Åka till Sverige om man har sökt medborgarskap

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
O

ombordlevande

Gäst
Har en dotter på nu två år fyra månader men är inte gift, sammanlever med modern och sedan 2009, sista åren har dom följt med på schengenvisa till Sverige tre mån+förlängning tre mån, då jag åker för att inte bli utskriven plus nödvändiga planerade läkarbehandlingar . Har ordnat faderskapsbekräftelse , sänt in om särskild medborgaskapansökan för henne från Bangkok Ambassaden ,frågan är nu om jag kan ta henne till Sverige i sommar på Schengenvisa eller måste vänta sextån månader. Vi har inga planer på att flyta till Sverige i nuläget , möjligen när hon börjar skolan vid sju år.

"thaikonsult " sa:
Så länge dottern inte är svensk medborgare måste ni söka visum för henne.

Med vänlig hälsning Thaikonsult
Jag menar om jag söker visa för henne , får jag då krångel med hennes medborgaransökan , och måste börja om igen med den ?.

Du får inget krångel med hennes ansökan om medborgarskap. Hon får gärna vistas i Sverige under handläggningstiden.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

När medborgarskapet är klart från Migrationsverket , låt oss säga att vi befinner oss i Sverige ,då skall Ambasaden i Bangkok rekv numer för söka pass, kan vi söka pass i Sverige för henne? eller måste vänta tills vi återvänt till Thailand .

Angående medborgarskap för barn fött utomlands med svensk pappa, om ansökan är inlämnad men dröjer ut på tiden, låt säga du söker visa, bör besök och medborgarskapet blir beviljat innan visat är klart, då antar jag att dom båda faller. Då man inte kan bevilja visa för en SV- medborgare, ändå värre om man redan befinner sig i Sverige för då förfaller visat när man plötsligt är sv- medborgare men rest in på Thaipass. Om nu anknytnings numret för att söka SV -pass skickas till Ambassaden i Bangkok där jag som pappa är tvungen att personligen närvara med barnet vid ansökan är lyckan fullständig om vi eller jag befinner oss i Svedala ock jag inte kan lämna SV innan behandling på sjukhus "eventuell " bypass " detta kallar jag för moment 22 . Hoppas någon har friska kunskaper om denna situation ? .

"ombordlevande " sa:
Angående medborgarskap för barn fött utomlands med svensk pappa, om ansökan är inlämnad men dröjer ut på tiden, låt säga du söker visa, bör besök och medborgarskapet blir beviljat innan visat är klart, då antar jag att dom båda faller. Då man inte kan bevilja visa för en SV- medborgare, ändå värre om man redan befinner sig i Sverige för då förfaller visat när man plötsligt är sv- medborgare men rest in på Thaipass. Om nu anknytnings numret för att söka SV -pass skickas till Ambassaden i Bangkok där jag som pappa är tvungen att personligen närvara med barnet vid ansökan är lyckan fullständig om vi eller jag befinner oss i Svedala ock jag inte kan lämna SV innan behandling på sjukhus "eventuell " bypass " detta kallar jag för moment 22 . Hoppas någon har friska kunskaper om denna situation ? .

Hej,

Du ska ta kontakt med den som har hand om passfrågorna på ambassaden och berätta om din situation. Jag är säker på att ni kan lösa det. Han heter Max Häger och är väldigt bra att ha och göra med.

Mvh

Amru

Efter lång väntan , jag ringde BK Ambassad , dom sa dom ringt mig åtta gånger" förstår inte varför man inte använder Hotmail när man lämnat det?"i alla fall dom meddelade att dottern var Svensk sedan länge , frågade om dom skulle söka anknytnings nr för att söka pass , det var ju meningen med det hela enligt mig , undrar hur lång tid det tar ? eftersom endast fadern kan komma för att söka passet , skulle det vara möjligt för mig att underteckna på svensk Polisstation som dom faxar till Bangkoks Ambassad . Troligen blir inte skiten klart innan det är höst.

Lyckades inte kontakta Migrationsvärket men skrev ett sms till dom efter en månad fick jag svar dom skickat meddelande till ambasaden i Bangkok , barnet vart Svensk medborgare den 13 Januari , men då dom inte nådde mig på telefon la dom ner det hela i stället för använda MITT HOTMAIL som jag lämnat dom ,så man låg på upplysningen i tre månader ? när jag fick veta lämnade jag in ansökan om nummer för att ansöka om pass hur lång tid detta tar vet ingen . Nu har jag blivit tvungen flyga ensam till Sverige för redan inbokad Sjukbehandling .

Vill upplysa THAIKUNSULT om att han har fel enligt Ambasaden i Bangkok , dom kan inte utfärda visum till Sverige om man sökt SV-medborgerskap för om medborgarskapet beviljas när personen är i Sverige så , dras visat in på sekunden och då befinner sig sökande i SV illegalt då han- hon saknar SV- pass som skall sökas för utomlands födda på Ambassaden där dom kommer i från , i mitt fall lämnade in ansökan i Bangkok i början av november 2013 där handläggaren inte uppmärksammade att vi inte var gifta på ansökan,utan skickade den till fel instans, den kom retur till Ambassaden i desember, skickades in till rett instans direkt . Jag upplyste handläggaren på Ambassaden om mitt hotmail då min telefon inte är tillförlitlig hörde inte något från dom under Januari februari ,sökte min handläggare på Ambassaden i mitten av mars han var upptagen , pratade med en kollega till honom om visa för dottern till SV till sommaren, han lovade prata med min handläggare om problemet och höra av sig , lämnade min Hotmail återigen , ingen hörde av sig. försökte kontakta Handläggaren på Migrationsvärket som var sjuk ledig ,skrev ett meddelande till mig dom kunde bekräfta mina handlingar är där , fick svar tre veckor senare . Din dotter är Svensk medborgare sedan 13 januari 2014 då detta meddelades Ambassaden omgående . Ringde handlägaren på Ambssaden som meddelade att han sökt mig på telefon åtta gånger ,sedan lagt handlingarna vilande ? inlämnar ansökan om NR för passansökan direkt , inte hört ett något från dom i dags datum den 29 maj .

Att visumet dras in om man blir svensk medborgare är väl en självklarhet. Vad ska man med visum till om man är svensk medborgare. Som medborgare får man ju vistas i Sverige hur mycket man vill.

Med vänlig hälsning Thakonsult

Fast nu när hon är Svensk kan dom inte ge henne visa ,har nu väntat två två månader på kallelse från Ambasaden att anknytningsNR har kommit så jag kan söka pass för henne, hur lång tid detta tar återstår att se.

Hur kan hon vistas illegalt i Sverige som Svensk medborgare??
Om visumet dras in nær ansøkan ær godkænd vad spelar det før roll hon ær ju redan i Sverige, som Svensk medborgare finns inget krav på att en Svensk medborgare skall inneha ett pass?
Ær inte det passkravet att det skall søkas på ambassad i utland før utlandsfødda om dom vistas i utlandet? Tex nu ær hon ju i Thailand nær ansøkan gick igenom och sjælvklart måste hon søka pass dær nu, men om hon vistas i Sverige under ansøkningstiden och nær ansøkan går igenom så ær ju hon Svensk medborgare alltså ær Sverige hennes hemland och som sagt inget krav på att en Svensk medborgare skall inneha pass hur kan det bli illegalt måste væl vara ett missførstånd i kommunikationen dær væl?

Min dotter föddes i Thailand för några år sedan. Jag skrev på faderskapshandlingarna och registrerades i amphur som pappan.Tog kontakt med ambassaden i Bangkok och de bad mej skicka handlingarna. Efter ca 3 veckor fick jag mail där de bekräftade att dottern nu var Svensk medborgare och att vi var välkommna ringa och beställa tid för pass. Vi åkte till Bangkok och ambassaden några veckor senare och passet ordnades på plats.

Efter att frun fått besöksvisa besökte vi Sverige. Dottern visade sitt Thailänska pass vid avresan i Bangkok och sitt Svenska vid ankomst i Sverige! Sen när vi åkte hem visade hon sitt Svenska pass vid avresa från Sverige och sitt Thailändska vid ankomst till Thailand. Som Svensk medborgare behövs väl ingen VISA!!?

Tja,
Areeya, funkar det att inte visa upp det svenska när hon kommer tillbaka? Verkar underligt, om hon stämplar ut ur landet och sedan inte har någon stämpel att hon kommit in i något annat land. Eller dom kanske inte stämplar ut Thaipass? Det borde dom göra eftersom även thai måste fylla i ett in eller utresa -lapp...
Jag ska skaffa thaipass till bonusungarna, och sedan om några år ska dom få bli Svennar... med dubbla medborgarskap naturligtvis

"krister " sa:
Tja,
Areeya, funkar det att inte visa upp det svenska när hon kommer tillbaka? Verkar underligt, om hon stämplar ut ur landet och sedan inte har någon stämpel att hon kommit in i något annat land. Eller dom kanske inte stämplar ut Thaipass? Det borde dom göra eftersom även thai måste fylla i ett in eller utresa -lapp...
Jag ska skaffa thaipass till bonusungarna, och sedan om några år ska dom få bli Svennar... med dubbla medborgarskap naturligtvis

Varför ska hon visa det Svenska när hon kommer tillbaka till Thailand...hon har ju stämplat ut med det Thailändska. Bara visar det Svenska när hon kommer till Sverige vid inresa. Hände faktiskt att de ville se hennes Svenska vid incheck i Bangkok därför att hon ju inte har någon PUT i sitt Thailändska som tex frugan. Men annars fungerar det utmärkt på detta vis jag beskrev.

Precis så som Areeya skriver fungerar det om man har dubbla pass. De bryr sig inte var man varit i mellan. Det är ju ok att ha dubbla medborgarskap för thai oxå.

Nu hade hon ju inte Svenskt pass eller medborgarskap nær han tænkte ta ner henne først som han skriver utan var under utredning, utan frågan var ju att hon kunde uppehålla sig i Sverige under tiden utredningen om medborgarskapet behandlades med visum.
Men vilket som så skulle hon ju inte bli i Sverige illegalt før hon inte hade Svenskt pass nær medborgarskapet gått igenom då hade hon ju varit Svensk.

Nu är det så att hon fått Svenskt medborgerskap ,Ambassden väntar på klartäcken att utfärda pass , dom säger två veckor till sedan ansökan om pass, hur lång tid tar detta om vi inte är gifta? sedan kommer dom till Sverige "MAMMAN KAN INTE FÅ UT NULÄGET"då hon inte lyckats skilja sig från en engelsman som stack 2008 ,hon har försökt men dom säger han måste komma till Thailand ,omöjligt efter som han inte kan lämna ett vårdhem där han vistas i England , vad jag förstår inte tillräknelig längre , troligen omyndig förklarad och inte samarbetsvillig till skilsmässa. denna proces har vi inte råd med häller för tillfället. Undrar hur man kan lösa detta ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M
Svar