Rätt och fel Farangs beteende i Thailand

Hej

Anledningen till att jag började skriva på gamla Thaitjejer en gång tiden var just på uppmaning av Thailändskor här i Sverige och då inte min fru utan andra tjejer som tyckte att det behövdes någon Svensk som stod upp för dom, deras kultur och land, själva orkade dom inte och skrev dom något fick dom skit så dom lade ner. Jag var tveksam men sa ändå ok och på den vägen är det.

Så jag gör så gott jag kan och försöker ge en lite annorlunda bild genom att skildra vardagslivet på landet, folks traditioner, kultur och sedvänjor m.m, visst får man skit av ett gäng falanger för det, men det betyder absolut ingenting för mig, det är inte främst för deras skull som jag skriver, dom kan och vet ju redan allt och t.o.m mer om Thailand än Thailändarna själva.

Mvh isan lover
Detta är dock en lögn, och som jag och du vet är inte denna beskrivning sann, finns fler som kan bekräfta detta om du så önskar.
Men jag och de flesta här har ju för länge insett att din självbild inte riktigt är fas med verkligheten.

Tja men som sagt, du kan få leka Isaans Robin Hood och tro att du är faranglandets svar på Thailändares böner :thumbsup: , men sorry,......... dream on IL, dream on....... och trevlig kväll.

Senast ändrad:
Och allt det när man sitter och käkar till vardags i byn med familjen.
Låter som du beskriver en tillkomst, större fest.
Här äts det i grupp ingen skillnad på kön.
Alla äter ihop många gånger egen sked och alla skedar i samma skålar, alla nävar i samma skålar.
Tvätta händerna är om någon ens gör, faktiskt aldrig sett i byn är skölja av med orenat vatten utan tvål.
Bytta med vatten med gemensam mugg står där och dricks av under måltiden.
Är det alkohol inblandat så är det massa skålar med mat och äts med händerna.
Skall det snapsas är det ett glas som går runt och yngste häller upp.
Finns inga regler när sitter hemma i huset i byn.
Sen om man går på tillställning och lite fest, då är det en annan sak.
Känner igen detta så jag brukar försöka fylla skålen snabbt innan andra. Långa fingernaglar som behövs för att öppna strån som används för cigarettpapper. Brukar vara fulla av svart gegga under naglarna när de vallat korna. Röda tandlösa munnar och så smakar de av maten och stoppar tillbaka. I byn förstås i stan är det renligare.

Hej

Anledningen till att jag började skriva på gamla Thaitjejer en gång tiden var just på uppmaning av Thailändskor här i Sverige och då inte min fru utan andra tjejer som tyckte att det behövdes någon Svensk som stod upp för dom, deras kultur och land, själva orkade dom inte och skrev dom något fick dom skit så dom lade ner. Jag var tveksam men sa ändå ok och på den vägen är det.

Så jag gör så gott jag kan och försöker ge en lite annorlunda bild genom att skildra vardagslivet på landet, folks traditioner, kultur och sedvänjor m.m, visst får man skit av ett gäng falanger för det, men det betyder absolut ingenting för mig, det är inte främst för deras skull som jag skriver, dom kan och vet ju redan allt och t.o.m mer om Thailand än Thailändarna själva.

Mvh isan lover

Lite av samma anledning som jag fortsatte att skriva på maipenrai trots ibland massivt motstånd.

Fast i mitt fall så handlade det inte om att hjälpa thailändskor att bli bättre accepterade utan att berätta om faror och fällor för nybörjare som inte varit i Pattaya innan eller som varit där men ännu inte lärt sig att genomskåda farligheterna i vissa områden.
Men ochså att ofta försöka avslöja rena lögner som ex myten om att det var enkelt att ragga upp sin framtida partner på ex banken eller i möbelbutiken. Dom flesta vanligt arbetande tjejer sökte inte efter faranger för 20-30 år sedan.
Tvärtom så undvek tjejer med vanliga arbeten att synas ihop med en farang. Åtminstone på soierna i Pattaya.

BTT

Lite av samma anledning som jag fortsatte att skriva på maipenrai trots ibland massivt motstånd.

Fast i mitt fall så handlade det inte om att hjälpa thailändskor att bli bättre accepterade utan att berätta om faror och fällor för nybörjare som inte varit i Pattaya innan eller som varit där men ännu inte lärt sig att genomskåda farligheterna i vissa områden.
Men ochså att ofta försöka avslöja rena lögner som ex myten om att det var enkelt att ragga upp sin framtida partner på ex banken eller i möbelbutiken. Dom flesta vanligt arbetande tjejer sökte inte efter faranger för 20-30 år sedan.
Tvärtom så undvek tjejer med vanliga arbeten att synas ihop med en farang. Åtminstone på soierna i Pattaya.

BTT
Jag vet inte hur det var för 30 år sen men idag skulle jag ta det för rent skitsnack.
När jag skulle skilja mig i Thailand satt jag och lyssnade på stenbordexperter som dig och blev ju livrädd för att gå igenom skiljsmässan pga alla expert råd man fick.
Jag skulle ju bli barskrapad och vete gud allt.
Jag var ju gift med exet nästan ett år efter vi separerat pga alla stenbordsvisdommar.
Sen när tog tag i det så visade sig 15 minuter på amphoe och par signaturer med 2 vittnen.

Sen att vanliga thai arbetande inte vill synas med farang är bs.
Alla hushåll där jag bor är thai, när grannen gifte sig ville dom att jag skulle komma ner och välsigna vigseln framför släkt runtom i Thailand.
Varit ute med många thai i Pattaya som har noll baranknytning.
Ingen i våran village jobbar i Pattaya eller inom turism.

Jag vet inte hur det var för 30 år sen men idag skulle jag ta det för rent skitsnack.
När jag skulle skilja mig i Thailand satt jag och lyssnade på stenbordexperter som dig och blev ju livrädd för att gå igenom skiljsmässan pga alla expert råd man fick.
Jag skulle ju bli barskrapad och vete gud allt.
Jag var ju gift med exet nästan ett år efter vi separerat pga alla stenbordsvisdommar.
Sen när tog tag i det så visade sig 15 minuter på amphoe och par signaturer med 2 vittnen.

Sen att vanliga thai arbetande inte vill synas med farang är bs.
Alla hushåll där jag bor är thai, när grannen gifte sig ville dom att jag skulle komma ner och välsigna vigseln framför släkt runtom i Thailand.
Varit ute med många thai i Pattaya som har noll baranknytning.
Ingen i våran village jobbar i Pattaya eller inom turism.

När jag jobbade på BEC school i Pattaya så gick ofta tjejerna på ena sidan av vägen och jag på den andra sidan när vi skulle gå och äta.

Orsaken var att ingen av tjejerna ville felaktigt bli utpekad som bartjej.

Dom berättade det för mig eftersom jag undrade lite över beteendet.

En tjej som jobbade i en bar på soi 7 berättade att hon ofta fick glåpord från andra thailändare när hon gick bredvid en farang.

Det är möjligt att detta förändrats senaste 10 åren men på den tiden var det mycket skitsnack och fördomar mot bartjejer även bland vanliga thailändare.

BTT

Nu inser jag att det inte räckte för dig med att läsa mitt översta inlägg tre ggr för att förstå att jag jämförde Polens och franska bönders ungar med SVERIGE och inte med bränning av risfält och sockerrör i Asien. Mission Impossible !!!!
POFF
Ja visst, eftersom tråden handlar om Thailand blir det Mission Impossible att jämföra ungar från Sverige med polska och franska bönderna barns påverkan av sämre luft.

Du kanske trodde du var i en annan tråd?

Senast ändrad:

BTT
Hej

Ja barlivet finns ju också och många har nog löst ut en tjej där även om dom vill medge detta offentligt, att en del också har träffat sin partner där är ju sant och själv ser jag ingen skillnad alls på en tjej i baren eller utanför, det finns ju oftast anledningar till att en del tjejer väljer den vägen som fattigdom, skulder, hopplöshet och barn att försörja o.s.v.

Mvh isan lover

När jag jobbade på BEC school i Pattaya så gick ofta tjejerna på ena sidan av vägen och jag på den andra sidan när vi skulle gå och äta.

En tjej som jobbade i en bar på soi 7 berättade att hon ofta fick glåpord från andra thailändare när hon gick bredvid en farang.

Det är möjligt att detta förändrats senaste 10 åren men på den tiden var det mycket skitsnack och fördomar mot bartjejer även bland vanliga thailändare.

BTT
Hej

Ja dom som säljer sin kropp är nog en utsatt grupp och det i alla länder, det är ju inget högstatus jobb, speciellt förr i tiden tog nästan nog många Thai det för givet att en tjej med en falang var pr*stituerad, speciellt på orter med turister och barer, men numera har nog läget förändrats ganska mycket och ett förhållande med en falang uppfattas nu mer positivt.

Mvh isan lover

Hej

Det är helt ok, jag är van vid att falanger här på forumet tycker annorlunda men jag står för det jag säger och nöjer mig med Thailändarnas medhåll.

Dom här ohygieniska och orena Thailändarna som ni omges av saknar jag nästan helt, jag tror mer att det handlar om en blandning av kulturkrock och missuppfattningar ifrån er sida.

Det är faktiskt inte så ovanligt att Thailändare tvärtom anser falanger vara lortgrisar som byter kläder och tvättar sig för sällan, det är ju ex.vis inte helt ovanligt med svettiga falanger med våta ringar i armhålan på T-shirten och ibland även en blöt rygg eller en smutsring i halslinning, så dom ser nog på falanger på samma sätt som ni uppenbarligen ser på dom.

Mvh isan lover

Håller med dig i det mesta här.

/ SatanG

Nu är inte jag något vidare känslig och är mer anhängare av teorin ”kroppen ska ha lite skit i sig” och är absolut inte känslig av mig eller brydd över vem som har fingrat i min mat.
Slakta gris på köksgolvet, flugor och renlighet som skulle få vilken restaurang som helst att tvingas stänga ner har jag inga problem med, men jag påstår inte heller att det är något speciellt renligt sätt eller ett bra sätt att göra saker på.

Du själv verkar ha en väldigt kluven åsikt i ämnet och sågar nästan av den gren du sitter på.
Hej

Rent vetenskapligt är det väl mer eller mindre fastställt att det är bra för småbarn att bygga upp sitt immunförsvar genom att få i sig ”lite skit”, det anses väl t.o.m vara viktigt numera.

Jag tillhör dom som tror att man även som vuxen kan bygga upp sin tolerans och immunförsvar genom att utsätta sig för andra länders bakterieflora i mat och vatten o.s.v, jag gjorde precis som i Thailand i länder som Indien och Indonesien och blev naturligtvis magsjuk där, men efter att ha tagit lokala läkemedel så blev jag bra igen, efter ett tag i dessa länder kunde jag äta det mesta utan några som helst problem, det tog jag som ett tecken på att magen och immunförsvaret hade anpassat sig.

Mvh isan lover

BTT

För 20 år sedan så kunde det hända att det kom kommentarer t.ex. från någon misslyckad byfåne, när jag var ute med något "proffs" det stämmer.
Vad många faranger inte verkar ha hajat är att det ofta syns direkt om det är ett proffs eller inte.
Arbetartjejerna var ju inte alltid så bussiga mot andra tjejer heller utan kunde öppet kalla någon okänd för "Dek baan nok", typ lantis, plattnäsa etc när de såg någon nybörjare på en songthaew.

Det har aldrig varit svårt att träffa vanliga arbetande tjejer, om man frågar mig, men för länge sedan kunde en dejt innebära att tjejen hade ett "förkläde/kompis" med sig. Det hände rätt mycket skit och jag vet minst en som blev indragen för våldtäkt på något av bangkoks då otaliga bilhotel. Dvs de där man svänger in bilen och anställda drar för en gardin bakom bilen och sedan är det bara en dörr in till rummet.
Hon lyckades komma undan med bara en förlorad sko men det var nog många som inte hade samma "tur".
Tjejerna var försiktigare då, unga tjejer ville verkligen undvika att åka taxi ensam utan föredrog publika bussar/vans, vissa hade paper-cutter etc i handväskan för att kunna försvara sig.

Att gå på varsin sida om vägen när man ska gå käka låter knappast normalt. Möjligtvis om endera parten redan har ett förhållande.
Men det är ju bara några tankar från min bubbla :)

/ SatanG

Skriver man att det är nyttigt att växa upp i sämre luft så är det något som jag inte förstår.
Hej

Det kan ju kanske bero på vad man anser med ”sämre luft”, är det luft som innehåller sånt som pollen och partiklar ifrån djur m.m som man andas in som barn så kan det ju faktiskt vara bra och göra att man slipper allergier som vuxen.

Mvh isan lover

För 20 år sedan så kunde det hända att det kom kommentarer t.ex. från någon misslyckad byfåne, när jag var ute med något "proffs" det stämmer.
Vad många faranger inte verkar ha hajat är att det ofta syns direkt om det är ett proffs eller inte.
Arbetartjejerna var ju inte alltid så bussiga mot andra tjejer heller utan kunde öppet kalla någon okänd för "Dek baan nok", typ lantis, plattnäsa etc när de såg någon nybörjare på en songthaew.

Det har aldrig varit svårt att träffa vanliga arbetande tjejer, om man frågar mig, men för länge sedan kunde en dejt innebära att tjejen hade ett "förkläde/kompis" med sig. Det hände rätt mycket skit och jag vet minst en som blev indragen för våldtäkt på något av bangkoks då otaliga bilhotel. Dvs de där man svänger in bilen och anställda drar för en gardin bakom bilen och sedan är det bara en dörr in till rummet.
Hon lyckades komma undan med bara en förlorad sko men det var nog många som inte hade samma "tur".
Tjejerna var försiktigare då, unga tjejer ville verkligen undvika att åka taxi ensam utan föredrog publika bussar/vans, vissa hade paper-cutter etc i handväskan för att kunna försvara sig.

Att gå på varsin sida om vägen när man ska gå käka låter knappast normalt. Möjligtvis om endera parten redan har ett förhållande.

/ SatanG
Det var en gång för längesen.....

Hej

Ja ett antal falanger håller uppenbarligen med dig om att människor i Thailand är ohygieniska och smutsiga eftersom dom inte tvättar sig o.s.v, märkligt nog är många av dom sambo och gifta med så här ociviliserade och ohygieniska människor.

Jag delar absolut inte den uppfattningen, t.o.m på dagis och i skolor står barnen dagligen i kö klassvis för att tvätta sina händer innan maten, jag upplever Thailändare rent generellt som mer renliga och noga med att hålla sig rena än Västerlänningar, speciellt med tanke på det varma klimatet och den lite smutsigare miljön där.

Mvh isan lover
Att vara hygienisk och renlig handlar inte bara om människokroppen.

/ SatanG
Hej

Jag tycker även att inställningen och kommentarerna ifrån den Svenska allmänheten och till viss del även på forum som det här har ändrats genom åren, går man tillbaka 20-30 år eller mer så lät det ganska annorlunda, det fanns mycket mer fördomar och det pratades mer skit både om Thailändskor och Swe-Thai förhållanden.

Själv tror jag att denna förändring till stor del hänger ihop med att Thailand blev ett populärt resmål för svenska familjer och charterresenärer, dessa fick naturligtvis en annan bild av landet och människorna där som dom sen delgav alla sina vänner, arbetskamrater m.m. Nu är det ju ett av dom populäraste länderna i världen att besöka för svenskar och dom flesta berättar hur väl dom har tagits omhand och hur trevliga människorna var där.

Mvh isan lover

Hej

Rent vetenskapligt är det väl mer eller mindre fastställt att det är bra för småbarn att bygga upp sitt immunförsvar genom att få i sig ”lite skit”, det anses väl t.o.m vara viktigt numera.

Jag tillhör dom som tror att man även som vuxen kan bygga upp sin tolerans och immunförsvar genom att utsätta sig för andra länders bakterieflora i mat och vatten o.s.v, jag gjorde precis som i Thailand i länder som Indien och Indonesien och blev naturligtvis magsjuk där, men efter att ha tagit lokala läkemedel så blev jag bra igen, efter ett tag i dessa länder kunde jag äta det mesta utan några som helst problem, det tog jag som ett tecken på att magen och immunförsvaret hade anpassat sig.

Mvh isan lover

Absolut, jag är helt enig i det.
Däremot så snackar jag inte emot mig själv och påstår något annat.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp