Vad gillar ni att läsa om på ett forum?

Hade jag varit nöjd med Sverige så hade jag givetvis inte flyttat.
Men jag tror inte en sekund på att många av er inte skulle vilja flytta hit om ni kunde.

Och här inträffar då det sensationella, det kalla kriget är över.... Jag håller faktiskt med Nmax här.....
1989 är här igen....:):):):):):)

Hade jag varit nöjd med Sverige så hade jag givetvis inte flyttat.
Men jag tror inte en sekund på att många av er inte skulle vilja flytta hit om ni kunde.
Då har du en här, nämligen jag. Trivs utomordentligt bra i Thailand, men jag skulle aldrig flytta dit permanent, kan mycket väl tänka mig tillbringa vinterhalvåret där, kanske 4-6mån per år. Det gör ju inte mig till fastboende, som en del av er är ( Newdavn, Långeman är väl det ?? bla.)
Jag tycker våren,sommaren fram till september är perfekt här i Sverige.
Men det är vad jag tycker:wai:

Då har du en här, nämligen jag. Trivs utomordentligt bra i Thailand, men jag skulle aldrig flytta dit permanent, kan mycket väl tänka mig tillbringa vinterhalvåret där, kanske 4-6mån per år. Det gör ju inte mig till fastboende, som en del av er är ( Newdavn, Långeman är väl det ?? bla.)
Om det bara berodde på vädret, själv skulle jag inte kunna tänka mig flytta tillbaks till Sverige.
Jag trivs inte där, spelar ingen roll vilken årstid, jag trivs i det lilla kaoset här nere och trivs inte en sekund i lagom landet.
Har inget med klimatet att göra utan det Svenska samhället och helst vad det håller på att utvecklas till.
Dock kan jag sakna att åka skidor på vintern men längtar inte till Sverige för det hade hellre åkt till alperna i Österike eller Frankrike.
Men men skall väl offra mig någon gång och åka på semester dit igen, sonen har inte vart med till Sverige än och han vill se Sverige, fast han vill se Hong Kong och New York först ;)

Vi har ju haft någon som va akut magsjuk och frågade på ett forum vad han skulle göra, sen har vi alla sidor med upplysningar av visum och uppehållstillstånd, som ju ofta då blir andrahandsinformation(så snart reglerna förändras ligger ju dessa trådar kvar och skräpas).

Vad vill alla ni som läser här läsa om? Dela med er! Vi är ju alla olika och det som den ene gillar kanske inte den andre gillar.

Själv gillar jag att läsa om folk som bor i Thailand och hur dem lever, vart dem bor, vad de gör på dagarna. Bor man nära kusten badar man mer då? De flesta som skriver här har ju en relation till en thai, skulle vara kul att ni som är ett svenskt par skriver här, eller du som kanske flyttat ner själv, eller blivit själv.

Sen är jag intresserad av olika delar av Thailand.

Jag är ju också intresserad av de som har gift med thai och lever i Sverige och har barn här. Kul att höra hur ni har det.

I början läste jag ju här mest för att lära mig om seder och mer om Thailand, och av det blir man ju aldrig fullärd.

Jag saknar inlägg av er svenskar som bor i turistområden och vad ni gör på dagarna. Gärna ni som bor halvårsvis.

Men som sagt vad vill ni andra läsa om?

Mycket relevanta frågor.
Personligen kan jag säga att i tidernas begynnelse (för min del) så hade jag miljontals frågor och ställde dessa i ett forum där jag var aktiv (som dött ut idag) och fick svar. Idag vill jag ge tbx den kunskap jag fick till andra intressenter. Inte för jag är ngn expert eller "know it all", absolut inte, men det jag har upplevt delar jag gärna med mig med. Mycket som tack och uppskattning för de tips jag fick tidigare.

Thailand är väldigt komplext och väldigt svårt att diskutera baserat på olika personers preferenser.
Jag älskar livet här men vi har inte alla samma förutsättningar och det är nog det som är så underbart med ett forum där vi kan uttrycka våra känslor. Något som jag anser är viktigt dock, är att vi respekterar våra olikheter och förutsättningar.

Jag är en av dessa som bor halvårsvis (för närvarande). Har även bott heltid och började som turist, så min palett är bred. Jag kan/vill bara svara för mig själv i forumet då jag inte gillar "stenbordsrykten".

Vad jag vill läsa om i forumet?
Tja, andra personers (forum medlemmars) erfarenheter/upplevelser som inte är baserade på andras berättelser, utan egna.

En god ton mellan oss som skriver trots att vi kan tycka olika (fattar inte hur ngn kan tycka annorlunda än jag 555). Ett riktigt bra exempel på diplomati, respekt och missförstånd är mellan mig och @Phonta .
Vi har haft olika tankar om saker och ting, men aldrig (vad jag minns) yppat okynnesord mot varandra. Jag älskar människor som inte har samma åsikter som jag (trots att vi i grunden har samma vad gäller Phonta) så man kan tänja sina gränser huruvida man har rätt eller ej. Åter igen med respekt för personen man har skilda meningar med.

Senast redigerad av en moderator:

Jo, @Krille i mitt fall är jag på din bana, trivs alldeles utmärkt i Sverige, trivs i Thailand också men i nuläget har jag inga planer även om jag inte har ett dugg som binder mig här. Tycker inte om denna intensiva värme hela tiden, hade det varit mer lagom värme hade jag kanske gjort det, men den kalla tiden i Thailand och här hemma i Sverige våren, sommaren, hösten är nog mer troligt för mig.

Dock är jag ingen som ristar i sten, kan ändra mig fort, men som sagt var trivs i Sverige och Thailand är ju inget självändamål för mig, kan mycket väl tänka mig andra länder. Bara för att jag är gift med en kvinna från Thailand är ju det ingen självklarhet att jag måste bosätta mig där.

Faktiskt intressant att läsa om vad vi alla vill läsa om på ett forum. Det enda gemensamma vi har är en förkärlek till Thailand på grund av olika saker.

Inte undra på att vi har olika värderinga ibland. Vi lever i olika åldrar, olika förutsättningar, olika drömmar etc.

Det vi har gemensamt är väl att vi gillar att höra andras erfarenheter! Kul!

Faktiskt intressant att läsa om vad vi alla vill läsa om på ett forum. Det enda gemensamma vi har är en förkärlek till Thailand på grund av olika saker.

Inte undra på att vi har olika värderinga ibland. Vi lever i olika åldrar, olika förutsättningar, olika drömmar etc.

Det vi har gemensamt är väl att vi gillar att höra andras erfarenheter! Kul!
Äh förkärlek till Thailand, har ens hälften skrivit det, jag har då ingen förkärlek till Thailand, jag bara bor här.
Förstår inte dom som tycker det är så speciellt med Thailand.
Det där med förkärlek till Thailand får du nog behålla själv med några till, jag är inte med på den biten.

Me
Jo, @Krille i mitt fall är jag på din bana, trivs alldeles utmärkt i Sverige, trivs i Thailand också men i nuläget har jag inga planer även om jag inte har ett dugg som binder mig här. Tycker inte om denna intensiva värme hela tiden, hade det varit mer lagom värme hade jag kanske gjort det, men den kalla tiden i Thailand och här hemma i Sverige våren, sommaren, hösten är nog mer troligt för mig.

Dock är jag ingen som ristar i sten, kan ändra mig fort, men som sagt var trivs i Sverige och Thailand är ju inget självändamål för mig, kan mycket väl tänka mig andra länder. Bara för att jag är gift med en kvinna från Thailand är ju det ingen självklarhet att jag måste bosätta mig där.

Men du har ju en fru och familj sedan många år i Thailand om jag kommer ihåg rätt, går dom där och väntar på dig fortfarande, eller finns dom med dig i Sverige medans du funderar??

Me

Men du har ju en fru och familj sedan många år i Thailand om jag kommer ihåg rätt, går dom där och väntar på dig fortfarande, eller finns dom med dig i Sverige medans du funderar??
Hon är på väg hit, barnen är vuxna med sina egna liv, vi kan göra vad vi vill sen:)

Äh förkärlek till Thailand, har ens hälften skrivit det, jag har då ingen förkärlek till Thailand, jag bara bor här.
Det där med förkärlek till Thailand får du nog behålla själv med några till, jag är inte med på den biten.

När jag först läste "Äh förkärlek till Thailand" så skrattade jag högt av ironin du ville framställa men insåg snart att du menade allvar, eller?
Nu blir det kanske lite OT men känner att jag vill få fram min syn på "Förstår inte dom som tycker det är så speciellt med Thailand".
Jag ångrade mig. Det får bli en egen tråd;), sorry

Jag menade att alla ha en relation/förkärlek för Thailand, varför skulle man annars skriva på ett thailändskt forum.

@Jonas, din fru är thai, hennes unge är thai, du skriver massa om Thailand på forumet, du undersöker hur det fungerar och hur man kan leva i Thailand, du bor i Thailand men du har ingen förkärlek för Thailand? Hur tänker du nu?

Visst det kanske va en slump att du hamnade där men du bor ju kvar och snackar dig varm för Thailand ...

Jag menade att alla ha en relation/förkärlek för Thailand, varför skulle man annars skriva på ett thailändskt forum.

@Jonas, din fru är thai, hennes unge är thai, du skriver massa om Thailand på forumet, du undersöker hur det fungerar och hur man kan leva i Thailand, du bor i Thailand men du har ingen förkärlek för Thailand? Hur tänker du nu?

Visst det kanske va en slump att du hamnade där men du bor ju kvar och snackar dig varm för Thailand ...
Tycker du jag snackar mig varm om Thailand, Pattaya kanske ;)
Ingen speciell känsla för Thailand, forumet är ett tidsfördriv var många år sen jag sökte någon seriös info här ;)

Tråkigt att du känner så Jonas.
Vad är det som är tråkigt med att jag känner att forumet är ett tidsfördriv, det är ju det de är och tidsfördriv brukar väl vara något som är roligare än det man annars kunde gjort ;)

Nu är farsan och dom och köper nåt på 7/11 och frugan gick och skulle köpa nåt att äta så då använder jag forumet som ett tidsfördriv här på hotellrummet i Bangkok när jag väntar på dom.
Information som jag behöver brukar jag ta direkt från det jag skall göra.
Skall jag fixa ett visum tex kollar jag med ambassaden eller immigration inte ett forum och får 100 olika svar och likadant gör jag i allt jag behöver ha reda på.

Eller inget för Thailand, jag har aldrig tyckt det är något speciellt med Thailand, inget här som direkt imponerat på mig, dock trivs jag utomordentligt med mitt liv här, men känns inte riktigt som samma sak som förkärlek till Thailand.

Vad är det som är tråkigt med att jag känner att forumet är ett tidsfördriv, det är ju det de är och tidsfördriv brukar väl vara något som är roligare än det man annars kunde gjort ;)

Nu är farsan och dom och köper nåt på 7/11 och frugan gick och skulle köpa nåt att äta så då använder jag forumet som ett tidsfördriv här på hotellrummet i Bangkok när jag väntar på dom.
Information som jag behöver brukar jag ta direkt från det jag skall göra.
Skall jag fixa ett visum tex kollar jag med ambassaden eller immigration inte ett forum och får 100 olika svar och likadant gör jag i allt jag behöver ha reda på.

Eller inget för Thailand, jag har aldrig tyckt det är något speciellt med Thailand, inget här som direkt imponerat på mig, dock trivs jag utomordentligt med mitt liv här, men känns inte riktigt som samma sak som förkärlek till Thailand.

Jag förstår vad du säger. Att ställa en fråga till 10 pers ger normalt 15 olika svar;) men är inte forum till för det?
Det som kändes tråkigt var att du undrade om visum från Vietnam och engagerade ett par personer i frågan. Nu känns det lite som att du med en våt, sunkig disktrasa gett oss en "bitchslap" rakt i ansiktet:(

Jag förstår vad du säger. Att ställa en fråga till 10 pers ger normalt 15 olika svar;) men är inte forum till för det?
Det som kändes tråkigt var att du undrade om visum från Vietnam och engagerade ett par personer i frågan. Nu känns det lite som att du med en våt, sunkig disktrasa gett oss en "bitchslap" rakt i ansiktet:(
Nja, jag skrev om någon hade gjort det, infon fick jag ju från Bangkokpost, frågade om någon annan hade gjort det, annars vad det ju jag som gav den lilla infon jag läste från Bangkokpost och länk till ambassaden.
När jag väl skall göra det så kommer jag ta kontakt med ambassaden själv och kolla, mitt innlägg var mer för att uppmärksamma att det var en artikel om det i Bangkokpost och att dom skulle ha 24 timmars service, 2 dagar för utfärdande och att dom hade börjat med 1:årigt visa o spouse/family.
Kom inte fram något i tråden jag inte redan hade kollat upp ;)
Så nästa steg blir att kolla med ambassaden.

Jag är med i diskussionerna men är det något jag skall göra så självklart går man till grundkällan och inte frågar här.

Dock kan man ju fråga om hotell och turistmål men brukar va dåligt med svar då ;)

Jag måste säga att när min relation med min blivande fru var i sin linda fick jag mycket information här på Thaisnack (dåvarande Chaimai). Det var faktiskt till stor hjälp och jag är än idag tacksam för att jag fick tipset av en person i min bekantskapskrets. Att man sen inte skall lita på allt som skrivs är en självklarhet, men man märker ganska snart vilka skribenter som är sakliga och vilka som har en tendens att överdriva.

Så visst har jag fått mycket hjälp här, framför allt i att kunna förstå lite av den thailändska kulturen och människornas sätt att vara och tänka (mentaliteten m a o).

När det gällde UT osv för familjen kollade jag på ambassadens och Migrationsverkets hemsidor om vad som krävdes, sen kunde man få hjälp med en del praktiska detaljer här. Så summa summarum har forumet varit till stor hjälp, och dessutom har vi fått nya, trevliga vänner härigenom som vi har träffat "på riktigt".

Liknande trådar

W
Svar
8
Visningar
1 K
zetterberg_88
Z
A
Svar
2
Visningar