Ett forum som förvandlats till en blogg

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Det är ju hårfint mellan ett forum och en blogg och var drar man gränsen. I min värld så skall ju forum vara faktabaserat och inte subjektivitetsbaserat, alltså hur individuella människor upplever något för det speglar ju inte verkligheten, utan den personens uppfattning och det speglar ju inte sanningen?

Vill man berätta om sitt liv sitt eget liv och sin uppfattning, så finns det Bloggar att använda för ändamålet, inte detta forum, forumet är till för objektiva fakta och inte till för individuell poesi eller självupplevda historier som ingen kan verifiera.


ChaiMai har blivit en blogg och inte längre ett forum där man kan hitta fakta om Thailand.

Mvh Peter
 
Hej Peter, sorgligt att du tycker så. Tycker att CM är ett fantastiskt faktaforum som jag gillar otroligt mycket och framförallt dom som gör detta forum som det är.

God jul på er alla
 
"b-tung " sa:
Hej Peter, sorgligt att du tycker så. Tycker att CM är ett fantastiskt faktaforum som jag gillar otroligt mycket och framförallt dom som gör detta forum som det är.

God jul på er alla

Nä, det är inte sorgligt, Ling bestämmer hur han ser på vad som är forum eller inte, jag tycker att det har blivit en blogg istället för forum och som jag sa, det är hårfint vad som är forum och blogg.

Att läsa en massa subjektiva upplevelser, är ju roande i sin genre, men det lär ju inte skapa nya forummedlemmar som vill få kunskap om Thailand.

Mhv Peter
 
Sitter med förvåning och läser ditt inlägg Peter.......Det du skriver stämmer inte överens med vad våra medlemmar och besökare tycker.

Var inte bitter så här på självaste Julafton :)

Välkommen tillbaka Peter, tro mig eller inte, men du har varit saknad :D
 
"Gazton " sa:
Sitter med förvåning och läser ditt inlägg Peter.......Det du skriver stämmer inte överens med vad våra medlemmar och besökare tycker.

Var inte bitter så här på självaste Julafton :)

Välkommen tillbaka Peter, tro mig eller inte, men du har varit saknad :D

Men kära Gaston, jag är inte bitter, jag bara ser hur ChaiMai utvecklats. Att medlemmar tycker är ju inte likställigt med vad forumet är, alla är ju sig själv närmast.

Jag ser rationellt på vad som är forum och blogg och jag tycker att forumet utvecklats till en blogg snarare än ett forum, så inget vad man tycker eller tänker, vill ni att forumet skall vara en blogg mer än ett forum så inte skall jag lägga mig i det, men jag tycker fortfarande att forumet blivit en blogg.

Mvh Peter och God Jul du också och alla andra!
 
"insayt " sa:
Men kära Gaston, jag är inte bitter, jag bara ser hur ChaiMai utvecklats. Att medlemmar tycker är ju inte likställigt med vad forumet är, alla är ju sig själv närmast.

Jag ser rationellt på vad som är forum och blogg och jag tycker att forumet utvecklats till en blogg snarare än ett forum, så inget vad man tycker eller tänker, vill ni att forumet skall vara en blogg mer än ett forum så inte skall jag lägga mig i det, men jag tycker fortfarande att forumet blivit en blogg.

Mvh Peter och God Jul du också och alla andra!

Inte bitter? ? Utveckla gärna det rödmärkta, för jag fattar nada....

Ett forum kan, enligt mig innehålla både bloggar och dagböcker.
Kan man få mer kunskap eller förståelse om Thailand än genom dom som bor och semestrar i Thailand och har den ytterst goda viljan att dela med sig av den verklighet dom upplever? nej knappast..

Vad kallar du din reseberättelse från Indien? reseblogg eller dagbok? Eller du kanske har ett annat namn på det? (Denna berättelse finns för övrigt här: (Ogiltig länk borttagen) )

Ha det nu gott Peter :)
 
Jag kanske inte alltid uttrycker det , men jag är jävligt stolt över Legolas, Glimten, Kentbra, anuuban , och många flers dagböcker/Bloggar
 
"Gazton " sa:
Jag kanske inte alltid uttrycker det , men jag är jävligt stolt över Legolas, Glimten, Kentbra, anuuban , och många flers dagböcker/Bloggar

Hear! Hear! Delar fullständigt den framförda åsikten. Få har lärt mig så mycket om Thailand "i praktiken" som Legolas och några till och att deras berättelser är subjektiva är ju närmast en självklarhet.
Men nu skall vi väl vara goa o glada, det är ju självaste julafton och då orkar väl ingen gräla?

Second beer Birger
 
"legolas " sa:
Ja man kan ju undra vad som är fakta och självupplevda händelser. På andra forum så fungerar det på exakt samma vis, exakt samma vis. Folk gör en insändare och berättar vad de upplevt och hur de känner. Ingen fan kan verifiera vad som är rätt eller fel i de fallen heller. Så vad skiljer Chaimai ifrån andra forum då?

Ingenting tycker jag, inte ett skit!!! Att det har tillkommit lite olika personer som berättar om sina förehavanden och berättar om sitt liv tycker jag själv är fantastiskt roande, underhållande och intressant.

Synd Peter att du blivit så himla bitter, jag gillade dig verkligen, men du förvandlades till något som förvånade mig storligen när du började attackera.

Försök att vara glad nu, folk och jag speciellt, vill verkligen att du kommer tillbaka med dina goa positiva inlägg och din kunskap i thailändska språket, och din kunskap om Thailand överhuvudtaget.

:) :) :)

hahaha.... ja ni missuppfattar allt som vanligt och tolkar det som passar er. Jag har en Asientråd där jag berättar om mina resor till Indien, men det är ingen blogg, blogg är något som fortsätter.

Jag har inget emot berättande och blogg, jag ställer bara frågan är ChaiMai blogg eller Forum?

Synd Peter att du blivit så himla bitter, jag gillade dig verkligen, men du förvandlades till något som förvånade mig storligen när du började attackera.

När man skriver måste man ha gott minne "attackera", vem attackerar mest i detta forum???????

Mvh Peter
 
Jag förstår inte varför du tycker som du gör, Peter. CM är för mig ett forum som andas kamratlighet och god stämning (åtminstone för det mesta). Här finns hur mycket fakta som helst, även i nyare trådar.

Och varför måste det vara så förtvivlat stelbent? En diskussion i god anda är ju det mest befrämjande för ett forums fortlevnad, eller hur?
 
I chaimai hittar jag det jag söker om thailand sedan får jag underbara berättelser från människor som lever i vardagen i Thailand. Om det är en blogg eller ett forum , vad spelar det för roll, vi som läser är nöjda och ger respons för allas egna sidor de beskriver vardagen och olika händelser. Jag är 100% nöjd med vad som levereras i detta forum,. Vill jag veta något frågar jag människorna i forumet om det och får utmärkta svar, hur trevliga som helst varje gång,.

God jul helg på er alla underbara människor, fortsätt i samma stil

Mvh Putte
 
Kan väl instämma med att det är en skön blandning av fakta ich blogg.
Men varför hänga upp sig på detta.
För att underlätta öppna en ny kategori och kalla den.
Där kan man lägga alla inlägg som mer dikuterar den enskildes upplevelser.

Om sedan folk retar sig på sådant, får de väl ge faan i att öppna och läsa dem.

Skönt med folk som säger vad de tycker, även om man inte håller med dem.
All kritik kan leda till förbättringar.
 
Just denna tråd visar väl att CM är ett forum. Forum är till för att diskuteras i. En blogg är däremot en dagbok, anteckningar, inlägg där läsare kan kommentera.

:)
 
Retar man sig på ting som är små, så är man väl inte större än så.....
 
Tittar man på andra forum är det reseskildringar, bygghus trådar, livet i byn, etc som brukar vara de som drar till sig det mesta gillandet. Vad som skiljer dessa trådar från en blogg är väl inte mycket egentligen, då dessa trådar ofta kan bli utdragna i tid precis som en blogg kan bli.

Dessa trådar är ett utmärkt komplement till övriga typer av trådar, enligt mitt tyckande.

Själv är jag ju ny på forumet, men jag ska ändå sticka ut huvudet och påstå att forumet inte kanske är så intressant för nya medlemmar om inte dessa trådar som insayt tydligen ställer sig frågande till funnits. När jag gick med i forumet för inte så länge sedan tyckte jag att forumet verkade bra.

Ganska snart därefter ändrade jag uppfattning och tyckte mer att det verkar vara ett gäng för inbördes beundran. Det fungerar bra om man som ny kommer in och ställer en fråga. Då får man bra svar för det allra mesta. Men rätt vad det är blir det bara snack mellan de gammla forumrävarna. Det behöver inte vara något negativt om man inbjuder andra att vara med. Kanske är det jag som har fått en felaktig uppfattning. Egentligen är det väl lite tidigt att gå ut med en sådan beskylning. I varje fall är det vad jag tycker mig ha upplevt.

I varje fall så funderade jag på att låta min närvaro på forumet att bli kort. Då började jag läsa en av "bloggarna". Jag håller fortfarande på och har utökat mitt läsande av "bloggarna". Som genuint intresserad av Thailand så tycker jag att det är en fantastisk upplevelse att ta del av vad dessa skribenter bjuder på. För min del så spelar det ingen roll vad dessa kallas, skildringar eller bloggar. Kalla dom vad som helst och är dom så bra som de varit hitills så blir jag kvar och läser.
 
Tycker att det är viktigare och trevligare att få läsa om personers olika eller lika uppfattningar om kvaliteter på badstränder och framför allt varför personerna tycker som dom gör.

Fakta kan man få på wikipedia.
Detta kan klistras upp på CM's startsida och sedan lägger vi ner resten av forumet/bloggen.

Saxat från wikipedia.se
Där står fakta om Thailand om man vill läsa.


Valspråk: ชาติ ศาสนา พระมหากษัตริย์
"Nation, religion, kung"
Nationalsång: Phleng Chat
Kungasång: Phleng Sansoen Phra Barami

Huvudstad Bangkok
13,7°N, 100,5°E
Största stad Bangkok
Officiellt språk Thai
Statsskick Konstitutionell monarki
Regent Rama IX (Bhumibol Adulyadej)
Premiärminister Yingluck Shinawatra
Självständighet
• deklarerad 1238
• erkänd 1238
Yta 514 000 km² (49:e)
• varav vatten 0,4 %
Demografi
• folkmängd 67,089,500 (20:e)
• befolkningstäthet 127,9 inv/km² (64:a)
BNP (PPP) (2005)
• totalt $544 834 miljoner (21:a)
• per capita $6 440
Valuta Baht (THB)
Tidszon UTC +7
Topografi
• högsta punkt Doi Inthanon
2 565 m ö.h.
• största sjö Songkhlasjön
1 040 km²
• längsta flod Mekong
4 909 km
Nationaldag 5 december
Landskod TH
Landsnummer 66
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
312
Visningar
15 K
A
A
Svar
11
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar
803
G
A
Svar
14
Visningar
3 K
W
A
Svar
6
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp