Dagens fråga vinn en karma !

• Trådstartare Trådstartare magnusjansson
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Royal Dutch Shell?....enl veckans affärer är detta världens största företag....

Med vänlig hälsning,

Areeya

Jag vill minnas att någon gång i tiden var det Wal-Mart då tänker jag på antalet anställda, men det kan ju blivit omkört av något kinesiskt bolag. Gäller det börsvärde är det väl Apple.

Nu känner jag att jag helgarderar ...

Då var det i varje fall inte antal anställda, enligt Wikipedia har Shell 90 000 anställdan Wall-Mart 2 200 000.

Omsättningen hade dock Shell större ...
446.950 billion (2012) Wall-Mart
467.153 billion (2012) Shell

Slutsats det är bättre i oljebranschen :)

Hade jag aldrig listat ut!

Jag funderar lite kring dessa multinationella företag och hur de ska benämnas.
När jag gick i skolan så fick jag lära mig att det är skillnad mellan transnationella och multinationella företag.
Ett transnationellt är ägt i ett enda land men verksamt i flera länder medan multinatinella har ett ägande spritt på flera länder och kan vara verksamma i ett eller fler länder.

Det gav vid handen att många som använde sig av termen multinationella företag egentligen avsåg transnationella. Coca Cola var ett sådant exempel som ofta kallades multinationellt, eller multis som man ofta sa när det var ett transnationellt bolag.

Språket förändras över tiden och i dag vet jag inte om ovanstående håller. Kan hända att bruket av orden idag är synonyma. Wiki är inte att lita på det detta fallet. SAOL anger samma betydelse av orden.

"Janne " sa:
Då var det i varje fall inte antal anställda, enligt Wikipedia har Shell 90 000 anställdan Wall-Mart 2 200 000.

Omsättningen hade dock Shell större ...
446.950 billion (2012) Wall-Mart
467.153 billion (2012) Shell

Slutsats det är bättre i oljebranschen :)

Hade jag aldrig listat ut!

Nej inte så lätt...men detta är färska siffror från "tillförlitlig källa"!

1. Royal Dutch Shell int: 484 489 milj USD

2. Exxon mobil int: 452 920 milj USD

3. Wal-Mart int: 446 950 milj USD

Helt sanslösa siffror!! ................jänkarna är värst!

:) Ha det bra alla!

Areeya

angående användning av google!
försök att ta dom här frågorna på egen kunskap
det blir otroligt lätt om man letar upp svaret på nätet!

dagens fråga

världens minsta land!
folkmängd,

lycka till nu

Landet skapades för 40 år sedan när den brittiska majoren Paddy Roy Bates köpte en oljeplattform 11 kilometer utanför den brittiska östkusten. Plattformen hade använts som fort under andra världskriget och var efter kriget obrukbar. Då passade Bates på att köpa den 550 kvadratmeter stora plattformen, skriver danska medier.

Därefter flyttade han dit med sin familj och utropade plattformen till ett eget land i internationellt vatten. Landet fick heta Sealand och Bates blev prins. Men nu är det dags för förnyelse och därför har landet bjudits ut till försäljning.

- Vi har ägt ön i 40 år och min far är 85 år gammal. Det är dags för yngre krafter, säger prins Michael of Sealand till The Times.

Den kungliga familjen hoppas få bra betalt för sitt konungarike.

- Astronomiska siffror har nämnts, men vi får se vad resultatet blir, säger prinsen.

Historien om Sealand är dramatisk. Exempelvis försökte den brittiska flottan 1968 inta landet med våld. Varningsskott från Sealand fick dock britterna på andra tankar och senare kom Bates att vinna kriget med den brittiska regeringen i domstol.

Grundlagen för Sealand lades 1974 och numera har landet nationalsång, egen valuta, flagga och pass.

Vatikanen är rätt. 821 invånare i detta land. karmakommer chicken!

"magnusjansson " sa:
Vatikanen är rätt. 821 invånare i detta land. karmakommer chicken!

Åh, tack. :wai:

Det var min första tanke efter jag läste din fråga.
Efter att jag skrev svaret googlade jag på Vatikanstaten och fick för mig att jag hade svarat fel.

ja det man lärde sig i skolan är inte facit!

alltid roligt att lära sig något nytt.

intressant länk om sealandgov

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

R
Svar
37
Visningar
4 K
glimten66
G