Antalet västerländska expats i Thailand.

Som jag vet har du använt ditt " konstiga " nick i 4 - 5 år så länge jag läst på Thaiforum

Hej

Der började på något som hette Thaitjejer en gång i tiden och sen har det hållit på, jag var inte intresserad av att svare sig skriva eller läsa på forum på den tiden och visste knappt att det fanns, men jag blev ombedd av vänner att skriva lite och blev intresserad, dela kunde man ju hitta lite intressant själv och lära sig något, samtidigt kunde man förhoppningsvis delge någon annan något som denne hade intresse av eller inte kände till, det måste väl vara minst 10 år sedan jag började och på den vägen är det.

Mvh isan lover

Hej

Der började på något som hette Thaitjejer en gång i tiden och sen har det hållit på, jag var inte intresserad av att svare sig skriva eller läsa på forum på den tiden och visste knappt att det fanns, men jag blev ombedd av vänner att skriva lite och blev intresserad, dela kunde man ju hitta lite intressant själv och lära sig något, samtidigt kunde man förhoppningsvis delge någon annan något som denne hade intresse av eller inte kände till, det måste väl vara minst 10 år sedan jag började och på den vägen är det.

Mvh isan lover
Jag känner igen mig själv väldigt väl i den beskrivningen. Det var exakt så det började. :)

Snackade med ett par från Rawai igår. Var i princip inga turister där, utlänningar som fanns var i princip de som var där och hälsade på någon och ett fåtal som bor kvar. Lite tråkigt då det faktiskt var en hel del vid piren och fiskmarknaden innan.

Själv har jag alltid gillat Rawai och Nai Harn. Lugnt, mysigt, fina stränder och ett bra gym :) Går enkelt att åka över till andra sidan om man nu ska köra en barsväng eller åka till Phuket Town eller Central Festival när man vill shoppa.

Hej

Ärligt talat känner ni inte en enda Thailändare som har bytt adress vid flytt, måste vara jobbigt att få all sin post och allt annat i livet till den adress man föddes en gång.

Är du säker på att det handlar om statliga skolor som tar emot elever utan att dom är skrivna som boende i den kommunen?

Låter som en dålig affär i mina öron, Thailand ju ingen skolpeng som flyttas med, frågade frugan och hon har ju studerat hela livet och gör så än, enligt henne tar dom statliga byskolorna inte emot barn som inte är registrerade och boende i kommunen, men privata skolor tar ju förstås gärna emot barn oavsett var dom kommer ifrån eller är skrivna så länge skolan får betalt.

Mvh isan lover
Dom flesta åker ju från byn för att jobba, ungarna lämnas hos mormor och morfar.
Handlar ju inte om permanent förflyttning.
Då skriver dom heller inte sig där dom jobbar för tillfället.

Dom flesta åker ju från byn för att jobba, ungarna lämnas hos mormor och morfar.

Att den tillfälliga flytten för jobbet kan vara i 10-15år gör heller ingen skillnad. Hyr ett litet rum, jobbar å skickar hem pengarna. Den stora massan av "arbetare" i storstäderna och turistorterna gör så. Det känner vi alla till, förutom IL för alla han känner lämnar landsbygden och köper hus i storstan...

Att den tillfälliga flytten för jobbet kan vara i 10-15år gör heller ingen skillnad. Hyr ett litet rum, jobbar å skickar hem pengarna. Den stora massan av "arbetare" i storstäderna och turistorterna gör så. Det känner vi alla till, förutom IL för alla han känner lämnar landsbygden och köper hus i storstan...
Så gjorde frugan också, iväg till Kanchanaburi och jobba redan när hon var 14 år. Dom flesta i vår by gör så.

Nu känner jag inte så många som arbetar i Bangkok de flesta arbetar hemma vid samt runt Korat Arbetar du i Korat så inte hyr man ett litet rum för 10 15 år, utan man skaffar väl lägenhet, hyr eller köper hus om man arbetar i Korat, är man över 30 så finns det väl två inkomster. Så i några år går det väl att bo i ett litet kyffe de jag sett är inte mycket att hänga i granen, sämre än hemma för femtio år sedan.

Två kusiner har köpt hus i Bangkok samt arbetar där , samt skrivna där

Nu känner jag inte så många som arbetar i Bangkok de flesta arbetar hemma vid samt runt Korat Arbetar du i Korat så inte hyr man ett litet rum för 10 15 år, utan man skaffar väl lägenhet, hyr eller köper hus om man arbetar i Korat, är man över 30 så finns det väl två inkomster. Så i några år går det väl att bo i ett litet kyffe de jag sett är inte mycket att hänga i granen, sämre än hemma för femtio år sedan.

Jag köper det. Om man ometablerar sig. Köper hus, flyttar med hela familjen, barn osv... då flyttar man ju faktiskt, startar ett nytt liv på annan ort, antagligen skriver man sig då där.

Men även du ser, hör och känner väldigt många som reser till annan ort för jobb. I många många år. Hyr antingen små rum, lägenheter eller t.o.m. hus som de ibland delar med partner, vänner, släkt, kollegor. De har kvar sina hus i byn, har sina barn i byn, sin familj i byn. De reser iväg för att jobba och skicka hem pengar.

Det är det absolut vanligaste, det vet även du.

Att en del kan göra en klassresa, flytta till stan, köpa sitt boende, visst förekommer det men inte är det normen.

Hej

Det är allt lite olika nu när folk erbjuds jobb helårsvis på industrier och byggen o.s.v, då är det numera inte ovanligt alls att hela familjen flyttar och hyr boende via det företag dom jobbar, har själv besökt såna huslängor där mängder av familjer bor som jobbar pt samma företag.

Det du tänker på är nog mer det som kallas säsongsarbetare som var den vanligaste typen av anställning förr, då kunde man ju bo väldigt provisoriskt under en kort tid utan familj, det förekommer naturligtvis ännu, men många företag har ju lite mer avancerade jobb med inlärning och då räcker det inte med säsongsanställda.

Utvecklingen går framåt och jobben blir mer fasta och avancerade, åtminstone för dom som klarar av att ta det steget, har man ett fast jobb finns det ju ingen anledning att inte ta med sig familjen, ofta erbjuds även frugan till mannen jobb i samma företag fast då till en lägre lön, även barnen erbjuds jobb när dom blir stora nog och går ur skolan.

Förr stack man iväg efter det att riset var skördat och jobbade som grovarbetare i något halvår på något bygge eller liknande och då ville man naturligtvis inte byta adress eller ta med sig sin familj, men med dom fasta jobb som erbjuds på storföretag och industrier numera är det helt annorlunda, der handlar om varaktiga jobb mer likt det vi falanger är vana med.

Att som fast anställd år efter år ha familjen i byn är inte nödvändigt längre, med fasta arbetstider och en ordnad anställning så är det lätt att ta med sig familjen, leva ett vanligt familjeliv, byta adress, låta barnen gå i skola där, ha tillgång till den fria sjukvården, registrera och besiktiga fordon o.s.v där man bor och arbetar, kunna göra alla typer av ärenden i den Amphoe som man arbetar och bor i o.s.v.

Tydligen ser allt fler anställda ingen fördel alls med att vara skriven på en plats 50-75 mil ifrån där man bor med familjen och har sitt jobb, jag tycker att det är helt logiskt att allt fler väljer att göra så här.

Mvh isan lover

Hej

Samma i vår släkt och bekantskapskrets om det handlar om familjer, man kan välja att hyra bostad av det företag man jobbar, hyra eller köpa eget o.s.v, själv tycker jag att det är en helt logisk utveckling, Thailändare är inte så olika oss falanger som många tycks tro, självklart vill dom bo med sin familj om möjligheten finns.

Men ungdomar som reser ut på egen hand eller i sällskap kan naturligtvis tränga ihop sig i något kyffe tillfälligt, men med fast anställning och avtalsenlig lön på ett större företag är det inga problem att kunna skaffa sig ett eget boende.

På det här området har faktiskt utvecklingen gått framåt rejält för Thailändarna dom senaste 10-20 åren, nu är det mest Burmeser, Kambodjaner och Laotier som ligger i skjul på byggena, bär tegel och utför grovarbetet.

Läs och skrivkunniga Thailändare som är händiga erbjuds efter en prövotid och inlärning ofta fasta arbeten, mestadels i industrier och företag som har en lite mer komplicerad tillverkning.

Mvh isan lover

Hej

Tydligen ser allt fler anställda ingen fördel alls med att vara skriven på en plats 50-75 mil ifrån där man bor med familjen och har sitt jobb, jag tycker att det är helt logiskt att allt fler väljer att göra så här.

Mvh isan lover

Ja, visst är det logiskt.
Bara för att det är logiskt så gör det inte dina falska påståenden sanna.
Hur var det nu med ID-kort, bankkonton o.s.v?

Hej

Samma i vår släkt och bekantskapskrets om det handlar om familjer, man kan välja att hyra bostad av det företag man jobbar, hyra eller köpa eget o.s.v, själv tycker jag att det är en helt logisk utveckling, Thailändare är inte så olika oss falanger som många tycks tro, självklart vill dom bo med sin familj om möjligheten finns.

Mvh isan lover

Logisk utveckling?

Det logiska enligt dig är ju att man sitter med en pava fulsprit och väntar på att nästa risskörd under tiden man tycker synd om sig själv.
Du gillar ju inte utveckling.
Kan det vara kommunismen i Laos du egentligen trånar efter?

Ja, visst är det logiskt.
Bara för att det är logiskt så gör det inte dina falska påståenden sanna.
Hur var det nu med ID-kort, bankkonton o.s.v?

Hej

Jag gav dig ett exempel på hur det gick för frugans systerson som greps av polis med ett utgånget id-kort söder om Hua Hin där han jobbade, han fick åka hem till sin amphora 70 mil därifrån för att göra ett nytt, rätt eller fel men så gick det för honom.

Frugan och jag har båda haft bankkonton som vi öppnade i Udon Thani på ett kontor där eftersom hon gick på universitetet där, men vårt närmaste bankkontor ifrån byn är i Phonphisai och där kunde dom inte utföra alla tjänster åt oss som vi begärde, enligt kontoret i Phonphisai var vi tvungna att åka till Udon Thani där vi öppnade vårakonto för att fixa det som vi ville, detta är ju en del år sedan men så fungerade det då för oss.

Så jag tycker det börjar gå lite inflation i dina påståenden om lögner, det börjar bli lite löjligt minst sagt.

Mvh isan lover

Logisk utveckling?

Det logiska enligt dig är ju att man sitter med en pava fulsprit och väntar på att nästa risskörd under tiden man tycker synd om sig själv.
Du gillar ju inte utveckling.
Kan det vara kommunismen i Laos du egentligen trånar efter?

Hej

Själv är jag en enkel människa som inte är speciellt modern, jag ser inte alltid utveckling som positivt, men utvecklingen pågår ändå och lär inte stoppa, men förklara gärna varför det samma skulle gälla det Thailändska folket?

Mvh isan lover

Dom flesta i vår by jobbar i å runt Chonburi, där dom åxå hyr ett rum, men så fort tillfälle ges, åker dom upp till sina hus i byn. Nästan alla här är fortfarande skrivna på sina hus i byn.
Finns säkert undantag, men är ganska få tror jag.

Hej

Jag gav dig ett exempel på hur det gick för frugans systerson som greps av polis med ett utgånget id-kort söder om Hua Hin där han jobbade, han fick åka hem till sin amphora 70 mil därifrån för att göra ett nytt, rätt eller fel men så gick det för honom.

Frugan och jag har båda haft bankkonton som vi öppnade i Udon Thani på ett kontor där eftersom hon gick på universitetet där, men vårt närmaste bankkontor ifrån byn är i Phonphisai och där kunde dom inte utföra alla tjänster åt oss som vi begärde, enligt kontoret i Phonphisai var vi tvungna att åka till Udon Thani där vi öppnade vårakonto för att fixa det som vi ville, detta är ju en del år sedan men så fungerade det då för oss.

Så jag tycker det börjar gå lite inflation i dina påståenden om lögner, det börjar bli lite löjligt minst sagt.

Mvh isan lover

Ska vi prata inflation så är det väl dina påståenden om ”hur det fungerar i Thailand”.
Då du verkar ha rest mycket i hela landet i 33 år, men fortfarande ser din lilla bybubbla som någonting representativt för hela Thailand, så blir det tragiskt.

Vad ett litet bankkontor i någon random byhåla inte klarar av känns inte heller så representativt för ”hur det fungerar i Thailand” och din frus systerson hade säkert minst lika dålig koll som du själv på ID-kort.

Konklusionen är alltså.
En bankhydda i en by fixar inte att öppna ett bankkonto för att man inte är skriven i kontorslokalen. Detta innebär då per automatik att någon från t.ex Roi Et inte kan öppna ett bankkonto i Bangkok.

Bara för att din släkt verkar ha en del tillkortakommanden vad gäller administrativa saker så betyder det inte att det är något som är representativt för hela Thailand.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp