Big Bike forum

Gångna sommaren har ju varit om möjligt bättre än en sommar i Thailand , bara skatter och bensin som är oslagbara prismässigt ;)

Gångna sommaren har ju varit om möjligt bättre än en sommar i Thailand , bara skatter och bensin som är oslagbara prismässigt ;)

Dom gånger jag varit i Thailand under dom svenska sommarmånaderna så har det varit klibbigt och snudd på vidrigt. Då är det så himla skönt att komma hem till vår torra friska luft i Sverige. Under svenska vintern däremot vill jag helst stanna i Thailand. Nu har sonen börjat skolan och man har inte samma möjlighet längre att stanna borta längre perioder under vintern.

Läste i Bangkok post idag att nästa år så skall det införas körkort för big bikes från 400 cc och uppåt. Jaha då får man göra ett nytt prov igen. A

Läste i Bangkok post idag att nästa år så skall det införas körkort för big bikes från 400 cc och uppåt. Jaha då får man göra ett nytt prov igen. A

Intressant. Det skrevs om det redan för 2 år sedan och att det skulle börja gälla förra året. Finns artikeln du läste att läsa online?

Vi får se vad detta innebär , jag är inte orolig , kan en Thai klara det så kan väl en gammal Farang det med hahaha :):) Vore ju inte fel med lite manöverprov samt lite krav på att kunna stanna cykeln inom ett visst avstånd vid en fastställd fart. Borde då även gälla alla MC poliser ;)

Tja allt är sant vad man läser i Bangkok post eller har jag fel?

Du har nog rätt. 21:a Juni i år gick de ut med information om att det inte blir något ännu, men det kan komma att utredas. กรมขนส่งฯ ยืนยันยังไม่มีการทำใบขับขี่ BigBike ตอนนี้! พร้อมวิเคราะห์ข้อเท็จจริง ความเป็นไปได้ - Motorival.com Översättning med google translate: Google Translate

Senast ändrad:
De anger 35kw som maxgräns utan Big Bike körkort , undrar om Honda i Thailand varit involverade , CBR 500R ger exakt 35 kw vid 8500 rpm , mao borde den klara sig, kanske har man av ren tur köpt rätt hoj , Men tveksamt om det kommer att bli , De skriver iofs 400cc eller 35 kw , hur det kommer att tolkas är ju tveksamt . Kommer nog att rinna en hel del vatten under den bron innan beslut tas i frågan

Ja, det tycker jag står helt klart. Det är mycket att tänka på när man ska etablera en ny fordonsklass, och säkert kommer man att vilja lägga sig i från många olika håll också. :)
Det tror jag absolut , Men måste nog hålla med att något behöver göras , vem som helst med ett MC kort kan ju i princip hyra en Tung MC i Thailand , tillex en sporthoj på 1000 cc , den blir ju en dödsbringande maskin för både förare och allmänhet i händerna på en som aldrig kört en stor hoj tidigare

Det tror jag absolut , Men måste nog hålla med att något behöver göras , vem som helst med ett MC kort kan ju i princip hyra en Tung MC i Thailand , tillex en sporthoj på 1000 cc , den blir ju en dödsbringande maskin för både förare och allmänhet i händerna på en som aldrig kört en stor hoj tidigare

Även de som köpt egen kör ju ofta väldigt fort och kryssar som galningar mellan bilar samt blåser förbi bilköer på väggrenen i 150 km/h.

Jag tycker det är bra med ny klass i princip, men samtidigt är jag osäker på om det kommer att märkas någon förbättring.

Liknande trådar

A
Svar
25
Visningar
3 K
A
G
Svar
9
Visningar
3 K