Thai > Besöka mig i Sverige 2018? Hjälp? (Ej gifta)

 
Bilder som styrker är no 1 och utan bilder på er tillsammans från div olika tillfällen får ni nog svårt att övertyga MIG om att ni känner varandra.
Jag minns inte om vi hade bilder när vi ansökte om UT år 2009 men hon fick väldigt närgångna frågor om vårt förhållande. Särskild sådant som MIG kan kolla upop i efterhand genom koll i olika register. Så det gäller att vara sanningsenlig, ljuger man är risken stor att man blir avslöjad. Och varför skall man ljuga om man verkligen menar allvar? Vi har i alla fall hållit oss till sanningen hela tiden.
 
Nu ringer det varningsklockorna hos mig. 2 års relation. INGA bilder på er tillsammans. Låter mycket otroligt. Andra vänner och bekanta har säkert tagit bilder på er.

Konversationerna är "privata"... hoppas du inte tänkt söka UT någon gång... där snackar vi om privata frågor... huuu...

Har hon jobb å bara skall turista några veckor är det ju inga problem. Skicka henne pengarna bara så att hon kan visa att hon har tillräkligt. Även om de inte stått på kontot så länge accepteras det. Hon kan va fått dem av mor/far t.ex.

Men att du har dessa problem med bilder, konversationer osv... får mig att tänka helt andra saker om dig/er... sorry... Men har varit med en stund för länge både i Thailand och på forum...
Jag fattar vilka varningsklockor som ringer för dej haha men jag kan säga rakt ut att detta är ingen bar tjej och jag hade varit öppen med det om så var fallet, jag träffade henne faktiskt första gången på hennes jobb men jag vill inte säga för mycket för just hennes arbetsplats finns det typ 2 av i hela BKK, ja jag är en foliehatt, men tack vare varningsklockor som dina (inte helt obefogade dock lol) så är det problem nog för en yngre man som mej att bara vara intresserad av thailand från första början (Ja kanske inte på detta forumet men du vet var jag vill komma) Jag måste ständigt försvara min kärlek för thailand och thailändskor. Men ja jag hade väl tänkt liknande om jag läste min post så jag är inte bättre. Men faktum är att vi har bara aldrig tagit selfies ihop, vi har umgåtts under normala omständigheter de har liksom inte varit nått speciellt att fota.

Men tack för det med hur länge pengarna behöver va på kontot! För jag trodde man hade behövt vänta nån månad så det syns att pengarna legat där ett tag!

Min initiala rad om giftemålet var mer tounge-in-cheek efter att ha sett vilken djungel det är med alla visum. Vi är alltså inget par även om det skulle kunna hända. Men med det sagt betyder det inte att vi inte gillar varandra eller vill bygga på nått. Och vi hade haft väldigt roligt om hon kunde komma hit.

Och att jag har (Ej gifta) i titeln är för jag antog att folk kanske hade tagit det för givet annars med tanke på att många här verkar vara gifta. Vilket jag bara gillar att se :)
 
Jag fattar vilka varningsklockor som ringer för dej haha men jag kan säga rakt ut att detta är ingen bar tjej och jag hade varit öppen med det om så var fallet, jag träffade henne faktiskt första gången på hennes jobb men jag vill inte säga för mycket för just hennes arbetsplats finns det typ 2 av i hela BKK, ja jag är en foliehatt, men tack vare varningsklockor som dina (inte helt obefogade dock lol) så är det problem nog för en yngre man som mej att bara vara intresserad av thailand från första början (Ja kanske inte på detta forumet men du vet var jag vill komma) Jag måste ständigt försvara min kärlek för thailand och thailändskor. Men ja jag hade väl tänkt liknande om jag läste min post så jag är inte bättre. Men faktum är att vi har bara aldrig tagit selfies ihop, vi har umgåtts under normala omständigheter de har liksom inte varit nått speciellt att fota.

Men tack för det med hur länge pengarna behöver va på kontot! För jag trodde man hade behövt vänta nån månad så det syns att pengarna legat där ett tag!

Min initiala rad om giftemålet var mer tounge-in-cheek efter att ha sett vilken djungel det är med alla visum. Vi är alltså inget par även om det skulle kunna hända. Men med det sagt betyder det inte att vi inte gillar varandra eller vill bygga på nått. Och vi hade haft väldigt roligt om hon kunde komma hit.

Och att jag har (Ej gifta) i titeln är för jag antog att folk kanske hade tagit det för givet annars med tanke på att många här verkar vara gifta. Vilket jag bara gillar att se :)

Vad har ni använt för telefoner?
Platserna var bilderna är tagna finns registrerade i telefonerna om platstjänster är aktiverade.

Enklast är väl att du garanterar för hennes 2v semester om hon inte har nog med pengar själv. Självklart kan hon bo hos dig och även skriva det.

Turistvisum ska inte vara några problem.

Fast då hon verkar ha ett fast jobb så undrar jag om du antingen har mycket ledighet från ditt jobb eller träffas ni någon vecka varje år?
Självklart så finn ju Skype, messenger, LINE och andra kommunikationsmedel.
 
Angående det här med pengarna på kontot. Det är alltid jag som står för det när frugan bjuder hit nån kompis el släkting, och jag har alltid bara skrivit ut hela kontoöversikten med saldot på resp konto. Där syns inte om pengarna kommit in för en timme sedan eller för 3 år sedan
 
Jag o tanten åkte till Sverige för ganska ett år sedan. Resan varade i 10 dagar, och om jag förstått det rätt så skulle hon vara på besök i 2 veckor, vilket är ganska snarlikt. Hon har en anställning vilket är bra.
Så här gjorde vi, enligt mig den enklase metoden.

Hon ansökte själv, utan att tråkiga bilagor om mig/oss blandades in.
Ett vanligt turistvisum ansökte hon om.
Flygbiljetter köptes, lika så försäkring som båda var återbetalningsbara.
Utdrag från kontot att hon har de 500 (eller var det 550kr) per dag som hon skulle vistas i Sverige.
I resplanen skrev hon min adress och sedan att destinationerna var okända och det berodde på gällande väder vart hon skulle åka. Kommer inte ihåg vilket alternativ som kryssades i när det gäller gällde vem som betalar för boendet. Tror faktiskt att det blev båda.
Anställningsbevis med att hon blivit beviljad semester för den gällande tiden. Nu bifogade tantens chef ett brev om rekommendation att hon skulle åka samt lönespecifikation.
Passet.
I förväg ifyllt formulär utan detta asjobbiga bilagorna med hur man träffas o allt det.
In på VFS, fingeravtryck o biometrisk data, efter 15-20min var det klart, o passet kom med posten efter 6 dagar.

När det är så besökstid så finns det (enligt mig) ingen anledning med att klydda med inbjudan och annat trams. Skulle hon däremot stanna 90 dagar, då är det en hel del cash som ska visas upp men det är inte fallet nu.

Blanketten är enkel att fylla i. Hon står öar alla kostnaderna själv, utom de första nätterna då hun uppger din adress.

Fördelen med att hon har ett jobb är som ngn skrev tidigare att dom vill vara säker på att turisten återvänder tbx till Thailand.
Möjligt att jag glömt ngt men jag lovar dig att då kommer jag bli påmind här hahaha

Lycka till:)
 
Men tack för det med hur länge pengarna behöver va på kontot! För jag trodde man hade behövt vänta nån månad så det syns att pengarna legat där ett tag!

Det är tre månader på det svenska informationen men 6 månader när man läser den thailändska.
Vi gjorde för säkerhets skull ett utdrag på 6 månader.
Kom på i skrivande stund att det gällde transaktioner på kontot. Alltså ett kontoutdrag som är 6 månader långt.
 
Det är tre månader på det svenska informationen men 6 månader när man läser den thailändska.
Jag har sökt både besöksvisum och uppehållstillstånd till min flickvän och har ofta suckat över den tillgängliga informationen. Precis som du sett står det ibland olika på den svenska och engelska versionen av samma websida.

I något annat fall stod det en sak på Migrationsverkets sida, en annan på ambassaden i Bangkoks sida och en tredje variant på VFS hemsida.
 
Vi har en kille i Bangkok som hjälpte oss i början med detta. Han tar knappt betalt, men ser till att allt är som det ska med ansökan. Han säljer även reseförsäkring (den funkar, jag har använt den själv för frugan i Sverige).

PMa om du vill ha hans nummer.

Sen kommer självklart några här skriva att allt detta är mkt bättre att göra själv. Men är man osäker kan det vara skönt med lite stöd första gången.

Tjena, mitt gamla konto blev raderat pga inaktivitet och jag verkar inte kunna skicka PM än. Kan du PMa mig killens nummer hade varit tacksamt :)
 
Jag fattar vilka varningsklockor som ringer för dej haha men jag kan säga rakt ut att detta är ingen bar tjej och jag hade varit öppen med det om så var fallet, jag träffade henne faktiskt första gången på hennes jobb men jag vill inte säga för mycket för just hennes arbetsplats finns det typ 2 av i hela BKK, ja jag är en foliehatt, men tack vare varningsklockor som dina (inte helt obefogade dock lol) så är det problem nog för en yngre man som mej att bara vara intresserad av thailand från första början (Ja kanske inte på detta forumet men du vet var jag vill komma) Jag måste ständigt försvara min kärlek för thailand och thailändskor. Men ja jag hade väl tänkt liknande om jag läste min post så jag är inte bättre. Men faktum är att vi har bara aldrig tagit selfies ihop, vi har umgåtts under normala omständigheter de har liksom inte varit nått speciellt att fota.

Men tack för det med hur länge pengarna behöver va på kontot! För jag trodde man hade behövt vänta nån månad så det syns att pengarna legat där ett tag!

Min initiala rad om giftemålet var mer tounge-in-cheek efter att ha sett vilken djungel det är med alla visum. Vi är alltså inget par även om det skulle kunna hända. Men med det sagt betyder det inte att vi inte gillar varandra eller vill bygga på nått. Och vi hade haft väldigt roligt om hon kunde komma hit.

Och att jag har (Ej gifta) i titeln är för jag antog att folk kanske hade tagit det för givet annars med tanke på att många här verkar vara gifta. Vilket jag bara gillar att se :)

Hehe jobbar hon på Suvarnabhumi eller Don Muang :)
Kör på turistvisum, have fun.

/ SatanG
 
Tjena, mitt gamla konto blev raderat pga inaktivitet och jag verkar inte kunna skicka PM än. Kan du PMa mig killens nummer hade varit tacksamt :)
Denna kille hjälpte oss. Slå en signal till honom. Han snackar bra engelska, men kan du thai är det bättre. Eller så ringer tjejen.
Jag försökte lägga in en bild på visitkort på pm, men det verkar inte funka. Så jag lägger in det här, kanske fler får nytta av infon.



Kort.jpg

Lycka till.
 
Denna kille hjälpte oss. Slå en signal till honom. Han snackar bra engelska, men kan du thai är det bättre. Eller så ringer tjejen.
Jag försökte lägga in en bild på visitkort på pm, men det verkar inte funka. Så jag lägger in det här, kanske fler får nytta av infon.



Kort.jpg

Lycka till.
Tack så mycket! :)
 
Hade min tjej på besök i Sverige nu i augusti. (Jag är skriven i Sverige hos vänner men bor i Thailand 14 dagar. Jobbar sedan till havs 14 dagar)
Dessa saker hade vi när vi ansökte:

* Application for Schengenvisa
* Invitation från migrationsverket
* Ett personligt invitation från mig där all vår historia beskrevs m.m.
* Ett personligt brev från tjejen om varför hon ville till Sverige. Att hon hade land & hus att komma tillbaka till.
Viktiga vad jag förstår är att de ska vara säkra på att de har något i hemlandet att komma tillbaka till.
* Personligt invitation från vänner där vi skulle bo. Med scannade pass och underskrifter.
* Foto från FB under all tid tillsammans. Ca 10 foto valdes ut. Gärna med foto på om du träffat hennes familj.
* Screenshots från konversationer på messenger, telefon.
* Flygreservation
* Reseförsäkring (kostar ca 800-1000 baht har jag för mig)
* Ett bank statement (som ett kontoutdrag typ men tar par dagar att få). Ju mer pengar på kontot desto bättre så klart.
Du kan sätta in pengar på t ex måndagen. Vänta 1-2 dagar. Gå till bank och be om bank statement så räcker det.
* Papper på land hon äger.
* kontrakt på hus i Phuket.
* Kontoutdrag från mig på de sista 3 månader. (Tror det är 450kr / dag dem kräver du ska ha till personen som besöker om du kryssar i att du ska ta hand om all kostnad. Desto mer du har desto bättre så klart.
* lönespec från mitt jobb sista 3 mån
* Personbevis från skatteverket
* Screenshots på alla mina pendlarresor till Thailand.

Sen var ju hon på intervju på ambassaden i Bangkok. Tog 20 min.
Sedan väntade vi 3 veckor för att få passet hemskickat till Phuket och det är först när du öppnar passet som du ser om hon/han fått visum.
Nu kanske andra fått visum utan att skicka in allt det jag skickade in. Men bättre att skicka in för mkt info än för lite. Dvs om det är positiva saker. :)
Tror det var allt. :)
Lycka till! Hör av dig om du har frågor eller om du t ex behöver en mall om hur de personliga breven kan se ut.
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp