Hade min tjej på besök i Sverige nu i augusti. (Jag är skriven i Sverige hos vänner men bor i Thailand 14 dagar. Jobbar sedan till havs 14 dagar)
Dessa saker hade vi när vi ansökte:
* Application for Schengenvisa
* Invitation från migrationsverket
* Ett personligt invitation från mig där all vår historia beskrevs m.m.
* Ett personligt brev från tjejen om varför hon ville till Sverige. Att hon hade land & hus att komma tillbaka till.
Viktiga vad jag förstår är att de ska vara säkra på att de har något i hemlandet att komma tillbaka till.
* Personligt invitation från vänner där vi skulle bo. Med scannade pass och underskrifter.
* Foto från FB under all tid tillsammans. Ca 10 foto valdes ut. Gärna med foto på om du träffat hennes familj.
* Screenshots från konversationer på messenger, telefon.
* Flygreservation
* Reseförsäkring (kostar ca 800-1000 baht har jag för mig)
* Ett bank statement (som ett kontoutdrag typ men tar par dagar att få). Ju mer pengar på kontot desto bättre så klart.
Du kan sätta in pengar på t ex måndagen. Vänta 1-2 dagar. Gå till bank och be om bank statement så räcker det.
* Papper på land hon äger.
* kontrakt på hus i Phuket.
* Kontoutdrag från mig på de sista 3 månader. (Tror det är 450kr / dag dem kräver du ska ha till personen som besöker om du kryssar i att du ska ta hand om all kostnad. Desto mer du har desto bättre så klart.
* lönespec från mitt jobb sista 3 mån
* Personbevis från skatteverket
* Screenshots på alla mina pendlarresor till Thailand.
Sen var ju hon på intervju på ambassaden i Bangkok. Tog 20 min.
Sedan väntade vi 3 veckor för att få passet hemskickat till Phuket och det är först när du öppnar passet som du ser om hon/han fått visum.
Nu kanske andra fått visum utan att skicka in allt det jag skickade in. Men bättre att skicka in för mkt info än för lite. Dvs om det är positiva saker.
Tror det var allt.
Lycka till! Hör av dig om du har frågor eller om du t ex behöver en mall om hur de personliga breven kan se ut.