Varför backar Thai för auktoritära

Trådens rubrik känns lite fel då vi mer talar om hur vi skall förmå människor från Thailand och djur från Thailand att förändra sitt beteende. Är det inte så? Sedan att man får acceptera att djur i Thailand och människor i Thailand lever under helt annorlunda förutsättningar. Men. Så länge man lämnat sitt land så gäller det att anpassa sig och acceptera det nya landet. Vi är här på nåder.

Vilket gör att man får både vara aktsam och taktisk i sitt agerande. Men man får fundera på hur når jag bästa lösningen på denna problematiska situation. Som jag blir irriterad på.

Tack! Jag skall testa det. Roligare om hundarna inte behöver vara rädda. Detta inlägget var ju faktiskt inte OT :)

Jag brukar stanna och prata lugnt med dem , då kommer de oftast av sig , viftar på svansen , och nästa gång saktar jag bara ner , pratar sen åker långsamt därifrån , lär er förstå djuren ..........:)

Funkar med de flesta hundar.
Bara dra fram lite pondus och låt hunden komma till dig och snacka lugnt.

Är det inte en totalt rubbad hund så brukar det gå bra.

Blir oftast väldigt god vän med de flesta hundar.
Hundar som är skygga och rädda gillar jag. Det är riktigt kul när dessa hundar kommer till mig och vill bli kliade och klappade efter lite "psykologiskkrigsföing". Thailändarna undrar som oftast hur fan jag fixade det.

Funkar med de flesta hundar.
Bara dra fram lite pondus och låt hunden komma till dig och snacka lugnt.

Är det inte en totalt rubbad hund så brukar det gå bra.

Blir oftast väldigt god vän med de flesta hundar.
Hundar som är skygga och rädda gillar jag. Det är riktigt kul när dessa hundar kommer till mig och vill bli kliade och klappade efter lite "psykologiskkrigsföing". Thailändarna undrar som oftast hur fan jag fixade det.
Det blir liksom en utmaning , däremot hyndan som ligger på gatan utanför är inte frisk , mig är hon skiträdd för , jag är för stor , men när frugan går ut med vår hund så smyger den upp bakom och skall hugga i lönndom , djäkla hynda , hon kan väl ta en ärlig fajt då med vår "Bulle";) om hon vill veta vem som bestämmer

Visa bilaga IMG_20160821_151357.jpg

Det brukar jag köra med också. Funkar ofta, men gör det inte det så gäller det att fundera ordentligt på "totalkostnaden" innan man går vidare. :)
Det är en stor hund , skulle tro att hon får duktigt med pisk då jag så hitintills inte sett någon med den snabbhet Bullterriern har , sen släpper hon tyvärr inte , inte ens när jag håller i henne , går fn inte att få henne att släppa , lite läskigt . det är som att trycka på en knapp , annars sååå djäkla snäll jycke mot folk och hundar , men blir hon atttackerad så tvärtänder hon ..

När jag är i frugans by och ska efter mörkrets inbrott gå ett par kvarter till affären för att köpa något så är det ju kolsvart överallt. jag har kanske med en ficklampa eller för med mobilens lampa. Då hör ju hundarna mig och de börjar skälla, jag blir ju lite rädd då jag inte ser dem och vet om de ser ut att vilja äta upp mig eller inte :)

Jag brukar prata lugn svenska med dem, men det nonchalerar dem. Någon gång har jag gett order som TYST, då har det fungerat några sekunder, de blev väl chockade.

Jag förstår ju att hundarna skäller, jag är ju okänd, fast de skäller ju även på andra och jagar mappar ...

Hur ska man bete sig mot dessa?

Svärfars hund är ju snäll och go, skulle han jaga skulle svärfar läxa upp honom. Sen vet han att det är jag som ger honom mat när vi är där och han gillar grillade revbens ben som jag ätet :)

99 % av alla hundar i Thailand skäller /vaktar , speciellt under dygnets mörka timmar , att dem skäller innebär inte att de biter, väldigt få av dessa har kurage att bita , anledningen är att de är kuvade av människan ,slagna med spö av Thaisen , ett djävla sätt som enligt gamla fina Kungen skall bestraffas hårt ..... Tror inte du behöver vara orolig alls .. nonchalera dem bara ..

Så länge du inte går in till folk så biter de dig inte , de vaktar hemmet samt familjen , sen har vi rädda ångestfyllda hundar , de litar jag inte på , men de hugger mest när de blir pressade eller trängda av någon anledning ..

De gör ju bara sitt jobb, det är den största anledningen till att vi har hund, att hålla obehöriga borta från tomten. Mycket effektivare än larm! Det finns många "landstrykare" som går omkring och letar efter möjliga stöldobjekt.

Så fort de inser att du inte är ett hot så kommer de att tystna, de är bra på att känna igen folk. Du kan jämföra skallen med att de ropar; "främling på gång", normalt inget hot.

De gör ju bara sitt jobb, det är den största anledningen till att vi har hund, att hålla obehöriga borta från tomten. Mycket effektivare än larm! Det finns många "landstrykare" som går omkring och letar efter möjliga stöldobjekt.

Så fort de inser att du inte är ett hot så kommer de att tystna, de är bra på att känna igen folk. Du kan jämföra skallen med att de ropar; "främling på gång", normalt inget hot.

Så är det definitivt , jag kan komma in till vår by mitt i natten nu , kanske nån skäller lite förstrött , men ibland kan alla sätta igång som fan vore lös , då vaknar alla i husen , sätter på sig pannlampa samt genomsöker ofta gården runt huset elller i svärfars fall så går han ner till bufflarna samt kalvar och kossor , där vaktar en av våra Thai-Ridgeback ,det finns mycket löskefolk i detta land som inte drar sig för att stjäla djur från fattiga bönder , enklare än att jobba ihop själva kanske ....

Trådens rubrik känns lite fel då vi mer talar om hur vi skall förmå människor från Thailand och djur från Thailand att förändra sitt beteende. Är det inte så? Sedan att man får acceptera att djur i Thailand och människor i Thailand lever under helt annorlunda förutsättningar. Men. Så länge man lämnat sitt land så gäller det att anpassa sig och acceptera det nya landet. Vi är här på nåder.

Vilket gör att man får både vara aktsam och taktisk i sitt agerande. Men man får fundera på hur når jag bästa lösningen på denna problematiska situation. Som jag blir irriterad på.
Egentligen är så är väl inte trådens rubrik irrelevant, det handlar ju om thais sätt att uppfostra. Hundar/barn same same but different, det är ett oerhört auktoritärt samhälle. I vissa fall två generationer efter större delen av västvärlden. Min farsa var en stor och stark snickare född-23, han hade aldrig, aldrig höjt rösten eller sagt emot sin 25 cm kortare far. Farfars hundar var också rätt vaktiga men vek undan direkt för en höjd hand, en jävla skillnad på en generations uppfostran och även i Sverige så var det ett auktoritärt sätt att uppfostra barn. Också en enorm skillnad på stad och landsbygd, i båda länderna.

Vi kan knappast påverka landets sätt att tänka, vi får jobba på i närområdet och framförallt på barn och valpar. Men visst blir man sne och frustrerad ibland

annars har jag inte sett någon hundmisshandel nu på två dagar , iofs så sparkade dottern till idioterna vid Gymet valpen i morse , men det är det enda jag sett ....på två dagar , men har nu telefonen med mig för att filma nästa misshandelssväng , det blir den sista i så fall .....Igår var valpen ensam hemma , jag sade till frugan 2kom nu , nu tar vi valpen , kör den till ett Tempel på andra sidan stan ,där får den det bättre än hos de här skitfolket , men ack nej , "Sååå kan man inte göra ...."

annars har jag inte sett någon hundmisshandel nu på två dagar , iofs så sparkade dottern till idioterna vid Gymet valpen i morse , men det är det enda jag sett ....på två dagar , men har nu telefonen med mig för att filma nästa misshandelssväng , det blir den sista i så fall .....Igår var valpen ensam hemma , jag sade till frugan 2kom nu , nu tar vi valpen , kör den till ett Tempel på andra sidan stan ,där får den det bättre än hos de här skitfolket , men ack nej , "Sååå kan man inte göra ...."
Faktum är ju att hunden får ett bättre liv där, om det hade varit här i Sverige så hade hunden aldrig varit kvar hos dessa "djurhatare", Har man djur så ska man fa.n ta hand om dom på bästa sätt tills sista andetaget.
Min grannkärring kom över i somras och beklagade sig över att vår katt gjort intrång på deras mark ( va tvungen att bita mig i tungan, för att inte skratta ihjäl mig ) Jag sa till henne att aldrig i livet jag låser inne katten, skulle den komma tillbaka så försök slänga vatten på den ( ej sten). Kärringen lyckades få lite vatten på katten, och efter det är numera lugn och frid.:)

Jag tror inte varken thai eller swe är hundhatare innerst inne det handlar nog mera vad man har upplevt. Många är rädda för hundar och vill inte att de kommer nära.
Har man blivit biten en gång då är man än mera rädd.
Tänk att man har börjat ta in hundar in i äldrevården i Sverige, folk älskar hundar innerst inne, bara de kan hantera dem.

Som cyklist har jag lärt mig att bara ge ett läte ungefär som tssst och förvånande nog så ger sig hundarna då när jag kommer susande.

Annars rent generellt tycker varken människor eller hundar skiljer sig så mycket mellan länderna.
Hundar i Swe är i koppel, här fria så lite mera kunskap behövs av oss.
Människor är som de är en del giriga andra snälla och en del stygga som vilddjur. Det gäller att välja sällskap.

Faktum är ju att hunden får ett bättre liv där, om det hade varit här i Sverige så hade hunden aldrig varit kvar hos dessa "djurhatare", Har man djur så ska man fa.n ta hand om dom på bästa sätt tills sista andetaget.
Min grannkärring kom över i somras och beklagade sig över att vår katt gjort intrång på deras mark ( va tvungen att bita mig i tungan, för att inte skratta ihjäl mig ) Jag sa till henne att aldrig i livet jag låser inne katten, skulle den komma tillbaka så försök slänga vatten på den ( ej sten). Kärringen lyckades få lite vatten på katten, och efter det är numera lugn och frid.:)
Men i sak har du fel Krille , du får EJ ha din katt springande lös ,på egen tomt är det ok , men samma lag gäller för hund och katt , kopplad , den får inte springa runt på grannens tomt utan hennes tillstånd ... Sån är lagen i de flesta kommuner jag jobbat med fastigheter och även just med kattproblem ;) en det är en kommunallag så det kan finnas undantag , detta gäller oftast inom stadsplanerat område, lagen är en lag , dvs "Tvingande" även om det är en kommunallag .
Kommunen skadedjurskyttar plockar ofta bort katter när de blir fårmånga , då med stöd av lagen.

Men i sak har du fel Krille , du får EJ ha din katt springande lös ,på egen tomt är det ok , men samma lag gäller för hund och katt , kopplad , den får inte springa runt på grannens tomt utan hennes tillstånd ... Sån är lagen i de flesta kommuner jag jobbat med fastigheter och även just med kattproblem ;) en det är en kommunallag så det kan finnas undantag , detta gäller oftast inom stadsplanerat område, lagen är en lag , dvs "Tvingande" även om det är en kommunallag .
Kommunen skadedjurskyttar plockar ofta bort katter när de blir fårmånga , då med stöd av lagen.

Det är numera inte bara kommunala bestämmelser, det är lag och finns under "lag om tillsyn av hund och katt". Att låta katten löpa lös är straffbart -om katten kan identifieras. Utredningen till nya djurskyddslagen förordade obligatorisk örontatuering, men jag vet inte om det var med i "propen". Numera skiter jag ju högaktningsfullt i saken.

Phonta och Birger. Ni har fel. Sedan 2012 finns en dom i miljödomstolen (mål nr M 398-00) som säger att kattägare inte kan ställas till svars för att deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter.
Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning, vilket medför att ett prejudikat har uppstått.
Den som känner sig drabbad av att katter befinner sig på den egna tomten får istället själv hålla katterna borta genom att vidta olika åtgärder såsom att tex. hägna in tomten, stänga fönster och dörrar, strö ut avskräckande medel etc.

Miljödomstolen :):):):):):) Den domen är inte prejuridicerande eller hur fn det stavas ;) Det finns kommunallagar som reglerar detta , långt senare vet jag att hälsovårdsnämden har tagit beslut att skjuta av katter , likaså Anticimex skadedjursskyttar som ävenjag har jobbat åt . Katter är trevliga djur som jag inte egentligen har nåt emot , men de skall skötas , annars försvinner de helt enkelt .... smärtfritt naturligtvis ...

Fel av mig !! Det finns defakto en lag från Miljödomstolen , se nedan .
Är tveksam till om den står över specifika Kommuners lag om tillsyn av hund och katt .
För mig spelar det ingen roll , en hund eller en katt som ideligen ställer till oreda i min trädgård dvs skiter och pissar , kommer helt sonika att försvinna , därtill har jag god kompetens på fler än ett sätt
lag :
Utekatten får röra sig fritt
- Riksdagen har tagit bort det ansvar som kattägare hade i tidigare lagstiftning. Det är upp till den som vill skydda sig att vidta de åtgärder som är möjliga, säger Torbjörn Göransson handläggare på Hälsoskyddsavdelningen, Göteborg kommun.

Det innebär alltså att den som störs av katter inne på sin tomt, själv måste skydda sig från katterna.

- Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda, säger Daniela Mattisson.

Enligt Daniela gäller samma regler för samtliga kommuner i landet.

Vem är ansvarig för tillsynen?
Djurskyddslagen handlar om de krav som ställs på djurägaren. Djurskyddslagen förklarar bland annat att du som kattägare ska ha tillsyn över din katt – enligt bestämmelserna minst två gånger dagligen.

- Den som på annan grund innehar eller förfogar över djuret är ansvarig för att bestämmelserna i djurskyddslagen följs, säger Monica Hellstaf, Djurskyddshandläggare hos Länsstyrelsen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp