Budget för att leva i Thailand

Dom har ju knappt jobb till sig själva, mellan risskördarna är det valla kor, väldigt lay back där.
När jag bodde i Petchabun var det lite mer, där var det majs mellan risskörden och lite mer arbete, och fiskodlingar i hålor, bränna trä till kol etc.
Men i frugans by en jävla massa kor som man vandrar med mellan skördarna och knappt nån som gör ett handtag.
Vilket härligt liv att nästan bara vara lat:D:thumbsup:, förutom risskördandet då:confused:, jag lyckades övertyga frugan för 2 år sedan att låta hennes lillebror ta hand om rismarken mot att hon fick ris som räcker ett år och lite till.

Fy tusan för att skörda ris, jag har provat.

12289704_1197315170293788_8301333362091763702_n.jpg

Men det är rätt trevligt att sitta på sodaverandan och kolla då grannarna mittemot vårat hus planterar sitt ris:).

13332932_1339451109413526_6582959679866280408_n.jpg

Kanonbra, tycker du har helt rätt i att det är mentalt bra för de flesta att vara självständiga och kul att din fru tycker detsamma.

/ SatanG
Hun kunne vel tenkt seg et 5 mill. baht hus hun også, men som hun sier så går det helt greit som hun bor nå. Det er når kvinnene senker sine ambisjonar og forstår at dem tross alt har et godt liv at man slipper alt dette maset om penger til Gud og enhver mann. Og det å fylle hverdagen med noe gjør livet til kvinnen betraklig mye bedre enn bare det å sitte der å glane på den idiotiske telefonen.

Det er to store grupper utenlandske menn som skiller seg ut i Thailand.

En gruppe som bygger sitt 5 mill. baht hus og sitter bak “murene” og er under FULL kontroll av sin kone. Man møter dem noen ganger på steder som Makro og når man hilser på dem så er man heldig dersom dem hilser tilbake.

Og så har man denne gruppen som bokstavelig talt går på fylla og stopper ikke før man “legger på lokket”.

Nå gjelder dette ikke alle i Thailand for mange er litt mer nyansert enn dette, men mitt syn på det er at begge grupper er like tragisk for dem opplever jo ingenting av Thailand. Begge gruppene sitter i et slags fengsel hvor dem ikke har noen som helst kontroll over sitt eget liv.

Nå er det ikke mistenksomhet det er snakk om, men sund fornuft. For hvorfor skal man brødfø en kvinne og kanskje også hennes familie i Thailand. Noe som man aldri ville ha gjort i sitt eget hjemland. Og hadde man gjort det så ville vel folk trodd at man hadde “mistet forstanden”.
Din bild stämmer inte med i hur jag spenderar mina pengar. När jag bodde i Sverige hjälpte jag ena brorsan när han behövde pengar. Nu när Corona kom så förlorade dottern och hennes man arbetena. Klart som korvspad att man hjälper till ekonomiskt om man har möjligheten. Har mer med hjärta än förstånd att göra i mitt fall. Hade jag inte hjälpt brorsan så hade han inte varit i livet idag. Det finns inga rätt eller fel hur man väljer att spendera sina pengar.

Vi gör åt ca 60.000B per månad i Corona tider. Hyr hus, lagar den mesta maten, inte mycket resor just nu. Köper kapitalvaror som vanligt. 2 pers i basen men kommer gästspelare då och då.
När Corona inte råder så gör vi åt ca 80.000B per månad. Hyr hus, äter mer ute, lyssnar på musik ute varje vecka och tar några öl samtidigt och reser mer.
Vi handlar på Big C var 14e dag för cirka 2’ och kompletterar från marknaden med 1’ så ca 6’ per månad i mat.
Make up och kläder är ett stort intresse för oss har jag märkt.

Din bild stämmer inte med i hur jag spenderar mina pengar. När jag bodde i Sverige hjälpte jag ena brorsan när han behövde pengar. Nu när Corona kom så förlorade dottern och hennes man arbetena. Klart som korvspad att man hjälper till ekonomiskt om man har möjligheten. Har mer med hjärta än förstånd att göra i mitt fall. Hade jag inte hjälpt brorsan så hade han inte varit i livet idag. Det finns inga rätt eller fel hur man väljer att spendera sina pengar.

Vi gör åt ca 60.000B per månad i Corona tider. Hyr hus, lagar den mesta maten, inte mycket resor just nu. Köper kapitalvaror som vanligt. 2 pers i basen men kommer gästspelare då och då.
När Corona inte råder så gör vi åt ca 80.000B per månad. Hyr hus, äter mer ute, lyssnar på musik ute varje vecka och tar några öl samtidigt och reser mer.
Vi handlar på Big C var 14e dag för cirka 2’ och kompletterar från marknaden med 1’ så ca 6’ per månad i mat.
Make up och kläder är ett stort intresse för oss har jag märkt.
Jag hade aldrig hjälpt syskon ekonomiskt och stått för deras vardagskostnader.
Finns jobb, om dom måste ta in kambodianer och laoiter till Thailand för att utföra dom så finns det.
Bara att många Thai blivit för fina i kanten för att ta dom jobben.
Svågern och hans fru jobbar nu på biltvätt, lågavlönet men jobb finns om man vill hitta.
Kan en brorsa inte hålla sig i livet utan pengastöd från farang så......
Skulle aldrig falla mig in att stå för syskonens försörjning.

Finns jobb, om dom måste ta in kambodianer och laoiter till Thailand för att utföra dom så finns det.
Svågern och hans fru jobbar nu på biltvätt, lågavlönet men jobb finns om man vill hitta.
Vi är olika, detta var min egen bror i Sverige. Han har kommit på rätt kurs och har det riktigt bra idag. Detta var efter en olycka där han blev deprimerad. Att hjälpa andra är en självklarhet för mig. Människor kommer då och då i trångmål.
Jag är glad att jag hjälpte honom. Du och jag är olika.

Vi är olika, detta var min egen bror i Sverige. Han har kommit på rätt kurs och har det riktigt bra idag. Detta var efter en olycka där han blev deprimerad. Att hjälpa andra är en självklarhet för mig. Människor kommer då och då i trångmål.
Jag är glad att jag hjälpte honom. Du och jag är olika.
Du skrev det inte som en bror i Sverige som hamnat i en olycka.
Du skrev det "hjälpte brorsan när han behövde pengar" och lät som brorsan här nere eftersom diskussionen handlade om ekonomi Thailand.

Vi har ofte et ulikt syn på livet i Thailand, men denne gangen skal jeg være helt einig i hva du skriver.

Du skrev det inte som en bror i Sverige som hamnat i en olycka.
Du skrev det "hjälpte brorsan när han behövde pengar" och lät som brorsan här nere eftersom diskussionen handlade om ekonomi Thailand.
Fel, jag svarade Isaan om hur jag tänker kring sunt förnuft och hjärta om hur man kan spendera pengar.

Sagt det förr, säger det igen.
Det är skillnad på att leva och att överleva.

Jag kan också överleva på 100 baht/dag, dock vill jag inte leva så.

Visst kan det vara billigt en tid i Thailand, oftast emellan utsvävningarna. Men när veckan/månaden/halvåret summeras, då har jag alltid spenderat mer i Thailand än i Sverige.

Tillgången på ledig tid, tillgången på nöjen, tillgången på andra att umgås med är nog det främsta skälen till det.

För i Sverige är alla så jäkla upptagna hela tiden, inget kan göras spontant, ekorrhjulet snurrar på i 150km/h, så där blir det inte mycket utsvävningar.

Jag kanske har sagt det förr om inte så skriver jag det nu.
För en del så är det samma sak att leva och överleva.

Jag kanske har sagt det förr om inte så skriver jag det nu.
För en del så är det samma sak att leva och överleva.

Ja, det är tragiskt att vi i ett modernt samhälle som Sverige skall behöva ha hemlösa och socialfall. Men bra med skyddsnät så att alla kan överleva.

Hun kunne vel tenkt seg et 5 mill. baht hus hun også, men som hun sier så går det helt greit som hun bor nå. Det er når kvinnene senker sine ambisjonar og forstår at dem tross alt har et godt liv at man slipper alt dette maset om penger til Gud og enhver mann. Og det å fylle hverdagen med noe gjør livet til kvinnen betraklig mye bedre enn bare det å sitte der å glane på den idiotiske telefonen.

Det er to store grupper utenlandske menn som skiller seg ut i Thailand.

En gruppe som bygger sitt 5 mill. baht hus og sitter bak “murene” og er under FULL kontroll av sin kone. Man møter dem noen ganger på steder som Makro og når man hilser på dem så er man heldig dersom dem hilser tilbake.

Og så har man denne gruppen som bokstavelig talt går på fylla og stopper ikke før man “legger på lokket”.

Nå gjelder dette ikke alle i Thailand for mange er litt mer nyansert enn dette, men mitt syn på det er at begge grupper er like tragisk for dem opplever jo ingenting av Thailand. Begge gruppene sitter i et slags fengsel hvor dem ikke har noen som helst kontroll over sitt eget liv.

Stämmer nog ganska väl på många, de grupperna du säger men det finns en grupp till som jag ser.
De i arbetsför ålder som lever ett ganska normalt liv här, eller bättre, vilket de skulle gjort i vilket land som helst.

Personligen har jag lagt spriten på hyllan för länge sen samt har en fru som definitivt inte har tänkt sig att sänka sina ambitioner. Men de ambitionerna är inget som hon förväntar sig att någon annan ska uppfylla åt henne och 5 mille huset köpte hon redan 2010, två år före det byggde hon ett hus i sin hemby i Isaan. Hon är numera Finance Controller och har ett team på 33 personer i ett stort MNC i centrala Bangkok så inga problem med att ta notan för våra utgifter så länge hon jobbar.
Det beror inte på att jag är pank eller snyltar på henne utan vi ser alla tillgångar som gemensamma och hon tycker det är bättre jag förvaltar mina pengar nu så kan vi använda dom senare, no problems.
Vet även andra svenskar som är mycket måttliga med alkohol, jobbar hårt och har lyckats mycket bra. Vad jag menar är att det finns denna gruppen med men de syns nog mindre då de också lever ganska anonymt med barn. Gemensamt är att ingen lägger tid på andra personer som bara är ute efter att träffas för att kröka till det maximalt. Been there, done that!

/ SatanG

Så är det, jag kan spendera mer pengar om jag vill men på eller till vad, jag gör i stort sett det jag vill göra och trivs med mitt liv.
Gött så.
Det jag saknar är resandet i nuläget, jag har alltid åkt runt mycket men det är stopp med det i nuläget.

I år hade OS kanske varit en av höjdpunkterna när man är relativt nära. Men det får bli soffan, öl och chips istället.
Inte så illa det heller. Jag är så glad att soffan tog tag i mitt liv, höll på att trilla dit på och sporta själv men man är glad när man läser om alla som blir skadade. Kan inte minnas att jag läst att någon har skadat sig med långvariga men från soffan. Kanske förkortad livslängd men sällan någon som har klagat över det heller.

Hej.

Lyfter tråden med en fråga.

Ska för första gången stanna en längre tid i Sydostasien, med Thailand som bas.
Tanken är att hyra en condo i Thailand, 4-5 månader kommande vinter, och göra några
avstickare inom Thailand men även besöka ett eller annat grannland.
Har en budget på ca 120000 baht i månaden.

Vad säger ni långtidsboende/övervintrare, kommer det att räcka till?

Mvh/Bo

Hej.

Lyfter tråden med en fråga.

Ska för första gången stanna en längre tid i Sydostasien, med Thailand som bas.
Tanken är att hyra en condo i Thailand, 4-5 månader kommande vinter, och göra några
avstickare inom Thailand men även besöka ett eller annat grannland.
Har en budget på ca 120000 baht i månaden.

Vad säger ni långtidsboende/övervintrare, kommer det att räcka till?

Mvh/Bo
Inga problem.
Jag bränner 100’ i månaden.
Lever gott och snålar inte in på något.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P