Antalet västerländska expats i Thailand.

Dom flesta i vår by jobbar i å runt Chonburi, där dom åxå hyr ett rum, men så fort tillfälle ges, åker dom upp till sina hus i byn. Nästan alla här är fortfarande skrivna på sina hus i byn.
Finns säkert undantag, men är ganska få tror jag.

Hej

Så var det nästan för alla hos oss också förr, men numera är det inte ovanligt alls att hela familjen flyttar med eftersom dom allt oftare erbjuds fasta jobb, vi har släkt både i Korat, Bangkok, Chonburi och hade tidigare även söder om Hua Hin och av dom som har fru och barn har nästan alla numera med sig sina familjer, dom har bytt adress och låter barnen gå i skola på den ort dom har sin inkomst och bor.

Flera hus i byn har sålts på senare år och en del andra står tomma och övergivna med igenspikade fönster och dörrar, dom har alla valt livet i staden med sin säkra inkomst före landsbygden och dom osäkra och säsongsberoende inkomsterna.

Men detta varierar säkert runt om i landet, en del ligger nog lite före och andra lite efter i utvecklingen, många har naturligtvis svårt för att klippa banden med byn, även dom familjer som har flyttat ut ifrån vår by brukar ju åtminstone komma på besök vid songkran eller nyår.

Mvh isan lover

Ska vi prata inflation så är det väl dina påståenden om ”hur det fungerar i Thailand”.
Då du verkar ha rest mycket i hela landet i 33 år, men fortfarande ser din lilla bybubbla som någonting representativt för hela Thailand, så blir det tragiskt.

Vad ett litet bankkontor i någon random byhåla inte klarar av känns inte heller så representativt för ”hur det fungerar i Thailand” och din frus systerson hade säkert minst lika dålig koll som du själv på ID-kort.

Konklusionen är alltså.
En bankhydda i en by fixar inte att öppna ett bankkonto för att man inte är skriven i kontorslokalen. Detta innebär då per automatik att någon från t.ex Roi Et inte kan öppna ett bankkonto i Bangkok.

Bara för att din släkt verkar ha en del tillkortakommanden vad gäller administrativa saker så betyder det inte att det är något som är representativt för hela Thailand.

Hej

Du behöver inte vara spydig, i vårt fall rörde det sig t.ex om att frugan ville göra en överföring månadsvis (kommer dock inte ihåg om det var inom eller utom landet) och det redde dom inte upp i Phonphisai utan hänvisade oss till den bank vi hade öppnat kontot, det var ett exempel på att problem kan uppstå, för oss innebar det en bilresa på 2.5 timma en väg, men hade vi varit 50-70 mil bort hade det varit jobbigt.

Sen förstår jag inte var i min text du utläser att allt som jag tar upp gäller alla överallt i Thailand, jag ger egenupplevda exempel men påstår inte alls att det måste vara samma överallt, mig veterligen finns det väl ingenting dom fungerar likadant någonstans i Thailand.

Lite god ton och vänlighet uppsakattas alltid.

Mvh isan lover

Hej

Du behöver inte vara spydig, i vårt fall rörde det sig t.ex om att frugan ville göra en överföring månadsvis (kommer dock inte ihåg om det var inom eller utom landet) och det redde dom inte upp i Phonphisai utan hänvisade oss till den bank vi hade öppnat kontot, det var ett exempel på att problem kan uppstå, för oss innebar det en bilresa på 2.5 timma en väg, men hade vi varit 50-70 mil bort hade det varit jobbigt.

Sen förstår jag inte var i min text du utläser att allt som jag tar upp gäller alla överallt i Thailand, jag ger egenupplevda exempel men påstår inte alls att det måste vara samma överallt, mig veterligen finns det väl ingenting dom fungerar likadant någonstans i Thailand.

Lite god ton och vänlighet uppsakattas alltid.

Mvh isan lover

Då du påstår att det inte går att öppna ett bankkonto eller fixa ID-kort utanför den Amphur man är skriven i.....
Måste jag göra en film för att du ska förstå vad du själv skriver?

Nu börjar det komma detaljer över små detaljer som skulle göras på något litet bankkontor av din fru....

Men det är så du brukar lägga ut dina sanningar.

Sann sosseanda.

Påstå saker generellt som saknar stöd och grund. Vid frågor låt bli att svara. Tvingad in i hörnet, ja då enstaka exempel från egna livet.

Jobbat med politiskt aktiva sossar i stora delen av livet. Känner igen retoriken så väl. Säger man emot så skall man frysas ut och så är man "dum" för man har "fel" värdegrund.

Man skall aldrig ifrågasätta sossen, partiet eller facket. Det ledaren säger gäller oavsett hur dumt det är.

Förstod detta snabbt och lämnade Transport efter 1år. Aldrig varit ansluten sedan dess och aldrig röstat på vänstra halvan med den "goda" värdegrunden.

Då du påstår att det inte går att öppna ett bankkonto eller fixa ID-kort utanför den Amphur man är skriven i.....
Måste jag göra en film för att du ska förstå vad du själv skriver?

Nu börjar det komma detaljer över små detaljer som skulle göras på något litet bankkontor av din fru....

Men det är så du brukar lägga ut dina sanningar.

Hej

Man kan förmodligen öppna konton överallt (men man ska väl aldrig säga säkert i ett land som Thailand) men man kan bevisligen inte göra alla typer av ärenden överallt och det kan ställa till vissa problem om man har kontot i den provins man kommer ifrån och bor i en helt annan del av landet, detta har vi själva erfarenhet av och även våra släktingar som brukar göra sina bankärenden när dom är i byn på besök ifrån dom platser dom jobbar på.

Det kan ju bero på att små bankkontor ute i landet kanske inte hade tillgång till den senaste utrustningen, saknade kunskap eller inte var uppkopplade m.m, vad vet jag men så har det fungerat just på vår närmaste bank, det är väl rimligt att anta att detta inte är det enda bankkontoret i landet som har eller har haft problem med detta.

Jag accepterar utan vidare att man kan ha olika erfarenhet, upplevelser och åsikt i olika frågor, men man behöver inte var spydig och kalla folk för lögnare och för att fara med osanning när man delger andra exempel som man själv har upplevt eller känner till, då blir det tråkigt och dålig stämning tycker jag.

Mvh isan lover

Hej

Själv är jag en enkel människa som inte är speciellt modern, jag ser inte alltid utveckling som positivt, men utvecklingen pågår ändå och lär inte stoppa, men förklara gärna varför det samma skulle gälla det Thailändska folket?

Mvh isan lover
Liksom överallt är folket delat. En del tycker inte om förändringar/utveckling medans andra välkomnar det.

Sann sosseanda.

Påstå saker generellt som saknar stöd och grund. Vid frågor låt bli att svara. Tvingad in i hörnet, ja då enstaka exempel från egna livet.

Jobbat med politiskt aktiva sossar i stora delen av livet. Känner igen retoriken så väl. Säger man emot så skall man frysas ut och så är man "dum" för man har "fel" värdegrund.

Man skall aldrig ifrågasätta sossen, partiet eller facket. Det ledaren säger gäller oavsett hur dumt det är.

Förstod detta snabbt och lämnade Transport efter 1år. Aldrig varit ansluten sedan dess och aldrig röstat på vänstra halvan med den "goda" värdegrunden.

Hej

Ja självklart ska man lägga till lite svensk politik och facket också, det är ju verkligen relevant och moget.

Mvh isan lover

Hej

Så är det och tur är väl det, skulle alla vara och tycka lika vore nog livet ganska tråkigt och förutsägbart, det hade inte blivit speciellt mycket diskussioner heller.

Mvh isan lover
Ja, men du skrev "...förklara gärna varför det samma skulle gälla det Thailändska folket?"

Det var en helt onödig frågeställning eftersom du har svarat själv på den genom att gilla mitt inlägg samt det du skrev ovan.

Det går inte att generalisera och påstå att alla tycker lika.

Ja, men du skrev "...förklara gärna varför det samma skulle gälla det Thailändska folket?"

Det var en helt onödig frågeställning eftersom du har svarat själv på den genom att gilla mitt inlägg samt det du skrev ovan.

Hej

Självklart inte, jag är övertygad om att den absoluta majoriteten av det Thailändska folket är positiva till och vill ha en utveckling till ett modernare samhälle, dom som är nöjda med att traska omkring i skogen med en bössa och några hundar, lägga nät eller försörja sig genom ett småskaligt manuellt jordbruk är snart borta i Thailand precis som i Sverige och många andra länder, det pågår en kraftig urbanisering, för bara några tiotals årsedan var ca 60% beroende av jordbruk i Thailand och nu är siffran nere på 30-40%, allt talar väl för att det är 20% om ytterligare tio år o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Man kan förmodligen öppna konton överallt (men man ska väl aldrig säga säkert i ett land som Thailand) men man kan bevisligen inte göra alla typer av ärenden överallt och det kan ställa till vissa problem om man har kontot i den provins man kommer ifrån och bor i en helt annan del av landet, detta har vi själva erfarenhet av och även våra släktingar som brukar göra sina bankärenden när dom är i byn på besök ifrån dom platser dom jobbar på.

Det kan ju bero på att små bankkontor ute i landet kanske inte hade tillgång till den senaste utrustningen, saknade kunskap eller inte var uppkopplade m.m, vad vet jag men så har det fungerat just på vår närmaste bank, det är väl rimligt att anta att detta inte är det enda bankkontoret i landet som har eller har haft problem med detta.

Jag accepterar utan vidare att man kan ha olika erfarenhet, upplevelser och åsikt i olika frågor, men man behöver inte var spydig och kalla folk för lögnare och för att fara med osanning när man delger andra exempel som man själv har upplevt eller känner till, då blir det tråkigt och dålig stämning tycker jag.

Mvh isan lover

Vad lokala bankkontor har för befogenheter över folks konton är långt utanför ditt påstående om att man inte kan öppna bankkonto utanför sitt Amphur.
I Norge så hade Sparebanken väldigt lokala kontor och samarbetade inte så väldigt mycket mellan de olika kontoren.
Om jag då hade sparebanken i Stavanger och försökte göra någon ”manöver” på bankkontoret i Ålesund, så kan jag inte gå ut med det faktum att man inte kan göra bankärenden om man inte jobbar i den staden där banken befinner sig och basunerat ut det som något faktum.

Jag tycker du bör läsa Samets inlägg. Det var en ganska målande bild av dig och din mentalitet.

Vad lokala bankkontor har för befogenheter över folks konton är långt utanför ditt påstående om att man inte kan öppna bankkonto utanför sitt Amphur.
I Norge så hade Sparebanken väldigt lokala kontor och samarbetade inte så väldigt mycket mellan de olika kontoren.
Om jag då hade sparebanken i Stavanger och försökte göra någon ”manöver” på bankkontoret i Ålesund, så kan jag inte gå ut med det faktum att man inte kan göra bankärenden om man inte jobbar i den staden där banken befinner sig och basunerat ut det som något faktum.

Jag tycker du bör läsa Samets inlägg. Det var en ganska målande bild av dig och din mentalitet.

Hej

Att bedöma folks mentalitet ska man nog ha en viss kompetens för att utföra.

Mvh isan lover

Hej

Ja självklart ska man lägga till lite svensk politik och facket också, det är ju verkligen relevant och moget.

Mvh isan lover

Menar du att din ideologi och propaganda inte genomsyrar allt du skriver på detta Thailandsforum?

Nedu, du kan inte ena gången tycka att det passar för nästa gång när det var obekvämt inte vilja ta det i beaktande.

Fast jag blir ju inte ett dugg förvånad att du skulle tycka just så. Passar in precis på den stil du kör med. Men de flesta på detta forum är betydligt mer vakna och kritiska än de knähundar du tidigare lett och tuktat.

Hej

Självklart inte, jag är övertygad om att den absoluta majoriteten av det Thailändska folket är positiva till och vill ha en utveckling till ett modernare samhälle, dom som är nöjda med att traska omkring i skogen med en bössa och några hundar, lägga nät eller försörja sig genom ett småskaligt manuellt jordbruk är snart borta i Thailand precis som i Sverige och många andra länder, det pågår en kraftig urbanisering, för bara några tiotals årsedan var ca 60% beroende av jordbruk i Thailand och nu är siffran nere på 30-40%, allt talar väl för att det är 20% om ytterligare tio år o.s.v.

Mvh isan lover
Ett balanserat inlägg som dom flesta här på forumet kan hålla med om.

Det jag med flera skribenter påpekar är att det som händer i en liten by inte är applicerbart på hela populationen.

Jag gav dig ett exempel på hur det gick för frugans systerson som greps av polis med ett utgånget id-kort söder om Hua Hin där han jobbade, han fick åka hem till sin amphora 70 mil därifrån för att göra ett nytt, rätt eller fel men så gick det för honom.

Hur länge sedan är det detta hände?
Saker har säkert ändrats de senaste åren.

Stora frågan är, om du är intresserad av när;)eller som jag tror, hålla liv i ett redan uttjatat ämne:police::p

Givetvis så är jag intresserad av när det var, annars så hade jag inte lagt tid på att skriva frågan!!
Jävligt korkad fråga!!!
Speciellt från en forumvärd!

Min tolkning av vad IL skrev är att "förklara varför det samma skulle gälla det Thailändska folket?" syftar på att han själv beskriver sig som en enkel man som inte gillar alla förändringar och han frågar varför det skulle gälla det Thailändska folket (bara för att han själv tycker så). Jag skall inte lägga mig i diskussionen mer men när det gäller IL måste man verkligen tänka till vad han menar när han skriver. Det går inte att "slöläsa". Men kanske det är jag som missförstår :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp