Dagens bild

Ja jag håller helt med proffsen om att utnyttja tekniken i en digital systemkamera. Det var ett svar till @Thai Newbie som av någon outgrundlig anledning, nostalgi kanske, absolut vill ha ett reglage på objektivet för att justera bländaren. Vilket man egentligen gör på samma sätt på en modern systemkamera fast med en ratt men det är fortfarande lameller i objektivet som flyttar sig.
Jag förklarade tidigare att jag anser det vara lättare för en nybörjare att lära sig grunderna i fotografering om reglagen för bländare och slutartid och exponering sitter där de ska.

På så sätt är det betydligt enklare att ex.v se vad en viss bländare ger för skärpedjup samt experiment med olika kombinationer slutartid bländare exponering i utbildningssyfte.

Det är klart att det går i moderna kameror också men det är betydligt meckigare, särskilt för en nybörjare.

Jag förklarade tidigare att jag anser det vara lättare för en nybörjare att lära sig grunderna i fotografering om reglagen för bländare och slutartid och exponering sitter där de ska.

På så sätt är det betydligt enklare att ex.v se vad en viss bländare ger för skärpedjup samt experiment med olika kombinationer slutartid bländare exponering i utbildningssyfte.

Det är klart att det går i moderna kameror också men det är betydligt meckigare, särskilt för en nybörjare.
Det är nog för dig det mest verkar vara ett problem. Hur går det med fotograferingen? Du postar inte något digert material annat än någon Leo ibland.

Det är nog för dig det mest verkar vara ett problem. Hur går det med fotograferingen? Du postar inte något digert material annat än någon Leo ibland.
Nu kanske det inte gick fram.

Jag pratar om att lära sig grunderna i fotografering att kunna behärska bländare, slutartid och exponering.

Allt för många kör bara på grönt.

Nu kanske det inte gick fram.

Jag pratar om att lära sig grunderna i fotografering att kunna behärska bländare, slutartid och exponering.

Allt för många kör bara på grönt.
Har du siffror på det? Om det nu är som du säger så tror jag inte det hänger ihop med var knappen eller ratten sitter utan det handlar mer om intresse. Vi kan inte blunda för att mobilerna har tagit över kameramarknaden bland vanliga konsumenter men även i viss mån hos proffsen.

Ubon. Vid nyår fast ett annat år än nuvarande. Har lagt in bilder tidigare här från denna stora marknad som endast var öppen under
de sista veckorna i december om jag inte minns fel. Den låg i de centrala delarna av stan inte långt ifrån parken Thung Sri Mueang.
På marknaden fanns allehanda prylar att handla såsom mat och kläder men även karuseller, tombolahjul och annat tivolirelaterat.
I anslutning till marknaden som besöktes vid ett flertal tillfällen fanns även ett par scener uppställda. Vid den största satt folk till bords,
åt och drack samt tog del av diverse underhållning och uppträdanden av för mig okända artister. 31 december avrundades så alltsammans
med att räkna ned till det nya året. Sa wat dii bpii mai! Likt de flesta gamla bilder behövde även dessa redigeras om men nu blev jag
äntligen färdig så här är ett gäng...

1767203993383.webp

IMG_2690-01 copy.webp

IMG_2691-01 copy.webp

1767204044145.webp

IMG_2852-01 copy.webp

IMG_2708-01 copy bw.webp

IMG_2705-01 (kopia).webp

IMG_2905-01 copy.webp

IMG_2823-01 copy.webp

1767204033680.webp

IMG_2858-01 copy.webp

1767203978120.webp

IMG_2727-01 copy.webp

IMG_2898-01 copy.webp

IMG_2914-01 copy.webp

1767204055023.webp

IMG_2684-01 copy.webp

1767205576893.webp

IMG_2687-01 copy.webp

Senast ändrad:
Bangkok. Sitter och äter på en marknad i Nonthaburi och kollar igenom dagens bildskörd. Tre år sedan senaste Asientrippen nu.
Det är på tok för länge sedan...

IMG_20230106_112121 copy ahr.webp
Nonthaburi, där har vi ett hus också. Eller vi, det är fruns hus, men där har man tillbringat mycket tid. Ligger i närheten av ett tempel som heter Wat kä nai (tror jag) lugnt område, är som på landsbygden fast fem minuter från storstadsinfernot. MVH Lilla Fridolf

Ubon. Vid nyår fast ett annat år än nuvarande. Har lagt in bilder tidigare här från denna stora marknad som endast var öppen under
de sista veckorna i december om jag inte minns fel. Den låg i de centrala delarna av stan inte långt ifrån parken Thung Sri Mueang.
På marknaden fanns allehanda prylar att handla såsom mat och kläder men även karuseller, tombolahjul och annat tivolirelaterat.
I anslutning till marknaden som besöktes vid ett flertal tillfällen fanns även ett par scener uppställda. Vid den största satt folk till bords,
åt och drack samt tog del av diverse underhållning och uppträdanden av för mig okända artister. 31 december avrundades så alltsammans
med att räkna ned till det nya året. Sa wat dii bpii mai! Likt de flesta gamla bilder behövde även dessa redigeras om men nu blev jag
äntligen färdig så här är ett gäng...

1767203993383.webp

IMG_2690-01 copy.webp

IMG_2691-01 copy.webp

1767204044145.webp

IMG_2852-01 copy.webp

IMG_2708-01 copy bw.webp

IMG_2705-01 (kopia).webp

IMG_2905-01 copy.webp

IMG_2823-01 copy.webp

1767204033680.webp

IMG_2858-01 copy.webp

1767203978120.webp

IMG_2727-01 copy.webp

IMG_2898-01 copy.webp

IMG_2914-01 copy.webp

1767204055023.webp

IMG_2684-01 copy.webp

1767205576893.webp

IMG_2687-01 copy.webp
När några pratar ,skriver om hur man tar foto kommer du med 20 st med en bra kamera som inte många har, du vill vara lite" bäst "
varfär kan man undra och vilka amatörer som jag vil lägga in bilder då

När några pratar ,skriver om hur man tar foto kommer du med 20 st med en bra kamera som inte många har, du vill vara lite" bäst "
Självklart har Boa helt rätt.
Hör upp nu alla forummedlemmar. Har ni bättre bilder än Boa så lägg inte upp dem, så att han vågar lägga upp sina. Kan iofs. inte påminna mig en enda bild som Boa har lagt upp, (det brukar mest vara påhopp och oförskämdheter mot andra medlemmar) men det finns säkert massor i hans arkiv. Det måste alltså till en nyordning här. Ingen annan än Boa får lägga upp bilder. Det kan säkert admin fixa snabbt.
MVH Lilla Fridolf.

Självklart har Boa helt rätt.
Hör upp nu alla forummedlemmar. Har ni bättre bilder än Boa så lägg inte upp dem, så att han vågar lägga upp sina. Kan iofs. inte påminna mig en enda bild som Boa har lagt upp, (det brukar mest vara påhopp och oförskämdheter mot andra medlemmar) men det finns säkert massor i hans arkiv. Det måste alltså till en nyordning här. Ingen annan än Boa får lägga upp bilder. Det kan säkert admin fixa snabbt.
MVH Lilla Fridolf.
Har lagt upp många bilder och små film snuttar men det blev bara ett massa skit på mina rese trådar som det blir på il.s tråd
en massa inlägg som inte har med hans resetråd att göra. Du har väl inte lagt in så många bilder,eller

Har lagt upp många bilder och små film snuttar men det blev bara ett massa skit på mina rese trådar som det blir på il.s tråd
en massa inlägg som inte har med hans resetråd att göra. Du har väl inte lagt in så många bilder,eller
Hej.
Nej, jag har inte publicerat många bilder, men jag har inte heller haft några negativa synpunkter på det andra medlemmar har skickat in. Det är väl det som är ditt problem att du alltid måste vara otrevlig. Jag är uppvuxen på landsbygden och på den tiden fanns det i varje by en eller flera som man idag skulle kalla för byfånar. Någon ensam stackare som alltid var i konflikt med sin omgivning. Kanske det berodde på okolat hembränt. Finkel kan ställa till det i huvudet på vem som helst :). Säger inte att det är det som gäller i ditt fall, men nog har jag en liten misstanke om att det är så. Gör ett försök att hitta åtminstone nåt som är positivt hos dina medmänniskor.
MVH Lilla Fridolf

Hej.
Nej, jag har inte publicerat många bilder, men jag har inte heller haft några negativa synpunkter på det andra medlemmar har skickat in. Det är väl det som är ditt problem att du alltid måste vara otrevlig. Jag är uppvuxen på landsbygden och på den tiden fanns det i varje by en eller flera som man idag skulle kalla för byfånar. Någon ensam stackare som alltid var i konflikt med sin omgivning. Kanske det berodde på okolat hembränt. Finkel kan ställa till det i huvudet på vem som helst :). Säger inte att det är det som gäller i ditt fall, men nog har jag en liten misstanke om att det är så. Gör ett försök att hitta åtminstone nåt som är positivt hos dina medmänniskor.
MVH Lilla Fridolf
Nu var du ju otrevlig eller hur, det beror på vem som är otrevlig eller hur

Trevligt! Ännu ett högkvalitativt inlägg från din sida :laugh2: Ska försöka mig på ett svar trots att jag vet att det är
tämligen meningslöst med tanke på din läsförståelse...

Först. Detta är väl främst tänkt att vara en tråd i vilket fokuset ska ligga på bilderna, inte en massa text.
Alltså inte en tråd som är avsedd att handla om fotografi, vilken kamera den och den medlemmen har och hur
man tar en bra bild. Hade du föredragit mer av det snacket vore det väl lämpligare att starta en sådan tråd.
Eller söka på youtube eller nån annanstans. Finns säkert en massa tips att få där för den som vill ta bättre bilder.

Är det så kanske att du hellre sett att jag tagit bilder med en sämre och mer genomsnittlig kamera,
en sådan som många andra har, och sedan postat dem sämsta bilderna?(Det låter ju sinnessjukt i så fall så jag
hoppas verkligen inte att fler tycker så). Hade det känts bättre då och hade en amatör som dig vågat lägga in
bilder här då? Obs. Även jag är amatör och amatörer kan ta bra bilder dem med.

Till sist, om det verkligen är så att du tycker det är skämmigt att lägga in bilder här i tråden bara för att mina bilder
skulle vara så fantastiska(tagna med en bra kamera som inte många har ;)), hur kommer sig då att du inte verkar ha
några som helst betänkligheter annars när det gäller att posta mer eller mindre korkade inlägg i andra trådar
på forumet? Bara en stilla undran.

Senast ändrad:
Räknade kallt med att Boa skulle ha tagit mod till sig vid detta laget och postat lite bilder i tråden. Särskilt efter alla tips han
fick för nån vecka sedan men icke... Så kom jag på att det kanske inte är det lättaste för närvarande, samt ytterligare nån vecka
framöver(såvida han inte råkar ha ett reservnick på forumet), och eftersom ingen annan heller postat nånting i tråden på ett tag
kommer en bild här på en gubbe som dirigerade trafiken nånstans på Beach road i Pattaya om jag minns rätt.
Min tandhälsa är väl inte den bästa efter att tänderna negligerats allt för länge men det kunde trots allt vara värre ;)

_18C4813 copy 2 ahr.webp

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37