Barn, uppfostran och kosthållning

Tur som 17 att ungen inte gör som jag gör.
Jag är halvspecial beroende min frukost när jag bodde i Sverige bestod till 99% av halv special och pizza.
Men jag har fått ändra den vanan nu till ägg, yoghurt, flingor typ just för att jag ser hur mycket ungen vill göra som och tar efter mig.
Men skräpmat det blir det ibland vi har ätit på McDonalds Donalds 1 gång och han och jag har delat på en pizza på two lions en gång på 2 1/2 vecka.
Jag kommer inte förbjuda något och han kommer överleva lite skräpmat och han visar tendens på ett högt förstånd så han kommer inte bli förstörd för livet ;)
Blir nog bra [emoji6]

För din del ja men du lär grabben att gilla det och det är inget bra, kan sluta med att han äter det betydligt oftare än så framöver.
Ser inget problem med att ta barnen till donken någon gång i mellanåt, tror heller inte man behöver lära barnen att gilla denna typ av skräpmat, det löser sig själv;)
Det man håller undan barnen väcker nyfikenhet i stället, kan tom få en moteffekt i en framtid.

Tycker då mer synd om de barn vars föräldrar konsumerar alldeles för mycket alkohol och inte förstår det själva.

Ser inget problem med att ta barnen till donken någon gång i mellanåt, tror heller inte man behöver lära barnen att gilla denna typ av skräpmat, det löser sig själv;)
Det man håller undan barnen väcker nyfikenhet i stället, kan tom få en moteffekt i en framtid.

Tycker då mer synd om de barn vars föräldrar konsumerar alldeles för mycket alkohol och inte förstår det själva.
Ja det gorde jag när jag bodde nere i Pratumnak då gick det nästan en flaska vin varje kväll, men jag var noga med ingen droppe innan pöjken lagt sig så han såg inget av det.
Men märkte ju själv på känslan att blev för mycket så dragit ner på den delen till att nästan 0 ställa, hade ett besök av svenskar då blev det grillning och alkohol i Onsdags, sen igår när vi kom hem från big-c var det full fest i villagen och dom mer eller midre tvinga ut oss se dom nya grannarna, det är jag glad för svårt som nyinflyttad att komma in i gänget annars.
Men annars nä bättre och vakna upp på morgonen full av energi vilket jag inte gjorde idag och är fortsatt slö ;)

Ja det gorde jag när jag bodde nere i Pratumnak då gick det nästan en flaska vin varje kväll, men jag var noga med ingen droppe innan pöjken lagt sig så han såg inget av det.
Men märkte ju själv på känslan att blev för mycket så dragit ner på den delen till att nästan 0 ställa, hade ett besök av svenskar då blev det grillning och alkohol i Onsdags, sen igår när vi kom hem från big-c var det full fest i villagen och dom mer eller midre tvinga ut oss se dom nya grannarna, det är jag glad för svårt som nyinflyttad att komma in i gänget annars.
Men annars nä bättre och vakna upp på morgonen full av energi vilket jag inte gjorde idag och är fortsatt slö ;)
Det är som med skräpmaten, får inte skena iväg;)

Påstår nu inte att jag är någon godtemplare, tycker allt det är gott med en kall chang i värmen, eller ett gott glas vin till maten i mellanåt:)

Han sitter ju i alla fall, hur många TH ungar gör det i den åldern då dom äter.
Det där med plattan är svårt, jag har ingen koll när jag jobbar och jag misstänker att han får ha den ibland då. När jag är hemma försvinner den nästan alltid från bordet. För det mesta sitter han ordentligt vid bordet men det misslyckas någon gång.

Jag vet i alla fall en, som självmant sätter sig då han skall äta, oavsett om det finns en stol eller inte.
Börjar man med den träningen, så tidigt som möjligt, så kommer det sedan av sig självt.

Nu är ju alla föräldrar inte lika bra på det du lyckats med, finns det ju t.o.m bildbevis på i denna tråd.
Det gäller ju att både mamman och pappan/plastpappan är lika strikta om det, annars vet ju barnet varken ut eller in. En liten bastard på restaurang kan sabba lugnet för alla övriga matgäster.
Min personliga åsikt och erfarenhet av oense föräldrar om en vettig fostran.
:wai:

Nu är ju alla föräldrar inte lika bra på det du lyckats med, finns det ju t.o.m bildbevis på i denna tråd.
Det gäller ju att både mamman och pappan/plastpappan är lika strikta om det, annars vet ju barnet varken ut eller in. En liten bastard på restaurang kan sabba lugnet för alla övriga matgäster.
Min personliga åsikt och erfarenhet av oense föräldrar om en vettig fostran.
Vi har 2 pojkar på 2 och 4 år, skulle aldrig komma på tanken att ta med guldklimparna på restaurang.
Och detta är inte pga att dom inte är väluppfostrade, utan för att jag inte kan kräva att dom skall sitta som ljus i för dom en tråkig miljö vid den ålder dom är.

Finns väl inget facit på hur man skall uppfostra barn, barn har olika behov, själv gillar jag att få mina barn delaktiga i beslut och inte bara peka med hela armen, det anser jag stärkande för barnen och får dom att växa som individer.

Håller med om att vi som päron måste vara enade i uppfostran.
Våra måltider är heliga, inga surfplattor eller leksaker vid middagsbordet, här umgås vi och pratar om hur det varit på förskolan och annat barnen får lust att prata om.

Tyvärr blir det inte samma struktur när vi hälsar på gammelmormor i Ban Phutsa, där sitter vi på golvet och äter;)

När mina barn som är 24 och 26 år nu, fanns det varken smartphones,surfplattor
eller iphad. Så just det bekymret uppstod ej.
Man kan mycket riktigt inte begära att barnen ska sitta ner eller still jämt i en för dom tråkig miljö som en restaurang innebär, men man kan inte heller begära att omgivningen ska behöva stå ut med det. Begära vissa saker av sina barn anser jag att man bör börja med redan vid låg ålder.
Men det är min personliga åsikt om det!

Det finns ju faktiskt ett facit för barnuppfostran om man lever i nutid.
Varför annars alla dessa pedagoger av olika slag och kvartssamtal etc etc.
En liten reflektion bara Micke.T
Har även 2 barnbarn på 2 och 3 år som jag har ibland och träffar så ofta tid finnes.
Så jag erkänner att även äldsta dottern har elektronik som barnvakt etc p.g.a mågen ligger borta på jobb minst en vecka i sträck ibland och hon orkar inte med allt riktigt själv p.g.a det.
;)

Det finns ju faktiskt ett facit för barnuppfostran om man lever i nutid.
Varför annars alla dessa pedagoger av olika slag och kvartssamtal etc etc.
En liten reflektion bara Micke.T
Har även 2 barnbarn på 2 och 3 år som jag har ibland och träffar så ofta tid finnes.
Så jag erkänner att även äldsta dottern har elektronik som barnvakt etc p.g.a mågen ligger borta på jobb minst en vecka i sträck ibland och hon orkar inte med allt riktigt själv p.g.a det.
;)
Pedagoger är ju barnens lärare, inte nått facit, kvartssamtal är för att stämma av utveckling i förskolan/skolan och där har jag aldrig fått råd om uppfostra vilket är en jävla tur;)

När mina barn som är 24 och 26 år nu, fanns det varken smartphones,surfplattor
eller iphad. Så just det bekymret uppstod ej.
Man kan mycket riktigt inte begära att barnen ska sitta ner eller still jämt i en för dom tråkig miljö som en restaurang innebär, men man kan inte heller begära att omgivningen ska behöva stå ut med det. Begära vissa saker av sina barn anser jag att man bör börja med redan vid låg ålder.
Men det är min personliga åsikt om det!
Klart omgivningen inte skall behöva stå ut med barnskrik på rest:rolleyes: jag som småbarnsförälder får ju knappast nån behållning vid ett restaurangbesök, där kidsen är med, knappt heller pga vissa vuxna som ej kan uppföra sig när dom fått en för drink:D:D

Barnfria flyg hade jag gärna betalat extra för. Spec Thai mammor tycks ha en förmåga att fullständigt strunta i att deras barn sparkar och rycker i stolsryggen framför. Fick spänna ögonen rejält i både unge och mamma när vi åkte hit sist innan dom fatta.

Tar man med barn på resturang väljer man ju en resturang med "barnprofil" för barnens, fötäldrarnas och de andras gästernas bästa.

Oftast är det på dagen för lunch på en helg. Inte kvällar oftast.

BVC är de som frågar om rutiner och uppfostran inte på samtal i skolan (om inte problemen är stora och finns i skolsn)

Tar man med barn på resturang väljer man ju en resturang med "barnprofil" för barnens, fötäldrarnas och de andras gästernas bästa.

Oftast är det på dagen för lunch på en helg. Inte kvällar oftast.

BVC är de som frågar om rutiner och uppfostran inte på samtal i skolan (om inte problemen är stora och finns i skolsn)

Bvc Janne går du inte på nåt samtal om ungen är allmänt störande för andra barn på dagis eller förskola.
Vad har du fått det ifrån?

Finns även restauranger utan alkohol i hela världen, låter på en del här som att allt jag skriver gäller endast thailand.
Föräldrar med ungar som får springa vind för våg utan tillsägelse eller curlas med diverse elektronik finns över hela världen givetvis.

55555

Senast redigerad av en moderator:
Bvc Janne går du inte på nåt samtal om ungen är allmänt störande för andra barn på dagis eller förskola.
Vad har du fått det ifrån?

Finns även restauranger utan alkohol i hela världen, låter på en del här som att allt jag skriver gäller endast thailand.
Föräldrar med ungar som får springa vind för våg utan tillsägelse eller curlas med diverse elektronik finns över hela världen givetvis.

55555
Vi behöver inte gå på några särskilda samtal av den anledningen, har det varit problem blir vi upplysta om det när vi hämtar honom på eftermiddagen. Men ett utvecklingssamtal blir det per termin, både i förskolan och i den vanliga skolan.

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
5 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp