Att skicka pengar / en farangs äventyr i LOS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Hans Svensson " sa:
Jag dömer ingen...Det hänger litet på vilka dessa gubbar är och vad de vill ochså....Man ska inte förenkla det hela, det är för lätt....För min del var Yupin UNIK....jag kommer aldrig uppleva detsamma, aldrig känna på samma sätt...
Om valet är tristessen och misstänksamheten I Sverige då blir det lätt -MEN något måste man bjuda på själv för att få något tillbaka, glöm aldrig det....!
Vi får tacka Budda för att ett så fint land som Thailand finns....

Du får karma för din ärlighet!

"mackes " sa:
Du får karma för din ärlighet!

Tjejen jag träffade på min senaste semester bad inte om tio öre....Jag tyckte ändå att jag skulle bidra ekonomiskt....-det gjorde jag, gav säkert 20,000bath i omgångar....Skickade 8000bath häromdagen, som sagt hon har inte bett om tio öre....! Detta är mitt eget beslut....vill visa att jag inte glömt bort henne....den är en liten hjälp....tror väl att hon behöver pengar och vill att hon ska ha det bra....Det hon gav mig på min korta semester kan inte köpas för pengar - hon gav mig k ä r l e k - jag tror det kom från hjärtat!
Jag är inte lika "kär" den här gången som med Yupin, tycker ändå att det här är en "finare" tjej....Hoppas hon tänker sig för och tar hand om sin hälsa...Hon är utbildad frisör och har en salong där hon jobbar....Det är väl så att 80bath per kund är för litet för att kunna leva ett vettigt liv - sist jag ringde sa hon att hon haft 15 kunder under dagen....-gissar på att hon klipper för 1000bath per dag...
Ja,ja...när jag får tid får jag ta mig dit och kika, har bara fått fotos än så länge...Hon är vacker som en fotomodell, tycker jag!

Tack för karman....Gör gott mot varandra, ni får tillbaka vad ni ger ut!

Hans Svensson

Du är precis samma godhjärtade kille som tidigare, Hans. Din ärlighet och din generositet är beundransvärd. Hoppas att det ordnar sig med denna tjejen nu.

En välförtjänt karma är du verkligen värd! :wai:

"Berralund " sa:
Du är precis samma godhjärtade kille som tidigare, Hans. Din ärlighet och din generositet är beundransvärd. Hoppas att det ordnar sig med denna tjejen nu.

En välför
tjänt karma är du verkligen värd! :wai:
Håller med Berra gäller att ha hjärtat på rätt ställe och inte bland risfälten i Isan :) :thumbsup:

Naturligtvis får du karma från mej också Hans! Du är en rakryggad o snäll "viking"! :nod:

Areeya

"glimten66 " sa:
den va klart sevärd ....

Så här skriver producenten av filmen...:"I was working in Khorat, a town in the Issan region of Thailand in 2006 when I met Ted. I had just rented a room in an apartment block where Ted was living. I was surprised to find someone like Ted in a poor, unfashionable part of Thailand.
Three weeks earlier Ted had separated from his Thai wife. He’d lost everything and didn’t have enough for an airfare home. There was no one at home who could bail him out and he was living on borrowed money.

Ted seemed to be quite overwhelmed by his situation. But despite his circumstances, he was good company and a great story teller. What’s more, his story challenged things I thought I knew.

I’d been to Thailand before and seen foreign men with younger, attractive Thai girlfriends. I had always assumed it was simply a form of pr*stitution where the men had the upper hand because they were relatively rich.

But Ted’s story was one of exploitation where the tables had been turned. What’s more, it seemed that his story was not uncommon in that part of the world.
I began interviewing Ted on camera about his relationship with Tip. However, at the same time, things were still happening quickly for him, as he tried to stave off destitution by various means. So the film became comprised of both retrospective and unfolding events.

A few months later, I went with Ted to Tip’s village, Krasang. He was at the point of being unable to feed himself and hoped that Tip would give him back some money.
I met Tip on that visit, but it wasn’t until a few months later that I could invite her to participate in the film. Although wary at first, she also wanted to tell her side of the story.

We also met some of the many other foreign men living in Krasang who had married local women that they met in bars at Bangkok and Pattaya. It was great to hear both men and women’s points of view.

We were also lucky enough to meet Mint, who was Tip’s best friend. Although they came from neighbouring villages, Tip and Mint first met while working at a bar in Bangkok.

Mint is a charismatic and forthright person. Although it made the edit difficult, we felt we needed to include her story to illustrate the desperation that drives the women. We couldn’t get that from Tip anymore, because by the time we met her, she had already benefitted from her marriage with Ted.

Mint also introduced us to Yahmo, a local female deity who became a minor character in the film. Yahmo’s statue and shrine stood in the town square. Along with other local Issan women, Tip and Mint prayed to Yahmo, especially for help in finding a good man to marry.
According to local folklore, several hundred years ago, invading foreign soldiers arrived at Yahmo’s town. The population was defenceless as the town’s men were away fighting on another front. When the foreign soldiers began to loot and pillage, Yahmo devised a plan whereby the local young women pretended to lust after the soldiers. They arranged a party for them, flirted with them and plied them with alcohol. When the soldiers were relaxed and drunk, the young women killed them with the men’s own swords.

The Yahmo legend was a great metaphor for Ted’s story. It also said much about our characters, that they esteemed a ferocious warrior woman who used sexual charms to turn the tables on men.

I am deeply grateful to Screen Australia, who made the film financially possible. I am particularly grateful for the support, experience and patience of our long-suffering project officer Claire Jager.

We have remained friends with Ted, Tip and Mint since the film was shot. I am happy to report that after a few very rough years, Ted is now leading a successful and single life in his native Wales.
__

David Tucker."

"Hans Svensson " sa:
Vad hade ni gjort om ni hamnat i den sits som engelsmannen?.
Ett par saker som jag skulle göra är att aldrig överlåta ekonomin till en thai, sen må dom vara hur sparsamma som helst. Det andra är att inte bygga något utan att ha ett ordentligt leasingavtal på marken.

Om det värsta skulle hända och man hamnar i engelsmannens sits..... TA DINA SIDTA SPARPENGAR, HYR EN THAISNUBBE OCH BRÄNN NER HELA SKITEN,

"ledarn " sa:
Ähhh.... Snubben gjorde en satsning och den gick inte hem...

Hur många finns det inte som gör som han ??
Gifter sig och bygger hus inom ett år efter att dom träffat kärleken..

Men visst skulle han ha kontrollerat ett konto åt sig själv också.. :nod: :nod:

Att bränna ner tycker jag låter lite överilat va ??
Vad tusiken ska du göra i din fru's hemby om det blir separation ??
Själv skulle jag inte vilja bo där i alla fall..
Jag kan väl bränna ner resten av byn så blir jag ensam :)

"ledarn " sa:
Ähhh.... Snubben gjorde en satsning och den gick inte hem...

Hur många finns det inte som gör som han ??
Gifter sig och bygger hus inom ett år efter att dom träffat kärleken..

Men visst skulle han ha kontrollerat ett konto åt sig själv också.. :nod: :nod:

Att bränna ner tycker jag låter lite överilat va ??
Vad tusiken ska du göra i din fru's hemby om det blir separation ??
Själv skulle jag inte vilja bo där i alla fall..

Ledaren..+läsarna...

Tack för kommentarerna men som vanligt så börjar vissa prata om helt andra saker....dvs oförmåga att lyssna...."jag pratar om solen men du börjar prata om månen..."
Jag tycker ledarens kommentar är bra, den berör ämnet och filmen om Ted...Ted är enligt uppgift tillbaka i Wales där han är framgångsrik affärsman...(Wales (kymriska: Cymru) är en delvis självstyrande riksdel (eller constituent country) inom det Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland. Wales (med 8,5% av ytan och 5% av befolkningen), är större än Nordirland, men är ändå den minsta riksdelen på ön Storbritannien, alltså mindre än England och Skottland.)
(Någon tar upp barnbidrag, vilket jag tycker är självklart, naturligtvis ska alla barn som bor i Sverige ha barnbidrag enligt de regelverk som gäller. De thai jag ser i Stockholm bidrar bara positivt till utvecklingen exempelvis genom arbete i restaurangbranschen, -thai mat är hälsosam o nyttig mat till skillnad mot hamburgare, kebab och pizza så thai- maten bidrar till att förbättra folkhälsan.)
Ted gör ett starkt intryck i filmen han är full av livslust och energi, han har för mycket kreativitet för att sätta sig i en byhåla och tar beslutet att lätta när deet blir för outhärdligt tråkigt, - han gör helt rätt tycker jag. Fel att inte öppna eget bankkonto naturligtvis. Att sätta in en förmögenhet på flickvännens/FRUNS bankkonto blir obegripligt men jag tror att han drevs av väldigt starka känslor och förnuftet fick komma till korta.
Självklart skall man inte bränna ner någonting, det finns bara en sak att göra när det tar slut och det är att bara lämna och det gjorde Ted!

Handskak :xmas_smiley: Hans Svensson

Såg denna film, det som slog mig var att det hans fru fick var, ett hus , värt ca 100-120 000 SEK. Så denna man kanske tycker att det var en förmögenhet, efter vad jag tror han bidrog med , sitta på altanen och dricka öl. Nej du hans denna man hade inte mycket pengar, utan jag tror han va bitter. Nu måste han jobba igen. En riktig tomte är vad han är.

"mackes " sa:
Nej, vi talar inte om barn!

Vi talar om en svensk man som tagit hem sin älskade och hennes barn till Sverige i avsikten att ta hand om dem och försörja dem men nu tar ut pengar avsedda för fattiga barn från svenska staten bara för att det går.

Det är inte OK!

Nu pratar ni om ett annat ämne än Ted...!!!! Bidrag till barn är en fis i kosmos om man betänker vad asylinvandringen exempelvis kostar Sverige. Att satsa på barn är helt rätt, alla barn ska behandlas lika enligt de regelverk vi har i Sverige!
Tacksam om moderatorn griper in och tar bort meddeladen som handlar om annat än Ted!

"magnusjansson " sa:
Såg denna film, det som slog mig var att det hans fru fick var, ett hus , värt ca 100-120 000 SEK. Så denna man kanske tycker att det var en förmögenhet, efter vad jag tror han bidrog med , sitta på altanen och dricka öl. Nej du hans denna man hade inte mycket pengar, utan jag tror han va bitter. Nu måste han jobba igen. En riktig tomte är vad han är.

Ted sålde bl.a ett hus i England/Wales, han satte troligen in 5-10miljoner bath på fruns bankkonto, de köpte hus + mark.
Några summor redovisades aldrig i filmen, men du är helt ute och cyklar!

OBS att nu är ett nytt ämne skapat "Barn och det svenska bidragssystemet. Nu för vi den diskussionen där istället.

"magnusjansson " sa:

Knappast framgångsrik affärsman...och...ja...en riktigt öldrickande "tomte"..., helt vilse i "pannkakan"...tyckte jag!

Areeya

"legolas " sa:
Hans Svensson, jag är högst osäker på vad du vill med allt detta. Du ger en länk till en typ av dokumentärfilm, som handlar om en kille som gör precis alla fel som bara finns att göra. jag har just tittat på filmen och för min del som sett allt detta förr, vart där förr jag är inte ett dugg imponerad faktiskt över denna kille ifrån Wales.

Visst är det synd om honom, men för mig är han rena rama "torsken" och gör precis alla de felval som man kan göra här i Thailand. Det är som att skicka den sista oskulden ifrån Wales till Thailand, han verkar inte ha en susning om överhuvudtaget någonting.

Jag kan enkelt för min egna del relatera till allting som han genomgår. Allt ifrån valet av kvinna, till uppbrottet ifrån sitt hemland fram till flytten till Isaan. Killen verkar vara helt handlingsförlamad, och att han skulle vara en driftig säljare är mig en fullständig gåta.

Så vad fick vi reda på då då, om vi skall sammanfatta allt detta:

a - Han kom till Thailand och han tog med sig pengar
b - Han byggde ett hus och en gris-verksamhet för sina pengar
c - Han gav alla pengarna till sin fru

Om inte detta är en fullständig [@!#], så vet inte jag vad en [@!#] är för nåt. Så jag frågar igen då. Vad vill du visa med denna dokumentär mer än att handlingen är om landet Thailand.

Jag ser faktiskt inte den rutinerade kvinnan som är som en haj och lurar sin falang, visst snodde hon pengarna när hon förstod att killen tänkte sticka och lämna henne. Hon har bara hela sin framtid att tänka på, och sin och sina barns överlevnad för sina ögon. Så det valet var nog enkelt för henne.

jag såg honom sitta där i en by utan internet, utan TV och först efter ett par månader så upptäcker han att det finns en by där i grevskapet med fler falanger. Killen är fullständigt apatisk ju, såna killar skall stanna hemma på mammas gata tycker jag faktiskt.

Nä filmen gav inte mig ett skit mer än sinnebilden av en för ung kille utan regelbundna inkomster som flyttade till fel land...... Alla ni på vårt forum som bor med Era kvinnor i Sverige, har ju varit i exakt lika situation som denne Walesare, men ni tog rätt beslut, ni fattade direkt att ni inte kan stanna i Thailand, så ni tog med Er kärleken hem till Sverige istället, och väntar på den dag när ni kan flytta ner och leva på Er pension.

legolas

legolas....Filmen var väldigt bra, den beskrev på ett pedagogiskt sätt mekanismerna bakom Teds drama....Mig gav den mycket, även om det mesta är känt, - alla är unika, Ted gjorde det på sitt sätt, någon "störning" har han väl som sätter sig i en sådan usel situation. Jag tycker filmen började bra med att Ted beskrev det usla vädret i Wales och ensamheten, "män över 40 är inte välkomna i utelivet..." Den känslan och erfarenheten delar har med många europeer...Det är mycket vi inte vet om denna man, men som människoöde i Thailand är det intressant! "Om inte detta är en fullständig [@!#], så vet inte jag vad en [@!#] är för nåt. Så jag frågar igen då. Vad vill du visa med denna dokumentär mer än att handlingen är om landet Thailand."
Håller med dig i din slutsats...Vad jag vill visa ? Jag tycker dokumentären visar ungefär "en tokstolle till kommer på besök..."
Nästan ett uppslag till en komedi!! Eller hur?

Ett tillägg om Wales som Ted kommer ifrån....Storbritannien befinner sig i ekonomisk kris med negativ tillväxt, Wales är hårt drabbat med en arbetslöshet på runt 80%, hopplösheten är utbredd.
Troligen går väl Ted på socialbidrag i Wales, det finns inte ett jobb ledigt där - tack EU!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
L
Svar