mackes
Forumveteran
Det är absolut inte svårt att ge exempel , exempel där folk har köpt loss familjemedlemmar som ertappats med droger för x antal hundratusen thbt , sen har inget mer hänt , förklaringen till beloppen har varit att just samtliga led skall ha sin andel , från advokaten upp till just rådmannen ... men det kanske inte kallas korruption i dina öron utan kanske kan anses normalt bötesförfarande . Ingen rättssak , ingen häktning , bara köpa ut vederbörande .. jojo ,nog ordat om detta Mackes , men nog fn är det vanligt , visst finns det folk som jobbar för att det skall fungera som avsett , jag känner att mindre antal poliser i ganska höga befattningar och ett fåtal av dessa är genomhederliga ...
Ingen är gladare än jag om viljan verkligen är att komma åt all korruption i landet , men är riktigt tveksam om det kommer att lyckas då jag ser en klar tendens att åter escalera ..
Jag ser nu att vi talar om olika saker, dessutom missade jag ditt förra inlägg, därför har jag inte svarat på vad du skrivit.
Det hela började med att någon påstod att falanger blir dömda orättfärdigt vilket ledde till mitt påstående att korruption bland domare inte är vanligt vilket jag fortfarande hävdar.
I dina inlägg talar du om polis och åklagare, det är ett välkänt faktum att de är korrupta vilket är något nuvarande regeringen verkar ha tagit tag i om man skall se till alla avskedande. Men man måste börja uppifrån om det skall sprida sig nedåt. Domarkårens tillförlitlighet verkar man ha försäkrat sig om.
Om du är orättfärdigt dömd så kan du dessutom överklaga vilket innebär att ett korrupt ärende måste passera flera domare för att vinna laga kraft. Det scenariot tror jag inte är möjligt med dagens konstruktion.
Men att smita från åtal är något helt annat och det kommer det att dröja länge innan Thailand rensat bort.