Att gifta sig med en Thailändsk kvinna.

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

Magnus narak

Gäst
Hej, någon som har erfarenhet av eller kunskap om, vad som gäller när man funderar på att "slå ihop sina påsar"?
Hade tidigare en Thailänds flickvän som tillsammans med sina morföräldrar berättade att om jag ville gifta mig med henne så ska man ge pengar till familjen (i det fallet 50 000 thb) samt ge guld till familjen, samt betala för festen. Det blir ju otroligt dyrt, är det så att pengar och räknas högre än riktig kärlek? Vad är "normalt" i den Thailändska traditionen ang detta?

Jag har för ett år sedan träffat en underbar kvinna, 29 år, som bor i Bkk men med familj som bor kvar i norra Thailand. Hon är universitets utbildad och familjen kan väl beskrivas som Thai-medelklass tror jag. Båda föräldrarna jobbar i statlig tjänst, Mamman som lärare och Pappan som Polis på Poliskontor, ej utetjänst eller patrullerande.

Har nu, efter mkt tjat på min flickvän, fått reda på vad jag förväntas "betala" för henne. Något som hon inte velat prata om.
Men till slut "drog" jag det ur henne. 500 000 thb var priset + guld för ca 140 000 thb (10 bath guld). Samt att jag antar att jag ska stå för mer eller mindre hela kostnad för bröllop och fest.. Hur kan jag veta om detta är normalt eller om man "tar i" för att man tror att jag är rik? Vilket jag talat om för flickvän och föräldrar, att jag inte är men de har ofta svårt att tro att en Farang inte är rik utan att man bara försöker dra ned förväntningarna.

Tillägas ska att jag verkligen älskar mina kommande svärföräldrar, de är underbara och det känns verkligen inte som de är några "lycksökare".
Men skulle verkligen uppskatta att höra hur mkt ni andra har betalat och hur det har gått till.

Mvh Magnus
 
Det är helt normalt att man betalar föräldrarna pengar och vad jag hört så använder då föräldrarna en del av dom pengarna för att köpa in allt som behövs till bröloppet (mat, sprit, utskick av kort mm) då det lär komma flera 100 personer, som hennes föräldrar väljer, hon kan nog få ta dit några av sina polare också.

Men 500.000 bath låter lite väl mycket men det är föräldrarna som bestämmer beloppet. 100-150.000 bath är nog rimligare, och sen så ska iaf både du och bruden ha ringar, halsband och armband. Att hela familjen ska ha guld har jag aldrig hört talas om.

Det är hennes föräldrar som bestämmer vilka som kommer, men då båda jobbar som stadstjänstemän så lär dom ha en hel del polare och dom vill då bjuda alla och då kostar det mer.

Prova att förhandla om priset eller säg att du inte kan betala mer än...så får du se vad hennes föräldrar säger.

Sen så lär dom flesta gästerna komma med penga kuvert till festen på kvällen, kolla med bruden vem som får dom pengarna, om det är ni eller om även föräldrarna tar dom pengarna, vissa föräldrar tar även dom medans andra tycker att bröllopsparet ska ha dom pengarna.

Min brud sa att hennes föräldrar vill ha 100.000 bath om vi gifter oss och att föräldrarna kommer att behålla alla pengar som gästerna ger på kvällen. Då räknar dom med att det kommer runt 350-400 personer på kvällen. Sen så blir det runt 2 bath i guld till bruden och vad jag väljer till mig är upp till mig, men hennes föräldrar får inget guld, det blir en tunn kedja på ½ bath som ska ges till någon "viktig" person
 
Hej Magnus,ja tyvärr så är det pengarna och inte kärleken dom flesta tittar på (inte din kärlek)men alla som kommer på festen,själv gifte jag mej i oktober med min kärlek och ja hade ingen aning om vad som väntade mej,och det vart en dyr överaskning,det var ca:200 personer på festen som hade börjat typ en vecka innan jag kom ner till thailand,jag tor att jag pungade ut med ca 400,000 thb men då ordnade dom allt det var dyrt men jävla vilken fest,men självklart kolla med tjejen först,dom där kuverten som det pratas om som man inte skymten till så räkna inte med att få tillbaka något.
Hoppas allt löser sej för dej,men tänk till en extra gång så att du inte ångrar dej(jag väntade 4 år).Lycka till
jocke
 
tyvärr, så är traditionen, att manen ska betala "hemgift" till flickan faräldrar. Saken blir inte bättre att de är stadstjänstemän, dvs respekterad person (oxså tradition,kultur) och deras dotter är utbildad. Att festen ska vara på en viss nivå är också krav. Men för mig tycker jag att du ska prata med dem personligen, det är nåt man kan komma överens om. Personlig kan de vara hel annan än tradition, hemgift kan vara symbol vilket de kanske ger dig och din blivande fru tillbaka som startkapital (nu är jag optimistik) vad vet jag. Nog det är du som känner dem, bedömma efter vad du känner ock bestämma efter det.

love hurt
jon
 
Hej.
Jag är helt ny här på forumet,och jag har en något udda fråga.
Hur fungerar det vid giftemål med en Katoy???
Är det samma regler med "hemgift" där också???
 
Jag har hört från neutral källa att det inte är ovanligt att det kan vara så mycket som 200 000 kronor (plus bröllop).

Det lär vara till för fruns försörjning om man skiljer sig.

Men summan beror mycket på familjens och brudens status,
och hur mycket de tycker om DIG.

(((Det verkar som att de kan vara nöjda med 60 000 från mig, för en universitetsutbildad, plus att det är möjligt att (delar) betalas tillbaka direkt! Dessutom verkar de INTE räkna med att jag ska betala dem något för hustomten. Så jag verkar vara omtyckt :)
 
Jag betalade ingen speciell summa till föräldrarna när vi gifte oss i somras, inget guld heller. Men då hade jag i och för sig redan köpt vårt hus som föräldrarna också bor i nu. Och det kostade ju en hel del att inreda huset med möbler, tvättmaskin, kyl/frys, aircondition etc. Så dom var naturligtvis medvetna om vilka utgifter jag hade.

Sen bekostade jag naturligtvis bröllopet som kostade ca 50000 Baht inkl musik. Det kom drygt 100 gäster. Det gick åt lite pengar vid de tre grindarna också.

Allt var en fantastisk upplevelse som jag aldrig kommer att glömma, och jag hon är värd varenda Baht. :nod:
 
Ett kort utdrag...

A Dowry for an average middle class educated Thai would normally be in the region of 100,000 Baht.

This varies as an example, should the bride be a divorcee or a ‘'Mia Maiy' - a spoiled/ruined wife, normally no dowry is paid. If she has a child or children from a former marriage or relationship no dowry is paid either.

detta daterat 2007,men den som pröjsat 200.000kr.... sorry for you

Vet ju inte sanningshalten i detta,men själv tror jag att det ligger ganska nära sanningen,om inte rika farang har trissat upp priset sista åren.
 
SV: Att gifta sig med en Thailändsk kvinna.

det finns även ett inlägg här på ThaiSnack.se som handlar om just (Ogiltig länk borttagen). Bläddra fram till Ticks inlägg där det blir intressant. :nod:
 
Hej. Köp boken Thaifever. Tar upp alla ämnen som etikett, sex, seder gitermål. och framförallt skillnaden mellan thaibeteende och farang. mycket bra bok och den är gjord på så vis att vänster sida är engelsk o höger är thaitecken. då försvinner ju inget i en översättning, läs den ihop med din tjej jag lovar att efteråt kommer du och hon att förstå varandra mycket bättre. Jag vet jag har provat :)
 
Varför betala till familjen för att gifta sig? Jag har gift mig i bkk med en thailändska och det kostade inte någonting. Förstår inte varför alla pratar om att betala, men har man för mycket pengar och vill betala så visst. Det ända som kostar är översättning av dokument och avgift till myndigheten.

Mvh. Anders
 
Hon kanske inte var oskuld? :) Då ska det inte kosta något enligt traditionerna.

Och folk i Bangkong är mer moderna i snitt än folk från byar.
Dessutom är familjerna/kvinnan mer kända på mindre orter, och då blir ryktet viktigare för fler.
Så hon tyckte kanske inte det är viktigt.

((("Min" har antydd att hon skulle tycka att det vore fint med en stor, för det ger ökad status, men tillade att då maken är omtyckt av familjen, så brukar han få tillbaka (s g s) allt, så det är troligt att det knappt skulle kosta mig något :) fastän de håller med stor mark för husbygget.)))
 
Det stämmer, hon har barn. Dessutom har hon radhus och mark utanför Bangkok.
 
Bara för skoj skull kan jag meddela att ett par som vi umgås med gifte sig för 700 kr totalt plus pappers ordningen. Och hon kom från traditionell familj men självständiga och krävde ingen vinst att dotterns lycka.

Och vårat kommer inte heller att kosta något till familjen och de är ruggigt traditionella och besöker tempel dagligen över hela thailand då hennes far jobbar som taxi chaufför åt buddhas och bygger tempel.Bara kostnaden för festen får vi stå för men de är ju logiskt:)

Detta ville jag ha sagt för inledningsvis så skrämmer de nog många om vi börjara prata om fantasi siffror på 100 000 sv kr och uppåt.
Så de finns ingen generell regel men som en engelsman sa till mig:

It doesnt mather how much i pay for my thai wife, she is still cheapier than my ex girl who took everything in the marriage and the last thing in the divorce ending up with nothing.... :wai:
 
Nar vi gifte oss i Thailand for ett ar sedan betalade jag for festen, ca 50000 Baht. Det kom drygt 100 gaster sa det blev en del. Detta inkluderade musik med dans etc ocksa.

Hemgift betalade jag symboliskt till foraldrarna, dessa pengar inkl betalningen vid de tre grindarna gick till betalning for festen. Sa det var riktigt lyckat, avaen i en by mitt i Isaan. :D

Sen har vi gift oss i Sverige ocksa, det blev dyrare.


Berralund :wai:
 
Ska gifta mej i dec 2010 och visst det finns en summa du bör punga ut med, men det gäller till viss del vilken klass hon tillhör. Norra thailand lägre belopp som typ 20-30k men södra som min blivande runt 300.000...... vilket är som resten diskutabelt. Som jag sa jag får ett harem i indien för dom pengarna =) Ok vi är frispråkiga och jag har redan gett familjen allt för mycket pengar redan så jag går fri från allt. Men normalt ska du ge en gåva till din svärmor som visar respekt, oftast nåt i guld för att få dottern, hmm det här med massa pengar har kommit med turisterna enligt min tjej.
Hoppas du får ihop det och ni har det bra iaf
 
Jag tycker att ett litet Guldhalsband, örhänge, är en
bra gova, får se vad Phirawan har att
säga om detta :nod:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K
christerpets
C
 
Tillbaka
Topp