För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Hur ligger prisnivån på en sådan restaurang?
Jag var på restaurangen högst upp på The Landmark en gång, jag höll på och ramla baklänges och svimma av när jag såg prislistan. För egen del så får det vara något speciellt om jag skall besöka en sådan restaurang, är nog mer pengarna än ungen som stoppar än från det ;) , han hänger ju med ut och äter om vi skall gå och äta lite lyxigare med.
10.000 baht för mig och frugan och då åt vi ändås lite billigare.
Ville gått därifrån men kunde inte med efter vi satt oss och kollat på menyn 5555 ;)

Ja Rib room & Bar på Landmark är inte så billigt direkt, själv tycker jag den spöar skiten ur t.ex. NY Steakhouse på JW Marriott och är ohotad etta.
IMG_1138.JPG

NY Steakhouse
20170323_202205.jpg

Jag hade Landmark wine card kort tidigare som bl.a. gav hela sällskapet 50% rabatt och en gratis flaska Proseco. Då blir det mer överkomligt. Annars ladda ner grastisappen Eatigo och man hittar lätt 50% rabatt på massvis med sköna ställen, t.ex. bokningen på Marriott i tisdags var så här. Finns ingen anledning att betala fullpris, hela stan är full med erbjudanden.

/ SatanG

Inte heller detta är fakta, Teorier och hypoteser igen. Jag ville ha siffror utan tillägget att "om vi antar"!
Men om du så gärna vill vinna så ger jag dig den, ja sveriges invandrare kan fylla sveriges kafeer. Jag hade fel.

Det som skiljer migrationsinfos siffror från dina är att det är faktiska registrerade siffror, hämtade från databaser. Sedan kan man ju diskutera det här med sysselsättningen, men åter igen, jag jämförde och ville peka på samma statistik på utlänningar och svenskar. De har ju beräknats på samma sätt så skillnaden blir ju korrekt.

Återigen, detta är fel forum att diskutera svensk invandrarpolitik och det är inte vad jag vill göra. Jag vill bara stoppa hetsjakten på invandrare i allmänhet och mus-er i synnerhet som dyker upp i varenda tråd utan att referera till fakta. Tyskarna började göra detta efter första världskriget, att skylla nederlaget på judarna. När de sedan fick en tillräckligt tokig ledare resulterade detta i massutrotning. Idag är det mus-as tur, vi får aldrig upprea 1900-talets stora misstag att tro att förföljande av folkgrupper är ofarligt och rätt. IS är tragiskt men det är inte en skapelse av världens mus-er.

Svensk invandringspolitik kan ni diskutera något annan ställe där det passar bättre än i ett Thai-forum.
Om nu inte SCB statistik är ok för dig heller är jag rädd att jag inte kan hjälpa dig. SCB statistik finns i databaser och man kan få ut den i Excel eller göra enklare sökningar direkt från webbsidan. Man kan även få fram åldern på vissa utrikesfödda (vissa tidsperioder) om man har tid.

Antar kafé platser hittade jag ingen statistik på, men det handlade ju om antalet.

Som annan medlem skrev är ju sysselsättningsgraden för utrikesfödda 15% lägre än för personer födda i Sverige, den skillnaden är ju störst i Europa, betydligt större än de andra länderna. De flesta av de utrikesfödda har bott länge i Sverige och de flesta kommer från Norden (enligt siffror från SCB). Så siffran 68,4% är ju inget att vara stolt över utan sämst i klassen. Tänk också på att vi har stor arbetskraftsinvandring av högutbildade folk som har jobb innan i Sverige innan de får ett UT.

Att försvara en hel folkgrupp som står för förtryck, basunerar ut våld i fredagsböner och aldrig fördämmer terrorhandlingar får står för dig. Där har du inte många sympatisörer.

Men jag lägger ner detta med statistik då du inte ens litar på den officiella statistik som vi har i Sverige. Ser man inte problemen och vill inte se dem så är det inte mycket man kan göra.

Men att inte stå upp för Sverige och ge bort vårt land som våra politiker gjort, det ställer jag inte upp på!

... Min poäng med mitt inlägg var att belysa de uppenbara lögnerna som används när kostnaderna för flyktinginvandringen ska döljas. ...

Docent Jan Tullberg är en seriös herre, som liksom Tino S., arbetar med offentliga uppgifter. Även om detta inlägg bl. a. är publicerat på Avpixlat så är det inte mindre vederhäftigt för det:

http://avpixlat.info/2017/08/07/desinformation/#more-207733

"Regeringskansliet anser att det är dags att peka ut vad som är den officiella sanningen och vad som är oriktiga kätterska ”påståenden”. Regeringen bryter inte ny mark med detta utan följer snarare upp alliansregeringens beryktade ”Toleranssidor” som pekade ut ett antal ”Myter” som man enligt regeringen borde vara intolerant mot. Den 24 juli publicerades en rapport kallad ”Fakta om migration och kriminalitet i Sverige”. Den centrala tes som dokumentet driver är att invandringen inte har ökat kriminaliteten: ”Trots att antalet invandrare ökat sedan 1990-talet har utsatthet för våldsbrott minskat”. Dokumentet dammar av gammal desinformation som media nu tvivlar på och nylanserar den." ...

Först, i inlägg #351 i denna tråden skriver ju @SatanG om olika kostnader i budget, som jag antar han refererar till.

Nej jag kallade det inte fakta utan resonemang då du skrev att det inte fanns så många utrikesfödda som är arbetslösa så de skulle kunna fylla alla Sveriges fik.

Vill du ha fakta så kör vi.

Sysselsättningen av utrikesfödda var 68,4% 2016, det skrev du ju själv. Det innebär att 31,6% saknar arbete. I Sverige bodde det, 31/12 2016 enligt SCBs befolkningsstatistik, 1 784497 (av dessa är 39877 från Thailand) som är utrikesfödda. Lite svårt att få fram hur många av dessa som är i arbetsförd ålder (18-65 år) men vi antar 50%. Detta ger att 281 951 personer av utrikesfödda är utan sysselsättning.

31,6% saknar inte arbete. Dom saknar sysselsättning, skulle jag tro.
Som du skriver så handlar det om sysselsättning och det kan väl vara någon konstgjord studiecirkel där man studerar svenska faunan på swahili.

Senast redigerad av en moderator:
Det verka skilja inom landet.
Ringer jag till min vårdcentral på morgonen får jag frågan om det är akut, är det det så får jag komma på eftermiddagen eller tidigare :)
Är det inte akut så kommer vi överens när jag ska komma till läkaren, jag får ge önskemål eller få förslag över telefon.
Kanonservice :)
Sen kan man göra en massa ärenden med en doktor över internet eller telefon :)
Här kan man ringa och få beställa ett samtal med en läkare som då ringer upp och det är kostnadsfritt.

Senaste läkaren jag träffade gav mig hennes email-adress ( ej privat) då hon hörde att jag skulle vara borta i 200 dagar så jag kunde få ”fjärr-hjälp” angående mediciner, dosering och recept som skulle duga i alla Asiens länder.

Visst är det regionala skillnader.
I de nordliga delarna så blir man hänvisad att föda barn i Finland om man bor tillräckligt nära gränsen. Även stockholmarna får det "erbjudandet".

Nerlagda sjukhus och vårdcentraler.
Få poliser i tjänst.

Sverige är inte vad det var på 80-talet.

Invandrar det 100.000 människor/ år så ska vi alltså bygga upp nästan ett helt Umeå per år, med bostäder, poliser, sjukvård, skolor, infrastruktur och allt annat.
Allt detta måste ske med skattebetalarnas pengar eller lån och nu snackar vi kraftig växtvärk, inte helt enkelt att få till.

Visst är det regionala skillnader.
I de nordliga delarna så blir man hänvisad att föda barn i Finland om man bor tillräckligt nära gränsen. Även stockholmarna får det "erbjudandet".

Nerlagda sjukhus och vårdcentraler.
Få poliser i tjänst.

Sverige är inte vad det var på 80-talet.

Invandrar det 100.000 människor/ år så ska vi alltså bygga upp nästan ett helt Umeå per år, med bostäder, poliser, sjukvård, skolor, infrastruktur och allt annat.
Allt detta måste ske med skattebetalarnas pengar eller lån och nu snackar vi kraftig växtvärk, inte helt enkelt att få till.

Nu är du där och sprider ofakta igen. Sverige har aldrig gått bättre ("fakta") och svenskarna har aldrig haft det bättre ("fakta"). De som har det dåligt, behöver äldrevård, eller behöver annan grundläggande samhällshjälp får minsann komma in med "fakta" först innan de klagar. Deras egen existens är ju ingen "fakta".

Och de som har åsikter på hur skattekronorna hanteras hånas antingen med referenser till Hitler eller lynchmobb. Vem tror de att de är som ifrågasätter "fakta" och "Pizza och netflix"-nationalekonomer?

Nädu, fram med "fakta" innan du påstår att inte Sverige går bättre än nånsin och att alla har det bättre än nånsin.....

"Föda i Finland".... Det var det mest "ofaktamässiga" jag hört på länge...

Hej

Kul att några av er gillade den här videon, kanske finns det några till från samma kille.

Mvh isan lover

Hej

Kollade på den här videon idag och håller om mycket han säger men naturligtvis inte allt, kanske fler vill se den.

Mvh isan lover

Hej

Såg den här och tycker att den var ganska klockren, vad tycker ni andra ?

Why move to rural Thailand in 2020? | Official poll​

Updated: Feb 11, 2020

Living in rural Thailand is incredibly different to what you might experience back in the Western world or when visiting overcrowded tourist hot-spots.

We asked over 300 members from Facebook Group "Rural Life Thailand" about what they thought were the main benefits of living a rural life in Thailand.

Here is their top 30 favorite things about leading a rural existence in Thailand:

Mvh isan lover

Hej

Såg den här och tycker att den var ganska klockren, vad tycker ni andra ?

Why move to rural Thailand in 2020? | Official poll​

"4 Carrying A Machete
For those who take an active role on their land in rural Thailand, then a machete is often viewed as a must have. Nearly everything seems to grow quickly in this tropical climate, there is always something to cut, trim or chop to keep things in check."

Trodde inte att det var ett argument för att bosätta sig i Thailand? Faktum är att jag letade faktiskt efter en "djungelkniv" i Udon, men ingen järnaffär hade någon. De sålde bara div. skäror.

Finns ju på nätet, men de är oftast lite "exklusiva" och dyra. Behöver inget märkvärdigt utan bara för att röja buskar och grenar bakom huset.

"4 Carrying A Machete
For those who take an active role on their land in rural Thailand, then a machete is often viewed as a must have. Nearly everything seems to grow quickly in this tropical climate, there is always something to cut, trim or chop to keep things in check."

Trodde inte att det var ett argument för att bosätta sig i Thailand? Faktum är att jag letade faktiskt efter en "djungelkniv" i Udon, men ingen järnaffär hade någon. De sålde bara div. skäror.

Finns ju på nätet, men de är oftast lite "exklusiva" och dyra. Behöver inget märkvärdigt utan bara för att röja buskar och grenar bakom huset.
Hej

På landsbygden brukar varenda enkel butik som säljer jordbruksredskap, fiskeredskap, råttfällor, stövlar m.m sälja machetes av olika slag liksom skärorna du nämnde, det brukar ju även åka runt kringresande försäljare på landet också, även på marknader brukar dom sälja detta. Machete är ju ett bra redskap som man bör ha med sig på Salengen. :)

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
R
Svar
7