En Nok i Filippinerna

 

Lung-Nok

Aktiv medlem
Nattflyg och sömnbrist mellan Bangkok och Cebu gjorde mig tämligen mosig den första dagen. Tack och lov blev jag hämtad vid flygplatsen av familjen från Carcar och skjutsad till hotellet. Efter några timmar i slafen kunde jag konstatera....

18-2371 Huvudgatan genom Carcar CEB.jpg

....att trafiken i Carcar var lika bedrövlig som för två år sedan - även om det inte direkt framgår av den här bilden.

18-2370 Floden genom Carcar CEB.jpg

....att det för tillfället inte var någon översvämningsrisk i floden genom stan.

18-2376 Nikki med hundvalp CEB.jpg

....att yngsta dottern i familjen fått en ny hundvalp. Bara att hoppas att de håller den lusfri.
 
Häromdagen bestämde familjen att nu skulle vi åka och bada. Att det var en varning för hårt väder utfärdad bekymrade dem föga och så bar det iväg med en liten flakbil (10 pers på det lilla flaket).

18-2492 Hermit´s Cove CEB.jpg

Sista kilometern var vägen mest lik en kostig och vi på flaket fick ömma rumpor i groparna. Stranden var dock värd den besvärliga resan. Vi hamnade vid Hermit´s Cove - en undanskymd liten strandremsa på västsidan med inte alltför många besökare. Kanske för att man tog inträde. 100 pesos per skalle ville man ha för att vi skulle få ta den branta trappan ner till stranden. OBS att det var samma pris för alla.

18-2472 Hermit´s Cove CEB.jpg

Sanden var ganska grov, men inte obehaglig att gå i. Stranden avgränsades av mörka klippor som däremot inte var lämpliga att traska omkring på eftersom de kunde ha vassa kanter.

18-2479 Klippor, Hermit´s Cove CEB.jpg

En klippa stod för sig själv ute i vattnet.

18-2480 Hundvalp under stenblock CEB.jpg

En strandhundvalp hade hittat en skuggig och skyddad plats att sova på.

_DSC0144.jpg

Gott slut och nytt på er alla Thaisnackare!

PS. Det blev inget regn... DS
 
Häromdagen bestämde familjen att nu skulle vi åka och bada. Att det var en varning för hårt väder utfärdad bekymrade dem föga och så bar det iväg med en liten flakbil (10 pers på det lilla flaket).

18-2492 Hermit´s Cove CEB.jpg

Sista kilometern var vägen mest lik en kostig och vi på flaket fick ömma rumpor i groparna. Stranden var dock värd den besvärliga resan. Vi hamnade vid Hermit´s Cove - en undanskymd liten strandremsa på västsidan med inte alltför många besökare. Kanske för att man tog inträde. 100 pesos per skalle ville man ha för att vi skulle få ta den branta trappan ner till stranden. OBS att det var samma pris för alla.

18-2472 Hermit´s Cove CEB.jpg

Sanden var ganska grov, men inte obehaglig att gå i. Stranden avgränsades av mörka klippor som däremot inte var lämpliga att traska omkring på eftersom de kunde ha vassa kanter.

18-2479 Klippor, Hermit´s Cove CEB.jpg

En klippa stod för sig själv ute i vattnet.

18-2480 Hundvalp under stenblock CEB.jpg

En strandhundvalp hade hittat en skuggig och skyddad plats att sova på.

_DSC0144.jpg

Gott slut och nytt på er alla Thaisnackare!

PS. Det blev inget regn... DS
Tack detsamma @Lung-Nok och tack för alla fina bilder (som laddades upp utan problem). :wai: :)
 
Inleder året med några blandade bilder från Cebu Island....

18-2403 Restaurang, Naga CEB.jpg

En restaurang på kajen i Naga city.

18-2405 Fartyg på redden, Naga CEB.jpg

Fartyg för ankar i natten, Naga city.

18-2419 Träd och bebyggelse CEB.jpg

Utkanten av Carcar city.

18-2422 Metallglänsande skalbagge CEB.jpg

En mycket metallic kuse som dessutom verkade hungrig...

18-2396 Julslakt, Inayagan CEB.jpg

Slakt i byn inför helgerna....

18-2390 Tupp CEB.jpg

....men tuppen klarade sig. Den skulle få fightas på tuppfäktningsarenan.
 
Cebu är en bergig ö. Den högsta punkten är Osmeña Peak, men nu valde vi att bestiga Kandungaw Peak inte långt därifrån. Det är ingen dramatisk bedrift att bestiga den här toppen eftersom det är trappor i stort sett hela vägen, men ändå nog så brant och svettdrivande.

18-2426 Leden till Kandungaw Peak CEB.jpg

Upp på klippan till höger ska vi...

18-2433 Guidens hund CEB.jpg

Man får med sig en guide, mest för att se till att man inte råkar ut för några olyckor. Guiden hade en trevlig hund som också följde med.

18-2442 Terrassodlingar CEB.jpg

Synd att klaga på utsikten.

18-2431 Kandungaw Peak CEB.jpg

Så nådde vi då slutligen toppen.....som egentligen inte alls är den högsta punkten på berget, men av någon anledning har man valt att placera flaggan här.

18-2467 Kandungaw Peak CEB.jpg

Klippan på håll.

18-2468 Ronan spexar CEB.jpg

En lycklig bergsbestigare.

18-2444 Zaragosa Island CEB.jpg

Zaragosa Island från toppen.
 
Alla stränder är inte lämpade för bad. Myndigheterna vill plantera mera mangrove på de leriga stränderna, men när skogen börjar växa upp huggs den alltför ofta ner till bränsle. Dessutom skräpas det ner. Det ryktas därför att många strandområden kommer att stängas av.

19-0005 Mangrovestrand CEB.jpg

19-0007 Mangrovestrand CEB.jpg

Lägg märke till den ljusa fläcken på bergssidan i fjärran. Där var ett stort jordskred i september i fjol (Naga city). Massor av hus raserades och ett 80-tal människor fick sätta livet till.

19-0020 Mangroveskog CEB.jpg

Mangroveskog

19-0010 Nicole och Kyle badar CEB.jpg

Att stränderna inte är lämpade för bad struntar väl ungarna i....

19-0025 Sjömask CEB.jpg

19-0028 Sjöstjärnor CEB.jpg

Jag är inte i samma division som Kurant vad gäller undervattensbilder, men jag hittade i alla fall en slags sjömask och ett par olika sjöstjärnor.

19-0030 Nicole vid båt CEB.jpg

Ett medelmåttigt motiv blir så mycket bättre med en liten solstråle i mitten.
 
Tack för att ni gillar mina skriverier och plåtslagning....

Fortsätter med några strandbilder till från Badian beach....

19-0051 Djur eller växt, Badian CEB.jpg

Någon som vet vad det här är? Växt eller djur?

19-0052 Blötdjur, Badian CEB.jpg

Samma med den här kladdiga tingesten....har ingen aning om vad det är...

19-0054 Yta på blötdjur CEB.jpg

Närmare koll på ytan av föregående varelse.

19-0053 Blå sjöstjärna och korall CEB.jpg

En blå sjöstjärna!!! Jag trodde först att den var konstgjord till den plötsligt rörde sig. Inbillade mig att jag hittat något väldigt märkvärdigt tills mina vänner upplyste mig om att den var, om inte vanlig, så i alla fall inte sällsynt. En klump hård korall ligger bredvid.
 
Några spridda bilder från Carcar med omnejd får avsluta den här tråden och mitt besök i Filippinerna...

19-0037 Stångande getter CEB.jpg

Ett par getter som tampas...

19-0040 Hus med stolpe genom taket CEB.jpg

Vad kom först? Huset eller stolpen?

19-0036 Badande buffalo CEB.jpg

En carabao tar sig ett dopp i värmen...

19-0077 Vy från Singli CEB.jpg

Vill man uppleva vyer kan man ta bilen eller mcn till Singli. Bilden är tagen från vägen så man behöver inte gå ens en meter....

19-0084 Christine och Margrette på stolpar CEB.jpg

Med lite tur kanske man får med ett par "pelarhelgon" också.....
 
Cebu är en bergig ö. Den högsta punkten är Osmeña Peak, men nu valde vi att bestiga Kandungaw Peak inte långt därifrån. Det är ingen dramatisk bedrift att bestiga den här toppen eftersom det är trappor i stort sett hela vägen, men ändå nog så brant och svettdrivande.

18-2426 Leden till Kandungaw Peak CEB.jpg

Upp på klippan till höger ska vi...

18-2433 Guidens hund CEB.jpg

Man får med sig en guide, mest för att se till att man inte råkar ut för några olyckor. Guiden hade en trevlig hund som också följde med.

18-2442 Terrassodlingar CEB.jpg

Synd att klaga på utsikten.

18-2431 Kandungaw Peak CEB.jpg

Så nådde vi då slutligen toppen.....som egentligen inte alls är den högsta punkten på berget, men av någon anledning har man valt att placera flaggan här.

18-2467 Kandungaw Peak CEB.jpg

Klippan på håll.

18-2468 Ronan spexar CEB.jpg

En lycklig bergsbestigare.

18-2444 Zaragosa Island CEB.jpg

Zaragosa Island från toppen.
Uppe på den toppen där baren finns, där firade jag nyår 2009! Biljävlen orkade inte ända upp!
 
Efter en månad i Filippinerna är jag nu tillbaka i Thailand, men eftersom jag rapporterat dåligt så blir det en återblick.

Det blev mycket snack om spöken och övernaturligheter i Filippinerna den här gången. Muséet i Carcar på Cebu Island anses väldigt hemsökt, inte minst efter de japanska soldaternas grymheter under kriget. Många civila fick sätta livet till, inte minst i muséets pool. Många barn springer förbi byggnaden om de tvingas passera den i mörker.

19-0671 Carcar museum CEB.jpg


19-0673 Pool vid Carcars museum CEB.jpg


19-0671 Carcar museum CEB.jpg


19-0673 Pool vid Carcars museum CEB.jpg
 
 

Liknande trådar

A
Svar
51
Visningar
8 K
anonymous
A
L
Svar
23
Visningar
6 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp