Varför backar Thai för auktoritära

Jätteintressant fråga!

Om vi kommer hit till Thailand, skall vi då leva enligt vår kultur eller skall vi "integrera" oss i deras?

Om någon kommer till Sverige utifrån, skall de då ta med sig sin kultur och leva efter den eller skall de "integreras" och leva svenskt?

Alla människor har ju en bild av att den kultur de växt upp med har de "rätta" svaren. Speciellt med äldre människor, det handlar ju om vilka spelregler vi lärt oss att leva med, ju längre vi levt med dem desto hårdare sitter de.

Jag har hört från Thai att de tycker precis lika illa om vårt rättframma sätt som vi tycker om deras undvikande. Två olika sätt att vara, så länge man inte ser baksidan av deras leende så tycker vi ju om det.

Nej, jag tycker inte heller att de skall komma undan med sådana saker men man kan ju visa lite ödmjukhet när man tar upp frågan. Jag brukar använda tricket att tala utifrån vad jag själv känner istället för att tala om för andra att de gör fel, det kan de få lista ut själva.

Sedan är det ju inte alltid självklart i Thailand att hunden har en "ägare". Hundarna väljer ju ofta själv sitt hus och revir där de får mat. Är det så så kan man ju istället själv försöka lära hunden lite vett.
Det var ungefär så jag la upp det , ifråga om denna hund så är det defakto deras hund , den bor där , den bär deras koppel /halsband , den äter deras mat , det är den killen som sade att hunden inte hugger . Och nej jag var inte på något sätt otrevlig , sade bara att om hunden hugger ett barn så kan ägaren stå som skyldig och om min hund skulle hugga ett barn så skulle jag vara väldigt orolig för följderna då Thailands lag är solklar äver att ägaren har som jag sade ett "strikt ansvar för sitt djur"

Är ju inte den uppfattningen jag får, verkar som Thai firar Jul mer än vi. Thai firar allt så länge det är roligt, sen kanske de inte firar Julen på vårt sätt men firar gör de!
555 så sant så sant , och jag vill inte ändra på något , men ansvar för sitt handlande är kanske legalt att kunna kräva , i alla fall om det påverkar ens medmänniskor , Har funderingar på att låta vår tik gå lös "fot" utan koppel när jag pissar henne , då kan hon försvara sig ..... mer just mot henne , men det bär mig emot då jag älskar hundar ...

Det gäller att kunna kritisera på rätt sätt och med rätt sätt menar jag då att man måste försöka tolka andras signaler. Detta sker ideligen i mitt arbete där jag nu är ensam svensk med 12 filippinska besättningsmän. Aldrig kritisera någon inför andra, det är ett generalfel som kan stå en dyrt.

Be då hellre den i dina ögon felande att komma in till dig (i mitt fall mitt kontor) och tala om för honom eller henne vad du tycker illa om. Då tappar motparten inte ansiktet och kan gå därifrån med hedern i behåll. Det är så man sätter sig i respekt, inte genom att gapa och skrika. Man måste försöka acceptera seder och bruk dit man kommer, då blir vardagen mycket enklare.

Att det sedan kan vara fruktansvärt svårt att hålla huvudet kallt ibland är en helt annan sak men man bör i alla fall göra sitt bästa.
Det som du beskriver är väl en självklarhet , att banna anställda inför andra är det absolut sämsta du kan göra , i detta fall var det endast hundägaren och jag som samtalde lågt om detta utanför hans hus , inget skrikande eller arga gester .. Sen vände han på klacken och gick in bara , ingen som reagerade i omgivningen ..

Det som du beskriver är väl en självklarhet , att banna anställda inför andra är det absolut sämsta du kan göra , i detta fall var det endast hundägaren och jag som samtalde lågt om detta utanför hans hus , inget skrikande eller arga gester .. Sen vände han på klacken och gick in bara , ingen som reagerade i omgivningen ..
Det som du och jag ser som en självklarhet är tyvärr inte självklart för alla. Jag har själv fått skit, dessutom oförtjänt, inför en hel besättning. Det är länge sedan men det slutade med att jag bad den skepparen att stoppa upp sitt fartyg någonstans där solen aldrig skiner och sa upp mig på stört. Men det var ett fyllo till skeppare som inte begrep bättre.

Jag kan när jag ledsnar säga till en granne om det är något som jag inte uppskattar men det blir liksom lite isigt efteråt. Detta var för många år sedan. En granne här i byn (Sverige) som hade 7 hundar springandes på tomten. Dom skällde och förde ett nedrans liv. Så fort något rörde sig ute på gatan sprang alla 7 fram och skällde. Till saken hör att vi bor på huvudgatan i byn så fina dagar då man ville vara ute så fick man stå ut med detta oväsen. Jag bor en bit utanför stan så förövrigt är det rätt tyst här.

Trots närhet till skog så rastade han sina hundar i området och hundskitspåsar visste han inte vad det var. Grannen ledsnade på honom och tipsade om påsar. Han tog till sig tipset och plockade upp skiten men slängde påsarna i en slänt. Grannen fick ju spelet och läste lusen av gubben. Nu slutade han rasta sina odågor förbi våra hus men någon annan fick väl ta skiten istället gissar jag.

På väg till jobbet en morgon i bilen möter jag gubben och några av hans hundar. Den ena hunden går till attack och det skramlar till i ena bakhjulet när jag åker förbi. Tyvärr så överlevde kräket. Egentligen så var det nog inte hundens fel utan taskig uppfostran från husse.

Jag påpekade för gubben vid ett par tillfällen att det var jobbigt när dom skällde hela tiden. Vissa perioder blev det faktiskt bättre. En solig dag var jag ute på tomten och fixade. Folk var ute och promenerade. Hundarna skällde varje gång någon gick förbi typ var femte minut. När nästan hela dagen hade gått stod jag inte ut längre. Jag stövlade upp till gubben, som var ute på tomten. Hundarna började såklart skälla när jag närmade mig men jag var hyfsat upprörd så det var inget problem att överrösta 7 hundar. Förklarade för gubben att detta funkar inte, han måste göra någonting åt det hela. Han försökte ursäkta sig och skylla på det ena och andra men han förstod nog innerst inne att han hade felat.

Efter detta blev det bättre. Han höll hundarna inomhus oftast. När man gick förbi så skällde hundarna precis som förut men nu inne i huset. Hur stod han ut själv? Nu blev det istid mellan mig och den grannen. Han bodde ju några hus bort så det struntade jag i.

Senare flyttade jag till ett annat hus i samma område. Grannen på andra sidan häcken hade bara en hund som var ute mest hela tiden. Den skällde också på allt och alla som gick förbi. Eftersom detta var en angränsande granne samt att den förra händelsen inte fick den bästa lösningen så tänkte jag att denna gången får vi ta en annan approach. Jag gick över till grannen. Hunden skällde men såg inte arg ut. Jag höll fram handen, hunden sniffade och jig sedan och lade sig igen. Jag knackade på dörren presenterade mig och förklarade att det är ganska jobbigt när man är ute på tomten och deras hund ständigt skäller på allt som rör sig på gatan. Han svarade att han inte hörde speciellt mycket av det när han var inne och tittade samtidigt på sin hund som låg där. Han är väldigt snäll ser du väl. Jag höll med om att hunden visst verkade snäll men att det var jobbigt att höra honom skälla hela tiden.

Grannen var helt oförstående och ville mest avsluta samtalet. Jag tackade för mig och hoppades att han skulle kanske tänka till på det jag hade sagt och försöka göra något åt det hela. Han pratade aldrig mer med mig och hunden fortsatte att skälla. Så gick det med det. Dom flyttade för några år sedan och den nya ägaren har inte hund tack och lov.

Det är svårt detta. Man vill inte förstöra grannsämjan samtidigt vill man framföra sitt budskap helst på ett hövligt och respektfullt sätt.

Nu bor jag iofs i en village där det är förbjudet för husdjur att vistas lösa utanför den egna tomten så vi har inte problemet här. Men hundar som biter ska tas bort så jag hade inte sagt ett ljud till ägaren, är ju rätt meningslöst att försöka tala en Thai till rätta. Jag hade bara sett till att hunden somnar in. Men klagar man först så blir man ju huvudmisstänkt..

Är ju nästintill ett sjukligt beteende detta av Thai att inte kunna tappa ansiktet så att kritisera nån i hopp om bättring funkar inte.

Det har varit lugnt i våran moban. Nu har vi fått katter som skriker som hungriga nyfödda klockan 4.00. Nåja tänkte jag här gäller det att förebygga - jag skulle aldrig idas säga till ägaren. Jag håller inte med er om att en svensk skulle lyssna bättre än en thaiare. Nää svenskarna blir kränkta och stämmer en. Thaiaren blir fiende.

Jag köpte en slangbella. Provade skjuta de djävlarna men jag missade. Så. De kom tillbaka. Skrek så till o med frugan vaknade. Jag berättade för henne att jag skall prova med lite vatten (ljög) Men, istället samlade jag på mig ca 5 stora stenar. Kastde en stor sten rakt i kattdjävuln. Den skrek, hoppade och stack. Nu har det gått en vecka. Tyst o skönt. Så mitt konkreta tips blir - när ingen ser - stor sten.

Du tillhör mao, dem som jag utan problem kan ge en kort men djäkligt hård jabb , att kasta sten på katter eller hundar är väl för h*****e inget för vanligt civiliserat folk , var kan du finna att katten förtår att den inte får jama eller skrika för att en farang skall sova eller ta det lugnt ... Idag stod vi på gymet , fyra Thai och jag samt frugan och såg hur en Thai på andra sidan gatan tar sin hundvalp i bakbenen samt svingaar den som en nackad höna får att sedan släppa den , lyckligtvis hamnade den i gräset ,, men Thai som äger gymet bad mig ta med min mobil i morgon och filma denna dagliga misshandel , sen gå till min kompis Mr Robert på polisen i Nongprue , sen får han det hett om öronen , ytterligare detta att thai vill inte ha konflikter med sina grannar , Men du JP bör nog tänka om , är det kattens eller kattägarens fel att katterna skriker ??? Använd hjärnan om du har en ...;) Vi får se imorgon , varje dag ser man detta skit som Thai utsätter djur för ,, Thai är inga snälla människor , Glöm det ....

Du tillhör mao, dem som jag utan problem kan ge en kort men djäkligt hård jabb , att kasta sten på katter eller hundar är väl för h*****e inget för vanligt civiliserat folk , var kan du finna att katten förtår att den inte får jama eller skrika för att en farang skall sova eller ta det lugnt ... Idag stod vi på gymet , fyra Thai och jag samt frugan och såg hur en Thai på andra sidan gatan tar sin hundvalp i bakbenen samt svingaar den som en nackad höna får att sedan släppa den , lyckligtvis hamnade den i gräset ,, men Thai som äger gymet bad mig ta med min mobil i morgon och filma denna dagliga misshandel , sen gå till min kompis Mr Robert på polisen i Nongprue , sen får han det hett om öronen , ytterligare detta att thai vill inte ha konflikter med sina grannar , Men du JP bör nog tänka om , är det kattens eller kattägarens fel att katterna skriker ??? Använd hjärnan om du har en ...;) Vi får se imorgon , varje dag ser man detta skit som Thai utsätter djur för ,, Thai är inga snälla människor , Glöm det ....
Nej kasta sten eller på något sätt plåga djur är barbariskt, skulle jag aldrig kunna göra. Det finns medel att köpa, kommer dock inte ihåg vilket eller vilka, som luktar illa i en kattnos. Spraya eller strö ut detta där man vill hindra katter, det är mycket humanare. Kanske någon kommer ihåg vad man kan använda?

Djurplågeri, nej fy för katten!

Tycker att trafiken speglar på ett bra sätt hur Thailändare fungerar. Jag visar numera aldrig hänsyn till andra utan tränger mig alltid före skiter totalt i andra trafikanter man blir som man umgås skulle man kunna säga. Har lärt mig att visa hänsyn lönnar sig aldrig utan tänk på dig själv och eventuellt närmast släkten skit totalt i alla andra. Men det tog några år att komma fram till lära sig detta och inte har jag blivit en bättre människa utan mycket sämre. Idag skiter jag fullständigt om någon skadar sig dör. Förstår faktiskt inte varför det ens hamnar på nyheterna i TV och tidningar måste vara för att Thailändare skall gotta sig i deras olycka. Så långt har det inte gått för mig än men vem vet snart kanske jag är där också. Fast jag kan medge att om dessa hundägare skadas eller dör skulle det glädja mig och vem vet det kanske är just dessa som stryker med man kan ju alltid hoppas. What Goes Around Comes Around.

Som hos Phonta huden måste ju skita någonstans och skiter den hemma får den stryk grannen öppnar helt enkelt grinden så att den kan skita på gatan utanför någon annans hus. Att avliva hunden kan ju inte grannen ägaren bara för att hunden biter. Det ägaren hoppas är att någon kör över den eller förgiftar den eller som det heter den sprang bort när han har kört den långt bort så att den inte hittar hem. När hunden sedan är borta skaffar ägaren några ny valpar och låter dem slås om maten så att det blir en kvar och samma visa en gång till.

Att vara ödmjuk och visa hänsyn och respektera andra är en svaghet i Thailand.

Om du fortsätter som du beskriver i trafiken, kommer du förmodligen, snart att skaffa dig stora problem.
Thai är till 90 % ett vänligt folk i trafiken, (jo jag har erfarenhet) men sedan, finns det alltid en del som utmärker sig, på ett ej föredömligt sätt, tydligen har du anammat detta beteende.

Tur för dig, att du förmodligen har, nästan svarta rutor, så så ingen ser att du är Farang.

Sen rättfärdigar detta givetvis inte våld eller hot om våld mot människor, då finns det bättre sätt. Våld föder våld, helt oacceptabelt.
Det var inget hot alls , det var ett löfte om jag ser någon kasta sten på djur överhuvudtaget ..:D
Sen får jag ta den risken att den som är så djäkla intelligensbefriad är större starkare och snabbare än mig , man kan ju inte alltid vara bäst , men man kan vara ärlig och rättfram ..;)

Om du fortsätter som du beskriver i trafiken, kommer du förmodligen, snart att skaffa dig stora problem.
Thai är till 90 % ett vänligt folk i trafiken, (jo jag har erfarenhet) men sedan, finns det alltid en del som utmärker sig, på ett ej föredömligt sätt, tydligen har du anammat detta beteende.

Tur för dig, att du förmodligen har, nästan svarta rutor, så så ingen ser att du är Farang.

Har över 25000 mil i den thailändska trafiken kör utan GPS i bangkok inga tonade rutor men vist även jag får vika mig när det kommer någon som anser sig större bättre. Har aldrig använt tutan eller blinkat på någon.

Ja fy f-n vad jag mår dåligt när jag ser folk är direkt elaka mot djur.

Alla rädda hundar man möter blir jag lite nervös av, en skrämd hund är rätt oförutsägbar och bör behandlas försiktigt.
Försöker få familjen här att det faktiskt är lite farligt att hålla på och vifta med pinnar mot hundar, alla är ju uppfostrade på det sättet även hundarna som viker rätt fort när dom får se någon som viftar med en pinne så dom har inte så stor förståelse för det jag säger. Lite "falang baa" känsla får jag men nu har iaf småtjejerna slutat slå hundarna när dom skäller, tigger mat eller kärlek, vilket jag blev riktigt förbannad när jag såg dom göra. Det är ju inte så enkelt att uppfostra hundar som jag vill ha dom när jag inte är här mer än vad jag är. Jag försöker ge dom lite kärlek och ompyssling, det gillar alla hundar.

Verkar ju finnas några här som är duktiga med hundar, jag har en fråga till er: Hur agerar man bäst när man kommer cyklande och en hund tar upp jakten nafsande efter benen?

Jag har funnit bästa receptet vara att tvärnita och göra ett utfall mot hunden. Då blir de oftast rädda och sticker. Fördelen med den tekniken vr också att man slipper dem nästa gång man passerar.

Att cykla ifrån dem är inte möjligt i de allra flesta fall, då riskerar man att bli biten i benen. Någon föreslog såpalösning i sprayflaska men det känns inte helt ok.

Inga problem med era åsikter. Respekterar er reaktion. Men problemet är löst. Än så länge. Men försök inte profilera mig som djurplågare. En snabb bestraffning förstod katterna. Bra lösning.

Verkar ju finnas några här som är duktiga med hundar, jag har en fråga till er: Hur agerar man bäst när man kommer cyklande och en hund tar upp jakten nafsande efter benen?

Jag har funnit bästa receptet vara att tvärnita och göra ett utfall mot hunden. Då blir de oftast rädda och sticker. Fördelen med den tekniken vr också att man slipper dem nästa gång man passerar.

Att cykla ifrån dem är inte möjligt i de allra flesta fall, då riskerar man att bli biten i benen. Någon föreslog såpalösning i sprayflaska men det känns inte helt ok.

Då känns väl inte ett smidigt bambuspö OK heller, men det är vad jag själv använder. Ett välplacerat rapp och man slipper den hunden i fortsättningen. Hunnf-n får helt enkelt skylla sig själv. Numera har jag sällan spöt med, för byns hundar känner mig.

Stanna direkt , prata lugnt med hunden ., då lägger den av på en gång , just cycling triggar då du rör fötterna såsom de inte är vana vid , kör du samma rutt varje dag kommer de att bli vana vid dig ...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp