Att skicka pengar / en farangs äventyr i LOS

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag fattar inte ett jota av vad ni snackar om!
Jag bajsar i vad kursen står i. Jag har aldrig stått högt i kurs hos någon men jag har klarat mig ändå. Kanske mest beroende på att jag inte har några miljarder att flytta mellan skatteparadisen....

Men snälla hans nu förstår då jag iaf inte ett juta vad du pratar om.
Diskussionen sist har väl varit om hur och var vi kan få ut mest bht av våra skickade sketna kronor oavsett vilken bank vi andvänder?

Och att då komma dragandes med Forex å nån sorts smygreklam eller kärleksförklaring för nordea ??? Visa då för guds skull att dom är bättre så byter då jag direkt.
För personligen som jag skrev tidigare har då jag kapat min navelsträng till bankerna för flera år sen å tycker nog du borde göra samma annars ja då fattar då jag iaf jag ingenting vad du är ute efter.
Vi vill väl tror jag alla här hitta det bästa ekonomiska lagliga sättet som går att skicka ned våra sketna pengar på eller har jag fattat detta helt fel ?

Vet ej om jag räknat och tänkt rätt rätta mig gärna men om ktb tar 189 bht i avg samma som från Swedbank vilket borde troligt eller och jag fått 29580 in på kontot från shb = Då måste ju bankokbanks avgift bara bli 231 bht eller ?

Nånting som inte stämmer mackes ???

"Mackfaktorn " sa:
Vet ej om jag räknat och tänkt rätt rätta mig gärna men om ktb tar 189 bht i avg samma som från Swedbank vilket borde troligt eller och jag fått 29580 in på kontot från shb = Då måste ju bankokbanks avgift bara bli 231 bht eller ?

Nånting som inte stämmer mackes ???

Jag vill bara kolla om jag upfattat dig rätt:

Överföringarna var 30.000 respektive 90.000 och det kom fram 29.580 respektive 89.625.

Är avgiften från dina banker specad och debiterad separat i samtliga fall eller ingår den i något av dessa belopp? (förutom Bangkok banks)

Lite konstigt att det försvinner 420 på det lägre beloppet mot 375 på det högre, kan du korrigera?

Jag skulle vänta 1 vecka. Det blir kanske en räntesänkningar nästa vecks , mycket avgörs i morgon i USA. Om så blir fallet stärks kronan tor fre nästa vecka.

På Swedbank kom det in 89625 -189 = 89436 bht tillgängliga
På Shb kom det in 29769 -189 = 29580 bht tillgängliga

Kostnaden att skicka dessa bht var i Sverige var för Swedbank 20534 kr
Shb 6886 kr

Får det till att bangok banks avgift för Swedbank är 375 bht och för Shb är 231 bht stämmer ju inte med min 300 BHt dom 189 bht som ktb tar är ju däremot samma för bägge överföringarna.

Ser ju annars ut som man får lite mer med Swedbank såvida det inte på dom ca 3min det tog mellan ordrarna vart en kursändring för då har ju shb en lägre avgift

"Mackfaktorn " sa:
På Swedbank kom det in 89625 -189 = 89436 bht tillgängliga
På Shb kom det in 29769 -189 = 29580 bht tillgängliga

Kostnaden att skicka dessa bht var i Sverige var för Swedbank 20534 kr
Shb 6886 kr

Får det till att bangok banks avgift för Swedbank är 375 bht och för Shb är 231 bht stämmer ju inte med min 300 BHt dom 189 bht som ktb tar är ju däremot samma för bägge överföringarna.

Ser ju annars ut som man får lite mer med Swedbank såvida det inte på dom ca 3min det tog mellan ordrarna vart en kursändring för då har ju shb en lägre avgift

Avgiften BKB är 0,25% min 200 sedan verkar det som de tog 150 för att skicka den vidare

Om SHB använder BKB så tog de bara 31 baht för att skicka den vidare.

Skulle du vilja be SHB och Sedbank om en spec. på de försvunna pengarna. Det är de skyldiga att lämna.

Hade du några avgifter i Sverige inräknade i kostnaderna i SEK?

"legolas " sa:
Ett helt otroligt uttalande. Det är sånt här som gör det mesta jobbigt när man vill ha information antar jag. Långeman, har sagt det förut massor av gånger, men en gång till då!

Jag har haft NORDEA alltsedan 1987, jag flyttade till Thailand i juli 2008. Och alltsedan dess så internetöverför jag svenska kronor till Thailand, växlingen sker alltså av de thailändska bankerna.

Va sjutton har du fått ifrån att INTE NORDEA klarar av att transferera SEK??? Kanske du skulle prata riktigt med NORDEA igen.... :thumbsup: :thumbsup:

legolas

Hej! Jag skickar ochså med Nordea - avgift 30:-kr - och alltid svenska kronor....Jag tror det är det bästa.....jag har fått från 5,5 bath per krona (7 år sedan) och sist c:a 4,60bath....
Jag ser det som osannolikt att det går att växla in från kronor till Bath i någon svensk bank och få en bättre kurs....Som exempel gav Forex Bank knappast mer än 4,10 bath per krona under februari...

Mvh Hans Svensson

Tror du att du kan vänta någon vecka Lego så vi får reda på var de försvunna pengarna i överföringarna tar vägen.

För mig finns det ett jättestort skäl till att välja att överföra THB från Sverige. Du har björnkoll på kurser och avgifter och kan välja den bank som ger bäst vid just det tillfället du väljer att skicka pengar.

Under alla de år som ni alla har skickat Svenska kronor till Thailand har ingen upptäckt att det försvinner pengar på vägen, därför att det inte syns och inte går att kontrollera. Guldläge för banken!

Resultatet känns just nu ganska intesägande. Mitt test var ju att försöka få reda på om det skiljer sig nått från vilken svensk bank du andvänder i detta fallet då mellan Swedbank och Shb när du skickar Bht ej skr.

För vad man ju ofta får höra är att min bank är bäst både här där utan vidare jämförelser trots att det är år 2013 det går faktiskt byta eller ha flera banker. Jag menar förhandla och ställ bankerna mot varann att man inte ska va så godtrogen utan våga byta eller skaffa en till om du hittar nån bättre.

Sen detta med skicka skr eller bht har jag som du legolas också både hört att skr varit bättre och även använt mig av till Swedbank drog in den möjligheten men börjar nu luta åt mackes håll .

Avslutningsvis så måste väl ändå det viktiga vara hur många bht vi i slutändan får för våra sketna kronor inte vilken valuta vi använder eller vad favobanken heter eller är jag helt ute å cyklar ?

"ledarn " sa:
Men för att få så mycket som möjligt måste vi ju veta med vem vi ska skicka vad ??

Jag har blivit övertygad om att Mackes har rätt angående skicka SEK vs. BTH...
Med Bath har man kontrollen....
Men ger det mera ??
Precis känner mig helt prestigelös gällande vilken bank och sätt att överföra på vill bara hitta det bästa möjliga sättet.
Är 53 år nu och tänkte då försöka leva till 85 iaf och lyckas med jag det så kommer pengar att överföras mellan Svedala och thailand i 32 år till ::) ;) :)

Nu vet jag med säkerhet växlingskurser (har kollat mina gamla transfers & Mackfaktorns) för Swedbank, SHB och Skandiabanken. Kursen antal Baht för en svensk krona ser ut som följer (exempel):

Börskurs (Yahoo) 4,50 http://finance.yahoo.com/q?s=SEKTHB=X

Swedbank (minus 0,03) 4,47
SHB (minus 0,04) 4,46
Skandiabanken (minus 4%) 4,32
Forex (minus 10%) 4,05

Nedanstående går på uppgifter från resp bank men jag har inte verifierat uppgifterna. Har någon en gammal överföring med datum så kan jag verifiera dessa också:

Nordea (minus 0,03) 4,47
Bangkok Bank (minus 0,08) 4,43

När man skickar SEK från Sverige ser det ut som om alla växlas av Bangkok Bank, inte heller detta är verifierat.

Bankernas avgifter ser ni själva vid överföringen, dock ej en dold avgift från Bangkok Bank som vi håller på att utreda men från Swedbank ligger den på 0,25% (min 200) för mottagning och 150 Baht för att skicka vidare till annan Thailändsk bank. Har du själv ett konto i Bangkok Bank kostar det 25 Baht att skicka vidare upp till 20 000 Baht

Om någon kan hitta en avvikande uppgift är jag mycket tacksam för info.
En Karma kommer till Mackfaktorn som tack för hjälpen.

"Hans Svensson " sa:
Hej! Jag skickar ochså med Nordea - avgift 30:-kr - och alltid svenska kronor....Jag tror det är det bästa.....jag har fått från 5,5 bath per krona (7 år sedan) och sist c:a 4,60bath....
Jag ser det som osannolikt att det går att växla in från kronor till Bath i någon svensk bank och få en bättre kurs....Som exempel gav Forex Bank knappast mer än 4,10 bath per krona under februari...

Mv
Forex är väl inget man skall kalla bank, dom stjäl ju pengar från folk.

Varför inte kolla hur det funkar internationellt.
Sätt in vardera 100 USD på mitt konto i Byblos Bank i Saida så ska jag berätta något kul. :)

"Sir One " sa:
Varför inte kolla hur det funkar internationellt.
Sätt in vardera 100 USD på mitt konto i Byblos Bank i Saida så ska jag berätta något kul. :)

Nu förstår jag bristen på humor från din sida..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
L
Svar