Antalet olyckor, skadade och döda i trafiken fortsätter att öka.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Enligt myndigheterna fortsätter den negativa trenden i trafiken trots alla åtgärder som har satts in, lagar som skärpts och straff som har blivit hårdare, här redovisar myndigheterna statistik ifrån 2015-2018.

Thailand’s road carnage is getting worse

Published November 12, 2019
By Greeley Pulitzer
Thailand’s road carnage is getting worse | The Thaiger


The Thai government is reporting that deaths on Thailand’s roads are getting worse despite efforts to fix the issue.
The secretary of the National Health Security Office gave horrifying statistics for victims of road accidents, but it’s widely believed that these are only a fraction of the actual numbers of those killed, maimed and injured on the Thailand’s roads.

Thailand is one of the worst in the world for fatal road incidents and the World Health Organisation says it is one of the kingdom’s biggest problems.

The secretary of the National Health Security Office, Dr. Sakchai Kanchanawatana, has presented damning statistics for victims of road accidents that accessed funds from the government’s social security scheme. He presented statistics for in-patient care using state insurance for 2015 to 2018.

From 2015 to 2018, 13,861 patients died, including 11,177 bikers. The injured (reported) amounted to 265,243. Of the 265,243 injured 210,963 were motorcyclists. Costs to the insurance scheme exceeded 6 billion baht. The statistics only measure those who accessed the government’s insurance schemes.

• 2015: Injured: 62,773 Dead: 3,509, Cost 1.3 billion baht

• 2016: Injured: 63,981 Dead: 3,486, Cost 1.5 billion baht

• 2017: Injured: 67,517 Dead: 3,440, Cost 1.5 billion baht

• 2018: Injured: 70,972 Dead: 3,426, Cost 1.6 billion baht


Läs hela artikeln här: Thailand's road carnage is getting worse | The Thaiger

Mvh isan lover
 
Och då har Thailand ändås ramlat ned på 8:de plats.
Fast det var ju fattiga länder som gått förbi Thailand och antagligen har bilarna ökat i dom länderna, med det trafiken och dödsfallen.
 
Jag har sagt det förr. Att höja böter och straff kommer inte att lösa problemet. Man måste ändra på hur folk beter sig, hur dom tänker, konsekvens tänk osv osv osv. Detta måste göras från grunden och kommer ta lång tid. Jag tycker dom började i fel ände.
 
Alla dödsfall där vi känner till någon eller någon av frugans bekanta dött eller skadats har vart på moppe i byn, alkohol inblandat.
Det stora antalet mc på vägarna är ett stort problem.
Ser man på Manila tex där trafiken är fruktansvärd ligger inte på samma nivå, fast jag tycker trafiken är värre, men dom har nog inte ens en tiondel av antalet moppar på vägen jämfört med tex Bangkok.
 
Jag har sagt det förr. Att höja böter och straff kommer inte att lösa problemet. Man måste ändra på hur folk beter sig, hur dom tänker, konsekvens tänk osv osv osv. Detta måste göras från grunden och kommer ta lång tid. Jag tycker dom började i fel ände.

Hej

Ja det här är ju en riktig följetong, varje år görs ganska stora insatser för att minska antalet olyckor, skadade och döda men utvecklingen vänder ändå inte, själv tror jag som du att det inte handlar så mycket om lagar regler och straff.

Det handlar nog kanske mer om inställningen till faror och att ta risker hos befolkningen rent allmänt, man kan ju kanske inte heller helt bortse ifrån att religionen påverkar, blir man lärd som barn att man har många liv framför sig så blir säkerhetstänkandet kanske inte så prioriterat, växer barnen sen upp med att vuxna kör utan körkort, kör fulla och skiter i alla trafikregler o.s.v så blir det nog lätt så att barnen fortsätter på samma väg.

Hur man ska lösa problemet vet jag inte.

Mvh isan lover
 
Tycker bara du är så fel människa att predika i den här frågan

Hej

Det kan jag ha förståelse för, men till skillnad mot många Thailändare så är jag ändå riskmedveten och tar det försiktigt, jag tror mina vänner uppfattar mig som en trygg och säker förare oavsett vilken typ av fordon det handlar om.

Mvh isan lover
 
Hej

Det kan jag ha förståelse för, men till skillnad mot många Thailändare så är jag ändå riskmedveten och tar det försiktigt, jag tror mina vänner uppfattar mig som en trygg och säker förare oavsett vilken typ av fordon det handlar om.

Mvh isan lover

Ja, köra på fyllan går ju kanon om man är "riskmedveten och försiktig".

Så jävla korkat att du ens yttrar dessa ord!

Kör på fyllan om du vill det men låt då bli att yttra dig i frågor om trafiksäkerhet.
 
Ja, köra på fyllan går ju kanon om man är "riskmedveten och försiktig".

Så jävla korkat att du ens yttrar dessa ord!

Kör på fyllan om du vill det men låt då bli att yttra dig i frågor om trafiksäkerhet.

Hej

Det där med fyllan får stå för dig själv, du kanske gör så och har haft dåliga erfarenheter, vad vet jag.

För min egen innebär riskmedvetenhet och försiktighet i detta fallet att jag dricker mindre, att jag väljer en liten grusväg bland risfälten utan trafik istället för trafikerad landsväg-motorväg, att jag kör sakta och tar det lugnt.

Mvh isan lover
 
Hej

Det där med fyllan får stå för dig själv, du kanske gör så och har haft dåliga erfarenheter, vad vet jag.

För min egen innebär riskmedvetenhet och försiktighet i detta fallet att jag dricker mindre, att jag väljer en liten grusväg bland risfälten utan trafik istället för trafikerad landsväg-motorväg, att jag kör sakta och tar det lugnt.

Mvh isan lover

Att du skulle erkänna att du gör något fel. Det trodde ingen.

Du har alltid en ursäkt eller en vinkling som passar dig. Så jag är inte ett dugg förvånad att du svarar precis så.

Alkohol oavsett mängd hör inte ihop med trafik. Men klart, bo på en ö i Sverige där man super och kör eller bo i en by i djungeln i Thailand där man super och kör... ja, då tänker man annorlunda... för du är ju riskmedveten och försiktig.

Yppa gärna de orden den dagen du kört ihjäl ett barn.
 
Senast redigerad av en moderator:
Att du skulle erkänna att du gör något fel. Det trodde ingen.

Du har alltid en ursäkt eller en vinkling som passar dig. Så jag är inte ett dugg förvånad att du svarar precis så.

Alkohol oavsett mängd hör inte ihop med trafik. Men klart, bo på en ö i Sverige där man super och kör eller bo i en by i djungeln i Thailand där man super och kör... ja, då tänker man annorlunda... för du är ju riskmedveten och försiktig.

Yppa gärna de orden den dagen du kört ihjäl ett barn. Jävla pucko!
Att köra med alkohol i kroppen är att inte vara riskmedvetandet. Avstå trafiken då eller alkohol. Väldigt enkelt.

I Thailand borde man ta fordon de fördas i om man kör med alkohol i koppen. Polisen som ser mellan fingrarna birde bli av med sin tjänst och pension.

Finns inga genvägar. Samma sak gäller om man kör utan körkort. Höj kraven rejält på att få körkort och låt alla som idag har körkort göra nytt prov med hårdare krav inom fem år.
 
Att du skulle erkänna att du gör något fel. Det trodde ingen.

Du har alltid en ursäkt eller en vinkling som passar dig. Så jag är inte ett dugg förvånad att du svarar precis så.

Alkohol oavsett mängd hör inte ihop med trafik. Men klart, bo på en ö i Sverige där man super och kör eller bo i en by i djungeln i Thailand där man super och kör... ja, då tänker man annorlunda... för du är ju riskmedveten och försiktig.

Yppa gärna de orden den dagen du kört ihjäl ett barn. Jävla pucko!

Hej

Själv ser jag inte det här som något inlägg i vad som är rätt och fel, jag tycker självklart att dom som inte dricker någonting i något sammanhang, inte snusar och inte röker gör rätt i detta, inget av detta är vare sig bra eller hälsosamt.

Jag är nog precis som många Thailändare delvis en produkt av min omgivning och uppväxt, jag delar inte din rabiata inställning till livets njutningsmedel och det står jag för, var och en känner väl bäst sina egna begränsningar och för dig verkar detta vara extra tydligt.

Det jag vänder mig mot är att du verkar sätta likhetstecken mellan allt intag av alkohol med att supa och vara kraftigt berusad, det är en väldigt förlegad och primitiv syn på alkohol i mina ögon, det finns ingen naturlag som säger att man måste dricka upp allt på en gång, att man måste bli aspackad och utgöra en risk för sig själv och andra.

Förmodar att dina uppenbara fobier gällande alkohol har en religiös bakgrund, du som utger dig för att vara en bättre människa kallar andra för ”Jävla pucko” vilket jag trots att jag dricker alkohol ibland avstår att besvara, att bemöta och kalla folk sånt är under min värdighet.

Mvh isan lover
 
Att köra med alkohol i kroppen är att inte vara riskmedvetandet. Avstå trafiken då eller alkohol. Väldigt enkelt.

I Thailand borde man ta fordon de fördas i om man kör med alkohol i koppen. Polisen som ser mellan fingrarna birde bli av med sin tjänst och pension.

Finns inga genvägar. Samma sak gäller om man kör utan körkort. Höj kraven rejält på att få körkort och låt alla som idag har körkort göra nytt prov med hårdare krav inom fem år.

Hej

Visst kan man önska sig det, men ändå uppges bara ca 40-50% av förarna ha körkort, många förare är barn på 10-12 år, den polis som ska kolla övriga dricker ju också i tjänsten, trafikregler, skyltning, målade linjer o.s.v betyder ingenting, så enligt mig är problemen gigantiska och hårdare straff och beslagtagande av fordon verkar ju inte påverka olycksstatistiken heller, så själv har jag inga större förhoppningar om en förändring, man kan ju inte ens lyckas med att få folk att köra åt samma håll på en sida av vägen eller i samma fil.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv ser jag inte det här som något inlägg i vad som är rätt och fel, jag tycker självklart att dom som inte dricker någonting i något sammanhang, inte snusar och inte röker gör rätt i detta, inget av detta är vare sig bra eller hälsosamt.

Jag är nog precis som många Thailändare delvis en produkt av min omgivning och uppväxt, jag delar inte din rabiata inställning till livets njutningsmedel och det står jag för, var och en känner väl bäst sina egna begränsningar och för dig verkar detta vara extra tydligt.

Det jag vänder mig mot är att du verkar sätta likhetstecken mellan allt intag av alkohol med att supa och vara kraftigt berusad, det är en väldigt förlegad och primitiv syn på alkohol i mina ögon, det finns ingen naturlag som säger att man måste dricka upp allt på en gång, att man måste bli aspackad och utgöra en risk för sig själv och andra.

Förmodar att dina uppenbara fobier gällande alkohol har en religiös bakgrund, du som utger dig för att vara en bättre människa kallar andra för ”Jävla pucko” vilket jag trots att jag dricker alkohol ibland avstår att besvara, att bemöta och kalla folk sånt är under min värdighet.

Mvh isan lover
Att kalla folk för tillmälen är inte OK. Men det är ett känt faktum att även små mängder alkohol försämrar reaktionsförmågan och därmed ökar olycksrisken avsevärt. Därför är det inte acceptabelt att köra någon typ av fordon med alkohol i kroppen, oavsett mängd. Det finns absolut ingen ursäkt för detta, det borde likställas med mord- alt dråpförsök. Att försvara alkohol i trafiken är i mina ögon riktigt illa!
 
Att kalla folk för tillmälen är inte OK. Men det är ett känt faktum att även små mängder alkohol försämrar reaktionsförmågan och därmed ökar olycksrisken avsevärt. Därför är det inte acceptabelt att köra någon typ av fordon med alkohol i kroppen, oavsett mängd. Det finns absolut ingen ursäkt för detta, det borde likställas med mord- alt dråpförsök. Att försvara alkohol i trafiken är i mina ögon riktigt illa!

Hej

Jag håller med om att alkohol försämrar reaktionsförmågan och detta är något som man ska ha respekt för, själv skulle jag aldrig ens överväga att köra på en landsväg eller motorväg ens efter mer än en öl eller två vilket är vad lagen medger, men på dom små grusvägarna ute bland risfälten där övrig trafik nästan saknas helt resonerar jag lite annorlunda, då kan jag gå på kalas och dricka mer än två öl och köra hem med Saleng eller moppe.

Mvh isan lover
 
Att kalla folk för tillmälen är inte OK. Men det är ett känt faktum att även små mängder alkohol försämrar reaktionsförmågan och därmed ökar olycksrisken avsevärt. Därför är det inte acceptabelt att köra någon typ av fordon med alkohol i kroppen, oavsett mängd. Det finns absolut ingen ursäkt för detta, det borde likställas med mord- alt dråpförsök. Att försvara alkohol i trafiken är i mina ögon riktigt illa!
Att kalla rattfyllon för tillmälen likställer jag inte med att kalla folk tillmälen ;)
 
Hej

Själv ser jag inte det här som något inlägg i vad som är rätt och fel, jag tycker självklart att dom som inte dricker någonting i något sammanhang, inte snusar och inte röker gör rätt i detta, inget av detta är vare sig bra eller hälsosamt.

Jag är nog precis som många Thailändare delvis en produkt av min omgivning och uppväxt, jag delar inte din rabiata inställning till livets njutningsmedel och det står jag för, var och en känner väl bäst sina egna begränsningar och för dig verkar detta vara extra tydligt.

Det jag vänder mig mot är att du verkar sätta likhetstecken mellan allt intag av alkohol med att supa och vara kraftigt berusad, det är en väldigt förlegad och primitiv syn på alkohol i mina ögon, det finns ingen naturlag som säger att man måste dricka upp allt på en gång, att man måste bli aspackad och utgöra en risk för sig själv och andra.

Förmodar att dina uppenbara fobier gällande alkohol har en religiös bakgrund, du som utger dig för att vara en bättre människa kallar andra för ”Jävla pucko” vilket jag trots att jag dricker alkohol ibland avstår att besvara, att bemöta och kalla folk sånt är under min värdighet.

Mvh isan lover

Jag är varken religiös eller nykterist, vilket du vet.

MEN jag kombinerar inte alkohol och motorfordon. De som gör det är enligt mig puckon och respektlösa mot sin omgivning.
 
Nog en utmaning av episka dimensioner, att ändra trafikkulturen i Thailand.

Självklart avspeglas landet kultur i trafikbeteendet, räcker att titta på oss svenskar - hur många andra folk stannar lydigt för ett rödljus när det är fri sikt åt alla håll och det inte finns någonting som rör sig inom synhåll? I Sverige kan du dock numera bli både misshandlad och beskjuten om du signalerar att någon har burit sig dumt åt, men då är det inte Emil eller Lasse som blir kränkt - besvärlig när flera kulturer skall samsas inom ett regelverk. Många som vittnar om att den svenska trafikkulturen genomgår en förändring.

Man är nog tvungen att, som vid alla kulturrevolutioner, indoktrinera barnen med början i riktigt unga år.

 
Tycker det är bara att de som känner att de inte klarar av att köra efter några öl inte gör det. Man vill ju inte möta något pucko dom inte kan hantera några öl.
Har sagt det tidigare och säger det igen nivån för vad man får och inte får kan inte sättas av de med sämsta omdömet.
Känner man att man blir ett jävla pucko efter ett par öl eller glas vin skall man inte köra tycker ni absolut gör rätt som av står.
Vi vill ju inte ha några jävla pucko i trafiken antingen det gäller Thailand eller Sverige eller övriga världen.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp