Åka till Thailand i dagsläget, gällande sandbox m.m.

Grådassig

Aktiv medlem
Jag har en fråga som jag fortfarande inte har lyckats få svar på, trots idogt googlande. Eftersom det ibland blir lite gissande på forumet, så önskar jag förstås att jag får bra svar, gärna med källhänvisningar. Utgångspunkten är situationen här och nu i Thailand.

I dagsläget finns ett antal projekt bl a via sandbox, som man måste underkasta sig. Då är det 7 dagars karantän för fullvaccinerade, med två pcr-test som inte uppvisar någon covid-19. Efter dessa sju dagar, kan man då åka var man vill i Thailand? Kan man exempelvis flyga till Chiang Mai och sedan åka till provinsen Lamphun?

Jag har en fråga som jag fortfarande inte har lyckats få svar på, trots idogt googlande. Eftersom det ibland blir lite gissande på forumet, så önskar jag förstås att jag får bra svar, gärna med källhänvisningar. Utgångspunkten är situationen här och nu i Thailand.

I dagsläget finns ett antal projekt bl a via sandbox, som man måste underkasta sig. Då är det 7 dagars karantän för fullvaccinerade, med två pcr-test som inte uppvisar någon covid-19. Efter dessa sju dagar, kan man då åka var man vill i Thailand? Kan man exempelvis flyga till Chiang Mai och sedan åka till provinsen Lamphun?
Ja.

Min fru ringde till by-chefen han sa att efter den numera obligatoriska 7 dagars karantänen kan vi åka hem till byn ban kamhai nära kranuan men får husarrest i några dagar, har sökt O-family visa men ej bokat resa än, lagen om alltings jävlighet om vi bokar nu så släpper dom kanske på karantän kraven, vill helst åka i början av november

Lånar tråden, tack för insläpp!
Har bokat flygbiljetter till Bangkok och tanken är att vistas i Phuket under jul samt nyår.
Men blir inte klok på all info, kan man ta transfer från Bangkok till Phuket, och vistas i "godkänd" hotell?
"Must fly to Phuket. Domestic transits in Thailand are currently not allowed."

Lånar tråden, tack för insläpp!
Har bokat flygbiljetter till Bangkok och tanken är att vistas i Phuket under jul samt nyår.
Men blir inte klok på all info, kan man ta transfer från Bangkok till Phuket, och vistas i "godkänd" hotell?
"Must fly to Phuket. Domestic transits in Thailand are currently not allowed."
Nej, du måste flyga direkt till Phuket från utlandet.

Hoppas du har avbokningsskydd/kan omboka på din biljett.

Resa inom landet: alla resor inom landet med bil verkar gå som vanligt nu. Körde från Pattaya till Udon igår och det finns ingen kontroll alls. Tidigare måste man uppvisa pcr test.

Nej, du måste flyga direkt till Phuket från utlandet.

Hoppas du har avbokningsskydd/kan omboka på din biljett.
Nja mellanlandning finns väl i bangkok och dom som ingår i sandbox har en egen gång och byte till flyg, vad jag läste för par veckor sen iaf, han gör nog bäst i att ringa flygbolaget och kolla.

Resa inom landet: alla resor inom landet med bil verkar gå som vanligt nu. Körde från Pattaya till Udon igår och det finns ingen kontroll alls. Tidigare måste man uppvisa pcr test.
Det är när du flyger inrikes som det kan vara krångligt. Landar du t.ex. i Udon Thani måste du t.ex visa att du är vaccinerad och gjort ett PCR-RT test inom 72 timmar. Hur man gör i de andra 75 provinserna kan variera.

.

FB_IMG_1633320148922.jpg

Någon som vet hur det ligger till med att man ska kunna visa upp att man har en försäkring på 100k USD.
Det gäller alla oss faranger antar jag eller kan man komma undan om man som Non-O extension skaffar ett entry permit innan man lämnar Thailand?

/ SatanG

Funderar på att en tur till Thailand ändå. Blev så jäkla sugen mär jag snackade med en polare idag. Planen är 7 nätter på Phuket (sandbox) sedan inrikesflyg till Utapao (om den är öppen) och taxi till huset i Bang Saray. Stanna i ca två veckor och sedan flyga hem via Bangkok. Låter det som en tokig plan, ser någon några risker?
Siktar på att åka i början på februari.

Funderar på att en tur till Thailand ändå. Blev så jäkla sugen mär jag snackade med en polare idag. Planen är 7 nätter på Phuket (sandbox) sedan inrikesflyg till Utapao (om den är öppen) och taxi till huset i Bang Saray. Stanna i ca två veckor och sedan flyga hem via Bangkok. Låter det som en tokig plan, ser någon några risker?
Ja, vi har biljetter TG 24 feb men tror vi skjuter på det tills utvecklingen klarnar...:rolleyes:

Risken med Sandbox är väl att man kan gå ut och bli smittad. Smittan i sig är inget problem, men följderna med ett positivt PCR-test kan förstöra resan.
Tar man en vecka på rummet så bör man vara klar med sina tester och om man efter det blir smittad så kan man åtminstone ta en självkarantän i hemmet.

Jag funderar själv på att resa till Thailand i Februari, också via Phuket Sandbox och vidare till Bang Saray, men avvaktar lite med att beställa biljett, för har läst på Bangkok Post i dag, att kanske Test & Go blir återinfört snart, och i så fall blir det inte Phuket Sandbox...

Risken med Sandbox är väl att man kan gå ut och bli smittad. Smittan i sig är inget problem, men följderna med ett positivt PCR-test kan förstöra resan.
Tar man en vecka på rummet så bör man vara klar med sina tester och om man efter det blir smittad så kan man åtminstone ta en självkarantän i hemmet.
Mmmm tänkte lite så också. Får vara jäkligt försiktig när jag är ute och rör på mig. Tror inte jag klarar att sitta inlåst i 10 dagar i typ Pattis eller vad som gäller. Klarar och klarar gör jag väl men har ingen lust.

Jag funderar själv på att resa till Thailand i Februari, också via Phuket Sandbox och vidare till Bang Saray, men avvaktar lite med att beställa biljett, för har läst på Bangkok Post i dag, att kanske Test & Go blir återinfört snart, och i så fall blir det inte Phuket Sandbox...

Ja det är ju ett trevligare alternativ. Hmm hur gör jag nu då :unsure: Har egentligen ingen lust att åka till Phuket, ville inte bara sitta inlåst.

Mmmm tänkte lite så också. Får vara jäkligt försiktig när jag är ute och rör på mig. Tror inte jag klarar att sitta inlåst i 10 dagar i typ Pattis eller vad som gäller. Klarar och klarar gör jag väl men har ingen lust.

Ja, man får i så fall försöka hålla sig undan.
För mig skulle det kännas psykiskt enklare att välja karantän frivilligt än att tvingas i en karantän.
Lite risky business med Phuket.
Kanske bättre att se om det dyker upp några test&go alternativ. Fast det känns lite optimistiskt med omicron och smittotal

Ja det är ju ett trevligare alternativ. Hmm hur gör jag nu då :unsure: Har egentligen ingen lust att åka till Phuket, ville inte bara sitta inlåst.

Nä, risken är en oplanerad inlåsning.
Det känns värre. Och med tanke på hur många fall man hittade för någon vecka sedan så känns det inte helt riskfritt.

Det bästa är ju att Phuket får ha sin smitta en stund, sedan är det över och säkrare.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
2 K
Anonym
A
G
Svar
15
Visningar