Rätt och fel Farangs beteende i Thailand

Att vara hygienisk och renlig handlar inte bara om människokroppen.
Hej

Det är sant men när det gäller den biten så anser jag Thailändarna vara duktiga, mer än en utlänning har nog förvånats över hur svala dom lyckas hålla sig i värmen, hur rena och vita deras kläder är trots att det finns dammiga grusvägar, avgaser och en röd jord som dammar under torrtiden.

Mvh isan lover

Hej

Det är sant men när det gäller den biten så anser jag Thailändarna vara duktiga, mer än en utlänning har nog förvånats över hur svala dom lyckas hålla sig i värmen, hur rena och vita deras kläder är trots att det finns dammiga grusvägar, avgaser och en röd jord som dammar under torrtiden.

Mvh isan lover
Jag tänkte mer på deras sophantering. Det finns 3 ställen här i byn där det ser ut så här, ett jävla griseri när sophämtningen kostar 20 Baht i månaden och kommunen ställer en tunna på hustomten.
20240115_111424.jpg

Hej

Mvh isan lover

Frun lyckas inte hålla sig sval i värmen. Hon svettas alltid och klagar på att det är för varmt.
Fast hon är nog egentligen inte thai då hon verkar ha alldeles för många avvik enligt norm och thaistandard.

Hej

Det kan ju kanske bero på vad man anser med ”sämre luft”, är det luft som innehåller sånt som pollen och partiklar ifrån djur m.m som man andas in som barn så kan det ju faktiskt vara bra och göra att man slipper allergier som vuxen.

Mvh isan lover
Jag har redan svarat på det i inlägget efter som ingen verkar ha läst.

Att använda begreppet sämre luft kan betyda väldigt mycket olika saker.
Dålig svenska.

I huvudsak sämre luftkvalitet om du letar artiklar.

Jag tänkte mer på deras sophantering. Det finns 3 ställen här i byn där det ser ut så här, ett jävla griseri när sophämtningen kostar 20 Baht i månaden och kommunen ställer en tunna på hustomten.
20240115_111424.jpg
Hej

Vi har också sophämtning för en liknande summa, men ändå bränner många papper och plast, kanske för att sopkärlen är för små och vi har bara tömning var 14-dag, hur ofta tömmer dom hos er ?

Men någon illegal soptipp har vi inte i byn, men däremot en officiell soptipp mellan vår by och nästa, där får ju alla lämna skräp om dom vill utan avgift, men visst finns det en del som har väldigt skräpiga tomter.

Mvh isan lover

Hej

Ja barlivet finns ju också och många har nog löst ut en tjej där även om dom vill medge detta offentligt, att en del också har träffat sin partner där är ju sant och själv ser jag ingen skillnad alls på en tjej i baren eller utanför, det finns ju oftast anledningar till att en del tjejer väljer den vägen som fattigdom, skulder, hopplöshet och barn att försörja o.s.v.

Mvh isan lover

Lite av samma anledning som jag fortsatte att skriva på maipenrai trots ibland massivt motstånd.

Fast i mitt fall så handlade det inte om att hjälpa thailändskor att bli bättre accepterade utan att berätta om faror och fällor för nybörjare som inte varit i Pattaya innan eller som varit där men ännu inte lärt sig att genomskåda farligheterna i vissa områden.
Men ochså att ofta försöka avslöja rena lögner som ex myten om att det var enkelt att ragga upp sin framtida partner på ex banken eller i möbelbutiken. Dom flesta vanligt arbetande tjejer sökte inte efter faranger för 20-30 år sedan.
Tvärtom så undvek tjejer med vanliga arbeten att synas ihop med en farang. Åtminstone på soierna i Pattaya.

BTT
Tar bara ett par exempel från ovan då min poäng är att en blind leder en döv och de sitter dessutom på läktaren och varken ser eller hör vad som verkligen händer. Nog för att ni båda har ändrats i vissa skriverier ibland, men jiiiiissses....ingen av Er har spendertat någon längre tid i Thailand de senaste 25 åren.

Men en är risböndernas hjälte och därför skriver han på Thaiuforum, då elak andra fingrar annars skriver fel och inte vet.
Den andre är således upplysaren av farorna med barliv, Thaitjejer, samt är en oändlig källa till kunskap om Thailand......................................................................................................................................................................1997 :)

Tar bara ett par exempel från ovan då min poäng är att en blind leder en döv och de sitter dessutom på läktaren och varken ser eller hör vad som verkligen händer. Nog för att ni båda har ändrats i vissa skriverier ibland, men jiiiiissses....ingen av Er har spendertat någon längre tid i Thailand de senaste 25 åren.

Men en är risböndernas hjälte och därför skriver han på Thaiuforum, då elak andra fingrar annars skriver fel och inte vet.
Den andre är således upplysaren av farorna med barliv, Thaitjejer, samt är en oändlig källa till kunskap om Thailand......................................................................................................................................................................1997 :)
Hej

Nu pratar du uppenbarligen om sånt som du inte har en aning om när du skriver ”ingen av er har varit någon längre tid i Thailand de senaste 25 åren”, allt är ju relativt men 3-6 månader om året ifrån 1985 fram tills pandemin är ju inte så lite tycker jag, totalt är det väl drygt 12 år nu.

Sen har jag många gånger tidigare skrivit att hur länge man har ”vistas” i ett land är ett ganska trubbigt sätt att mäta grad av integrstion, språkkunskaper och anpassning till det nya landet, vore det så enkelt att det bara handlade om att ”vistas” i ett land ett antal år för att anses vara en integrerad del av det nya landet och dess kultur så borde väl varenda Somalier, Etiopier och Arab som ”vistas” i Sverige också veta och kunna allt om Sverige, vara väl integrerade, språkkunniga och anpassade till vår kultur.

Själv tror jag inte att det är riktigt så enkelt, det finns nog dom som snabbare anpassar sig och dom som nästan aldrig gör det hur länge dom än blir kvar, människor är inte stöpta i samma form.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Nu pratar du uppenbarligen om sånt som du inte har en aning om när du skriver ”ingen av er har varit någon längre tid i Thailand de senaste 25 åren”, allt är ju relativt men 3-6 månader om året ifrån 1985 fram tills pandemin är ju inte så lite tycker jag, totalt är det väl drygt 12 år nu.

Sen har jag många gånger tidigare skrivit att hur länge man har ”vistas” i ett land är ett ganska trubbigt sätt att mäta grad av integrstion, språkkunskaper och anpassning till det nya landet, vore det så enkelt att det bara handlade om att ”vistas” i ett land ett antal år för att anses vara en integrerad del av det nya landet och dess kultur så borde väl varenda Somalier, Etiopier och Arab som ”vistas” i Sverige också veta och kunna allt om Sverige, vara väl integrerade, språkkunniga och anpassade till vår kultur.

Själv tror jag inte att det är riktigt så enkelt, det finns nog dom som snabbare anpassar sig och dom som nästan aldrig gör det hur länge dom än blir kvar, människor är inte stöpta i samma form.

Mvh isan lover
Du har väl inte varit nere en +3 månaders period sen du blev medlem på det här forumet, så fram tills pandemin var väl att ta i?

Hej

Vi har också sophämtning för en liknande summa, men ändå bränner många papper och plast, kanske för att sopkärlen är för små och vi har bara tömning var 14-dag, hur ofta tömmer dom hos er ?

Men någon illegal soptipp har vi inte i byn, men däremot en officiell soptipp mellan vår by och nästa, där får ju alla lämna skräp om dom vill utan avgift, men visst finns det en del som har väldigt skräpiga tomter.

Mvh isan lover
Då får de väl köpa sopsäckar om inte en tunna räcker till, de tömmer varje vecka.

Då får de väl köpa sopsäckar om inte en tunna räcker till, de tömmer varje vecka.
Hej

Hos oss är det tyvärr bara var 14 dag och kärlen är såna där små gjorda av däck, men vi löser det genom att samla
i säckar som du är inne på, det innebär tyvärr att man måste vara hemma den dag och tid som sopbilen anländer och gå ut med dessa, för vi kan inte lägga ut säckarna bredvid soptunnan för då river byns hundar ut allt och sprider det över hela vägen utanför huset. Någon bybo gör det misstaget mer eller mindre dagligen och det ser inte roligt ut efteråt.

Mvh isan lover

allt är ju relativt men 3-6 månader om året ifrån 1985 fram tills pandemin är ju inte så lite tycker jag, totalt är det väl drygt 12 år nu.
Du måste ha haft en bra arbetsgivare som gett dig ledighet från 3-6 månader varje år sedan 1985 fram till pandemin.

Att du sen klarat av att vara facklig förtroendeman samtidigt är imponerande.

Inte konstigt att du klagar på låg pension med så stora inkomstbortfall.

Du måste ha haft en bra arbetsgivare som gett dig ledighet från 3-6 månader varje år sedan 1985 fram till pandemin.

Fackliga pampar har förmåner, polaren som är åkte till sin fru under pandemin, tog någon universitets distansutbildning dom hade rätt till, 7 månader med full lön.
Han nyttjar sin fackstatus till fullo.

Hej

Ja absolut är det så, men vi hade ju både arbetstidsförkortning i en tidbank, övertid i en tidbank, lagstadgad semester och en komp-bank o.s.v, jag gjorde lika många eller mer timmar på året som dom som inte var lediga, utomlands räknades inte övertiden och jag hade övertidsdispenser hemma i Sverige nästan varje år. Jag tog aldrig ut någon övertid i pengar uta satte allt i tidbanker, jag tog bara ut övertidsersättningen i pengar.

Jag jobbade hela somrarna när många andra ville vara lediga och fick ihop en massa dagar,räknar man sen bort helgdagar m.m så blir det en lång ledighet eller flera kortare. Jag hade ju som mål att tillbringa mycket tid i Thailand och sluta jobba när jag var 55 år och det klarade jag, men många långa dagar blev det och även en hel del nätter som bestod av arbete.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp