barn ätit så mycket de ville,
men hur skall du kunna undvika detta.
Sedan var våra träd fyra år gamla, och obesprutade.
Men en Rai gav endast 2000 Baht till Farangen.
Odlarna får ofta bara ca 1/4 av butikspriset.
Jfr jasminris. Odlarna får 9 Baht, i butiken 36 baht.

Lycka till med dina Lamjay affärer Krister!

Senast redigerad av en moderator:
Behöver inte kräftorna ett varierat klimat ? , de har ju behov att i takt med årstiderna byta skal
mm.................

Det här skall jag förklara för Dig över en pilsner i maj nästa år, för då har jag slutligen gett upp och flyttat ner. För er andra kan jag berätta att det finns en jädrans massa kräftor som lever i tropikzonen och som går att odla. Byter skal gör dom säkert, fast jag vet inte när. Några arter är förbjudna i Thailand (dom rymmer och dom gräver nåt förbaskat. Kina har stora problem med dom) men andra får man odla.

Det får nog bli senare på hösten då , jag tänker bo minst 6 mån i Sverige framöver , mitt i skogen på gränsen mellan Sörmland/Östergötland . Sen bor vi i Isaan resten av tiden , med en del turer ner till Pattis

Jag har liknade tankar som Phonta, bo i Metropolen Tulka, Sverige och Åland på sommaren. Nära Udon-Thani och ibland åka ner till Hua-Hin på vintrarna. Så tror jag att det blir, om man får ha hälsan

Det får nog bli senare på hösten då , jag tänker bo minst 6 mån i Sverige framöver , mitt i skogen på gränsen mellan Sörmland/Östergötland . Sen bor vi i Isaan resten av tiden , med en del turer ner till Pattis

Låter bra Phonta.
Din miljö, sommarhalvåret i Sverige med lite utflykter till Stockholm och Skåne mm, och frugans miljö, med hennes familj och utflykter i Thailand under den mindre trevliga svenska höst/vinter perioden.

utflykter

Sveriges landsbygd har alltid lockat mig , har bott så under många år , däremot Thailands landsbyg är inget att stå efter , skitigt dammigt med folk som inte går att diskutera med , så så mycket familj kan ni som tror det glömma , kommer nog att vara borta mest men ha basen i Nongsonghong .. Sitta där under vintern blir inget av , i så fall bättre bo i Sveriges rena natur , är förb. trött på allt skit i Thailand , sopor överallt samt massor med idioter som vräker ut skit som de vill bli av med .... Jämfört med Pattaya Bättre i Isaan på den punkten dock EJ Ok !!

Varför ser du dig inte omkring lite mer i Thailand, finns annat än Issan och Pattaya men man får ge ställena mer än 2 dagar om man ska upptäcka nåt..

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp