Skolor i Thailand och Sverige

 
Hon läser English Literature & Language istället för English Literature som, enligt Cambridge egna hemsida, 98% av alla studenter gör. Hon läser dessutom Business HL vilket anses vara ett alldeles för lätt ämne för Oxbridge students. Vi trodde att hennes chans att kvalificera sig för assessment and interview var minimal trots att hon hade 10/10 A* i IGCSE och har 45/45 i predicted IB score.

När hon väl kom dit var jag dock väldigt säker då jag visste att hon skulle göra en bra intervju.

Ja, 45/45 i predicted IB score är ju svårt att toppa. Grymt bra!

Då lär hon vara rätt väl on the safe side med för sista terminen på IB om conditional offer ligger på någonstans kring 42 och 7/7/6 i HL.
 
Ja, 45/45 i predicted IB score är ju svårt att toppa. Grymt bra!

Då lär hon vara rätt väl on the safe side med för sista terminen på IB om conditional offer ligger på någonstans kring 42 och 7/7/6 i HL.

Imponerande! Hennes conditional är exakt 42 och 7-7-6 i HL! Har dock sett i StudentRoom att andra fått 44 och 7-7-7. Tror chanserna är väldigt goda men långt ifrån säkert. Skulle tro att det dessutom finns lite wriggle room. Hennes andra alternativ, UCL, är dock 38 och 18 för HL och det kan hon inte missa. Tills vi var där i somras var det ändå hennes första val så vore ingen katastrof.
 
Var inne på Central Festival och köpte en ram och ramade in yngste sonens skolavslutningsfoto.
Skolavslutning är nästa vecka men fotot redan taget.
Slutar han lekis och börjar 1:an och då byter han till Eng programmet så blir 50/50 att lektionerna hålls på Thai/Eng, sen har dom kinesiska lektioner utöver det.

20240221_140045.jpg
 
Jag vill påminna de som bor i Thailand och har barn och tänkt plugga på universitet i Sverige eller annorstädes att era ungar inte längre har rätt till bidrag eller lån från CSN. Det har kanske varit så länge men jag vet att det inte var så på min tid. Numera ska man ha bott i Sverige minst 2 år, sammanhängande, under den senaste 5 års perioden. Jag har inga problem med den regeln; har man inte betalat inkomstskatt så är det rimligt att det råder begränsningar angående bidrag. Lånedelen känns mer tveksam. De får dock fortfarande studera gratis inom Norden och till en låg kostnad i de flesta EU-länder men Irland och något annat EU-land (samt UK) har infört en liknande regel där man måste bott inom EU, 2 eller 3 av de senaste 5 åren för att inte räknas som utlänning och behöva betala full avgift.
 
Jag vill påminna de som bor i Thailand och har barn och tänkt plugga på universitet i Sverige eller annorstädes att era ungar inte längre har rätt till bidrag eller lån från CSN. Det har kanske varit så länge men jag vet att det inte var så på min tid. Numera ska man ha bott i Sverige minst 2 år, sammanhängande, under den senaste 5 års perioden. Jag har inga problem med den regeln; har man inte betalat inkomstskatt så är det rimligt att det råder begränsningar angående bidrag. Lånedelen känns mer tveksam. De får dock fortfarande studera gratis inom Norden och till en låg kostnad i de flesta EU-länder men Irland och något annat EU-land (samt UK) har infört en liknande regel där man måste bott inom EU, 2 eller 3 av de senaste 5 åren för att inte räknas som utlänning och behöva betala full avgift.
Skall jag ha bott eller barnet bott?
Jag bor ju i Sverige och en del av skatten går ju dit.
Men barn har ju oftast inte börjat skatta utan något som betalas tillbaks.
 
Skall jag ha bott eller barnet bott?
Jag bor ju i Sverige och en del av skatten går ju dit.
Men barn har ju oftast inte börjat skatta utan något som betalas tillbaks.

Jag tror att det gäller barnet, så här står det på CSN's hemsida:

"För att kunna få studiemedel för utlandsstudier måste du ha bott i Sverige under minst två år i följd de senaste fem åren. Det räcker inte med att du endast varit folkbokförd i Sverige, du måste ha bott här.

Det finns dock undantag. I vissa fall kan vi anse att du har bott i Sverige även om du bor utomlands, till exempel om du är anställd av svenska staten. I vissa fall kan du också ha rätt till studiemedel för utlandsstudier enligt EU-rätten trots att du inte uppfyller kravet på bosättning.
"

Jag kan köpa det kravet men samtidigt är det motstridigt att våra barn räknas som "riktiga" svenskar när det kommer till studieavgifter. Dottern sökte till Handels i Stockholm bara för att skynda på frugans uppehållstillstånd. Hon blev antagen till intervjun för ett par veckor sedan och fick i veckan ett mail att de har fastslagit att hon inte behöver betala avgiften för studierna då hon är EU-medborgare. Lite motstridigt att hon är svensk nog för att slippa betala 120,000 SEK i studieavgift men inte svensk nog för att få låna 50,000 SEK ;)
 
Jag tror att det gäller barnet, så här står det på CSN's hemsida:

"För att kunna få studiemedel för utlandsstudier måste du ha bott i Sverige under minst två år i följd de senaste fem åren. Det räcker inte med att du endast varit folkbokförd i Sverige, du måste ha bott här.

Det finns dock undantag. I vissa fall kan vi anse att du har bott i Sverige även om du bor utomlands, till exempel om du är anställd av svenska staten. I vissa fall kan du också ha rätt till studiemedel för utlandsstudier enligt EU-rätten trots att du inte uppfyller kravet på bosättning.
"

Jag kan köpa det kravet men samtidigt är det motstridigt att våra barn räknas som "riktiga" svenskar när det kommer till studieavgifter. Dottern sökte till Handels i Stockholm bara för att skynda på frugans uppehållstillstånd. Hon blev antagen till intervjun för ett par veckor sedan och fick i veckan ett mail att de har fastslagit att hon inte behöver betala avgiften för studierna då hon är EU-medborgare. Lite motstridigt att hon är svensk nog för att slippa betala 120,000 SEK i studieavgift men inte svensk nog för att få låna 50,000 SEK ;)
Texten beskriver dock reglerna för utlandsstudier, dvs studier utanför Sverige.

Är det samma regler för studier Sverige som utlandsstudier?
 
Sonen vill ju byta program från det han läser nu med språk som huvud inriktning till math-science.
Men krävs motsvarande svenska betyg 4,0.
Men han får en chans sa dom att göra nytt slutprovstest på årskurs 7-9 om 1 månad och han valde att ta den och när vi kommer hem blir det plugga, han tror han klarar det och säger själv att skall köra på, nåt han vill.
Behöver bara test igen på dom ämnen han inte har 4-5 i betyg.
 
Det viktiga är väl ändå hur man hanterar plogen, enligt de som inte är turister.
Ja, jag tror många är väldigt blinda gällande utvecklingen.
Bara på mina få år här ser jag skillnad.
Gubbar här stirrar på äldre och deras kunskap, är dom yngres som gäller, en 15 årings kunskap idag är viktigare än en 65 årings yrkes och socialmässigt för framtiden.
Att en 9 åring kan eng, betyder att en stor del av landet antagligen kan om 20 år.
 
Ja, jag tror många är väldigt blinda gällande utvecklingen.
Bara på mina få år här ser jag skillnad.
Gubbar här stirrar på äldre och deras kunskap, är dom yngres som gäller, en 15 årings kunskap idag är viktigare än en 65 årings yrkes och socialmässigt för framtiden.
Att en 9 åring kan eng, betyder att en stor del av landet antagligen kan om 20 år.

Ja, att gräva diken för hand ses nog inte som någon värdefull kunskap.
 
Min farsa kan hanka sig fram på eng, jag född 24 år efter kan väl säga att hyfsat bra på eng helst i bokform då jag ofta läser böcker hellre på eng.
Det är generationsutveckling och ser ju hemma, 6 åringen kommunicerar bra på eng.
 
Även jag märkte jag idag när vart i provinshuvudstaden ensam kan en del thai om jag bara vill, utveckling för 13 år sen sa jag sawadtee kha, för hängde ju bara med bartjejer, krap kom efter
 
 

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp