Vad sysslar ni eller vad skall ni syssla med när ni bor i Isaan?

Frugans familj har 10 rai risfält, bufflar och höns.

Men inte ger det några stora pengar, frugans mamma är masös någon typ av healing masös där uppe och det verkar hon tjäna mer på, då hon skall vara extremt bra och bara dom med lite pengar som har råd.

farsan och styvmorsan har tagit massage av henne flera gånger och gör underverk säger dom, farsan kunde gå bättre än han kunnat göra dom sista 10 åren.

Styvmor fick bort massa krämpor, jag är ju inte så mycket för massage och hokuspokus men är nåt med henne.

Kände på styvmors fot pekade på vänster öra och sa att du har nedsatt hörsel på det örat vilket stämmer då hon hör väldigt dåligt på det. Kände över magen, du har magproblem, vilket hon hade, tryckte till så svärmor skrek sen var det magproblemet borta ingen mer värk där..

Kanske funkar sånt där som sagt aldrig på massage men dom grejjerna som svärmor gör känns lite hokuspokus ;)

Hon jobbade lite extra när hon var nere sist i Pratumnak men då var det Thai som ringde och ville ha hennes massage.

Stora systern som är lika gammal som mig dom säljer kläder på marknadeer och där verkar det dras in lite mer pengar, dom har det bra.

Kanske storskaligt, fanns Schweizare som hade bondeverksamhet i samma provins jag bodde innan, och där kan man snacka storskalighet, men var ju den största jorbrukarn och exportören i provinsen sa exet. Körde förbi en av farmerna en gång och var ju mer som i Europa stora byggnader med Schweiziska flaggan.

Men där var som sagt storjordbruk, och enligt ryktena rik som troll på det, men som sagt rykten så vet inte om det ligger sanning i förtjänsten men var som sagt inget småjordbruk, köpte och exporterade med.
Men den idéen är det ju ingen här som har...

Ni siktar på att bli riktiga Thai farmare.
Härligt sätt att bli ett med kulturen men knappast lönsamt. Eller är ni mycket bättre på detta kanske än vad Thai är där ett liv som farmare väl oftast innebär ett liv i fattigdom men till hårt arbete?

Jag kan ju eg inte ett smack om detta mer än vad jag läst mig till på nätet, så jag är väldigt nyfiken på att höra hur ni räknat med att ekonomin ska gå och varför ni väljer att konkurrera med Thai på den absolut lägsta nivån.

Hej Nillo, jag får sådana negativa vibbar när jag läser vad Du skriver,

Finns inget att syssla med här som generar pengar med dom ideer ni har i den här tråden.
'
Hur tänker Du nu,? om inte något generar pengar, då torde detta betyda att Thai som driver ett småskaligt
jordbruk har ingen inkomst?

Konkurrera? menar Du att, om någon håller på med en verksamhet så får ingen annan starta samma verksamhet.?

Tar jobb från Thai,? tycker nog att det blir tvärtom, hitintlls så ha så har jag tagit in byggare, även daglönare om något ska göras, om jag kommer så långt när det gäller farmen 2 Rai så ska även den gå runt med anställda, tag sen med i betänkandet att Thai har några år på sig att starta liknande, kanske en tant vid namn Lao Khao står ivägen?
Själv har jag ännu inte kommit underfund med hur Thai tänker, jag får lära mer om detta.

Så då vet vi, börja inte med djur eller odlingar, det blir en ren förlustaffär

Berralund, en rättelse, Farm 2r rai är namnet på farmen, består av 5 rai, lämnat 1 rai till min fru för hennes kossor,
därtill har jag c;a 10 rai under mitt befäl på löpande avtal, antalet rai kommer nog att + - ändras över tid.

Och jag har planerat för fiskodling, kräftor, höns (äggproduktion), lite grisar och lite grönsaksodling. Styvdottern vill ha en sån där liten bybutik och svärsonen vill utveckla sin uppfödning av kamptuppar. Vi har redan gjort markarbetena färdigt och är i princip färdiga att börja bygga, så snart jag lyckas krångla mig ur min arbetssituation här i Sverige. Maj nästa år ser ut att vara en trolig tidpunkt. Men det är rent märkvärdigt vad det är komplicerat att avveckla en näringsverksamhet i Sverige, om man inte vill förlora pengar! Jag tycker vi hållt på i flera år och är ändå inte färdiga att lägga av ännu.

Behöver inte kräftorna ett varierat klimat ? , de har ju behov att i takt med årstiderna byta skal
mm.................

Sen finns det ju annat man kan göra där om man vill ha en business, gäller bara att ha lite idéer och kapital för att starta upp verksamheten med

Behöver inte kräftorna ett varierat klimat ?

Nej Phonta, kräftorna behöver endast Skåne, Renat eller liknande drycker.

I tonåren hade jag bra buisness med kräftor.
Hemma på landet i Skåne hade vi två mägelgravar fyllda med kräftor, som jag tog upp med burar och sålde levande under kräftsäsongen.

Nej Phonta, kräftorna behöver endast Skåne, Renat eller liknande drycker.

I tonåren hade jag bra buisness med kräftor.
Hemma på landet i Skåne hade vi två mägelgravar fyllda med kräftor, som jag tog upp med burar och sålde levande under kräftsäsongen.

Nej men Bosse J !! Vakna nu för helv. . Skåne har väl knappast subtropiskt klimat som i Thailand , iofs så är ni ju därnere i tankesättet lika som Thaiare , Men du behöver kanske inte visa det här ,,, Varm året om tror inte jag är bra för kräftan , i Turkiet finns dom även , men även där finns det vinter i bergen där det fiskas kräftor, men visst ,kanske funkar det ...vore kul om så vore .....

Det vet jag , dock besvaras ironi ofta med ironi , men dettta visste inte du Jonas .....................

Kanske är inte heller du riktigt vaken ....

Ät fö. själv uppvuxen med kräftor och kräftfiske i överflöd , tycker väldigt mycket om kräftor och även med en skånes Akvavit

Det vet jag , dock besvaras ironi ofta med ironi , men dettta visste inte du Jonas .....................

Kanske är inte heller du riktigt vaken ....

Ät fö. själv uppvuxen med kräftor och kräftfiske i överflöd , tycker väldigt mycket om kräftor och även med en skånes Akvavit

Næ jag førstår inte Stockholms ironi bara, før førstår inte ironin nær jag læser om och om igen, ær la før ja e Gøteborgare ;)

Och inga kræftor det ni fiskat, någon typ av søtvattens insekt.

Nej men Bosse J !! Vakna nu för helv. . Skåne har väl knappast subtropiskt klimat som i Thailand , iofs så är ni ju därnere i tankesättet lika som Thaiare , Men du behöver kanske inte visa det här ,,, Varm året om tror inte jag är bra för kräftan , i Turkiet finns dom även , men även där finns det vinter i bergen där det fiskas kräftor, men visst ,kanske funkar det ...vore kul om så vore .....
Är ju flodkräftor dom har i Turkiet och i dessa floder är vattnet svinkallt året runt.

Skall aldrig ta djur från ett annat land och odla och absolut inte ett djur som insjökräfta kan få förödande konsekvenser, strängt förbjudet i många länder med.

Främmande djur och växter kan slå ut den naturliga faunan i landet, den kan ta över och utrota ursprungliga växter eller djur, detta har hänt och händer forsatt, stora boven har varit fartygens ballast vatten.

Dom har tagit in tex. Ballast vatten i en världsdel fått med sig djur eller växter, sen har dom pumpat ut ballast vattnet i nästa hamn i en helt ny världsdel, även i Sverige har vi detta problem.

I rapporten granskas 24 fall där främmande marina arter spridits de senaste fem åren sedan konventionen antogs. Ett exempel är den nordamerikanska kammaneten – som i princip slog ut det värdefulla ansjovisfisket i Svarta havet på 90-talet. Den har nu spritt sig till Kaspiska havet, Nordsjön och Östersjön. Ullhandskrabban har etablerat sig på båda sidor av Nordatlanten där den orsakat stora problem. Bara i Tyskland uppgår kostnaderna till mer än 800 miljoner kronor.

Kräftpest, ursprung Nordamerika Införd med infekterade kräftor 1907

De ekologiska konsekvenserna av att vandrarmusslan invaderar ett nytt område kan vara både negativa och positiva. Eftersom musslan har en mycket hög populationstillväxt kan den snabbt komma att dominera ett område. Dels ändrar de täta kolonierna den fysiska miljön för många andra arter, och i Stora sjöarna i Nordamerik a har många andra musselarter försvunnit genom att de helt enkelt blir överväxta av invaderande vandrarmusslor. Vandrarmusslan kan också bli en allvarlig födokonkurrent till andra filtrerande arter genom att ha en ovanligt högfiltreringskapacitet. ( Har nu också kommit till Sverige)

Några exempel.

Senast redigerad av en moderator:
Men det fanns ju då tydligen "Snuskhumrar" i Chonburiregionen ,, tror dock de är infekterade av diverse parasiter .....

Thailand har ett tropiskt monsunklimat och inget annat.

Jag har absolut inga tankar på att tjäna en massa pengar på detta, bara det går runt och att det skapar sysselsättning för familjen och mig själv. Kan vi sedan tjäna en hacka så är det en bonus men det är inget som ligger i kalkylen.

Därför är det väldigt intressant att följa @Ubon och hans framväxande farm, det är ungefär 2 rai som kommer att gälla för oss också. Man måste vara realist.

Tänker rätt så likt som flera här inne...
Vi har kjöpt 23 rai et par km från frugans släkt. Hälften är rismarker, och på resten blir det att odla olika fruktträd och grönsaker. Det skal bli plats med et hus och et par vattendammar med förstås.
Frugan får bestämma storleken på olika odlingar så småningom. Och hur mycket hon vil att familjen skal innvolveras. Jag kommer att bidraga något på farmen, men kommer att sätta av bra med tid för mig själv fòr att golfa och att åka omkring.
Mitt största bidrag tror jag kommer att bli, att man måste sätta ned foten ibland. Den thailändska logiken är ju som vi vet rätt så konstig i många tilfällen. Att sätta sig ned och tänka gjenom alla kostnader och påföljande ugifter av dagens goda idé, är inte thaiarnas starkasta sida :wai:

Tänker rätt så likt som flera här inne...
Vi har kjöpt 23 rai et par km från frugans släkt. Hälften är rismarker, och på resten blir det att odla olika fruktträd och grönsaker. Det skal bli plats med et hus och et par vattendammar med förstås.
Frugan får bestämma storleken på olika odlingar så småningom. Och hur mycket hon vil att familjen skal innvolveras. Jag kommer att bidraga något på farmen, men kommer att sätta av bra med tid för mig själv fòr att golfa och att åka omkring.
Mitt största bidrag tror jag kommer att bli, att man måste sätta ned foten ibland. Den thailändska logiken är ju som vi vet rätt så konstig i många tilfällen. Att sätta sig ned och tänka gjenom alla kostnader och påföljande ugifter av dagens goda idé, är inte thaiarnas starkasta sida :wai:
Nä, matte är inte deras starkaste sida

Finns inget att syssla med här som generar pengar med dom ideer ni har i den här tråden.

har en rai Lamyai, det skall ge en massa säger dom, vet ingen odlare som inte är mångmiljonär i svKr i hennes hemby. inte mycket jobb, vi kommer inte personligen lägga en dag på det

faller den investeringen in kommer vi satsa på att köpa in en rai per år, ganska dyrt 200 tusen B per rai. träden tar en tre år att växa upp innan man kan börja ta frukt fr dom

Senast ändrad:
har en rai Lamyai, det skall ge en massa säger dom, vet ingen odlare som inte är mångmiljonär i svKr i hennes hemby. inte mycket jobb, vi kommer inte personligen lägga en dag på det

faller den investeringen in kommer vi satsa på att köpa in en rai per år, ganska dyrt 200 tusen B per rai. träden tar en tre år att växa upp innan man kan börja ta frukt fr dom
Jag har också hört av frugan att lamyai är lönsamt, det kan bli lite sådant också. Och dessutom är det jättegott.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp