Att skicka pengar / en farangs äventyr i LOS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"mackes " sa:
Var kollade du då?
På SHB:s hemsida uppges inte kursen för deras överföringar. Den ligger på drygt 0,2262 nu.

Det är svårt att testa samtidig överföring eftersom svenska banker fördröjer den två dagar men jag ringde och frågade KTB samtidigt som en svensk växling och de gav en sämre kurs.

Finns på SHB hemsida, Prislista/Valutakurser/Kurslista SEK
Iaf så är det bättre kurs att skicka ner SEK och växla i Thai

"FA " sa:
Finns på SHB hemsida, Prislista/Valutakurser/Kurslista SEK
Iaf så är det bättre kurs att skicka ner SEK och växla i Thai

Som jag skrev så är det inte den kursen de använder för överföringar. Högst upp på sidan står också denna text:

"Denna lista är informativ och användes inte för betalningar. För betalningar användes vid varje tillfälle gällande marknadskurs."

Thailändska banker använder en kurs som ligger över marknadskursen.

"mackes " sa:
Då var det bara frågan om vilken tidszon vi talar, stämmer bäst med börskursen Thailändsk tid kl 13 (4.39)
svensk tid kl 13 var kursen 4.42
Självklart svensk tid annars vet du ju inte vilken kurs du får förrän dan efter Shb 12:45 Swedbank gissningsvis 12:48 - 12:49 hade jag skickat 90 000 bht till bägge får jag det till shb = 20578 kr inkl avgift Swedbank 20534 kr inkl avgift 44kr billigare med Swedbank.På måndag borde pengarna vara inne på kontona i ktb så jag kan kolla om det skiljer nånting då.

Är ju bara skoj om man kan bidra lite dessutom så känns det som en ganska viktig detalj att få reda på tror jag både för andra och inte minst för mig själv skickar ju redan nu ner flera hundra tusen per år och det lär ju snarare öka än minska i framtiden.
Så en liten skillnad kan ju bli ganska stor i slutändan stoppar hellre ned dom bahten i egen ficka än göder bankchefernas bonusar gissar att dom gör större nytta där :laugh: ;)

"Mackfaktorn " sa:
Självklart svensk tid annars vet du ju inte vilken kurs du får förrän dan efter Shb 12:45 Swedbank gissningsvis 12:48 - 12:49 hade jag skickat 90 000 bht till bägge får jag det till shb = 20578 kr inkl avgift Swedbank 20534 kr inkl avgift 44kr billigare med Swedbank.På måndag borde pengarna vara inne på kontona i ktb så jag kan kolla om det skiljer nånting då.

Det skulle förvåna mig ypperligt om de Svenska bankerna inte skickar hela det belopp du växlat till! Dock kan det vara intressant att se om HB också skickar via Bangkok bank där 300 baht försvinner..

Här lite nytt om mina testöverföringar från Swedbank där jag skickade 90 000 bht kom det fram 89 625 - 189 = 89436 bht Har inte internettillgång på det andra kontot som jag skickade med shb så får återkomma imorgon med det. Men med Swedbank ser det ut som Bangkok bank som ni säger pengarna går igenom har tagit 375 bht och ktb 189 bht i avgifter.

"Mackfaktorn " sa:
Här lite nytt om mina testöverföringar från Swedbank där jag skickade 90 000 bht kom det fram 89 625 - 189 = 89436 bht Har inte internettillgång på det andra kontot som jag skickade med shb så får återkomma imorgon med det. Men med Swedbank ser det ut som Bangkok bank som ni säger pengarna går igenom har tagit 375 bht och ktb 189 bht i avgifter.

Svårt att läsa ut men jag tror det är det är 0,25% plus 150 baht (minimum 300)

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/CurrencyExchange/Pages/Fees.aspx

Till läsarna...Jag kan rekommendera Nordea, avgift 30:-kr, skicka i kronor, mottagande bank växlar in i bath till dagskursen...Skickade i 20,000:-kr i slutet av februari, - in på kontot 91869bath, (nittioentusenåttahundrasextioniobath). En väldigt bra kurs, 4,59 per svensk krona!
Pengarna ska gå till renovering av min lilla mysiga etta vid jomtien, målning+ div andra arbeten. Det lönar sig att renovera när det är topplägen vid havet.

Mvh Hans Svensson

"Hans Svensson " sa:
Till läsarna...Jag kan rekommendera Nordea, avgift 30:-kr, skicka i kronor, mottagande bank växlar in i bath till dagskursen...Skickade i 20,000:-kr i slutet av februari, - in på kontot 91869bath, (nittioentusenåttahundrasextioniobath). En väldigt bra kurs, 4,59 per svensk krona!
Pengarna ska gå till renovering av min lilla mysiga etta vid jomtien, målning+ div andra arbeten. Det lönar sig att renovera när det är topplägen vid havet.

Mvh Hans Svensson

Hans,
Jag antar att du inte läst mina tidigare inlägg men där framgår att Nordea (och Swedbank) har en växlingskurs som är lägre än samtliga Thailändska banker. Att istället växla och skicka baht från Sverige hade förmodligen gett dig en extra tusenlapp i näven.

"mackes " sa:
Hans,
Jag antar att du inte läst mina tidigare inlägg men där framgår att Nordea (och Swedbank) har en växlingskurs som är lägre än samtliga Thailändska banker. Att istället växla och skicka baht från Sverige hade förmodligen gett dig en extra tusenlapp i näven.

Kortfattat, ....-Ingen svensk bank gav 4,59 bath per krona under februari, de har de nog aldrig gjort...
Man skickar i kronor till thai banken - det ger en bättre kurs i bath.

Vänligt men bestämt Hans Svensson

"Hans Svensson " sa:
Kortfattat, ....-Ingen svensk bank gav 4,59 bath per krona under februari, de har de nog aldrig gjort...
Man skickar i kronor till thai banken - det ger en bättre kurs i bath.
Vänligt men bestämt Hans Svensson

"Ett självsäkert beteende kan dölja ett hav av okunskap".

Ditt första påstående är helt fel, den officiella valutakursen SEK/THB gick endast under 4,59 Baht per krona under två dagar i februari den 11:e och den 25:e. Se bifoga graf från Yahoo. Mestadels låg den ordentligt över. Swedbank använder en kurs som skiljer ca 3 s atang ( 0,03 Baht) från Yahoo, det är bekräftat och jag kan kolla när som helst genom att lägga en betalorder. Nordea säger sig använda samma kurs, detta är inte bekräftat.

Bangkok bank har en sämre kurs än Swedbank, det skiljer inte mycket men lite till Swedbanks fördel. Vid en test med två samtidiga överföringar av valuta från Swedbank till KTB så fick jag mer pengar när jag skickade THB än SEK. Det har i och för sig visat sig senare att alla transfer från Sverige går via Bangkok bank och ingen transfer av SEK går mellan de Thailändska bankerna. Så oavsett vilken bank du har så växlar Bangkok bank till THB.

Men det här beteendet verkar sitta med härdat lim så jag skall inte framhärda mer om du vill du använda det dyrare sättet.

//Martin

SEKTHB.jpg

"mackes " sa:
Bangkok bank har en sämre kurs än Swedbank, det skiljer inte mycket men lite till Swedbanks fördel. Vid en test med två samtidiga överföringar av valuta från Swedbank till KTB så fick jag mer pengar när jag skickade THB än SEK.

Det kan inte vara så att när du skickade samtidigt THB och SEK från Swedbank att THB växlades någon dag tidigare hos Swedbank och därför råkade du få bättre kurs, eller har du kollat upp med hur kursen ändrades och att skillnaden var större?

Misstror dig inte tänkte bara kolla att du tänkt på allt som vanligt!

"Janne " sa:
Det kan inte vara så att när du skickade samtidigt THB och SEK från Swedbank att THB växlades någon dag tidigare hos Swedbank och därför råkade du få bättre kurs, eller har du kollat upp med hur kursen ändrades och att skillnaden var större?

Misstror dig inte tänkte bara kolla att du tänkt på allt som vanligt!

Jo faktiskt, men det finns en liten glitch, Efter jag lagt ordern och fått kursen från Swedbank så ringde jag upp KTB och frågade dem vad de lämnade för kurs på överförda SEK och fick den, Som sagt var lite sämre än Swedbanks. Dock har det ju framkommit senare att det är med största sannolikhet Bangkok bank som växlar pengarna innan de går till KTB. Så en viss osäkerhetsfaktor kvarstår och lär nog inte gå att reda ut eftersom jag inte har insyn i bankernas interna rutiner.

"mackes " sa:
Jo faktiskt, men det finns en liten glitch, Efter jag lagt ordern och fått kursen från Swedbank så ringde jag upp KTB och frågade dem vad de lämnade för kurs på överförda SEK och fick den, Som sagt var lite sämre än Swedbanks. Dock har det ju framkommit senare att det är med största sannolikhet Bangkok bank som växlar pengarna innan de går till KTB. Så en viss osäkerhetsfaktor kvarstår och lär nog inte gå att reda ut eftersom jag inte har insyn i bankernas interna rutiner.

Lite nyfiken bara på hur stora skillnader vi pratar om?

När det gäller skillnaden att skicka SEK eller THB så vid mina tester några s atanger per krona, så på 100 000 SEK några tusen Baht.

Men jag tappar ju fullständigt kontrollen med SEK. Dels har jag ingen aning om vilken policy Bangkok bank använder när de sätter kursen, dessutom sker ju växlingen till THB minst två dagar efter ordern.

"ledarn " sa:
Det är nog här problemet ligger..... :nod: :nod:

Har man fått för sig något så är det svårt att inse att någon annan kan ha rätt...
Men det är ju tur att alla får göra som dom vill... (När det gäller det här) :laugh: :laugh:
Är min uppfattning med :nod:när man läser vissa inlägg men även att det är många som verkar ha jäkligt svårt att klippa navelsträngen till "sin Bank" min bank är bäst ungefär men men deras problem. Nästa del i exprimentet dom 30 000 bhten jag skickade med Shb till ktb vart 29580 bht in på kontot alltså ett tapp på 420 bht har ej hunnit räknat på det så varsegod å hugg in måste få mig lite mat

"mackes " sa:
Hans,

Hur lyckas ni skicka Sekr. med Nordea och Swedb, det har dom slutat med, och växlar i Swe och överför bara Thaibath. Är du säker på att du skickade Sekr??
Kolla med Nordea igen.Visserligen har dom förbättrat sin växelkurs ,efter många påstötningar så skillnaden är nog inte så stor i alla fall.

"mackes " sa:
"Ett självsäkert beteende kan dölja ett hav av okunskap".

Ditt första påstående är helt fel, den officiella valutakursen SEK/THB gick endast under 4,59 Baht per krona under två dagar i februari den 11:e och den 25:e. Se bifoga graf från Yahoo. Mestadels låg den ordentligt över. Swedbank använder en kurs som skiljer ca 3 s atang ( 0,03 Baht) från Yahoo, det är bekräftat och jag kan kolla när som helst genom att lägga en betalorder. Nordea säger sig använda samma kurs, detta är inte bekräftat.

Bangkok bank har en sämre kurs än Swedbank, det skiljer inte mycket men lite till Swedbanks fördel. Vid en test med två samtidiga överföringar av valuta från Swedbank till KTB så fick jag mer pengar när jag skickade THB än SEK. Det har i och för sig visat sig senare att alla transfer från Sverige går via Bangkok bank och ingen transfer av SEK går mellan de Thailändska bankerna. Så oavsett vilken bank du har så växlar Bangkok bank till THB.

Men det här beteendet verkar sitta med härdat lim så jag skall inte framhärda mer om du vill du använda det dyrare sättet.

//Martin

Hej...Du är helt ute och cyklar....Bankerna vill tjäna pengar och ger usla kutrser när de kan, exempelvis FOREX bank....Forex Bank kan du inte påstå gett några kurser över 4,60 per krona under februari, snarare runt 4,10 - 4,20....Varför ? Jo, de vill tjäna PENGAR....
I thai bankerna sätts kurserna i förhållande till det värde de har mot exempelvis dollarn...nu gick dollarn ner 5 öre mot kronan...-vips får du litet mer bath för kronan i Thailand...
Växla hur ni vill, sunt förnuft säger att det är bättre att skicka kronor till kontot i Thailand....men vänta in en bra kurs, nu bör kursen ligga runt 4,30-4,45 per skickad krona....
Som sagt var, gör som ni blir lyckligast på....men gör inte banken glad i onödan...

Kapkunkap Hans Svensson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
L