Våra Hobbies , I Thailand samt i Sverige

Hej

Har sett badgäster använda kastspö för att bottenmeta, det går faktiskt på dom ställen där det är sandbotten, men som Pan Pan var inne på så fungerar det inte alls på dom flesta ställen här eftersom botten ofta är stenig och beväxt.

Det dom får är oftast skrubbskäddor som kan vara ganska stora, numera är det ont om både rödspätta, sandskädda, äkta tunga m.m, när jag var barn metade vi ju både plattfisk, vitling och torsk med mussla som agn, men då hade man en vanlig bottenmeta med ett bly som sänke och ett par agnade krokar på, sen höll man i linan med fingrarna och kände när det det nappade, på den tiden när det var gott om fisk fick man all fisk man behöver på det sättet.

Även här så åt man ogärna torsk på sommaren förr, den ansågs inte vara bra då, istället åt man makrill och plattfisk, men numera tar man gärna en torsk om man får en även på sommartid, men nu är det ju ont om dom och lax är billigare i affären.

Mvh isan lover

Det har börjat bra!

20200718_072015.jpg

20200718_094001.jpg

Lägger in några bilder på ett par av mina bindstäd för dom som gillar sånt som flugbindning.

Ena är ett Stonfo/Morzetto transformer vice.
Ett städ man kan göra om till streamerstäd,tubstäd och normalt.

Ena är ett Dina-King Ultimate indexer och det tredje är ett Norvise bindstäd.

Har flera städ men dessa är dom som används mest.

Som resestäd använder jag ett C&F Marco polo system pga den lilla storleken på kitet.
P_20200718_140318.jpg
P_20200718_140025.jpg
P_20200718_135616.jpg
P_20200718_140025.jpg
P_20200718_135616.jpg
P_20200718_140318.jpg

Lägger in några bilder på ett par av mina bindstäd för dom som gillar sånt som flugbindning.

Ena är ett Stonfo/Morzetto transformer vice.
Ett städ man kan göra om till streamerstäd,tubstäd och normalt.

Ena är ett Dina-King Ultimate indexer och det tredje är ett Norvise bindstäd.

Har flera städ men dessa är dom som används mest.

Som resestäd använder jag ett C&F Marco polo system pga den lilla storleken på kitet.
P_20200718_140318.jpg
P_20200718_140025.jpg
P_20200718_135616.jpg
P_20200718_140025.jpg
P_20200718_135616.jpg
P_20200718_140318.jpg
Inget snack om att flugfiske är ditt intresse, imponerad.:thumbsup:

Inget snack om att flugfiske är ditt intresse, imponerad.:thumbsup:

Haha jo det är ett av dom största intressen jag har men det har blivit mindre tid till det eftersom dottern bara är 9 år och jag har henne på heltid sen drygt 6 år tillbaka.
Men hon uppskattar att gå med metspöt och haspel så lite fiske blir det. Får hoppas hennes intresse stannar och vi får många härliga turer tillsammans.

Haha jo det är ett av dom största intressen jag har men det har blivit mindre tid till det eftersom dottern bara är 9 år och jag har henne på heltid sen drygt 6 år tillbaka.
Men hon uppskattar att gå med metspöt och haspel så lite fiske blir det. Får hoppas hennes intresse stannar och vi får många härliga turer tillsammans.
Äpplet faller inte långt från stammen. Kommer säkert få många fina fiskestunder med din dotter.:thumbsup: Iallafall några år till.:)

Hallå :xmas_smiley: Torsken måste ha ett minimum . ..., Läs. Eller googla.. om bebistorskar.555
Så är det. Den måste vara minst 45 cm lång och pytsarna ombord är precis just det i diameter. Dessutom får man endast fånga 5 st per person. Idag fyllde jag min kvot med råge, hade 5 fina med hem och 8 som släpptes tillbaka pga storleken. 3 st gav jag till andra som inte hade fyllt sin kvot.

Kanonväder på Sundet idag med god stämning och fiskare som kunde sin sak. Bra båt och besättning!

Så är det. Den måste vara minst 45 cm lång och pytsarna ombord är precis just det i diameter. Dessutom får man endast fånga 5 st per person. Idag fyllde jag min kvot med råge, hade 5 fina med hem och 8 som släpptes tillbaka pga storleken. 3 st gav jag till andra som inte hade fyllt sin kvot.

Kanonväder på Sundet idag med god stämning och fiskare som kunde sin sak. Bra båt och besättning!

Lite avundsjuk eftersom jag gillar torskfisket men har inte fiskat det på flera år sen min faster i Norge gick bort. Innan det brukade vi åka dit när man var en parvel på sommaren och åka ut med deras stora fiskebåt och dra torsk och en del annat roligt som dom har i havet.

Sen är ju färsk torsk helt underbar som matfisk med.

Även om det bär mig emot måste jag väl lämna en rapport om dagens fiske. Det blev en liten underdimensionerad för mig men 5 fina för grabben. Kul att det var han som lyckades bäst, det är så man får en permanent fiskekompis. Fint väder var det men strömmen ökade med en del lintrassel som följd. Själv blev jag av med ca 25 meter lina.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp