Vad gillar ni att läsa om på ett forum?

 
Jo just med visum och UT så frågar man ju helst inte på ett forum, samma sak om man r akut sjuk. Men man kan ju bidra med sina erfarenheter hur man gick till väga och sen kan andra nyttja dessa senare.

Man kan ju också lära sig om kulturer på ett forum och hur hur andra upplevt vilka problem som brukar uppstå eller hur man enklast ta sig till ett visst ställe.
 
Tycker du jag snackar mig varm om Thailand, Pattaya kanske ;)
Ingen speciell känsla för Thailand, forumet är ett tidsfördriv var många år sen jag sökte någon seriös info här ;)
Ja om Pattaya tycker jag nog du snackar dig varm för :)

Men du måste väl ha någon känsla för landet du bor i och din fru kommer från? Varför bor du kvar annars, finns väl inget som håller er kvar i Thailand?
 
Ja om Pattaya tycker jag nog du snackar dig varm för :)

Men du måste väl ha någon känsla för landet du bor i och din fru kommer från? Varför bor du kvar annars, finns väl inget som håller er kvar i Thailand?

Jo men jag kan förstå Jonas i det han skriver. Han ogillar inte Thailand men han ger det inte heller dessa oproportionerliga stora applåder och hurrarop som kanske andra gör och det beror på att vi är olika människor.

Kan tänka mig att familjen och livet kring familjen är det centrala och han trivs med sig själv och det livet han lever men det är inte Thailands förtjänst utan hans egen, han hade säkert trivts var som helst (förutom Sverige då). Detta betyder ju dock inte att han ogillar Thailand.

Som sagt var vi är olika, själv är jag liknande, omgivningen kring mig eller platsen där jag bor är ganska oviktigt, för andra är det väldigt viktigt. Själv skulle jag kunna bo var som helst egentligen då jag aldrig har tråkigt med mig själv och är inte är speciellt beroende av vad som finns omkring mig, jag kan ha roligt i en plåttunna i New York eller Tokyo, så platsen spelar ingen roll.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jo men jag kan förstå Jonas i det han skriver. Han ogillar inte Thailand men han ger det inte heller dessa oproportionerliga stora applåder och hurrarop som kanske andra gör och det beror på att vi är olika människor.

Kan tänka mig att familjen och livet kring familjen är det centrala och han trivs med sig själv och det livet han lever men det är inte Thailands förtjänst utan hans egen, han hade säkert trivts var som helst (förutom Sverige då). Detta betyder ju dock inte att han ogillar Thailand.

Som sagt var vi är olika, själv är jag liknande, omgivningen kring mig eller platsen där jag bor är ganska oviktigt, för andra är det väldigt viktigt. Själv skulle jag kunna bo var som helst egentligen då jag aldrig har tråkigt med mig själv och är inte är speciellt beroende av vad som finns omkring mig, jag kan ha roligt i en plåttunna i New York eller Tokyo, så platsen spelar ingen roll.
Jo det förstår jag också och jag tror inte han är ute efter en thai just att träffa men hon och han träffades och de gillade varandra.

Men upphovet till diskussionen var ju när jag sammanfattade att vi alla här inne har en förkärlek till Thailand. En förkärlek betyder ju ett stort intresse, men då det kan missförstås så sa jag att borde skriva förkärlek/relation till Thailand.

Bor man i ett land och gift med en från landet har man enligt mitt sätt att se det en relationen till landet. Dock har ju Jonas förklarat att han ser det som ett tidsfördriv att vara här då han inte ser att han kan lära sig mer om Thailand härifrån (mer än då tips på bra boende och resmål), och då svarade han ju på rubriken.

Och han kanske då inte ingår i de som har en relation till landet ;)
 
Jo men jag kan förstå Jonas i det han skriver. Han ogillar inte Thailand men han ger det inte heller dessa oproportionerliga stora applåder och hurrarop som kanske andra gör och det beror på att vi är olika människor.

Kan tänka mig att familjen och livet kring familjen är det centrala och han trivs med sig själv och det livet han lever men det är inte Thailands förtjänst utan hans egen, han hade säkert trivts var som helst (förutom Sverige då). Detta betyder ju dock inte att han ogillar Thailand.

Som sagt var vi är olika, själv är jag liknande, omgivningen kring mig eller platsen där jag bor är ganska oviktigt, för andra är det väldigt viktigt. Själv skulle jag kunna bo var som helst egentligen då jag aldrig har tråkigt med mig själv och är inte är speciellt beroende av vad som finns omkring mig, jag kan ha roligt i en plåttunna i New York eller Tokyo, så platsen spelar ingen roll.
Precis, så är det.
 
Jo just med visum och UT så frågar man ju helst inte på ett forum, samma sak om man r akut sjuk. Men man kan ju bidra med sina erfarenheter hur man gick till väga och sen kan andra nyttja dessa senare.

Håller med dig till viss del Janne.
Det finns info som du inte hittar på respektive ambassads hemsidor. Tex att en ambassad på en viss ort är mer generös med att dela ut visum medan en annan är paragrafryttare och kräver massor av dokument för samma typ av visum.

Här på forumet kan vi dela med oss de olika delarna som inte är officiella.
Vi kan hjälpa till med länkar om var man ansöker om olika saker, eller laddar ner dokument som behöver fyllas i.
Tips om hur man tar sig till de olika ställena, inlämningstider och så vidare.
Så nog tycker jag ett forum som detta kan vara informativt.

Naturligtvis så är det sedan upp till var och en att kontrollera uppgifterna. Ansökningarna sker sedan på "egen risk" men det får bli en kalkylerad risk man tar. Jag skrev i mina visumtrådar att visum är en färskvara och det är noga med att kontrollera NÄR infon var skriven.

Jag har personligen fått mycket info genom forum men alltid analyserat den och gjort egna beslut.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag är framförallt intresserad att läsa om hur folk upplever Thailand och thailändare och det oavsett om de är besökare eller fastboende. Hur hanterar folk vardagen, ekonomin, familjen och allt annat som hör livet till? Det blir ju lätt så att man i verkliga livet mest umgås med de som lever ett liknande liv, så alltid intressant att höra från folk som lever helt andra liv.

Mest av allt vill jag dock att det ska skrivas mer; kvalitet finns redan på TS men kvantiteten behöver ökas då vi alla ser kvalitet i olika saker.
 
Vi har ju haft någon som va akut magsjuk och frågade på ett forum vad han skulle göra, sen har vi alla sidor med upplysningar av visum och uppehållstillstånd, som ju ofta då blir andrahandsinformation(så snart reglerna förändras ligger ju dessa trådar kvar och skräpas).

Vad vill alla ni som läser här läsa om? Dela med er! Vi är ju alla olika och det som den ene gillar kanske inte den andre gillar.

Själv gillar jag att läsa om folk som bor i Thailand och hur dem lever, vart dem bor, vad de gör på dagarna. Bor man nära kusten badar man mer då? De flesta som skriver här har ju en relation till en thai, skulle vara kul att ni som är ett svenskt par skriver här, eller du som kanske flyttat ner själv, eller blivit själv.

Sen är jag intresserad av olika delar av Thailand.

Jag är ju också intresserad av de som har gift med thai och lever i Sverige och har barn här. Kul att höra hur ni har det.

I början läste jag ju här mest för att lära mig om seder och mer om Thailand, och av det blir man ju aldrig fullärd.

Jag saknar inlägg av er svenskar som bor i turistområden och vad ni gör på dagarna. Gärna ni som bor halvårsvis.

Men som sagt vad vill ni andra läsa om?
Hej. Jag vill ha kontakt med flera svenskar, särskilt i och runt Phon. Hur det går att få tag i bostad där.
Själv har jag bott här i Thailand i 23 år. Största delen i en by utanför Phimai.
Det går bra att nå mig på E-post också, rarathai@outlook.com. Vänligen Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
Något som jag saknar är husbygge trådar, vart fler förr.
Detta för att vi närmar oss att sätta spaden i gjorden, tyvärr är det svårare än vad jag trodde att hitta byggare som vill skriva avtal/kontrakt
Har varit i kontakt med flera runt om i byarna där vi skall bygga, även sett referens hus från några, fantastiskt fina men kontrakt behövs ej enligt dessa:eek:
Å det går bort helt för mig.
Så gärna förslag på bra byggare i Nakhon Rachasima området:)
Hej Micke.
jag bor i en liten by utanför Phimai, och här vet dom inget om vad ett kontrakt är! När jag byggde så kom jag överens med killen som var nr. 1 om en summa, och det räckte med ett handslag här. jag betalade en handpenning, och när dom byggt för den, så inspekterade jag att nästan hela summan av handpennigen gått till bygget. Så då fick han en delbetalning till. och jag kontrollerade att största delen av summan gått till bygget.
Så fortsatte vi tills huset stod klart. Hade han av någon anledning förbrukat summan på något annat än bygget, så hade han fått kicken direkt. Så går det till i våran by.
Vänligen Roger
 
Hej Micke.
jag bor i en liten by utanför Phimai, och här vet dom inget om vad ett kontrakt är! När jag byggde så kom jag överens med killen som var nr. 1 om en summa, och det räckte med ett handslag här. jag betalade en handpenning, och när dom byggt för den, så inspekterade jag att nästan hela summan av handpennigen gått till bygget. Så då fick han en delbetalning till. och jag kontrollerade att största delen av summan gått till bygget.
Så fortsatte vi tills huset stod klart. Hade han av någon anledning förbrukat summan på något annat än bygget, så hade han fått kicken direkt. Så går det till i våran by.
Vänligen Roger

Tjabba Roger,

Först vill jag säga att det är bra om du reggar dig här på forumet så vi vet att vi svarar samma person i framtiden;)

För övrigt så har jag också byggt ett hus med en flaska whisky, papper o penna som arkitekt. Betalat efterhand som bygget fortskred. Det blev "ok".
Mitt nya husbygge hade ett kontrakt (ja tänkas sig, i djupaste, fattiga Isaan) med byggmästaren och kan nu (tanten som håller i det) juridiskt stämma honom på att vissa saker som inte blev utförda enligt kontraktet.

Du skriver "Hade han av någon anledning förbrukat summan på något annat än bygget, så hade han fått kicken direkt. Så går det till i våran by." Men vems pengar hade gått till byn?;)
 
Hej Micke.
jag bor i en liten by utanför Phimai, och här vet dom inget om vad ett kontrakt är! När jag byggde så kom jag överens med killen som var nr. 1 om en summa, och det räckte med ett handslag här. jag betalade en handpenning, och när dom byggt för den, så inspekterade jag att nästan hela summan av handpennigen gått till bygget. Så då fick han en delbetalning till. och jag kontrollerade att största delen av summan gått till bygget.
Så fortsatte vi tills huset stod klart. Hade han av någon anledning förbrukat summan på något annat än bygget, så hade han fått kicken direkt. Så går det till i våran by.
Vänligen Roger
Har förstått detta, har precis skickat en ritning till en gubbe med hög ställning i byn, för att få ett kostnadsförslag.
Vi har varit runt tillsammans och tittat på hus han byggt, tycker att samtliga varit av god standard.
Håller tummarna för ett bra pris;):)
 
Hej Micke.
jag bor i en liten by utanför Phimai, och här vet dom inget om vad ett kontrakt är! När jag byggde så kom jag överens med killen som var nr. 1 om en summa, och det räckte med ett handslag här. jag betalade en handpenning, och när dom byggt för den, så inspekterade jag att nästan hela summan av handpennigen gått till bygget. Så då fick han en delbetalning till. och jag kontrollerade att största delen av summan gått till bygget.
Så fortsatte vi tills huset stod klart. Hade han av någon anledning förbrukat summan på något annat än bygget, så hade han fått kicken direkt. Så går det till i våran by.
Vänligen Roger
Kanske vi har sett varandra i det fina nybyggda Lotus Tesco i Phimai;)
Håller själv till och skall bygga i en liten by utanför Phimai (Banputsa)kanske du håller till i närheten?
Blir det positivt besked från byggaren åker vi nog ner redan i april.
Kanske någon här på forumet har en uppfattning vad 120 m2 med 3 sovrum 2 toa med dusch med hyffsad standard kostar. Är det 10000 b m2 som gäller:rolleyes:
Thailand 2017 1824.jpg
 
Jag läser nog det mesta här nu... Gillar layoten, inget onödigt bjäfs/reklam, funkar super att läsa utan javascript påslaget. Allt med thailand är nytt för mig, har ingen relation till landet alls sen tidigare. Att jag blev ihop med en thaidam är ren slump, och vi kom just hem efter ett par mån därnere. Husbyggen med allt som hör till är intressant, bilar trafikvett mc osv... Körde nästan 1000 mil nu, varav en del på lånad Kawa 800. Läser även det som skrivs om fartyg/till sjöss med intresse. Gillar också att även äldre och visare skriver, inte bara yngre. Själv är jag 48 så har en del att lära:xmas_smiley:
 
Jag läser nog det mesta här nu... Gillar layoten, inget onödigt bjäfs/reklam, funkar super att läsa utan javascript påslaget. Allt med thailand är nytt för mig, har ingen relation till landet alls sen tidigare. Att jag blev ihop med en thaidam är ren slump, och vi kom just hem efter ett par mån därnere. Husbyggen med allt som hör till är intressant, bilar trafikvett mc osv... Körde nästan 1000 mil nu, varav en del på lånad Kawa 800. Läser även det som skrivs om fartyg/till sjöss med intresse. Gillar också att även äldre och visare skriver, inte bara yngre. Själv är jag 48 så har en del att lära:xmas_smiley:
Det var kul att höra. Jag har ju själv lärt mig mycket här sedan min relation, även den av en slump, inleddes för 8 år sedan. Själv tycker jag att det är kul att dela med mig av bilder och erfarenheter, förhoppningsvis kan det väl hjälpa någon som var lika vilsen som jag själv var i början.

Har du några bilder och en liten berättelse om er tid där nere så starta gärna en egen tråd, det vet jag är mycket uppskattat. :wai:
 
 

Liknande trådar

W
Svar
8
Visningar
1 K
zetterberg_88
Z
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
A
Svar
312
Visningar
15 K
A
A
Svar
11
Visningar
2 K
Anonymius
A
A
Svar
1
Visningar
803
G
A
Svar
14
Visningar
3 K
W
A
Svar
6
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp