A
Anonym
Gäst
Det var ungefär så jag la upp det , ifråga om denna hund så är det defakto deras hund , den bor där , den bär deras koppel /halsband , den äter deras mat , det är den killen som sade att hunden inte hugger . Och nej jag var inte på något sätt otrevlig , sade bara att om hunden hugger ett barn så kan ägaren stå som skyldig och om min hund skulle hugga ett barn så skulle jag vara väldigt orolig för följderna då Thailands lag är solklar äver att ägaren har som jag sade ett "strikt ansvar för sitt djur"Jätteintressant fråga!
Om vi kommer hit till Thailand, skall vi då leva enligt vår kultur eller skall vi "integrera" oss i deras?
Om någon kommer till Sverige utifrån, skall de då ta med sig sin kultur och leva efter den eller skall de "integreras" och leva svenskt?
Alla människor har ju en bild av att den kultur de växt upp med har de "rätta" svaren. Speciellt med äldre människor, det handlar ju om vilka spelregler vi lärt oss att leva med, ju längre vi levt med dem desto hårdare sitter de.
Jag har hört från Thai att de tycker precis lika illa om vårt rättframma sätt som vi tycker om deras undvikande. Två olika sätt att vara, så länge man inte ser baksidan av deras leende så tycker vi ju om det.
Nej, jag tycker inte heller att de skall komma undan med sådana saker men man kan ju visa lite ödmjukhet när man tar upp frågan. Jag brukar använda tricket att tala utifrån vad jag själv känner istället för att tala om för andra att de gör fel, det kan de få lista ut själva.
Sedan är det ju inte alltid självklart i Thailand att hunden har en "ägare". Hundarna väljer ju ofta själv sitt hus och revir där de får mat. Är det så så kan man ju istället själv försöka lära hunden lite vett.